2016-02-23, 01:08
Medlem
skäggmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lesky
Badar man inte samtliga implantat, plast eller organiska i stamceller? Nog måste väl det hela onekligen ses som framsteg? i synnerhet med de organiska implantaten som tack vare stamcellerna gör så att patienten slipper äta medicin mot att kroppen ska stöta ut implantatet?

Fast uppenbart så misslyckas hela grejen?
Det visar sig att inget börjar växa på plastluftstrupen.
Citera
2016-02-23, 01:50
Medlem
quarks avatar
Citat:
PM badar ju samtliga implantat, plast eller organiska i stamceller. Nog måste väl det hela onekligen ses som framsteg?
Det hade gått lika bra (alltså lika illa) utan dessa bad i stamceller.
Citera
2016-02-23, 02:21
Medlem
skäggmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quark
Det hade gått lika bra (alltså lika illa) utan dessa bad i stamceller.
Det är det jag tänker också. Bilderna från luftstrupen som finns i dokumentären visar tydligt att det är långt ifrån en normal luftväg som har utvecklats. Patienternas luftvägar är till hälften igensatta, plaststrupen är inte riktigt fastsatt, hål direkt in i kroppen, blödande.
Att det är något som helst framsteg är absurt. Jag hade själv en tanke om att Macchiarini kanske var en person som ville påskynda processer som annars skulle ta lång tid, men just nu känns det som att han bara är en klåpare som gått så långt att han inte kan backa ur längre.
Citera
2016-02-23, 05:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skäggmannen
Det är det jag tänker också. Bilderna från luftstrupen som finns i dokumentären visar tydligt att det är långt ifrån en normal luftväg som har utvecklats. Patienternas luftvägar är till hälften igensatta, plaststrupen är inte riktigt fastsatt, hål direkt in i kroppen, blödande.
Att det är något som helst framsteg är absurt. Jag hade själv en tanke om att Macchiarini kanske var en person som ville påskynda processer som annars skulle ta lång tid, men just nu känns det som att han bara är en klåpare som gått så långt att han inte kan backa ur längre.

Och alla dem som låtit PM bara hålla på? Skall inte dem tvingas stå till svars varenda en av dessa framgångsgiriga påhejare i KIs ledning och styrelse?? De har ju inte under detta race brytt sig om att fortlöpande kolla vad han gör och vilket resultatet blitt i "tillväxtskålarna" innan man upplåter plats och patienter för honom att operera på KS, eller tänker jag fel?? När Sverige utgör bas för att göra den här typen av experriment in vivo skulle man tycka att det var så sensationellt så att etikprövningsnämndens folk borde ha dragit örona åt sig och bett att få kika litet närmare på vad som försiggick, eller hur?? För det gör ju att man undrar litet vad det är folk nochitt folk i den ledningen och då bir det spännande att vi där hittar Kjell Asplund som chef. Det är samme kjell Asplund som när han var genraldirektör för socialstyrelsen bara lät charlatanerna på Säter hålla på att experimentera på Sture Bergwall (tomas Quick) med den drogterapin för att få honom att "erkänna" gamla mord som han skulle ha begått men sen förträngt. Samma nonchalans över dom experimenten som nu med "självväxande" luftstrupar. Nån som bett att få kolla etikprövningsnmndens inkomna mail för att se om det kommit in något larm om att det pågår ickegodkända in vivo oprationer på KI och KS?? Det kan ju ha whistleblowats till etikerna, eller hur??? Att som Kjell A vända ryggen åt dom experriment som Margit Norells gäng fick göra på Sture B är samma sak som KIs ledning nu låtit Macchiarinifolket nu hålla på med på KI och KS och alltihop för att man är så jävla kåta på framgång att kunna visa upp att Sverige är bäst i hela världen!!! Nydanande tänkande inom Psykiatri då. Nydanande tänkande inom stamcellsplastorgan nu. Sverige saknar fartkontroller d.v.s. bra (=fungerande) folk i ledningen för tillsynsmyndigheterna så nu får Sverige åter en gång ta på sig dumstrut!!! Den här gången rök den framtida tilltron till Nobelpriset i medicin eller fysiologi. Korruption och ingen kontroll!!! Snyggt jobbat, Anders Hamsten &Co!! Snyggt jobbat Lars Lejonborg &Co!!!
Senast redigerad av TC-3 2016-02-23 kl. 05:44.
Citera
2016-02-23, 09:06
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
PM badar ju samtliga implantat, plast eller organiska i stamceller. Nog måste väl det hela onekligen ses som framsteg? i synnerhet med de organiska implantaten som tack vare stamcellerna gör så att patienten slipper äta medicin mot att kroppen ska stöta ut implantatet?

PM må ha blivit galen senare, men han har väl ändå varit innovativ och framgångsrik gällande stamceller?
På vilket sätt då? Hur skulle ett verkningslöst bad kunna ses som ett framsteg?

Jag har f.ö. inte sett några relevanta uppgifter som tyder på att PA är en skicklig kirurg. Om man bortser från haverierna med plaststruparna har jag i.o.f.s. inte sett några uppgifter som tyder på att han är en dålig eller medelmåttig kirurg heller. Men jag undrar var uppgiften om att han skulle vara en skicklig kirurg kommer ifrån. Verkar vara något av en trådsanning.
Citera
2016-02-23, 12:09
Medlem
Jofs avatar
En fundering om Makaronis baskunskaper.
Min farfars farfar far var en duktig frisör och barberare, ibland anlitades han också som ortens kirurg. Han var rätt framstående som sådan (fanns ingen annan). Kanske Makaroni ändå har ett gott handlag, även om det visar sig att han saknar utbildning?
Citera
2016-02-23, 13:09
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skäggmannen
Att han är en duktig kirurg verkar det inte var någon tvivel på, men just angående stamcellerna?

Jag ifrågasätter detta starkt då han på en patient skurit av ett av kroppens stora blodkärl samt brutit av två revben under en operation och om jag inte minns fel också skadat ena lungan. Det har ju visat sej att de plaststrupar som han satt in fallit ihop orsakat infektioner inflammationer och mycket mer och till slut lett till att patienter i princip dött.
Senast redigerad av Stina-Lina 2016-02-23 kl. 13:12.
Citera
2016-02-23, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Jag ifrågasätter detta starkt då han på en patient skurit av ett av kroppens stora blodkärl samt brutit av två revben under en operation och om jag inte minns fel också skadat ena lungan. Det har ju visat sej att de plaststrupar som han satt in fallit ihop orsakat infektioner inflammationer och mycket mer och till slut lett till att patienter i princip dött.

Andemariams ena lunga sattes ur spel av PM. Detta hände även med turkiska tjejen. Så han skadade alltså 2 av 3 patienter som han opererade på karolinska ALLVARLIGT. (förutom plaststrupe fiaskot då)

Borde inte PM förbjudits operera efter det? Jag menar 2 av 3 patienter mister en lunga pga PM.

Turkiska tjejen:
Citat:
"Hon har flertalet revben på ena sidan bortopererade liksom lungan på denna sida – detta gjordes av Macchiarin på hennes första dag i Stockholm, sannolikt på grund av oskicklighet."

Andemariam:
Citat:
"För att börja från början så var det så att patienten redan under operationen skadades allvarligt. Man lyckades skära sänder artären till höger lunga och fick ägna betydande del av ingreppet för att försöka laga den. Detta lyckades inte och som kunde konstateras vid obduktionen hade patienten under längre tid levt med en i princip död högerlunga. Detta hade självklart inte varit till hans fördel."

Källa:

http://newsvoice.se/2016/01/19/patie...pa-karolinska/

Blev Andemariam ens informerad om skadorna som PM orsakade honom under operationen? Märkligt att Andemariam inte nämner det i uppdrag granskning eller i någon annan intervju i huvudtaget?
Senast redigerad av Archambault 2016-02-23 kl. 13:58.
Citera
2016-02-23, 14:02
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Archambault
Andemariams ena lunga sattes ur spel av PM. Detta hände även med turkiska tjejen. Så han skadade alltså 2 av 3 patienter som han opererade på karolinska ALLVARLIGT. (förutom att plaststrupe fiaskot då)

Borde inte PM förbjudits operera efter det? Jag menar 2 av 3 patienter mister en lunga pga PM.
---
Han portades ju också följdriktigt på thoraxkliniken i Solna...av den lokalt ansvarige verksamhetschefen där, märk väl...på det s.k. "lokala planet" fungerade alltså sunt förnuft (hos vissa), men när det kommer högre upp i organisationerna KI och KUS så brister det i verklighetsförankringen... ju högre upp i hierarkierna och ju mer pengar som blir inblandat, ju fler "brister i rutinerna" förekommer det och ju mer får vanligt folk betala priset för alla egenintressen som tar sig olika uttryck på ledningsnivåerna... att Hamsten får jobb inom regeringskansliet får ju gemene man att fråga sig vari skillnaden består i att vara dekanus för forskning på KI eller att vara medlem i en forskargrupp på KI...

Ang. bedömningen av Macchiarini's forskning på KI så kanske undermedvetna jämförelser gjordes mellan stamcellsforskningen idag och TBC-operationerna under första halvan av 1900-talet... H.C. Jacobaeus gjorde ju t.ex. för länge se'n banbrytande ingrepp på TBCpatienter där lungor hanterades på en mängd förbluffande sätt för att bekämpa TBCbakterierna...gasning, paraffinbegjutning och olja mellan lunga och bröstvägg för att kollapsa lungor t.ex...
Senast redigerad av studentroland 2016-02-23 kl. 14:10.
Citera
2016-02-23, 14:05
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laprikapaprika
Håller ni med Frostegård om att Tännsjö har olämpliga åsikter för att sitta i etikrådet (när man drar filosofin till sin spets) för det är väl det han säger?
Hur som så tycker han inte att den överbyggande delen behövs utökas, för det är väl det han menade på? Och istället så bör den medicinska etiken för läkarna i läkarutbildningen ökas? (det var väl det den här herren sa va?)
(Jag är inte insatt, men Tännsjö verkar förstora upp sin egen betydelse?)
Min allmänna åsikt om Tännsjö är dokumenterad tidigare på forumet:

(FB) Barmhärtighetsmord? Läkare friad av Solna Tingsrätt 21/10 -11
(FB) Hur säger man att ett argument inte håller? (på engelska)

Jag trodde att jag dessutom också på forumet hade betecknat honom som professor i systematisk omdömeslöshet, men det verkar jag inte ha gjort, så då får jag göra det nu i stället.
Citera
2016-02-23, 14:22
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Det låter verkligen inget vidare men innebär inte med nödvändighet att han är en dålig kirurg. Det kan finnas förklaringar till dessa händelser som filtrerats bort under hand. Men å andra sidan har jag inte sett uppgifter om några onormalt lyckosamma ingrepp från hans sida, så tillvidare tror jag ingenting. Det torde hur som helst vara uppenbart att det inte är med hjälp av sina känsliga kirurgfingrar som han övertygat KI om lämpligheten för tjänsten utan istället de utlovade stamcellsgenombrotten.
Citera
2016-02-23, 15:21
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laprikapaprika
Håller ni med Frostegård om att Tännsjö har olämpliga åsikter för att sitta i etikrådet (när man drar filosofin till sin spets) för det är väl det han säger?
Hur som så tycker han inte att den överbyggande delen behövs utökas, för det är väl det han menade på? Och istället så bör den medicinska etiken för läkarna i läkarutbildningen ökas? (det var väl det den här herren sa va?)
(Jag är inte insatt, men Tännsjö verkar förstora upp sin egen betydelse?)
Jag är inte heller särskilt insatt, men begriper i alla fall vari skillnaden består mellan psykiatri och filosofi, men mellan olika filosofiska inriktningar är det IMO knepigare att dra några klara gränser...en text som i alla fall lyckas ganska bra med att karaktärisera TT's åsikter är denna, där det står att, citat;"Det går knappast att bevisa att Tännsjö har fel. Men --- Torbjörn Tännsjö uppvisar en hisnande naivitet inför komplexa mänskliga beteenden.---- Tännsjös intellektuella värld är strikt inrutad.----Det är detta som gör Torbjörn Tännsjö till en filosof som skrämmer., slut citat.

Han passar således inte nå't vidare bra in i de "moderna" etiska råden av idag, där inte bara svart och vitt eller ont och gott skall vägas mot varandra, utan där också intersexualitetens biologiska förutsättningar ställer upp en tredje infalls- och bedömningsvinkel på etiska frågeställningar av olika slag, vilket kräver flexibilitet i hjärnkontoret, minst sagt, vilket T.T. av ovanstående text att döma knappast kan antas besitta...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in