2016-11-28, 13:31
Medlem
Skulle vara intressant att veta hur stor andel av de 51 som är Begemots kunder.
Citera
2016-11-28, 13:38
Medlem
Jag känner en person som är med på listan (på första sidan, förra året alltså) och denne började sina studier denna höst. Hur kommer det sig? Är han/hon "ren"? I så fall, lite taskigt att ens namn är med på en lista med fuskare som är det första sökresultatet på google, lol.
Citera
2016-11-28, 13:46
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hailol
Jag känner en person som är med på listan (på första sidan, förra året alltså) och denne började sina studier denna höst. Hur kommer det sig? Är han/hon "ren"? I så fall, lite taskigt att ens namn är med på en lista med fuskare som är det första sökresultatet på google, lol.

Liknande fall har diskuterats tidigare här på forumet, d.v.s. hur en fuskare fick ett toppresultat på HP hösten 2015, kom därefter in Läkarprogrammet på KI, men åkte dit för fusket och blev avstängd från utbildningen.

Men samma person fick ett nytt toppresultat redan under vårprovet 2016 och kom in på Läkarprogrammet igen, fast nu i Linköping!

Med tanke på att inget fusk upptäcktes ö.h.t. vid vårprovet 2016 så har troligen folk kommit undan med fuskandet då, och därefter har bevisligen minst en person blivit antagen till topputbildningar under hösten 2016 :/
Citera
2016-11-28, 13:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG
När kommer namnen på de som fuskat?

Och bara 50 pers? Skojar dem? Det måste ha varit fler...

Det är med stor sannolikhet fler som fuskat men dessa 50 är de som med mycket hög sannolikhet har fuskat:

Citat:
Bland fuskarna kan man se att de presterat väldigt högt på de delar som inte bytts ut och väldigt lågt på den som ändrats - något som är statistiskt extremt osannolikt, enligt UHR. I Linköping togs en fuskare på bar gärning.

http://www.aftonbladet.se/senastenyt...cle24002503.ab

Det handlar om att säkerställa en mycket hög grad av sannolikhet som håller i en domstol.

För att sätta dit eller stoppa de övriga skulle man behöva tex kroppsvisitation och störningsutrustning.
Citera
2016-11-28, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hailol

Absolut, personen ifråga fuskade, blev påkommen och insåg sitt misstag. Skrev sen provet igen och lyckades få det resultatet han ville ha från första början vilket innebär att det var totalt onödigt att fuska överhuvudtaget och är nu en god laglydig student.

Hur jävla dum är du? Det är klart att personen har fuskat igen
Citera
2016-11-28, 16:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Yodude-357
Nej det finns inget sådant på högskoleprovet.

provet skrivs i vanliga högskole/gymnasiesalar, det skulle innebära att de måste installera en sån i varje klassrum, alternativt ha en jävla massa vakter som går runt och kollar folk
Med tanke på hur det ser ut idag på svenska skolor så kanske det vore lämpligt att ha metallbågar i dörrarna in till skolor, dels för att garantera säkerheten men även för att förhindra fusk.
Citera
2016-11-28, 16:31
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franzjager1
Absolut, personen ifråga fuskade, blev påkommen och insåg sitt misstag. Skrev sen provet igen och lyckades få det resultatet han ville ha från första början vilket innebär att det var totalt onödigt att fuska överhuvudtaget och är nu en god laglydig student.

Om du bara visste hur många som faktiskt tror att det är precis så som du ironiserar över i första stycket. Personer med "rätt värdegrund" som tror på "allas lika värde", fokuserar på "det goda i människan" och vill ge alla, särskilt kriminella och fuskare, "en andra chans".
Citera
2016-11-28, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franzjager1

Nej, det är däremot sannolikt, sedan så kan personen ha börjat läsa på som fan istället, fått tips av den personen som fuska åt honom första gången osv.

Min poäng är att han blev straffad för sitt fuskande och det är dumt att i efterhand direkt diskreditera allt personen åstadkommer även om man har rätt att vara misstänksam.
Citera
2016-11-28, 17:30
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Test2344
Nej, det är däremot sannolikt, sedan så kan personen ha börjat läsa på som fan istället, fått tips av den personen som fuska åt honom första gången osv.

Min poäng är att han blev straffad för sitt fuskande och det är dumt att i efterhand direkt diskreditera allt personen åstadkommer även om man har rätt att vara misstänksam.

Nej, av allt att döma fuskade han igen och kom undan med det med tanke på att inget fusk avslöjades under vårprovet alls. Nu under det efterföljande höstprovet avslöjades det fusk återigen, så du kan väl inte tro att han, m.fl. slutade fuska tillfälligt under vårprovet? Självklart gjorde dem det.
Citera
2016-11-28, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Test2344

Så du anser att han är ren om han inte fuskade sist (även fast han högst troligt gjorde det), trots att han har blivit dömd för fusk innan? Har man valt att fuska på HP så får man leva med att sitt rykte är förstört om man blir påkommen, oavsett hur man beter sig i framtiden.
Citera
2016-11-28, 18:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenYeah
Vad var det jag sa?

Fick listan med fuskarna faxad till mig av UHR. Intressanta namn. Jag tänker inte lägga ut den. Ring och be om listan själv. Det är offentliga uppgifter.

Och vårens prov kommer att bli extra intressant. UHR kommer inte att nöja sig med att ändra i ordningen på frågorna eller svaren. Något ännu större är på gång!

Dina källor har aldrig någonsin stämt. Jag betvivlar därför att de stämmer nu. Att UHR kommer att försöka att försvåra fusket ytterligare kommer inte som en chock för någon, men en sak är säker - de kommer aldrig att kunna bli av med fusket helt.
Citera
2016-11-28, 18:38
Medlem
Enligt min källa så kommer flera nya fuskare att avslöjas mycket snart. Efteranalys pågår fortfarande, så alla som inte är med den här listan ska inte känna sig säkra än.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in