2016-02-15, 11:59
Medlem
Jag tror inte på det där att disken skulle gå sönder bara så där?

Annars kan du ta tillfället i akt och investera i en ssd nu. Köp en liten om budgeten är knapp och gör en clean install av win10 på den och använd barracudan som lagring. Då borde du få en fungerande dator i alla fall.
Citera
2016-02-15, 12:37
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discoHITLER
Jag tror inte på det där att disken skulle gå sönder bara så där?

Annars kan du ta tillfället i akt och investera i en ssd nu. Köp en liten om budgeten är knapp och gör en clean install av win10 på den och använd barracudan som lagring. Då borde du få en fungerande dator i alla fall.

ja, jag är lite osäker på vad som är bäst, det är ju jobbigt om datorn ska krasha en gång i månaden...

datorn är väl 8 år eller så, fick byta grafikkort för ett år sen, funderat på att byta moderkort, processor och minnen och köpa ssd (och använda delarna som reservdelar till min andra åtta år gamla dator) då skulle jag kunna fixa en gratis win 10 till den också, är lite osäker på hur man gör backup på en ssd?

i vilket fall får jag göra en nyinstallation av win 10, kör stor generic test på min andra tomma hårddisk nu, så får se resultatet, om den är ok försöker jag nog göra en nyinstallation på den.

jag kanske borde göra en minnestest av datorn också
Senast redigerad av Enydrion 2016-02-15 kl. 12:41.
Citera
2016-02-15, 12:49
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Long generic hade inte heller några anmärkningar

Ja det var ju bra.

Om du tror att dina nuvarande problem har med datorn att göra så får du fortsätta söka efter lösningen men om de är annorlunda än förut så kan det vara W10 uppgraderingen som krånglar. De är betydligt mer besvärande än nyinstallationerna. Lösningar på det sista har du fått genom det där med att fixa till kontot, refreshinstall eller ny d.o. Kort sagt - det är inte mycket mer jag kan hjälpa till med.

Backup - gör backups av hela disken istället för kloningar för då kan du göra differentiella och inkrementella vilket går betyyydligt snabbare. Då gör man dem oftare - eller .

Om det inte var något mer så - lycka till.
Citera
2016-02-15, 15:04
Medlem
Citat:
ja, jag är lite osäker på vad som är bäst, det är ju jobbigt om datorn ska krasha en gång i månaden...

datorn är väl 8 år eller så, fick byta grafikkort för ett år sen, funderat på att byta moderkort, processor och minnen och köpa ssd (och använda delarna som reservdelar till min andra åtta år gamla dator) då skulle jag kunna fixa en gratis win 10 till den också, är lite osäker på hur man gör backup på en ssd?

i vilket fall får jag göra en nyinstallation av win 10, kör stor generic test på min andra tomma hårddisk nu, så får se resultatet, om den är ok försöker jag nog göra en nyinstallation på den.

jag kanske borde göra en minnestest av datorn också
8 år gammal dator, då är det nog dags att investera i en ny?

Tror nog alla dina problem kommer lösa sig med lite mer moderna grejor. Behöver inte kosta skjortan heller.
Citera
2016-02-15, 15:11
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Ja det var ju bra.

Om du tror att dina nuvarande problem har med datorn att göra så får du fortsätta söka efter lösningen men om de är annorlunda än förut så kan det vara W10 uppgraderingen som krånglar. De är betydligt mer besvärande än nyinstallationerna. Lösningar på det sista har du fått genom det där med att fixa till kontot, refreshinstall eller ny d.o. Kort sagt - det är inte mycket mer jag kan hjälpa till med.

Backup - gör backups av hela disken istället för kloningar för då kan du göra differentiella och inkrementella vilket går betyyydligt snabbare. Då gör man dem oftare - eller .

Om det inte var något mer så - lycka till.

OK, duger backup av filer lika bra / bättre än kloning så är det ju enklare att göra, kan man återställa en hel disk med det så... Har väl tio externa två till fyra terrabytes diskar så kan jag göra backups till dem behöver det ju inte bli så dyrt...

Kan jag göra en nyinstallation till en satadisk, ta backup och sen återställa till en ssd om jag skaffar en sån?

Om andra disken också testats OK när jag kommer hem, så gör jag nog en nyinstallation på den, och senare kan jag försöka fixa den krånglande disken..

Tack för hjälpen!
Citera
2016-02-15, 15:14
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discoHITLER
8 år gammal dator, då är det nog dags att investera i en ny?

Tror nog alla dina problem kommer lösa sig med lite mer moderna grejor. Behöver inte kosta skjortan heller.

Ja, kommer nog att försöka göra det i vår. Eller tidigare vid behov
Citera
2016-02-15, 15:40
Medlem
1FFs avatar
Citat:
OK, duger backup av filer lika bra / bättre än kloning så är det ju enklare att göra, kan man återställa en hel disk med det så... Har väl tio externa två till fyra terrabytes diskar så kan jag göra backups till dem behöver det ju inte bli så dyrt...

Kan jag göra en nyinstallation till en satadisk, ta backup och sen återställa till en ssd om jag skaffar en sån?

Om andra disken också testats OK när jag kommer hem, så gör jag nog en nyinstallation på den, och senare kan jag försöka fixa den krånglande disken..

Tack för hjälpen!

Med backup så kan du välja hela disken, enbart systemet = C: samt boot partitioner ner till enskilda partitioner och t.o.m filer och då alltså göra ink. eller diff. på dem.

Visst - det är inga problem med att flytta emellan olika diskar.
Senast redigerad av 1FF 2016-02-15 kl. 15:45.
Citera
2016-02-15, 19:36
Medlem
Enydrions avatar
Long geniric på disk 2 har gått sen lunchtid, den har kommit 23 % nu, den sitter i en extern låda..
får se om det händer något, då får den gå tills i morgon.

Edit står 24% nu så det verkar jobba på..

Edit 2 står 6:19 undrar om det är tiden tills den blir färdig eller hur länge den hållt på.

Edit 3 står 6:14 nu så räknar tydligen neråt
Senast redigerad av Enydrion 2016-02-15 kl. 20:12.
Citera
2016-02-15, 23:37
Medlem
Enydrions avatar
jaha var en två terrabyte disk jag testade

st320082 2as heter den jag skulle ha testat, men den hittas inte av Seatools ?

Seagate Barracuda 7200.7 ST3200822AS 200GB 7200 RPM 8MB Cache SATA
vad ska den ha för testprogram tro?
Citera
2016-02-16, 00:52
Medlem
Enydrions avatar
Ska pröva med disken internt monterad, har en konstig låda som detekteras som nån USB till ata brygga...

Har visst blivit lite väl hårdvaruaktigt, men ska snart börja med win 10 igen...
Citera
2016-02-16, 15:40
Medlem
NightWalker1s avatar
vet inte om detta är rätt tråd, ni får väll flytta om det blir fel:

jag undrar lite om apparna man kan köra i windows 10.
vad är egentligen skillnaden på att ladda ner t ex vlc appen och att ladda ner programmet och köra det?

när man installerar ett program så får man ju konfigurera det och välja det man vill ha med i progget
men en app, i alla fall dom jag har installerat via shop-appen till win10, installeras bara och man väljer inget alternativ där alls.

är det bättre att inte installera en massa appar och istället gå till t ex facebook sidan i ens webläsare istället eller är det bättre med apparna? vad tycker ni?
Citera
2016-02-16, 20:44
Medlem
Enydrions avatar
(Ska installera win tio på en disk)

Har hittat en 500gigs disk som jag inte använt på ett tag, om jag installerar win 10 på den, och eventuellt senare ersätter den med en SSD är det då lämpligt att göra en mindre partiton på den för att förenkla övergången, och även förenkla att ta backup (genom att backupen inte tar så stor utrymme) tänkte köpa en 120 eller 240 gigs SSD

Edit: glöm det , kom på att man kan göra partitioner senare på den utan att förlora data.

Men skulle nån vilja skriva lite om det så gärna det
Senast redigerad av Enydrion 2016-02-16 kl. 20:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in