Citat:
Jag snubblade över http://www.karolinskadevelopment.com - ett holdingföretag med 14 delföretag baserad på forskning som har med Karolinska att göra, om jag förstår det rätt. Det är en del pengar där.Pengar är inblandat, ja. En massa anslagspengar, och också risk för skadeståndsskyldighet, om nog är en viktig anledning till att ledningen först inte ville vidgå att några oegentligheter hade begåtts. Men det har inget att göra med kopplingar mellan lärosätet och industrin.
Det är mitt intryck att läkarna på Karolinska börjar bli lite som de anställda på Handelshögskolan. Jag må vara lite gammalmodig, men känner som Thyberg, att det ger inga bra vibbar. Hur mycket är aktiebolags-PR, hur mycket är vetenskaplig information? Tar forskarna hänsyn till aktiekursen när de skriver i The Lancet osv?
Fattar inte hur aktiekursen i HART kunde gå upp efter Hamstens avgång i fredags... http://finance.yahoo.com/echarts?s=HART+Interactive#{"range":"5d","allowCha rtStacking":true}
Eller varför detta inte körde aktien i botten idag:
Skönmålad bild av Macchiarinis operationer kvar hos struptillverkaren
Dessutom var David Green, som fram till april 2015 var bolagets vd, på plats vid den första operationen i Ryssland i juni 2012. Då fick den i tv-dokumentären uppmärksammade patienten Julia Tuulik sin första konstgjorda strupe och inför operationen försäkrade David Green henne om att materialet i plaststrupen från en annan tillverkare var ”mycket säkert”, vilket framgår i avsnitt två av programserien.
Vidare har det också funnits en film på Harts egen hemsida som i mycket positiv dager skildrar Julia* Tuuliks första operation och där det också tydligt framgår att hon gör ingreppet av andra skäl än att överleva. Filmen togs bort från sajten i början av denna vecka efter att Dagens Medicin påtalat för vd James McGorry att den fanns där.
– Hart kan inte ha undgått att patienter som Julia Tuulik var friska och på intet sätt döende, säger Bosse Lindquist.
Vidare har det också funnits en film på Harts egen hemsida som i mycket positiv dager skildrar Julia* Tuuliks första operation och där det också tydligt framgår att hon gör ingreppet av andra skäl än att överleva. Filmen togs bort från sajten i början av denna vecka efter att Dagens Medicin påtalat för vd James McGorry att den fanns där.
– Hart kan inte ha undgått att patienter som Julia Tuulik var friska och på intet sätt döende, säger Bosse Lindquist.
Senast redigerad av quark 2016-02-17 kl. 22:44.
Senast redigerad av quark 2016-02-17 kl. 22:44.