2016-02-14, 18:16
Medlem
Till Joe Blow. Jag är lite äldre och vi var många, som bodde omkring i området, som engagerade oss i fallet. För det första, så är det en ganska stor nivåskillnad mellan platsen, där vittnet stod på Nobelgatan ner till gravarna på kyrkogården. Med risk att bli påhoppad, så skulle jag uppskatta nivåskillnaden till 2,5-3 m och avståndet fågelvägen mellan vittnet och händelsen kanske 25 m. Det var ett staket uppe vid gatan och dessutom var det beväxt med små träd och buskar området emellan.
Dessutom var det troligen helt mörkt på kyrkogården.

Mitt minne av vad, som framgick i pressen, hur vittnet hade upplevt det, var att han hade hört skrik från flickan och att han hade ropat för att försöka avbryta det. Vittnet led av någon form av sjukdom, föregångaren till kol, och hade svårt att få luft i lungorna. Vittnet hade försökt att få hjälp av folk i någon bil, men ingen stannade eller ville hjälpa till.
Citera
2016-02-14, 18:24
Medlem
Då jag har gått in på kyrkogården har jag alltid gått in från Redbergsplatsen. Om jag har kört bil, har jag kommit in från Nobelplatsen. Jag uppskattar, att skillnaden i längd enbart kan röra sig om 200 m. Alltså att det är längre till mordplatsen från Redbergsplatsen än från Nobelplatsen.
Citera
2016-02-14, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bloodnose
Om fotografierna längs Danska Vägen satt inkilade i grenar en bit upp i träden då? Skator? Nej,troligen en lite "skruvad" mördare som ville hjälpa den dumma polisen kanske?

Ointressant. Läs vad jag skriver.
Om du hittar ett foto på gatan en söndag förmiddag vad gör du då. Du tar upp det och lägger eller sätter det någonstans. Eller?

Varför gick BO i fel riktning?

Från Shell Ullevi var det naturliga att gå mot centralstationen där det går tåg? eller bussar mot Härryda som hon troligen kände till.
Om hon gick Folkungagatan ner mot Odinsplatsen är hon på rätt väg och där ligger ett gatukök i korsningen Odinsgatan/Friggagatan.

Nu är tösen illa ute i skumma kvarter och i stället för att gå vänster Odinsgatan/centralen får någon henne att gå/åka höger Friggagatan mot Olskroken. Jag skulle gissa att hon träffade GM kort efter att hon lämnade Ullevi. Varför skulle hon gå till Olskroken om hon inte hade en kompis där? Det är ju helt fel.
Senast redigerad av Reda 2016-02-14 kl. 18:41.
Citera
2016-02-14, 18:37
Medlem
Återigen till Trapizo. Eftersom det låg fotografier på längs vägen mot utgången mot villorna i Härlanda och den utgången är den klart närmaste, tyder det mesta på, att mördaren tog den vägen ut.
Citera
2016-02-14, 18:42
Medlem
Nej Reda. Alla fotografier, som hittades i hela östra Göteborg under den här tiden lämnades till polisen.

Om det hade varit seriösa människor, som hade hittat fotona, så hade de meddelat polisen, speciellt om de var hittade på Danska Vägen. De hade definitivt inte satt upp fotona i träd.
Citera
2016-02-14, 18:51
Medlem
Citat:
Nej Reda. Alla fotografier, som hittades i hela östra Göteborg under den här tiden lämnades till polisen.

Om det hade varit seriösa människor, som hade hittat fotona, så hade de meddelat polisen, speciellt om de var hittade på Danska Vägen. De hade definitivt inte satt upp fotona i träd.

En cementsäck har nog större fantasi och fattningsförmåga än vad du har.

Vi pratar här om tio timmar mitt i sommaren när BO.s tillhörigheter kan ha flaxat omkring i omgivningarna INNAN någon ens hört talas om mordet
Citera
2016-02-14, 19:05
Medlem
Citat:
Återigen till Trapizo. Eftersom det låg fotografier på längs vägen mot utgången mot villorna i Härlanda och den utgången är den klart närmaste, tyder det mesta på, att mördaren tog den vägen ut.

Han skulle förstås ta en risk att ta den närmaste vägen ut från mordplatsen sett, eftersom den låg så nära, någon kan ha hört något och iakttagit honom när han lämnat platsen. Bättre ur mördarens synvinkel skulle det i så fall vara att gå ut genom den väg som låg längst bort, att gå genom kyrkogården var väl rätt säkert för mördaren, hur många vittnen skulle finnas därinne just då, inte så många. Väl ute kunde han gå tillbaks ut längst med murarna, och ingen hade kunnat se honom gå ut från platsen närmast mordplatsen.
Citera
2016-02-14, 19:09
Medlem
bluetramps avatar
Många inne i tråden som inte har en susning om området mm.

Det har tidigare framkommit att hon gått Redbergsvägen....Gradmansplatsen.....över Kobbarnas Väg...upp för Mintensbacken...ner på Mäster Johansgatan till Danska Vägen o vidare mot Nobelgatan.
Citera
2016-02-14, 19:23
Medlem
1994 i juli när Malin mördades hade vi en kanonsommar och det var i semesterperioden. Just den här helgen avslutades Gothia Cup med finalerna. Det var tropisk värme dygnet runt. Det var folk vakna och ute hela dygnet. Området kring kyrkogården var jättelugnt. Det hände ingenting där. De hängde lite småkriminella och spritlangare nere i Kroken och likaledes nere i Gamlestan, men däremellan var det, hur lugnt som helst. När mordet blev känt, väckte det en sådan fullständig känslostorm och att de hände just i det området. Det är bland annat därför, som jag bortser ifrån Redas lilla påhopp, eftersom han troligen inte vet någonting om den stämning, som fanns i Göteborg då. Om någon hade lämnat kyrkogården mot Härlanda hade ingen lagt märke till det, såvida inte mördaren hade uppträtt på ett sätt, som dragit blickarna åt sig.

Trapizo, du frågade om vi har en seriemördare på gång. Man kan bara säga, vet ej. I mars 1997 mördades en tjej i Kålltorp inom 1 km:s avstånd ifrån Malins dödsplats. Ingen har gripits för mordet.
Två mord inom loppet av 3 år inom en radie av 1 km. I den lugnaste av stadsdelar.
Citera
2016-02-14, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bluetramp
Många inne i tråden som inte har en susning om området mm.

Det har tidigare framkommit att hon gått Redbergsvägen....Gradmansplatsen.....över Kobbarnas Väg...upp för Mintensbacken...ner på Mäster Johansgatan till Danska Vägen o vidare mot Nobelgatan.

Kanske du som inte har en susning?

Från Gradmansplatsen kan man gå över Norra Gubberogatan mot Mintensplatsen.
Kobbarnas väg är en bra bit bort.

Att tösen skulle gått denna krångliga vägen ensam utan ärende verkar helt otroligt.

Vad vet man om BO mer än att hon var sexton år. Kan hon ha varit mer bekant med staden än som hittills framkommit? Arbete, pojk/flickvän, familjerelationer?
Citera
2016-02-14, 19:49
Medlem
Citat:
1994 i juli när Malin mördades hade vi en kanonsommar och det var i semesterperioden. Just den här helgen avslutades Gothia Cup med finalerna. Det var tropisk värme dygnet runt. Det var folk vakna och ute hela dygnet. Området kring kyrkogården var jättelugnt. Det hände ingenting där. De hängde lite småkriminella och spritlangare nere i Kroken och likaledes nere i Gamlestan, men däremellan var det, hur lugnt som helst. När mordet blev känt, väckte det en sådan fullständig känslostorm och att de hände just i det området. Det är bland annat därför, som jag bortser ifrån Redas lilla påhopp, eftersom han troligen inte vet någonting om den stämning, som fanns i Göteborg då. Om någon hade lämnat kyrkogården mot Härlanda hade ingen lagt märke till det, såvida inte mördaren hade uppträtt på ett sätt, som dragit blickarna åt sig.

Trapizo, du frågade om vi har en seriemördare på gång. Man kan bara säga, vet ej. I mars 1997 mördades en tjej i Kålltorp inom 1 km:s avstånd ifrån Malins dödsplats. Ingen har gripits för mordet.
Två mord inom loppet av 3 år inom en radie av 1 km. I den lugnaste av stadsdelar.

Du är rolig!
Bra väder och fin stämning hindrar ju inte mördare, snarare tvärtom.
Att Gothia Cup avslutades den helgen är däremot en intressant upplysning som utan tvekan skulle kunna ha bäring på fallet.
Citera
2016-02-14, 19:51
Medlem
Citat:
....Trapizo, du frågade om vi har en seriemördare på gång. Man kan bara säga, vet ej. I mars 1997 mördades en tjej i Kålltorp inom 1 km:s avstånd ifrån Malins dödsplats. Ingen har gripits för mordet. Två mord inom loppet av 3 år inom en radie av 1 km. I den lugnaste av stadsdelar.

Den där JTS...undrar om den pundaren verkligen är en galen lustmördare??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in