Citat:
Ursprungligen postat av
pronh
Du er inne på noe vesentlig her. For min del ser det ut som de har "tummat" på kravene, for flere av problemene som er beskrevet er ikke noe man løser enkelt eller på kort tid. Her hva en svenske skrev på et annet forum.
-Axeltrycket är troligtvis det högsta i Sverige/Norge. Framkomligheten är dålig och många mindre broar kan ej passeras.
-Laddskruven kan inte låsas varför mellan 10 och 25% av krutgaserna åker ut bakåt. Spridningen i längd kan vara upp till 2-300 meter.
-Markankarna fungerar inte varför man manuellt måste bromsa fast pjäsen med bromspedalen. Dock händer det att den glider baklänges vid skott vid halt/löst underlag. För att få nog med hydraulkraft måste man sitta och tjuvgasa över tiden då det inte finns någon handgas.
-Eldrören hade vid leverans kaliber 153mm.
-Operativsystemet är högst instabilt och kraschar ideligen.
-Många mekaniska komponenter verkar inte vara gjorda för nordiskt klimat utan fryser sönder.
-Pjäsen har inte MRSI-kapacitet.
Hur skulle någon överhuvudtaget kunna ifrågasätta att Norge drog sig ur?
Ettersom det er en anonym kilde på et forum så vet jeg ikke hvor mye av det som stemmer, men vi kjenner igjen noen av poengene som også offisielle kilder i Norge har kommet med.
Det där är en hel del mera detaljer än vad jag läste på norska parlamentets sajt, ca. ett halvår före Norge anmälde att man drar sig ut. Jag orkar inte söka den teksten på nytt, men då var det en offentlig uppdatering till parlamentet om läget.
Tydligen är det så att eftersom "nationalism" är förbjuden i den svenska åsiktskorridoren, måste trycket släppas på något sätt, och då försvarar man svenska leverantörers misslyckanden och politiserar dem
En väsentlig detalj som inte ännu lösts är automatladdaren.
Ursprungligen skulle Archern, som inom systemet har utrymme för endast 24 projektiler, ha ett laddarfordon med laddningsautomatik. Tanken var att fordonen bara skulle köra intill varandra, och vips, skulle Archern vara laddad igen på 1-2 minuter.
Laddningsfordonet påbörjades men blev aldrig färdigt. BAE Bofors egna underleverantör gick i konkurs, och laddningsfordonet finns inte. Här ser man ut att ha tummat på kraven och nu måste Archern laddas manuellt, vilket tar 8 minuter och utsätter personalen.
Koreanska bandhaubitsen K-9 får sin ammunition från ett ammunitionsfordon byggt på samma chassi, som kallas K10.
Jag vet inte om laddningsfordonet med automatik ännu står på dagordningen för Archern. Är det någon som vet?