2016-02-19, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrByberbob55
Hur är en höjning från 0.8 till 1,8 en orimlig höjning? Finns nog massor som höjt sig med så mycket så varför ska man ifrågasätta dem?
Att höja sig från 0,8 till 1,8 under en längre period är rimlig. Jag känner personer som höjt sig från 0,9/0,95 till 2,0 (tog 4-5 prov). Däremot är det inte särskilt trolig att en person höjer sig från 0,8 till 1,8 under 6 månader. Tror att du förstår skillnaden.
Citera
2016-02-19, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gissamusiken
För tydlighetens skull; du anklagar väl inte mig för fusk? Förresten är det inte alls nödvändigt att lägga mer än ca 30h/vecka för att klara de prekliniska terminerna. Angående fest/alkohol/droger verkar varannan kotte på programmet vara ute och slira 2-3 gånger i veckan. Visst, läkarprogrammet är en utmaning - men många läkarstudenter verkar vilja överdriva för att hålla utbildningens status fortsatt hög.
Anklagar inte dig för fusk. De flesta på läkarprogrammen är väl över normalbegåvade därav fritiden man har. Det finns folk som pluggar dubbelt teknisk fysik och läkare. Dessa människor har tid och tillbringar inte så lång tid att plugga. Skulle tro att många många skulle kunna gå med i mensa utan större problem. Vad jag menar är att de flesta i världen inte är så jäkligt smarta. Det är helt ofattbart för mig hur en vuxen människa kan skriva under 1.2.

Tänk dig en värld där folk skiver 0.9-0.95 på HP. Det är så lågt... Det är dessa människor jag syftar på när jag menar normalbegåvade för att det är vad medeln/medianen är i Sverige.

Min teori är att människor som skriver 0.9-0.95 kan höja sig till 1.4-1.5 göra 'begåvningstest' och intervju, komma in på läkarprogrammet. Men väl inne på läkarprogrammet kommer de inte ha det så roligt. Det kommer vara mer plugg för dessa människor än de som har studievana och kan gå med i mensa. Och därför tror jag att de som har fuskat in sig kan klara läkarprogrammet men det kommer bli väldigt tufft.
Citera
2016-02-19, 01:18
Medlem
Azazello.Fiellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebax
- Vi målar upp ett scenario med en invandrare och en svensk med samma hjärnkapacitet. Vi antar att invandraren som är född utomlands hamnar runt 0,7-0,9. Den svenska motsvarigheten till nämnda invandrare skulle hamna på 1,0-1,1 (förutsätter att båda har samma hjärnkapacitet, men eftersom svensken har svenska som modersmål plockar denne fler poäng på verbala.) Vi säger att båda pluggar på HP. Efter 6 månader hamnar invandraren på 1,1 medan svensken hamnar på 1,3. Sedan bestämmer sig båda för att fuska sig upp till 1,7+. Det blir mycket enklare för UHR att se invandrarens höjning som orimlig. Svensken har lättare att uppnå 1,3-1,4 pga gratispoäng på verbala och därefter fuska utan att det märks tydligt. Jag tror också att svenskarna som kör telefonmetoden är mer försiktiga och har större variation i svaren.
Jag tror att svenska våldtäktsmän är mer försiktiga och har större variation i de orter de väljer att genomföra våldtäkt
Citera
2016-02-19, 01:19
Medlem
MrByberbob55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azazello.Fiello
Hehe, du har rätt.
Sannolikheten bör följa binomialfördelning kanske?
Med antalet utfall = 75000, sannolikhete för ett fördelaktigt utfall = 0.95^200, antalet fördelaktiga utfallet 42.
Jag får då
Kod:
mean			=2.625
variance		=2.6249
standard deviation	=1.6202

https://www.uhr.se/om-uhr/nyheter/pr...skoleprovsvar/

Verkligen inte.
Förklara! Om en pluggar röven av sig, säg åtta timmar om dagen så att denne spyr blod så borde en sådan höjning inte vara helt omöjlig. Sedan så håller jag med om att 43 identiska svar från 43 olika personer är väldigt suspekt och jag är glad att man satte dit dem.
Citera
2016-02-19, 01:22
Medlem
MrByberbob55s avatar
Citat:
Att höja sig från 0,8 till 1,8 under en längre period är rimlig. Jag känner personer som höjt sig från 0,9/0,95 till 2,0 (tog 4-5 prov). Däremot är det inte särskilt trolig att en person höjer sig från 0,8 till 1,8 under 6 månader. Tror att du förstår skillnaden.
jo ok jag förstår dig.
Citera
2016-02-19, 01:25
Medlem
Citat:
Det lär kosta ganska mycket att fuska sig till ett bra HP. Vi har haft gissningar från 10k till 100k. Själv tror jag att det ligger runt 10-50k. Det är ganska svårt att få fram så mycket pengar för en 19/20+ åring. Tror ni att deras föräldrar är med i själva 'fusket' dvs. föräldrarna har betalat och har vetat om syftet med betalningen? Hur mycket tror ni att föräldrarna har vetat om detta? Har barna ljugit och sagt att de ska ha pengarna för en superduper resa till Australien eller något liknande för att få pengarna?

Med tanke på fuskarnas bakgrund som ungdomar till barn till övre medelklass och akademiker så lär 10-50lax inte vara så mycket pengar för föräldrarna. Jag hoppas att vuxna människor har lite moral och etik i blodet, men denna händelse får mig att tvivla.
Citera
2016-02-19, 01:38
Medlem
Citat:

Någon kan ha råkat hoppa över en rad i på svarsbladet, så att alla följande svar hamnat på fel rad. Man kan ha fått ett enskilt block diskvalificerat för att man fyllt i ett svar några sekunder efter stopptid. Man kan ha kommit försent till provet eller åkt hem i förtid så att man missat ett helt block. Finns många sätt att landa på ett lågt resultat.

Om man 6 månader senare skriver HP under bättre omständigheter och dessutom har pluggat hårt, så kan det framstå som en misstänksamt hög höjning av provresultatet.
Citera
2016-02-19, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inte.en.boll
Det lär kosta ganska mycket att fuska sig till ett bra HP. Vi har haft gissningar från 10k till 100k. Själv tror jag att det ligger runt 10-50k. Det är ganska svårt att få fram så mycket pengar för en 19/20+ åring. Tror ni att deras föräldrar är med i själva 'fusket' dvs. föräldrarna har betalat och har vetat om syftet med betalningen? Hur mycket tror ni att föräldrarna har vetat om detta? Har barna ljugit och sagt att de ska ha pengarna för en superduper resa till Australien eller något liknande för att få pengarna?

Med tanke på fuskarnas bakgrund som ungdomar till barn till övre medelklass och akademiker så lär 10-50lax inte vara så mycket pengar för föräldrarna. Jag hoppas att vuxna människor har lite moral och etik i blodet, men denna händelse får mig att tvivla.

Många har liknande summor som sparpengar, tex placerade i fonder, som deras föräldrar köpt åt dem. 20-åringarna kan plocka ut dessa sparpengar utan att deras föräldrar får reda på det. Andra får nog gratis spökskriv-hjälp av någon smart släkting eller vän.
Citera
2016-02-19, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inte.en.boll

Känner du till några exiliranier? Underlättar en hel del om man är bekant med iraniers psykologi. Alimi-släkten som blev ertappade är pashtuner. Förmodar att det råder samma mentalitet bland de som perserna i Sverige (båda är iranska folkslag). Att föräldrarna skulle vetat om det ter sig absurt. Deras mål var att bevisa att de duger lika mycket som akademikerna i släkten. Att föräldrarna/släkten skulle vetat om det motverkar ändamålet. Det skulle vara en stor skam, och det är förmodligen därför en av de försökte förneka det uppenbara i artikeln som kom ut på Expressen. Hans föräldrar är nog inte glada nu...
Citera
2016-02-19, 01:56
Medlem
Åh, jag blev så glad då jag läste nyheten om de avstängda läkarstudenterna och sökte mig till den här tråden direkt.

Några tankar: enligt artikeln jag läste kommer KI inte ta in några reserver eftersom de anser att det gått för många veckor av terminen. Väldigt tråkigt för reserv 1-5! Jag tycker att dessa fem reserver bör erbjudas plats på höstterminen. De borde ju ha antagits den här vändan så det är inte mer än rätt.

Jag har själv skrivit 2.0 på provet och undervisat grupper som vill förbättra sitt resultat. Grupperna har varit indelade efter vad de skrivit på tidigare prov och det är extremt stor skillnad på grupperna som skrivit under 1.0 och de som skrivit 1.1-1.5. Så pass stor skillnad att jag måste lägga upp undervisningen på olika sätt. Min bedömning är att majoriteten av de som skrivit under 1.0 inte har en chans att klara av läkarstudier. Vilket jag också har erfarenhet av (läkarstudier alltså). Ett fåtal individer misslyckas på provet trots att de har kapacitet att lösa uppgifterna. Det har i de fall jag stött på handlat om dålig självkänsla.

Jag skrev 2.0 första gången i gymnasiet och blev erbjuden 10 000 kr av en skolkamrat för att spökskriva. Vi hade inte ens samma kön. Tackade naturligtvis nej. Det var ett tag sedan så den summan motsvarar nog 20 000 idag.
Citera
2016-02-19, 02:00
Medlem
sparrow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azazello.Fiello
Hehe, du har rätt.
Sannolikheten bör följa binomialfördelning kanske?
Med antalet utfall = 75000, sannolikhete för ett fördelaktigt utfall = 0.95^200, antalet fördelaktiga utfallet 42.
Jag får då
Kod:
mean            =2.625
variance        =2.6249
standard deviation    =1.6202

https://www.uhr.se/om-uhr/nyheter/pr...skoleprovsvar/

Verkligen inte.

Vore intressant att veta hur dessa 43 har kommit i kontakt med varandra.. har de annonserat på flashback?
Citera
2016-02-19, 05:24
Medlem
Visst, högst osannolikt att 43 personer har identiska svar, men vad är sannolikheten för att TVÅ personer har samma svar? Det kan finnas en eller två oskyldiga i denna lista..

Vi kan heller inte dra några slutsatser om invandrare på grund av ett enda tillfälle där de skyldiga dessutom antagligen känner varandra.

Förövrigt, häng ut dem!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in