2016-02-15, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jag är inte helt övertygad av din " lista".

Det er IKKE min liste, men en svenske som har skrevet på et militært forum hvor svenske militære holder til.
Citera
2016-02-15, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Det er IKKE min liste, men en svenske som har skrevet på et militært forum hvor svenske militære holder til.
har du någon länk?
Citera
2016-02-15, 18:21
Bannlyst
Citat:
Det gör inte listan ett dugg mera trolig, då ska jag säga att jag inte vet ett smack om de problem som finns annat än att självklart finns det saker som ska åtgärdas med det är exakt därför man måste få ut att antal produkter i fält men inte för många.

Alternativet är att införskaffa saker som snart ska uppgraderas, just innan den punkten är dom stabila men vill man ha det senaste så hör det till spelet.

Däremot måste man se upp med saker som ligger i långbänk, det kan tyda på mycket allvarliga fel i grundkonstruktionen och då kanske man aldrig kan få den produkt man hoppats på, tex F-35 visar alla tecken på att vara just ett sådant projekt tyvärr speciellt då LM är en cool firma tycker jag.

Men Archer har precis skickats ut i fyra ex, perfekt och om kanske två år är den förhoppningsvis tip topp och kanske tom bättre än kunden trodde om vi har tur.

Ingen stress med kanonerna, ryssen står inte vid gränsen ännu får vi hoppas, snarare NATO
Citera
2016-02-15, 18:29
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nehej
Nu monteras ju samtliga helikoptrar för de nordiska länderna av statligt ägda Patria vilket gör att om Finska staten skulle riva kontraktet så skulle med största sannolikhet även Sverige och Norge göra detsamma då den redan olidligt långa leveranstiden skulle skjuta i höjden när monteringen skickas till Italien eller Spanien, med allt det innebär. Finland hade således en hävstång i förhandlingarna som många andra länder saknade.
Även om Patria är huvudsakligen statsägt, var ju avtalen tre skilda avtal, mellan konsortiet NHIndustries och a) Finska försvarsmakten b) svenska FMV och c) norska FLO. I dessa avtal förutsätts att helikoptrarna monteras i Norden, dvs. i av Patria. NHI har sedan sannolikt ett ramavtal med Patria och tre monteringsavtal under det, ett för var kund.

Detta betyder att om en kund häver sitt avtal med NHI, har detta ingen sådan konsekvens som du ser ut att tro. Patria skulle högst få ett kontraktuellt skadeståndskrav på sin avtalspartner NHI för det arbete man inte fick göra. För de två andra kunderna skulle monteringsavtalet mellan Patria och NHI vara kvar.

Sålunda finns ingen sådan effekt som du uppenbarligen tror existera.

Intressant jämförelse är Frankrike och Indien, där Indien ville att Rafale skulle monteras av statsägda Hindustan Aeronautics Limited, med en liknande avtalsbyggnad som jag beskrev ovan. Av någon anledning blev det inget sådant avtal

..........

För att återgå till Archer och Norge, var ju avtalsuppbyggnaden sådan att Sveriges FMV har avtal med BAE's svenska dotterbolag som levererar Archer. Norges FLO har i sin tur avtal med FMV. Det hade kanske varit klokare att sluta separata avtal under ett ramavtal.
Citera
2016-02-15, 18:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Även om Patria är huvudsakligen statsägt, var ju avtalen tre skilda avtal, mellan konsortiet NHIndustries och a) Finska försvarsmakten b) svenska FMV och c) norska FLO. I dessa avtal förutsätts att helikoptrarna monteras i Norden, dvs. i av Patria. NHI har sedan sannolikt ett ramavtal med Patria och tre monteringsavtal under det, ett för var kund.

Detta betyder att om en kund häver sitt avtal med NHI, har detta ingen sådan konsekvens som du ser ut att tro. Patria skulle högst få ett kontraktuellt skadeståndskrav på sin avtalspartner NHI för det arbete man inte fick göra. För de två andra kunderna skulle monteringsavtalet mellan Patria och NHI vara kvar.

Sålunda finns ingen sådan effekt som du uppenbarligen tror existera.

Intressant jämförelse är Frankrike och Indien, där Indien ville att Rafale skulle monteras av statsägda Hindustan Aeronautics Limited, med en liknande avtalsbyggnad som jag beskrev ovan. Av någon anledning blev det inget sådant avtal

..........

För att återgå till Archer och Norge, var ju avtalsuppbyggnaden sådan att Sveriges FMV har avtal med BAE's svenska dotterbolag som levererar Archer. Norges FLO har i sin tur avtal med FMV. Det hade kanske varit klokare att sluta separata avtal under ett ramavtal.
I och för sig men det skulle sluta med att den Archer som Sverige köpte hade vissa funktioner den som Norge köpte hade andra funktioner och i princip skulle det blir två Archer typer då säkerligen något av länderna inte skulle vilja vänta på någon funktion eller ett land skulle vilja ha en förändring som skulle försena produkten och den andra inte velat vänta eller betala för det hela.

Bäst såklart hade varit om BAE tagit fram produkten själva och sedan sålt den som deras produkt, nu kanske FMV äger delar av konstruktionen tom!
Citera
2016-02-15, 18:46
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Du er inne på noe vesentlig her. For min del ser det ut som de har "tummat" på kravene, for flere av problemene som er beskrevet er ikke noe man løser enkelt eller på kort tid. Her hva en svenske skrev på et annet forum.

-Axeltrycket är troligtvis det högsta i Sverige/Norge. Framkomligheten är dålig och många mindre broar kan ej passeras.

-Laddskruven kan inte låsas varför mellan 10 och 25% av krutgaserna åker ut bakåt. Spridningen i längd kan vara upp till 2-300 meter.

-Markankarna fungerar inte varför man manuellt måste bromsa fast pjäsen med bromspedalen. Dock händer det att den glider baklänges vid skott vid halt/löst underlag. För att få nog med hydraulkraft måste man sitta och tjuvgasa över tiden då det inte finns någon handgas.

-Eldrören hade vid leverans kaliber 153mm.

-Operativsystemet är högst instabilt och kraschar ideligen.

-Många mekaniska komponenter verkar inte vara gjorda för nordiskt klimat utan fryser sönder.

-Pjäsen har inte MRSI-kapacitet.

Hur skulle någon överhuvudtaget kunna ifrågasätta att Norge drog sig ur?

Ettersom det er en anonym kilde på et forum så vet jeg ikke hvor mye av det som stemmer, men vi kjenner igjen noen av poengene som også offisielle kilder i Norge har kommet med.
Det där är en hel del mera detaljer än vad jag läste på norska parlamentets sajt, ca. ett halvår före Norge anmälde att man drar sig ut. Jag orkar inte söka den teksten på nytt, men då var det en offentlig uppdatering till parlamentet om läget.

Tydligen är det så att eftersom "nationalism" är förbjuden i den svenska åsiktskorridoren, måste trycket släppas på något sätt, och då försvarar man svenska leverantörers misslyckanden och politiserar dem

En väsentlig detalj som inte ännu lösts är automatladdaren.

Ursprungligen skulle Archern, som inom systemet har utrymme för endast 24 projektiler, ha ett laddarfordon med laddningsautomatik. Tanken var att fordonen bara skulle köra intill varandra, och vips, skulle Archern vara laddad igen på 1-2 minuter.

Laddningsfordonet påbörjades men blev aldrig färdigt. BAE Bofors egna underleverantör gick i konkurs, och laddningsfordonet finns inte. Här ser man ut att ha tummat på kraven och nu måste Archern laddas manuellt, vilket tar 8 minuter och utsätter personalen.

Koreanska bandhaubitsen K-9 får sin ammunition från ett ammunitionsfordon byggt på samma chassi, som kallas K10.

Jag vet inte om laddningsfordonet med automatik ännu står på dagordningen för Archern. Är det någon som vet?
Citera
2016-02-15, 18:51
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vad är det här då?: https://en.wikipedia.org/wiki/Archer_Artillery_System
"The modular charge system allows several increments of charge to be available and increases the gun system's multiple rounds simultaneous impact (MRSI) capability and good range overlap between the increments."
"The MRSI capability, multiple round simultaneous impact, is up to 6 rounds."
och de snabba närliggande explosionerna här: https://youtu.be/Q6RqA94Xak8?t=170
Det beskriver systemet där det finns 24 projektiler och ett större antal drivladdningar av olika styrka. Laddningarna går att kombinera på olika sätt för att få MRSI.

Sen är det en sak att ha byggklossar och en annan sak att de fungerar som ett system.
Citera
2016-02-15, 18:58
Bannlyst
Intressant från sv militär om Archer och varför norge hoppade av!! För dyr och dålig räckvidd!!!

https://twitter.com/nordinpo/status/558304184962121731

Lägger en en kort film från testskjutningar

http://www.fmv.se/sv/Nyheter-och-press/Nyheter-fran-FMV/Archer-trimmas-in/
Senast redigerad av tacost 2016-02-15 kl. 19:06.
Citera
2016-02-15, 19:07
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tacost
I och för sig men det skulle sluta med att den Archer som Sverige köpte hade vissa funktioner den som Norge köpte hade andra funktioner och i princip skulle det blir två Archer typer då säkerligen något av länderna inte skulle vilja vänta på någon funktion eller ett land skulle vilja ha en förändring som skulle försena produkten och den andra inte velat vänta eller betala för det hela.

Bäst såklart hade varit om BAE tagit fram produkten själva och sedan sålt den som deras produkt, nu kanske FMV äger delar av konstruktionen tom!
Nu fanns det ju redan en kravspecifikation.

Det vidare arbetet kan hanteras på två sätt med separata beställare. Antigen kommer beställarna överens direkt med leverantören om eventuella ändringar i kraven, med risk att produkterna blir olika versioner. För leverantören är detta inte ett större problem, eftersom kunden betalar. Det andra sättet är, att kunderna har ett beslutsorgan, trots att de har separata kontrakt.

Nu när avtalen var satta efter varandra måste ju ändå FMV och FLO samarbeta när problem uppstod. Uppenbart är att FLO inte var färdig att godkänna att få en annan produkt än den beställda.

Att BAE Bofors skulle ha producerat en färdig produkt på egenfinansiering är ju rena fantasier. Produkten innehåller ju dessutom en del delar från svenska försvarsmaktens haubitsar.

PS. Prata inte om en kanon i samband med Archer. Pjäsen är en haubits.

PPS. Skrev tidigare att den tar 24 projektiler. My bad. Den tar 21.
Citera
2016-02-15, 20:34
Medlem
beer-goggless avatar
Citat:
Intressant från sv militär om Archer och varför norge hoppade av!! För dyr och dålig räckvidd!!!

https://twitter.com/nordinpo/status/558304184962121731

Lägger en en kort film från testskjutningar

http://www.fmv.se/sv/Nyheter-och-press/Nyheter-fran-FMV/Archer-trimmas-in/

Oj, så det svajar. Inte för att jag är ingenjör, men är pjäsen (inkl. infästning i dumperchassit) ursprungligen designat för att skjuta med så mycket sidriktning?
Citera
2016-02-15, 21:00
Medlem
adam7s avatar
Citat:

Men Archer har precis skickats ut i fyra ex, perfekt och om kanske två år är den förhoppningsvis tip topp och kanske tom bättre än kunden trodde om vi har tur.

Nja, första "färdiga" Archern levererades i september till FMV. Det betydde att FMV påbörjade tester. Då anmälde FMV att testandet vanligen tar 2-3 månader. Nästa nyhet var att FMV levererade 4 st Archers åt SVFM i början av februari.

Uppenbarligen hade det strulat vid testerna, eftersom det tog 4½ månader till godkännande/leverans. Nu kommer ju resten att levereras under 2016, d.v.s. ca. 2/mån.

Nu sägs det inte offentligt om godkännandet har varit villkorligt eller inte. Normalt har invecklade system strul även efter godkänd leverans, och beställaren vill se det som fel, vilka under leverantörsgaranti skall åtgärdas. Leverantören ser ofta detta som "egenskaper" och vill ha tilläggspris för att bygga in förbättrade eller ändrade egenskaper.

Leveransavtalet har en konfidentialitetsklausul, vilket betyder att vi inte får detaljerna av avtalsparterna. Leverantören vill inte heller berätta om vad ej lyckades och beställaren vill inte heller berätta om en eventuellt misslyckad anskaffning.

Vi får högst anonyma rykten av vad som gäller och om det ännu finns egenskaper som skall åtgärdas, eller om leveransen sannerligen är slutförd.

Så bättre om två år? Låt oss hålla örat mot marken...
Citera
2016-02-15, 21:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av beer-goggles
Oj, så det svajar. Inte för att jag är ingenjör, men är pjäsen (inkl. infästning i dumperchassit) ursprungligen designat för att skjuta med så mycket sidriktning?
Det måste den såklart vara, kan aldrig tänka mig att konstruktörerna inte tänkt på det och reagerat som vi gör med oj oj vad den gungar

Vet inte vad dom har för sensorer på själva howitzern som skickar information till siktet men det är säkert inte olösbart att kompensera för både det ena och det andra, speciellt som gungningarna är mycket lågfrekventa jämfört med accelerationen av projektilen.

Det måste sitta gyron i den också vid närmare eftertanke tycker jag då man måste veta exakt hur den ligger i "våg" då systemet antar jag bygger på att man inte ska behöva skjuta in sig på målet
Senast redigerad av tacost 2016-02-15 kl. 21:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in