Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2016-02-17, 21:08
Medlem
Bob-Wrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Eftersom det nästan alltid är en part som tycker beslutet är fel.
Med din logik kan alla parter välja och vraka.
Då får vi också acceptera att alla diktaturer skiter i att följa FN-beslut med hänvisning till att beslutet är "fel".

Ditt stora problem är att du anser dig besitta den absoluta objektiva sanningen och alla andra (som inte håller med dig) har helt enkelt fel.
Det måste finnas en diagnos för detta...

Det är inte bra när fel sker men hela rättssystemet bygger på att man får acceptera att det kan bli fel ibland. Man måste ändå acceptera domslutet. Annars faller hela rättssystemet. Vad är alternativet? Nu undermineras hela FN:s arbete för att Sverigeoch UK inte accepterar utslaget.

Jag tror inte förstår vad du skriver. Man måste ändå acceptera domslutet. Annars faller hela rättssystemet. Assange har blivit dömd till utlämning i tre engelska domstolar inklusive Supreme Court. Hur kan du försvara att han inte accepterade utlämningen? Och genom hans agerande, underminerades hela det brittiska rättsväsendet, eller?

Du skriver "Ditt stora problem är att du anser dig besitta den absoluta objektiva sanningen och alla andra (som inte håller med dig) har helt enkelt fel."

Menar du att jag är lite Assangelik? Det är ju den stora idolen i denna tråd. Tack för komplimangen.
Citat:

I de blindas rike,
är den enögde kung

Bara ett tips. I all vänlighet. Jag vet att om du bara öppnar ett öga lite försiktigt kommer du tycka att det blir otroligt ljust eftersom du varit så lång tid i mörker. Men var inte rädd. Känslan av obehag försvinner efter ett tag. När du vant dig vid att ha ett öga öppnat bara lite, försök då att öppna det andra. Men försiktigt. När du så efter en tid vant dig vid ljuset, öppna båda ögonen. Du kommer bli förvånad av vad du ser.
Citera
2016-02-17, 21:10
Medlem
Bob-Wrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Det var väl ett idiotiskt argument?

Sverige, som normalt brukar rätta sig efter vad diverse internationella organ beslutar, skall alltså i något enstaka fall, där man inte håller med om slutsatserna, säga att, nej tack, vi håller inte med, så då rättar vi oss inte efter vad ni säger.

Du kan väl själv dra slutsatser om vad som händer om alla länder kör med samma resonemang.

Vitsen med att ha internationella domstolar och liknande organ, är ju just att deras beslut skall omfattas av alla (civiliserade) länder.

Jag håller med dig. Vitsen med domstolar i civiliserade länder är att deras beslut ska omfattas av alla.
Citera
2016-02-17, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Wright
Assange har formellt blivit delgiven misstanke om brottet ofredande den 30 augusti 2010. Ett oumkullrunkeligt faktum. Assange blev anklagad för ett antal brott den 1 september 2010. Den 18 november blev han häktad av Tingsrätten. Den 24 november fastställde Hovrätten häktningen. Den 7 december 2010 blev Assange häktad i London pga EAWn som baserades på häktningsbeslutet. Om Assange inte ansett sig blivit informerad av åklagarna om anklagelserna mot honom förrän den 7 december 2010 så är det hans uppfattning.

Att Assange är anklagad för brott av svenska myndigheter är ställt utom allt tvivel. High Courts beslut är att Assange måste betraktas som accused (anklagad). Varför domstolen fattar just det beslutet är för att det är ett rekvisit för att Assanges ska kunna utlämnas. Se utdrag ur domen:
Du håller dig inte till sanningen. Ditt oumkullrunkeliga faktum är en osanning, bl.a.

Åklagaren anser sig naturligtvis inte ha formellt delgivit Assange anklagelserna som häktningsframställningen baserar sig på överhuvudtaget. Eftersom hon då även måste ge honom tillgång till förundersökningen inklusive SMS:en och uppgifter om de beslag och den avlyssning han utsätts för.

Å andra sidan är nu detta nu poänglöst eftersom förundersökningen inte, efter UN WGAD:s avgörande, inte är att betrakta som rättsskipning, och följaktligen bör ha förlorat sin status som förundersökning. Liksom besluten som fattats baserat på denna, eftersom man är utanför den dömande maktens jurisdiktion. Politiska fångar är den exekutiva maktens jurisdiktion, dvs. regeringens.

En intressant fråga är om detta även innebär att förundersökningssekretessen inte längre är giltig.
Citera
2016-02-17, 21:34
Medlem
the saints avatar
Citat:
Jag håller med dig. Vitsen med domstolar i civiliserade länder är att deras beslut ska omfattas av alla.

Du läser slarvigt och missade därför en del väsentliga ord:

Vitsen med att ha internationella domstolar och liknande organ, är ju just att deras beslut skall omfattas av alla (civiliserade) länder.
Citera
2016-02-17, 21:42
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ditt resonemang brukar betecknas som brännvinsadvokatyr.

Om du anser att det är fel på resonemanget så ska du angripa det sakligt, inte med osakliga tillmälen. Vad är fel på resonemanget?
Citera
2016-02-17, 21:49
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Om du anser att det är fel på resonemanget så ska du angripa det sakligt, inte med osakliga tillmälen. Vad är fel på resonemanget?

Du vet vad som är fel i ditt resonemang.

UNWGAD:s slutsatser är ju baserade på internationella överenskommelser. Punkt.

Att du inte accepterar detta är ju ditt problem.
Citera
2016-02-17, 22:07
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Hur kan du försvara att han inte accepterade utlämningen?

När har jag försvarat det? Länk tack.

Jag tycker man ska respektera domstolens slutsats och jag tycker att han skulle ha åkt till Sverige från början.
Jag tycker även att Sverige skall respektera FN och att Sverige inte skall böja sig för USA och kringgå juridiken som i exemplet med Egypten-utlämningen.

Med tanke på hur Sverige har agerat tidigare och hur rättsfallet har skötts från Sverige så har jag förståelse för att JA:s agerande. Jag tror inte att du själv hade varit lika kaxig om ledande amerikaner talade öppet om att lönnmörda dig fast du inte ens formellt är misstänkt för något (i USA).

Till skillnad mot dig håller jag alltså en rak linje, även när jag tycker att besluten är fel skall de respekteras.

Det går alltid att argumentera mot domslut och tolkningar.
Om Sverige vägrar att följa beslutet får man acceptera att andra gör samma sak. Det vore mycket illa.
Citera
2016-02-17, 22:09
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Du vet vad som är fel i ditt resonemang.

UNWGAD:s slutsatser är ju baserade på internationella överenskommelser. Punkt.

Att du inte accepterar detta är ju ditt problem.

Mina eller dina åsikter kan också baseras på internationella överenskommelser. Detta gör inte att våra åsikter har någon auktoritet eller juridisk betydelse. Dock har de internationella överenskommelserna en juridisk betydelse. Precis samma resonemang kan tillämpas angående UN WGAD:s åsikt, den åsikten har ingen juridisk betydelse. Punkt.
Citera
2016-02-17, 22:12
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
När har jag försvarat det? Länk tack.

Jag tycker man ska respektera domstolens slutsats och jag tycker att han skulle ha åkt till Sverige från början.
Jag tycker även att Sverige skall respektera FN och att Sverige inte skall böja sig för USA och kringgå juridiken som i exemplet med Egypten-utlämningen.

Med tanke på hur Sverige har agerat tidigare och hur rättsfallet har skötts från Sverige så har jag förståelse för att JA:s agerande. Jag tror inte att du själv hade varit lika kaxig om ledande amerikaner talade öppet om att lönnmörda dig fast du inte ens formellt är misstänkt för något (i USA).

Till skillnad mot dig håller jag alltså en rak linje, även när jag tycker att besluten är fel skall de respekteras.

Det går alltid att argumentera mot domslut och tolkningar.
Om Sverige vägrar att följa beslutet får man acceptera att andra gör samma sak. Det vore mycket illa.

Men det var ju JA som var den första att inte följa domstolsbeslut, då han flydde borgen, eller hur? Så då ska man acceptera att andra gör samma sak?

Det är alltså OK att JA inte inrättar sig efter domstolsbeslut i högsta instanser i UK och Sverige, samtidigt som att UK och Sverige utan knot ska rätta sig efter en åsikt från UN WGAD? Dubbla måttstockar...
Citera
2016-02-17, 22:14
Medlem
Citat:
Mina eller dina åsikter kan också baseras på internationella överenskommelser. Detta gör inte att våra åsikter har någon auktoritet eller juridisk betydelse. Dock har de internationella överenskommelserna en juridisk betydelse. Precis samma resonemang kan tillämpas angående UN WGAD:s åsikt, den åsikten har ingen juridisk betydelse. Punkt.
Men se där har du fel. Varför har redan dragits ett antal gånger, men det faktum att du inte vill ta in det betyder inte att det inte gäller.

Punkt själv.
Citera
2016-02-17, 22:15
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Mina eller dina åsikter kan också baseras på internationella överenskommelser. Detta gör inte att våra åsikter har någon auktoritet eller juridisk betydelse. Punkt.

Absolut. Men Sverige tyckte att Burma var juridiskt bundna av att släppa Aung San Suu Kyi när hon sattes i husarrest godtyckligt av regimen där. Sverige har också tjatat om Eritrea och Dawit Isaak som fängslats godtyckligt utan rättegång och att han borde släppas. Svensk media har tillochmed räknat och publicerat dagarna han sitter fängslad utan rättegång.

Det blir svårt att göra det fortsättningsvis när Sverige agerar lika som både Eeritrea och Burma och hävdar sin fulla rätt att godtyckligt frihetsberöva "farliga motståndare".

Den humanitära feministiska regeringens stormakt förfaller till en skurkstat som Burma eller Eritrea i omvärldens ögon. Istället för att publicera en "dagräknare" för Assange får idioten Mazzi Fritz gå loss med smutskastarartiklar istället.

Sverige har säkert för avsikt att vara humanitära och snälla så länge det inte kostar för mycket. Nu börjar det kosta för mycket - och då trär Sveriges regering på sig världspolitikens motsvarighet till en gag ring.

Punkt.
Senast redigerad av Nostradumbass 2016-02-17 kl. 22:29.
Citera
2016-02-17, 22:16
Medlem
Citat:
Men det var ju JA som var den första att inte följa domstolsbeslut, då han flydde borgen, eller hur? Så då ska man acceptera att andra gör samma sak?

Det är alltså OK att JA inte inrättar sig efter domstolsbeslut i högsta instanser i UK och Sverige, samtidigt som att UK och Sverige utan knot ska rätta sig efter en åsikt från UN WGAD? Dubbla måttstockar...
Om du inte har förstått det än så innebär UN WGADs utlåtande att domstolsbesluten inte är legitima.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in