Citat:
Ursprungligen postat av
yoggilime
Hej!
Jag arbetar på ett entreprenadföretag som maskinist, är ensam fastanställd och samspelar med ca 20 timanställda.
Jag står inför en tvist med min arbetsgivare ang. lag 1970:215, och förstår faktiskt inte när det är lagligt för arbetsgivaren att tillta en så kallad tvingad kvittning.
I mitt fall rör det sig om visakortskvitton från föregående månad som jag inte haft möjlighet att lämna in, nu har min arbetsgivare dragit av ca. 9000kr från min lön utan att delge mig förutom via min lönespecifikation som jag får på mail, är detta verkligen inom lagens ramar?
Just i mitt fall skall det finnas ett kollektivavtal men jag har inte en susning om vart jag hör hemma.
Är oerhört tacksam om någon kan hjälpa mig förklara vad som gäller och inte då jag efter avdragen endast har råd med hyra och en halv säck hundmat och sedan är det stopp, elen och mat till mig själv är ju bara att glömma t.ex.
Hur menar du? Är inköpen egentligen OK men du har bara inte hunnit lämna in kvittona? Var inköpen privata och du inte hade tillåtelse att göra dem är det tillräckliga skäl för uppsägning.
Vad lagen innebär är att en AG bara får kvitta på lön om du godkänt det eller om det är en klar och förfallen fordran. I det fall du inte accepterat kvittningen måste alltså fordran vara otvistig för att AG skall kunna kvitta och AG får då inte kvitta mer än än att du klarar ditt uppehälle och andra eventuella prioriterade fordringar på den lön som blir över. För att få veta hur mycket man kan kvitta på en lön måste man ansöka om kvittningsmedgivande från Kronofogden.
De kollektivavtalade kvittningsreglerna som nämns gäller typiskt sett kvittning för ej iakttagen uppsägningstid och möjligen olovlig frånvaro, ej återlämnade verktyg eller liknande. Någon kollektivavtalad kvittningsrätt för kvittostrul känner jag inte till och om det mot förmodan skulle finnas det, finns de i vart fall inte i ditt kollektivavtal. Du har rimligen något av de avtal som ME träffar med Byggnads, SEKO, IF Metall, m.fl.