2016-02-02, 23:22
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Jag läste men som ombud och arbetsgivare vill man sällan att saker skall komma så långt som till AD. Därför är det väldigt vanligt med förhandlingar då är en vanlig överenskommelse två veckors lön som sannolikt är bättre för en arbetsgivare än dålig publicitet och den energi de skulle behöva lägga ner.

Är väldigt vanligt att man som ombud försöker få till lösningar som oavsett vem som har rätt enligt lag passar båda parter.
Det förstår jag och därför ha jag inget emot ett "allt i ett" belopp så länge det inte uttrycks som uppsägningslön eller motsvarande eftersom det i praktiken förlänger provanställningen och AT då skulle kunna hävda att den övergått i en tillsvidareanställning.

Ok, vi fuckade upp, här får du xx tusen kr som plåster på såret. = OK
Ok, vi fuckade upp, här får du xx tusen kr som arbetspliktig/arbetsbefriad uppsägningslön i 14 dagar. = Inte OK
2016-02-03, 00:35
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Det förstår jag och därför ha jag inget emot ett "allt i ett" belopp så länge det inte uttrycks som uppsägningslön eller motsvarande eftersom det i praktiken förlänger provanställningen och AT då skulle kunna hävda att den övergått i en tillsvidareanställning.

Ok, vi fuckade upp, här får du xx tusen kr som plåster på såret. = OK
Ok, vi fuckade upp, här får du xx tusen kr som arbetspliktig/arbetsbefriad uppsägningslön i 14 dagar. = Inte OK

nej jag uttryckte det lite oklart. I de fallen jag hört och varit inblandade i har man gett en summa motsvarande den som arbetsgitagaren skulle fått om han varit anställd ytterliggare två veckor.
Eller från det datum han fått reda på att hans tjänst inte övergår till en tillsvidaretid och fram tills det det gått två veckor.

Då kan det bli tex 1 veckas jobb kvar av prövotiden men du får betalt vinterliggare en vecka i din slutlön.
2016-02-12, 00:59
Medlem
Bunnys avatar
Ni som är kunniga vad gäller arbetsrätt, i synnerhet ni som även har erfarenhet av praktiskt fackligt arbete, kika på den här tråden. Vore intressant se vad ni har att säga om arbetsgivarens agerande.

(FB) Jobbade för mycket, fick sparken ? Rätt eller fel?
2016-02-12, 06:56
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Ni som är kunniga vad gäller arbetsrätt, i synnerhet ni som även har erfarenhet av praktiskt fackligt arbete, kika på den här tråden. Vore intressant se vad ni har att säga om arbetsgivarens agerande.

Arbetsgivarens ansvar, rakt igenom.

Mitt tips är att den som blivit drabbad helt slutar prata med arbetsgivaren och överlåter det till juridiskt ombud (facket).

Jag skulle inte vilja vara sagda chef.
2016-02-12, 08:50
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny

Såg tråden i går kväll och kan bara hålla med EckiEcki, AT har absolut inget ansvar för att ha arbetat för mycket övertid. Inte ens om det hade varit mertid, dvs tid utöver normalarbetstidsmåttet på AT:s initiativ, hade ansvaret legat på AT. AG leder och fördelar arbetet samt ansvarar för att arbetsmiljö- och arbetstidsregler efterlevs.
2016-02-12, 17:05
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Arbetsgivarens ansvar, rakt igenom.

Mitt tips är att den som blivit drabbad helt slutar prata med arbetsgivaren och överlåter det till juridiskt ombud (facket).

Jag skulle inte vilja vara sagda chef.
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Såg tråden i går kväll och kan bara hålla med EckiEcki, AT har absolut inget ansvar för att ha arbetat för mycket övertid. Inte ens om det hade varit mertid, dvs tid utöver normalarbetstidsmåttet på AT:s initiativ, hade ansvaret legat på AT. AG leder och fördelar arbetet samt ansvarar för att arbetsmiljö- och arbetstidsregler efterlevs.
Jo, anade att det var så det helt och hållet låg till vad gäller ansvarsfrågan. Vad är orsaken till arbetsgivarens agerande att säga upp TS? Det gjorde mig något förbryllad, för om man tänker sig att chefen inte vill bära ansvaret för att TS jobbat för mycket, så kan dom väl inte komma runt det ansvaret genom att därefter säga upp arbetstagaren? Så vad har dom att vinna på uppsägningen, varför agerar dom så? För antar att chefen pratat med HR/personalansvarig, så "strategin" lär väl vara förankrad där och hos högre chef...som sagt, blir lite förbryllad
2016-02-14, 07:01
Bannlyst
Hej!
Jag arbetar på ett entreprenadföretag som maskinist, är ensam fastanställd och samspelar med ca 20 timanställda.

Jag står inför en tvist med min arbetsgivare ang. lag 1970:215, och förstår faktiskt inte när det är lagligt för arbetsgivaren att tillta en så kallad tvingad kvittning.

I mitt fall rör det sig om visakortskvitton från föregående månad som jag inte haft möjlighet att lämna in, nu har min arbetsgivare dragit av ca. 9000kr från min lön utan att delge mig förutom via min lönespecifikation som jag får på mail, är detta verkligen inom lagens ramar?

Just i mitt fall skall det finnas ett kollektivavtal men jag har inte en susning om vart jag hör hemma.

Är oerhört tacksam om någon kan hjälpa mig förklara vad som gäller och inte då jag efter avdragen endast har råd med hyra och en halv säck hundmat och sedan är det stopp, elen och mat till mig själv är ju bara att glömma t.ex.
2016-02-14, 21:09
Medlem
Tjena

Vore kul om någon duktig kunde svara på detta. Jobbar på kundsupport och blir därför schemalagd efter hur många som ringer in. Kan därför bli schemaanlagd 8-13 en dag och 17:00-20:00 en annan.

Dock när jag ser mitt schema nästa vecka/näst-nästa vecka inser jag att jag blivit schemalagd 11:00-16:00 med en 15 min rast, notera även att jag har ca 50 min restid till jobbet, så det är omöjligt för mig att äta lunch under en rimlig tid. Vem fan börjar äta lunch innan klockan 10:00 eller efter 16:00? Har även blivit schemalagd lunch klockan 15:30-16:15 fredag nästa vecka samt ska jobba 15:00-20:00 med en 15 min rast en annan dag (jobbigt att arbeta från 15-20 utan att äta middag).

Är det lagligt att schemalägga någon såhär?
2016-02-14, 21:33
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tegelapa
Tjena

Vore kul om någon duktig kunde svara på detta. Jobbar på kundsupport och blir därför schemalagd efter hur många som ringer in. Kan därför bli schemaanlagd 8-13 en dag och 17:00-20:00 en annan.

Dock när jag ser mitt schema nästa vecka/näst-nästa vecka inser jag att jag blivit schemalagd 11:00-16:00 med en 15 min rast, notera även att jag har ca 50 min restid till jobbet, så det är omöjligt för mig att äta lunch under en rimlig tid. Vem fan börjar äta lunch innan klockan 10:00 eller efter 16:00? Har även blivit schemalagd lunch klockan 15:30-16:15 fredag nästa vecka samt ska jobba 15:00-20:00 med en 15 min rast en annan dag (jobbigt att arbeta från 15-20 utan att äta middag).

Är det lagligt att schemalägga någon såhär?

Det finns inte direkt luncher i arbetstidslagen utan raster. Vad du använder din rast till är upp till dig.

Enligt arbetstidslagen ska en arbetstagare ha en rast senast efter 5 timmars arbete.
Den ska vara minst 30 min.

raster ingår inte i arbetstiden så rent lagligt kan arbetsgivare ge dig tid mellan 11-16.30 där du får betalt för 5h och har en rast på 30min under denna tiden.

Han skulle också kunna säga att rasten är mellan 10.30-11.00 och du jobbar fram till 16.00 och får betalt för 5h.

Men att göra som din arbetsgivare gör är inte lagligt enligt arbetstidslagen du har rätt till 30min rast.
2016-02-14, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Det finns inte direkt luncher i arbetstidslagen utan raster. Vad du använder din rast till är upp till dig.

Enligt arbetstidslagen ska en arbetstagare ha en rast senast efter 5 timmars arbete.
Den ska vara minst 30 min.

raster ingår inte i arbetstiden så rent lagligt kan arbetsgivare ge dig tid mellan 11-16.30 där du får betalt för 5h och har en rast på 30min under denna tiden.

Han skulle också kunna säga att rasten är mellan 10.30-11.00 och du jobbar fram till 16.00 och får betalt för 5h.

Men att göra som din arbetsgivare gör är inte lagligt enligt arbetstidslagen du har rätt till 30min rast.

Verkar som att det var lagligt då :/ Fan också, men blir väl att snacka med chefen och hoppas på att bli schemalagd efter ett mänskligt schema.

Har en till grej som jag undrar, vore schysst om någon duktig här kunde svara. Jobbar på en ambulerande tjänst 80-100% kundsupport. Dock står det i avtalet ikryssat 133 timmar (antar att det är 80%), sedan 150 timmar (heltid?) bredvid.

Har en kuk-lön just nu på 99 kr timmen samt vissa OB tillägg. Dock om jag kollar på http://www.unionen.se/sites/default/files/269_callcenter_avtalsnytt_2015.pdf så står det att lägsta lön är 16471 kr (är 20+). 16471/150=109kr, bör inte min timpenning ligga på minst 109kr timmen då? Räknar 150 timmar månad då jag antar att det räknas som "heltid" enligt branschen för kundsupport
2016-02-14, 22:19
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoggilime
Hej!
Jag arbetar på ett entreprenadföretag som maskinist, är ensam fastanställd och samspelar med ca 20 timanställda.

Jag står inför en tvist med min arbetsgivare ang. lag 1970:215, och förstår faktiskt inte när det är lagligt för arbetsgivaren att tillta en så kallad tvingad kvittning.

I mitt fall rör det sig om visakortskvitton från föregående månad som jag inte haft möjlighet att lämna in, nu har min arbetsgivare dragit av ca. 9000kr från min lön utan att delge mig förutom via min lönespecifikation som jag får på mail, är detta verkligen inom lagens ramar?

Just i mitt fall skall det finnas ett kollektivavtal men jag har inte en susning om vart jag hör hemma.

Är oerhört tacksam om någon kan hjälpa mig förklara vad som gäller och inte då jag efter avdragen endast har råd med hyra och en halv säck hundmat och sedan är det stopp, elen och mat till mig själv är ju bara att glömma t.ex.
Hur menar du? Är inköpen egentligen OK men du har bara inte hunnit lämna in kvittona? Var inköpen privata och du inte hade tillåtelse att göra dem är det tillräckliga skäl för uppsägning.

Vad lagen innebär är att en AG bara får kvitta på lön om du godkänt det eller om det är en klar och förfallen fordran. I det fall du inte accepterat kvittningen måste alltså fordran vara otvistig för att AG skall kunna kvitta och AG får då inte kvitta mer än än att du klarar ditt uppehälle och andra eventuella prioriterade fordringar på den lön som blir över. För att få veta hur mycket man kan kvitta på en lön måste man ansöka om kvittningsmedgivande från Kronofogden.

De kollektivavtalade kvittningsreglerna som nämns gäller typiskt sett kvittning för ej iakttagen uppsägningstid och möjligen olovlig frånvaro, ej återlämnade verktyg eller liknande. Någon kollektivavtalad kvittningsrätt för kvittostrul känner jag inte till och om det mot förmodan skulle finnas det, finns de i vart fall inte i ditt kollektivavtal. Du har rimligen något av de avtal som ME träffar med Byggnads, SEKO, IF Metall, m.fl.
2016-02-14, 22:34
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tegelapa
Verkar som att det var lagligt då :/ Fan också, men blir väl att snacka med chefen och hoppas på att bli schemalagd efter ett mänskligt schema.

Har en till grej som jag undrar, vore schysst om någon duktig här kunde svara. Jobbar på en ambulerande tjänst 80-100% kundsupport. Dock står det i avtalet ikryssat 133 timmar (antar att det är 80%), sedan 150 timmar (heltid?) bredvid.

Har en kuk-lön just nu på 99 kr timmen samt vissa OB tillägg. Dock om jag kollar på http://www.unionen.se/sites/default/files/269_callcenter_avtalsnytt_2015.pdf så står det att lägsta lön är 16471 kr (är 20+). 16471/150=109kr, bör inte min timpenning ligga på minst 109kr timmen då? Räknar 150 timmar månad då jag antar att det räknas som "heltid" enligt branschen för kundsupport
omräkningsfaktorn mellan månadslön och timlön brukar ligga runt 175, dvs dina 99 kr/h motsvarar ca 17 325 kr/månaden. Skrivet med reservation för att ert avtal kan ha annan divident/multiplikator, men den är knappast 150.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in