2016-02-21, 23:33
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Alltså, vad fan är grejen med denna tråd? Så oerhört "svenskt" att det inte finns, avundsjuka på att folk lyckas (eller lyckas fuska) för den delen. "Den där jäveln fuskar, nä nu jävlar" "Rätt ska vara rätt"... Världen är inte rättvis.

Kommer alltid finnas fuskare oavsett vad saken gäller, folk som vill köpa sig till diverse saker, deal with it.

För det första så vet jag inte riktigt om det är så vettigt att hänga ut folk på relativt lösa misstankar, men problemet med fusk på högskoleprovet är ju att den som fuskar till sig en plats tar den från någon annan. Om folk sedan funkar på diverse tentor och liknande skulle jag inte kunna bry mig mindre, då sådant i princip bara drabbar dem själva.
Citera
2016-02-21, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
.. men problemet med fusk på högskoleprovet är ju att den som fuskar till sig en plats tar den från någon annan.
Och om någon väljer en privat skola över en kommunal, så får de i snitt bättre betyg. De som smickrar och ställer sig in hos läraren kommer också ta en plats från en annan. Ska vi hänga ut dessa också... ?

Nej.
Citera
2016-02-21, 23:50
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snygg-Hasse
Och om någon väljer en privat skola över en kommunal, så får de i snitt bättre betyg. De som smickrar och ställer sig in hos läraren kommer också ta en plats från en annan. Ska vi hänga ut dessa också... ?

Nej.

Som sagt, att hänga ut är väl en sak, men självfallet bör UHR göra sitt bästa för att stävja fusk. Sedan känns det aningen långsökt att jämföra val av skola eller smörande för lärare med rent och planerat fusk.
Citera
2016-02-21, 23:55
Medlem
Citat:

Nej.
Men herregud
Citera
2016-02-22, 00:00
Medlem
Sprattelvinkelns avatar
Citat:

Nej.

Om en lärare ger elever betyg efter personlighet och smicker, då är det lärarens fel. Häng ut läraren i så fall.
Citera
2016-02-22, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sprattelvinkeln
Om en lärare ger elever betyg efter personlighet och smicker, då är det lärarens fel. Häng ut läraren i så fall.

Hahaha!
Citera
2016-02-22, 02:38
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
För det första så vet jag inte riktigt om det är så vettigt att hänga ut folk på relativt lösa misstankar, men problemet med fusk på högskoleprovet är ju att den som fuskar till sig en plats tar den från någon annan. Om folk sedan funkar på diverse tentor och liknande skulle jag inte kunna bry mig mindre, då sådant i princip bara drabbar dem själva.

Mja iofs, de allra första reserverna som inte tar plats känns det kanske surt för, tänk om de svarade rätt på ett par frågor till, då hade dom kommit före fuskarna ändå.
Citera
2016-02-22, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvilG
Ni båda har fel och är inte ens i närheten. 4^160 är för mycket och 4*160 är för lite.

Mina beräkningar(bra uträkning)
Du glömmer utprovnings-provdelen.
Det är 200 frågor, och här undrar jag om utprovningsdelen är likadan för alla som gör provet?
För är det inte det lär det se jävligt konstigt ut för de som via örsnäcka får instruktionen 1B 2C 3A 4A etc om han har alla fel pga att svaren hör till en annan utprovningsdel, men i övrigt nästan alla rätt.
Citera
2016-02-22, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsan94
Denna häxjakt börjar verkligen gå till överdrift.

Är du rädd för att dina uppgifter ska hamna i tråden? Vad är det som gått till överdrift?
Citera
2016-02-22, 13:47
Bannlyst
KI har inte råd med mer skandaler, givetvis ska obehöriga studenter inte antas till läkarprogrammet.
Citera
2016-02-22, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Nej, inte för ett yrke som går ut på att rädda liv. Då ska man fan vara ett geni redan från 15-års åldern eller välja en annan bana med sina 20.
Jet inte om du är seriös, men du tycker alltså att en person med MVG i alla ämnen utan 2 stycken INTE är värdig att få läsa till läkare, för att han borde ha högre betyg?
Min första fråga; Är du dum i huvudet?
Du vet väl att intagningen beror på hur bra betyg de sökande har just då de söker in ? om alla som söker ett år har mediokra betyg så kommer elever med mediokra betyg in på programmet.
Det är ingen skillnad mellan personerna med betygen 20 och 22. De är båda mycket amitiösa och duktiga elever. Skillnaden i deras betyg kan bero på många saker. En kanske gick på en gymnasieskola som var strängare med att ge ut bra betyg än den andra. Eller så kanske personen endast fick g i spanska, men MVG i övriga ämnen.
Så på vilket sätt menar du att personen med betyget 22 är mycket mer lämpad för läkarprogrammet än personen med betyget 20?

Sannolikt vet vi nog svaret på min första fråga..
Citera
2016-02-22, 14:43
Medlem
Kikar man på listan över de som fick högst poäng på högskoleprovet, men inte är med på fuskarlistan, så är det ett par till som har tagit bort sina Facebookprofiler. Det blir intressant att se om fler blir avslöjade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in