Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Hur menar du att "särtalning" förekommer? Ett drag i nyhetsspråkets prosodi är visserligen att dra ut på orden för att markera övergången till nästa nyhet, t.ex. och han ... spelade ... fot- ... -boll. [slut på nyhet] Förra veckan ... . Men däremot är det utmärkande för sammansättningar att de får tvåtoppig (grav) tonaccent med bibetoning på efterledens betonade stavelse, och jag betvivlar att nyhetsuppläsaren upphäver detta. För sammansättningar handlar det ju i första hand inte om att ord "uttalas ihop" utan vilken prosodisk accent de har. Man kan således göra ett långt uppehåll men ändå bibehålla sammansättningsaccenten. Men du kanske menar något annat med "särtalning"?
Låt mig få exemplifiera: uttalet av
väl anpassad respektive
välanpassad skiljer sig åt genom att i frasen
väl anpassad förekommer tre betoningar, medan i
välanpassad enbart två. Inget svenskt ord har fler än två betoningar (huvud- och bibetoning). Fraser kan naturligtvis ha fler.
I exemplet ovan kan båda varianterna användas (utan någon egentlig betydelseskillnad), medan jag någon enstaka gång har hört sammansättningar, som inte kan särskrivas med bibehållen betydelse, uttalas med tre betoningar eller fler.
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Ja, det är möjligt. I alla händelser är det ortografiskt.
Jag tror vi pratar om olika saker...