2016-02-14, 22:38
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tegelapa
Verkar som att det var lagligt då :/ Fan också, men blir väl att snacka med chefen och hoppas på att bli schemalagd efter ett mänskligt schema.

Har en till grej som jag undrar, vore schysst om någon duktig här kunde svara. Jobbar på en ambulerande tjänst 80-100% kundsupport. Dock står det i avtalet ikryssat 133 timmar (antar att det är 80%), sedan 150 timmar (heltid?) bredvid.

Har en kuk-lön just nu på 99 kr timmen samt vissa OB tillägg. Dock om jag kollar på http://www.unionen.se/sites/default/files/269_callcenter_avtalsnytt_2015.pdf så står det att lägsta lön är 16471 kr (är 20+). 16471/150=109kr, bör inte min timpenning ligga på minst 109kr timmen då? Räknar 150 timmar månad då jag antar att det räknas som "heltid" enligt branschen för kundsupport

Heltid är inte 150h utan det beror på kollektivavtal men brukar ligga mellan 168--178h/månad
Samma med lönen det beror på kollektivavtal och om du jobbar för en arbetsgivare som är ansluten till detta avtal. Din lön är dålig men inget jag har koll på. Mitt tips. Gå med i facket.
2016-02-17, 02:10
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
...att göra som din arbetsgivare gör är inte lagligt enligt arbetstidslagen du har rätt till 30min rast.
Arbetstidslagen är dispositiv och det går att avtala bort raster.
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
...ert avtal kan ha annan divident/multiplikator, men den är knappast 150.
Visst kan väl divisorn vara 150, varför inte?
Citat:
...Din lön är dålig men inget jag har koll på. Mitt tips. Gå med i facket.
Inte jag heller, men bra tips! Jag instämmer till fullo!
Senast redigerad av Mr.Woods 2016-02-17 kl. 02:13.
2016-02-17, 06:39
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Arbetstidslagen är dispositiv och det går att avtala bort raster.

Ja förvisso men då har du jag har svårt att tänka mig ett någon avtal där man går med på att jobba 5h utan rast, paus eller någon form av måltidsuppehåll som det var frågan om för TS.
2016-02-17, 08:32
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Arbetstidslagen är dispositiv och det går att avtala bort raster.Visst kan väl divisorn vara 150, varför inte? Inte jag heller, men bra tips! Jag instämmer till fullo!
Vist KAN den vara 150, det var därför jag reserverade mig för ev avsteg i KA. Däremot har jag aldrig hört talas om ett KA med så lågt arbetstidsmått som 150.

I KA kan ATL förhandlas men som Diablo säger, i vilket KA skulle det ha skett till denna nivå? Frågeställaren nämner arbete inom support vilket borde kunna ligga under Unionen. För bättre svar kan man kanske grotta lite i deras KA.
2016-02-17, 13:15
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ja förvisso men då har du jag har svårt att tänka mig ett någon avtal där man går med på att jobba 5h utan rast, paus eller någon form av måltidsuppehåll som det var frågan om för TS.
Nä, i frågeställarens fall ser det ju märkligt ut, men det finns ibland märkliga lösningar på lokal nivå...
Citat:
Vist KAN den vara 150, det var därför jag reserverade mig för ev avsteg i KA. Däremot har jag aldrig hört talas om ett KA med så lågt arbetstidsmått som 150.

I KA kan ATL förhandlas men som Diablo säger, i vilket KA skulle det ha skett till denna nivå? Frågeställaren nämner arbete inom support vilket borde kunna ligga under Unionen. För bättre svar kan man kanske grotta lite i deras KA.
Som herrarna skriver kan vi ju bara spekulera så länge vi inte vet vilket avtal som gäller.

Jag har medlemmar som har arbetstidsmått på liknande nivå, och även schemalagda skift på 12,5 timmar i en följd utan någon rast. Då handlar det ju naturligtvis om arbete som tillåter måltidsuppehåll och pauser för återhämnitning!
2016-02-17, 18:34
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Nä, i frågeställarens fall ser det ju märkligt ut, men det finns ibland märkliga lösningar på lokal nivå...Som herrarna skriver kan vi ju bara spekulera så länge vi inte vet vilket avtal som gäller.

Jag har medlemmar som har arbetstidsmått på liknande nivå, och även schemalagda skift på 12,5 timmar i en följd utan någon rast. Då handlar det ju naturligtvis om arbete som tillåter måltidsuppehåll och pauser för återhämnitning!

Visst kan det förekomma. Har själv jobbat för en arbetsgivare som tillsammans med facket förhandlade bort stora delar av hela arbetstidslagen. Vi kunde enligt avtalet jobba 24h/ dygn om situationen krävde det. Fick en ersättning på 5000kr/månad för detta och det utnyttjades bara en gång under 2 år. Det gick även åt andra hållet så vi jobbade totalt sett mindre än heltid men fick ändå 5K extra i månaden.

Dock väldigt ovanligt och gällde en helt ny statlig yrkeskategori. Vi hade till och med en vecka när vi kom på måndagen och arbetsgivaren hade då ingen uppgift för oss så vi blev lediga i vecka med full betalning + kompensation.
2016-02-17, 23:05
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Visst kan det förekomma. Har själv jobbat för en arbetsgivare som tillsammans med facket förhandlade bort stora delar av hela arbetstidslagen. Vi kunde enligt avtalet jobba 24h/ dygn om situationen krävde det. Fick en ersättning på 5000kr/månad för detta och det utnyttjades bara en gång under 2 år. Det gick även åt andra hållet så vi jobbade totalt sett mindre än heltid men fick ändå 5K extra i månaden.

Dock väldigt ovanligt och gällde en helt ny statlig yrkeskategori. Vi hade till och med en vecka när vi kom på måndagen och arbetsgivaren hade då ingen uppgift för oss så vi blev lediga i vecka med full betalning + kompensation.
Man kan väl konstatera att ATL är en totalt ihålig lag i och med alla undantag.
Att hitta ett arbetstidsexempel där inga undantag eller avvikelser enligt lag förekommer är omöjligt.
2016-02-18, 01:23
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Man kan väl konstatera att ATL är en totalt ihålig lag i och med alla undantag.
Att hitta ett arbetstidsexempel där inga undantag eller avvikelser enligt lag förekommer är omöjligt.
Ihålig är den väl knappast, men den är dispositiv. Som förhandlare är jag faktiskt ganska nöjd med att det är så.

MBL är däremot desto mer "ihålig" och detta ser jag som ett större problem...
Senast redigerad av Mr.Woods 2016-02-18 kl. 01:26.
2016-02-22, 16:22
Medlem
Hej allesammans!

Jag har en fråga angående semester. Jag vill ta en vecka semester i juni och två veckor i slutet av juli. Jag kommer sedan ha två veckor kvar att ta ut i vinter. Nu till "problemet". Min chef säger att jag enligt arbetsmiljösynpunkt MÅSTE ta ut minst tre veckors sammanhängande semester under sommarmånaderna. Hen vill alltså att jag i så fall tar en vecka i juni och tre sammanhängande i juli, alternativt bara tre sammanhängande under någon tid av sommaren. Detta tror jag inte på eftersom jag inte har hittat något i varken semesterlagen eller kollektivavtalet som stöder detta påstående. Är det någon som har koll på hur det ligger till? Jag vill bara att det ska gå rätt till. Dessutom så tror jag att hen egentligen hellre skulle se att jag är på plats så mycket som möjligt under sommaren. Arbetsplatsen är inte stängd under någon period av sommaren, om någon undrar.
2016-02-22, 16:43
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tummen89
Hej allesammans!

Jag har en fråga angående semester. Jag vill ta en vecka semester i juni och två veckor i slutet av juli. Jag kommer sedan ha två veckor kvar att ta ut i vinter. Nu till "problemet". Min chef säger att jag enligt arbetsmiljösynpunkt MÅSTE ta ut minst tre veckors sammanhängande semester under sommarmånaderna. Hen vill alltså att jag i så fall tar en vecka i juni och tre sammanhängande i juli, alternativt bara tre sammanhängande under någon tid av sommaren. Detta tror jag inte på eftersom jag inte har hittat något i varken semesterlagen eller kollektivavtalet som stöder detta påstående. Är det någon som har koll på hur det ligger till? Jag vill bara att det ska gå rätt till. Dessutom så tror jag att hen egentligen hellre skulle se att jag är på plats så mycket som möjligt under sommaren. Arbetsplatsen är inte stängd under någon period av sommaren, om någon undrar.

Nej, du måste (såvida lokalt avtal inte säger annat) inte ta någon sammanhängande semester.

Du har däremot rätt att ta tre veckor sammanhängande sommarsemester, men det låter som du har koll på den biten.
2016-02-22, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej, du måste (såvida lokalt avtal inte säger annat) inte ta någon sammanhängande semester.

Du har däremot rätt att ta tre veckor sammanhängande sommarsemester, men det låter som du har koll på den biten.
Tack för snabbt svar.

Vad innebär lokalt avtal? Bara kollektivavtal eller kan det innebära bestämmelser som företaget har själva?

Enligt följande paragraf från semesterlagen handlar det om fyra veckor:
"12 § Om inte annat har avtalats, ska semesterledigheten förläggas så, att arbetstagaren får en ledighetsperiod av minst fyra veckor under juni–augusti. Även utan stöd av avtal får en sådan semesterperiod förläggas till annan tid, när särskilda skäl föranleder det. Lag (2009:1439)."
2016-02-22, 17:06
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tummen89
Tack för snabbt svar.

Vad innebär lokalt avtal? Bara kollektivavtal eller kan det innebära bestämmelser som företaget har själva?

Enligt följande paragraf från semesterlagen handlar det om fyra veckor:
"12 § Om inte annat har avtalats, ska semesterledigheten förläggas så, att arbetstagaren får en ledighetsperiod av minst fyra veckor under juni–augusti. Även utan stöd av avtal får en sådan semesterperiod förläggas till annan tid, när särskilda skäl föranleder det. Lag (2009:1439)."

Förlåt,visst är det fyra veckor som gäller. Hjärnsläpp. Det var bara (skyller jag på ) för att vi pratade om tre.

Ja, det kan finnas lokala avtal på arbetsplatsen. Men jag (personligen) har bara sett det inom processindustrin där man faktiskt brukar ha undergållsperioder. Men i så fall bör/skall anställningsavtalet eller övriga villor hänvisa till ett sådant avtal.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in