2016-02-19, 19:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Du är fel på det. Den är inte mer "valbar" än svinkall är.

Du säger ju inte svin ... kall. Och du kan inte heller säga svinande kall. Svinande är inte ett ord. Du kan däremot säga jag vill ha den is.... kall, med emfas. Såväl is som isande är självständiga ord. Om särskrivningsprincipen följer talet (sägs det som ett ord är det också ett ord) bör det rimligen kunna särskrivas beroende på betoning. Det enda hindret ska då vara att en annan regel för särskrivning som omöjliggör det. Den regeln söker jag klarhet i.
Citera
2016-02-19, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skateboard1
Du säger ju inte svin ... kall. Och du kan inte heller säga svinande kall. Svinande är inte ett ord. Du kan däremot säga jag vill ha den is.... kall, med emfas. Såväl is som isande är självständiga ord. Om särskrivningsprincipen följer talet (sägs det som ett ord är det också ett ord) bör det rimligen kunna särskrivas beroende på betoning. Det enda hindret ska då vara att en annan regel för särskrivning som omöjliggör det. Den regeln söker jag klarhet i.
Särskriv en gulnackad papegoja. Är fågeln levande eller död om du särskriver det.
Citera
2016-02-19, 20:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Särskriv en gulnackad papegoja. Är fågeln levande eller död om du särskriver det.

Varken eller. Ungefär som Schrödingers katt.

Is kall lider inte av ambiguitet. Så fort ni hänvisar till regelöverträdelsen ger jag mig. Men eftersom JaneC ska dra ut på det så...
Citera
2016-02-19, 20:12
Medlem
Citat:
Varken eller. Ungefär som Schrödingers katt.

Is kall lider inte av ambiguitet. Så fort ni hänvisar till regelöverträdelsen ger jag mig. Men eftersom JaneC ska dra ut på det så...

Kall har flera betydelser, även iskall har olika betydelse. Kall som is eller kall och oberörd.
Citera
2016-02-19, 20:21
Bannlyst
Citat:
Kall har flera betydelser, även iskall har olika betydelse. Kall som is eller kall och oberörd.

Få individer har en kallelse till is. Och det är i vilket fall en undermåligt konstruerad sats om det är vad som avses.
Citera
2016-02-19, 20:28
Medlem
Citat:
Få individer har en kallelse till is. Och det är i vilket fall en undermåligt konstruerad sats om det är vad som avses.
Ordet kall behöver inte böjas för att ha olika betydelse. Din bortförklaring om den gulnackade papegojan är inget hypotetiskt, antingen är den gulnackad dvs. har gul färg på fjädrarna i nacken eller så är den gul och nackad dvs. död. Skriver man: En gulnackad papegoja. Eller; En gul nackad papegoja, så har det olika betydelse.
Citera
2016-02-19, 20:32
Medlem
Ist. för iskall så kan du särskriva helkall. Då blir det uppenbart olika betydelser.
Citera
2016-02-19, 20:34
Bannlyst
Citat:
Ordet kall behöver inte böjas för att ha olika betydelse.

Tror du på fullaste allvar att jag inte visste det? Jag skrev det för läsarna som inte förstod den alternativa innebörden. Det är fortfarande fallet att ambiguitet inte är en regelöverträdelse i sig självt.
Citera
2016-02-19, 20:49
Bannlyst
Citat:
Ist. för iskall så kan du särskriva helkall. Då blir det uppenbart olika betydelser.

När ska du sluta dra exempel ur röven? Ingen säger hel.... kall. Det är en obegriplig fördröjning.
Citera
2016-02-19, 20:58
Medlem
Citat:
När ska du sluta dra exempel ur röven? Ingen säger hel.... kall. Det är en obegriplig fördröjning.
Ja exakt lika obegriplig fördröjning som om någon skulle säga is kall öl. Du babblade om emfas på orden, sätt emfas på vad du vill, det får ändå olika betydelse beroende på vilka ord man använder. Särskriver du "en hel kall öl" så får man betydelsen ett helt glas med kall öl. "En helkall öl" kan vara ett halvt glas.

Edit. du verkar obstinat. Är svenska ditt modersmål?
Citera
2016-02-19, 21:20
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Svinande är inte ett ord.
Jo. "Svinande" är particip till verber "svina" precis om "isande" är particip till verbet "isa".
Citat:
Du kan däremot säga jag vill ha den is.... kall, med emfas.
Tja ... Det låter mest rent subjektivt. Det är klart man kan säga så i en reklamfilm men det kan man väl om allt?
Citat:
Såväl is som isande är självständiga ord.
Ja, fast det har ju ingen relevans. Det finns ingen regel som säger att om X och Xande båda är självständiga ord så ska man särskiva sammansättningar med X. Man skriver inte regn båge bara för att "regn" och "regnande" är själständiga ord.
Citera
2016-02-19, 21:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC

Ja, fast det har ju ingen relevans. Det finns ingen regel som säger att om X och Xande båda är självständiga ord så ska man särskiva sammansättningar med X. Man skriver inte regn båge bara för att "regn" och "regnande" är själständiga ord.

Vilken regel gör gällande att jag inte kan nämna ett substantiv följt av ett adjektiv utan att sammansätta det? I fallet med regnbåge är de två ordens frånkoppling ett språkligt haveri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in