2016-02-19, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inte.en.boll
Jag tror att de hade många fler fel än ett. Jag skulle gissa på 5 eller fler fel på varje delprov. Läsförståelsedelen är relativ svår att fuska sig till om man inte har ett geni i fuskclubben. Då är de riktigt bra organiserade och har outsource'at varje del på varje delprov till någon som alltid fixar det.

Sedan är det inte omöjligt att den med google och miniräknare har gett ut fel svar flera gånger. Det är ganska enkelt att göra små misstag under press därmed flera fel men fortfarande bra betyg (man har ju en viss marginal).

Nah, miniräknare kan man nog utesluta helt.
Citera
2016-02-19, 00:42
Medlem
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22291053.ab
Citera
2016-02-19, 00:43
Medlem
sparrow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azazello.Fiello
Varför? Hösten 2015 eller hösten 2014, vad spelar det för roll

Säg att smarta människor svarar likadant i 95 fall av 100.
Sannolikheten att 2 smarta personer svarar likadant blir då 0.95^200 = 0.000035.

Du måste ju ge hänsyn till att det 75 000 deltagare, enligt din ekvation så är det ju bara 2 deltagare.
Citat:
Och då 95% är ett orimligt generöst antagande. Och det är bara 2 stycken. För 3 smarta babbar blir sannolikheten att svara likadant lika med 0.95^400 och så vidare.
Dessa 42 personer fick erbjudande att skriva om provet. Samtliga utom en tackade nej.
Dessutom tar man i beaktande personernas tidigare hp-resulutat.

Vill du också fuska?

Är det 42 pers som svarat exakt lika eller bara 42 pers som blivit avstängda?
Citera
2016-02-19, 00:43
Medlem
Freebops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitmackan
Expressen skriver även om en "3. Man, 19 år, från Stockholm. Blev antagen vid läkarprogrammet på Karolinska institutet, men var en av de fem som tvingades lämna efter att fusket uppdagades i slutet av förra veckan." (http://www.expressen.se/nyheter/stud...ki-efter-fusk/)

Enligt ratsit.se:
Abboud Markus Abdullah
Gülenay
19 år
Holmingegränd 41, Spånga
Stockholm

(http://www.ratsit.se/19961218-Abboud...qG-FREP39VkJhg)

Är det möjligen Abboud Gülenay från TS som Expressen syftar på?

Sluta gå OT och ta det i den Stora Tråden för Högskoleprovet istället för helvete

När tråden startades (innan de tog bort deras FB vilket de gjort nu) så har en kille precis börjat på KI enligt hans facebook, 18 januari för att vara exakt. Blev kortvarig denna sejour för honom
Citera
2016-02-19, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Othfanaticos
Är vi säkra på att listan är fullständig? Känns som att det är för lite svenskar. Den där listan får svenskar att framstå som den mest hederliga befolkningen på jorden. Eller är svenskar helt enkelt lite bättre än andra och blir inte påkomna?

Intressant frågeställning. Många har kommenterat detta utan att ange logiska orsaker till företeelsen. Visst är det lätt att se överrepresentationen av invandrare här, men hittills har det inte framkommit någon redogörelse över varför det förhåller sig så. Förvisso har några redan klart för sig att det ligger i kulturen minsann eller kanske generna rentav. Ska ändock försöka ge ett alternativt teori till detta - börjar med att citera mig själv;
"Fusket som går att verifiera är toppen på isberget. Vi får inte glömma att det är de mest sinnesslöa som blivit påkomna. Folk som använder spökskrivare eller telefonmetoden i grupp med variationer i antalet rätt och fel har inte blivit ertappade (där höjningen varit mer rimlig, till exempel 1,3 till 1,75 istället för 0,8 till 1,8)."

- Vi målar upp ett scenario med en invandrare och en svensk med samma hjärnkapacitet. Vi antar att invandraren som är född utomlands hamnar runt 0,7-0,9. Den svenska motsvarigheten till nämnda invandrare skulle hamna på 1,0-1,1 (förutsätter att båda har samma hjärnkapacitet, men eftersom svensken har svenska som modersmål plockar denne fler poäng på verbala.) Vi säger att båda pluggar på HP. Efter 6 månader hamnar invandraren på 1,1 medan svensken hamnar på 1,3. Sedan bestämmer sig båda för att fuska sig upp till 1,7+. Det blir mycket enklare för UHR att se invandrarens höjning som orimlig. Svensken har lättare att uppnå 1,3-1,4 pga gratispoäng på verbala och därefter fuska utan att det märks tydligt. Jag tror också att svenskarna som kör telefonmetoden är mer försiktiga och har större variation i svaren.

- Det finns en hel del kultur i detta givetvis. Jag ser mer en klasskultur snarare än folkgruppskultur. Kolla på de svenska tjejerna som fuskat. De ser ut att tillhöra den övre medelklassen. Tror nämligen att de fuskade på grund av samma anledning som de som kom in på KI. Kollar man in invandrarna som kom in på Karolinska var de också från övre medelklass, eller åtminstone från akademiska familjer. Hekmat till exempel var från en familj med väldigt många läkare. Pressen som råder i dessa kretsar, där man känner att man måste bli något "prestigefyllt" är enorm. Invandrare tenderar att vara mer extrema på denna front. Räcker med att betrakta exiliranierna i Sverige. Svenskar känner överlag inte samma press på sig, fastän de må tillhöra övre medelklass+. Föräldrarna kommer vara lugna med ens val av utbildning även om det råkar bli genusvetenskap. Därför behöver svensken sällan fuska när man inser att intelligensen inte räcker. Detsamma gäller inte för invandraren som har släktens ögon på sig och känner att man behöver uppnå kravet de ställer på en, fastän man inte är lämpad för läkarprogrammet eller dylika. Därför ser många fusk som en lösning för att uppfylla kraven. Denna grupp bör skaffa sig en kuk och inte kuva sig för detta, men vi människor är sociala varelser trots allt...

- Spökskriveri finns inte med i listan. Här underskattar många antalet personer som skriver åt vänner där det finns fullt förtroende mellan båda parterna. Min inblick i detta (om än litet...) har visat att det är mestadels svenskar som fuskar på följande vis.

Inget av detta ursäktar att de fuskar. Men det vore skönt om nollorna som besöker tråden enbart för att kommentera "öhhhhh!!! Invandrare är tjuvar och bedragare hela bunten" slutade kommentera. Det bidrar knappast till tråden eller kvalitén här.
Senast redigerad av Rebax 2016-02-19 kl. 00:50. Anledning: Mobilen :(
Citera
2016-02-19, 00:46
Medlem
Är det bara utlänningarna som har tagit bort sina facebook profiler? Är inte svenskarna medvetna om att de hängs ut här på flashback? Bryr de sig inte?
Citera
2016-02-19, 00:49
Medlem
Freebops avatar
Dessa personer kommer med 99% säkerhet studera till läkare i Rumänien där man betalar läraren under bordet och får tentan godkänt och sedan kommer och arbetar i Sverige. Blir ju samma skit
Citera
2016-02-19, 00:54
Medlem
MrByberbob55s avatar
http://www.expressen.se/nyheter/stud...ki-efter-fusk/ hahahaha jag spottade ut mitt té när jag såg detta! The power of flashback..
Citera
2016-02-19, 00:55
Medlem
Citat:
Hehe, du är mycket dåligt på matte. Har jag rätt?
Nu förtiden: Ja. Kan inte längre derivera eller integrera. Arbetsminnet har också blivit bajs med åren. Men HPs matte är ju rena barnleken med lite övning. Du kan skriva 1.8-1.9 på mattedelen med grundskolematte.

Citat:
Ursprungligen postat av gissamusiken
Utmaningen är snarare att kunna processa och konsolidera stora mängder information under högt tempo - samt uthållighet under många års studier.
Det är som sagt inte hela världen om man har fuskat sig in på läkarprogrammet för just dig som individ. Men för den som förlorade sin plats pga att du fuskade så är det ju inte så jävla schysst. Jag tror själv att varenda normalbegåvad kotte i Sverige som väljer att ge upp alkohol, fester och gräs kan klara sig igenom läkarprogrammet med mycket plugg (ungefär 40-50timmar per vecka). Det enda man gör är att memorera stort antal saker i en månad för att klara tentan. Det finns ju massvis av människor på KI som pluggar till läkare som har HP på 1.4-1.55 som kom in genom PIL ('begåvningstest' + intervju). Att skriva 1.4 är nog möjligt för alla om de är villiga att plugga.
Citera
2016-02-19, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inte.en.boll
Nu förtiden: Ja. Kan inte längre derivera eller integrera. Arbetsminnet har också blivit bajs med åren. Men HPs matte är ju rena barnleken med lite övning. Du kan skriva 1.8-1.9 på mattedelen med grundskolematte.

Det är som sagt inte hela världen om man har fuskat sig in på läkarprogrammet för just dig som individ. Men för den som förlorade sin plats pga att du fuskade så är det ju inte så jävla schysst. Jag tror själv att varenda normalbegåvad kotte i Sverige som väljer att ge upp alkohol, fester och gräs kan klara sig igenom läkarprogrammet med mycket plugg (ungefär 40-50timmar per vecka). Det enda man gör är att memorera stort antal saker i en månad för att klara tentan. Det finns ju massvis av människor på KI som pluggar till läkare som har HP på 1.4-1.55 som kom in genom PIL ('begåvningstest' + intervju). Att skriva 1.4 är nog möjligt för alla om de är villiga att plugga.

För tydlighetens skull; du anklagar väl inte mig för fusk? Förresten är det inte alls nödvändigt att lägga mer än ca 30h/vecka för att klara de prekliniska terminerna. Angående fest/alkohol/droger verkar varannan kotte på programmet vara ute och slira 2-3 gånger i veckan. Visst, läkarprogrammet är en utmaning - men många läkarstudenter verkar vilja överdriva för att hålla utbildningens status fortsatt hög.
Citera
2016-02-19, 01:07
Medlem
MrByberbob55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebax
Det har bekräftats mer eller mindre med säkerhet att 5 stycken av de som blev antagna på KI har fuskat. Fusket som går att verifiera är toppen på isberget. Vi får inte glömma att det är de mest sinnesslöa som blivit påkomna. Folk som använder spökskrivare eller telefonmetoden i grupp med variationer i antalet rätt och fel har inte blivit ertappade (där höjningen varit mer rimlig, till exempel 1,3 till 1,75 istället för 0,8 till 1,8). Vågar man gissa på att 10-30 % av de som kommit in på läkarprogrammet har fuskat (via HP-kvoten)? Jag skulle inte bli förvånad. Dessutom har UHR lagt all fokus på de som uppnått 1,6+ - de verkar inte analysera 1,0-1,5 lika mycket, eller överhuvudtaget:

"Endast svaren från de bäst presterande har granskats, så hur utbrett fusket egentligen var finns det inget svar på.

– Det är den här nivån vi har kunnat rikta in oss på, alltså poäng som behövs för utbildningar med väldigt hög konkurrens, säger Tuula Kuosmanen."

Källa: http://www.dn.se/nyheter/sverige/man...ogskoleprovet/

Edit: Såg artikeln på Expressen. Goda nyheter. Jag gillar historier med bra slut.
Hur är en höjning från 0.8 till 1,8 en orimlig höjning? Finns nog massor som höjt sig med så mycket så varför ska man ifrågasätta dem?
Citera
2016-02-19, 01:12
Medlem
Delokrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebax
Intressant frågeställning. Många har kommenterat detta utan att ange logiska orsaker till företeelsen. Visst är det lätt att se överrepresentationen av invandrare här, men hittills har det inte framkommit någon redogörelse över varför det förhåller sig så. Förvisso har några redan klart för sig att det ligger i kulturen minsann eller kanske generna rentav. Ska ändock försöka ge ett alternativt teori till detta - börjar med att citera mig själv;
"Fusket som går att verifiera är toppen på isberget. Vi får inte glömma att det är de mest sinnesslöa som blivit påkomna. Folk som använder spökskrivare eller telefonmetoden i grupp med variationer i antalet rätt och fel har inte blivit ertappade (där höjningen varit mer rimlig, till exempel 1,3 till 1,75 istället för 0,8 till 1,8)."

- Vi målar upp ett scenario med en invandrare och en svensk med samma hjärnkapacitet. Vi antar att invandraren som är född utomlands hamnar runt 0,7-0,9. Den svenska motsvarigheten till nämnda invandrare skulle hamna på 1,0-1,1 (förutsätter att båda har samma hjärnkapacitet, men eftersom svensken har svenska som modersmål plockar denne fler poäng på verbala.) Vi säger att båda pluggar på HP. Efter 6 månader hamnar invandraren på 1,1 medan svensken hamnar på 1,3. Sedan bestämmer sig båda för att fuska sig upp till 1,7+. Det blir mycket enklare för UHR att se invandrarens höjning som orimlig. Svensken har lättare att uppnå 1,3-1,4 pga gratispoäng på verbala och därefter fuska utan att det märks tydligt. Jag tror också att svenskarna som kör telefonmetoden är mer försiktiga och har större variation i svaren.

- Det finns en hel del kultur i detta givetvis. Jag ser mer en klasskultur snarare än folkgruppskultur. Kolla på de svenska tjejerna som fuskat. De ser ut att tillhöra den övre medelklassen. Tror nämligen att de fuskade på grund av samma anledning som de som kom in på KI. Kollar man in invandrarna som kom in på Karolinska var de också från övre medelklass, eller åtminstone från akademiska familjer. Hekmat till exempel var från en familj med väldigt många läkare. Pressen som råder i dessa kretsar, där man känner att man måste bli något "prestigefyllt" är enorm. Invandrare tenderar att vara mer extrema på denna front. Räcker med att betrakta exiliranierna i Sverige. Svenskar känner överlag inte samma press på sig, fastän de må tillhöra övre medelklass+. Föräldrarna kommer vara lugna med ens val av utbildning även om det råkar bli genusvetenskap. Därför behöver svensken sällan fuska när man inser att intelligensen inte räcker. Detsamma gäller inte för invandraren som har släktens ögon på sig och känner att man behöver uppnå kravet de ställer på en, fastän man inte är lämpad för läkarprogrammet eller dylika. Därför ser många fusk som en lösning för att uppfylla kraven. Denna grupp bör skaffa sig en kuk och inte kuva sig för detta, men vi människor är sociala varelser trots allt...

- Spökskriveri finns inte med i listan. Här underskattar många antalet personer som skriver åt vänner där det finns fullt förtroende mellan båda parterna. Min inblick i detta (om än litet...) har visat att det är mestadels svenskar som fuskar på följande vis.

Inget av detta ursäktar att de fuskar. Men det vore skönt om nollorna som besöker tråden enbart för att kommentera "öhhhhh!!! Invandrare är tjuvar och bedragare hela bunten" slutade kommentera. Det bidrar knappast till tråden eller kvalitén här.
Bra inlägg!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in