Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-25, 16:46
Medlem
Dawlishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Tryck på F8 på tangentbordet när skärmbilden med Dells logotyp försvinner, tills Avancerade alternativ för Windows visas på skärmen. (Om Avancerade alternativ för Windows inte visas startar du om systemet och försöker igen.)

Välj Felsäkert läge och tryck på Enter.
Logga in som administratör eller som en användare med administrativ åtkomst.

Därifrån så kan du backa tillbaka till Windows 7 via Inställningar - Windows Uppdatering och säkerhet - Återställning.

Tack, ska testa detta. Är det någon idé att ha Windows 10 eller är det bättre att hålla sig till det gamla operativsystemet?
Citera
2016-07-25, 16:51
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dawlish
Jag har årets problem som jag verkligen, verkligen behöver hjälp med, då jag står utan dator för närvarande.

Installerade Windows 10 nyligen efter att ha köpt en ny dator. Windows 7 satt innan. Datorn är en Vostro 3377 (tror jag) och är kompatibel med Windows 10.

Nåja, den "fastnade" häromdagen så jag gjorde det som man gjorde när man var yngre och stängde av den med tvång genom att hålla in on-knappen. Den slocknade. När jag satte på den igen så har Windows snurrat och "försökt reparera" i snart TVÅ dagar. Jag kommer ingenvart med den, stänger av den, sätter på den, etc, men den "försöker reparera" bara.

Jag vet inte vad jag ska göra. Har kikat på Microsoft support, men jag har så otroligt oteknisk så jag förstår inte var "återställningspunkt" ens betyder.

Är det någon som kan enkelt förklara hur man löser detta? Kan man återställa till fabrikinställningarna eller något annat från vart den är nu? Jag kommer alltså inte åt start-menyn eller något alls på datorn.

Var W10 installationen en uppgradering till d.o eller en nyinstallation?

Ta ur sladden och batteriet pumpa sedan strömknappen c:a 5sek. Låt datorn stå 10-15min. Stoppa endast i sladden och prova med att starta.

Skapa ett W10 installationsmedia och använd reparations möjligheten på detsamma för att köra en startup reparation, en sfc /scannow eller använda en återställningspunkt.
Citera
2016-07-25, 16:55
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Tack, ska testa detta. Är det någon idé att ha Windows 10 eller är det bättre att hålla sig till det gamla operativsystemet?

Smaksak helt enkelt när det gäller Windows. Men det är bara några dagar kvar av den fria delen om man nu vill använda Windows 10.

Hade jag varit dig så hade Windows 10 varit mitt val. Får du inte ordning på ovan tips och hur man backar tillbaka till sitt föregående operativsystem så kan man boota om datorn med en installationsskiva med Windows 10 på.
Citera
2016-07-25, 16:56
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rakan123
Japp då var jag tillbaka här igen.

Nu är det så att jag ominstallerat mitt windows 10 och har lite problem med mitt headset.
Har ett Qpad-qh-90 headset.
Jag hör ljud genom headsettet men min mic fungerar ej.
Om jag går in i ljudpanelen så hittas inte ens min mikrofon där.
Under enhetshanteraren så har jag endast datorns inbyggda högtalare och mikrofon.
Detta är inte usb utan kopplas in genom AUXen.

Hur kan jag fixa detta?

Installerade du någonsin ALLA drivisarna för W10 som finns för din dator på datortillverkarens hemsida?
Citera
2016-07-25, 17:00
Medlem
Dawlishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Var W10 installationen en uppgradering till d.o eller en nyinstallation?

Ta ur sladden och batteriet pumpa sedan strömknappen c:a 5sek. Låt datorn stå 10-15min. Stoppa endast i sladden och prova med att starta.

Skapa ett W10 installationsmedia och använd reparations möjligheten på detsamma för att köra en startup reparation, en sfc /scannow eller använda en återställningspunkt.

Jag hade Windows 7 innan så antar att det var en nyinstallation.

Tack för tipsen men det säger mig verkligen ingenting. Jag vet inte hur man tar ut batteriet från laptopen (det ser inte ut som att det går att göra på den modellen jag har, Dell Vostro 3360), och vad innebär pumpa strömknappen?

Jag vet heller inte hur man skapar installationsmedia eller vad en återställningspunkt är.

Alltså, sorry, men jag vet inget om teknik alls. Jättetack för svar ändå men om du kan förklara det hela lite mer basic så skulle jag uppskatta det.

Citat:
Smaksak helt enkelt när det gäller Windows. Men det är bara några dagar kvar av den fria delen om man nu vill använda Windows 10.

Hade jag varit dig så hade Windows 10 varit mitt val. Får du inte ordning på ovan tips och hur man backar tillbaka till sitt föregående operativsystem så kan man boota om datorn med en installationsskiva med Windows 10 på.

Windows 10 är också mitt val då Windows 7 har en efterbliven layout, men om man stöter på sådan problem så verkar det ju inte värt det?

Jag testar ditt tips iaf om att köra felsäkert läge och ser vart det landar.
Citera
2016-07-25, 17:02
Medlem
Citat:
Installerade du någonsin ALLA drivisarna för W10 som finns för din dator på datortillverkarens hemsida?
Syftar du på dessa? https://www.asus.com/support/Download/3/557/0/2/BfnJpFOINWJ0zTH3/45/
Citera
2016-07-25, 17:07
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Windows 10 är också mitt val då Windows 7 har en efterbliven layout, men om man stöter på sådan problem så verkar det ju inte värt det?

Jag testar ditt tips iaf om att köra felsäkert läge och ser vart det landar.

Om inte så kan du hämta hem ISO-filen här -> https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

USB-minne eller DVD-skiva är verktygen och du bränner ut ISO-filen lättast med IMGBurn om du nu föredrar skiva.

Innan man börjar denna process är att man se till så uppstarten under Bios ligger rätt. Ska man använda en skiva så lägger man CD/DVD som första hand. Är det ett USB-minne så lägger man detta som första hand. Man startar sedan om datorn och följer sedan installationssprocessen som dyker upp på bildskärmen.
Citera
2016-07-25, 17:11
Medlem
Dawlishs avatar
Citat:
Om inte så kan du hämta hem ISO-filen här -> https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

USB-minne eller DVD-skiva är verktygen och du bränner ut ISO-filen lättast med IMGBurn om du nu föredrar skiva.

Innan man börjar denna process är att man se till så uppstarten under Bios ligger rätt. Ska man använda en skiva så lägger man CD/DVD som första hand. Är det ett USB-minne så lägger man detta som första hand. Man startar sedan om datorn och följer sedan installationssprocessen som dyker upp på bildskärmen.

Ok, säg att jag har ett USB.

Jag laddar alltså ner mjukvaran på USB:t. Steg 2 är att stoppa in den i datorn som inte fungerar och bara köra? Vad är Bios?

Jag tänker mig att jag stoppar in USB:t med mjukvaran, men datorn visar samma skärm med "försöker reparera", hur kommer jag därifrån? Eller går jag till felsäkert läge direkt efter uppstart, och sedan stoppar in USBt och kör?
Citera
2016-07-25, 17:12
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rakan123
Syftar du på dessa? https://www.asus.com/support/Download/3/557/0/2/BfnJpFOINWJ0zTH3/45/

Ja.

Om det inte hjälpte så testa detta - https://drp.su/index.htm. Bocka ur adware programmen innan du kör uppdateringen av drivisarna
Citera
2016-07-25, 17:13
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ok, säg att jag har ett USB.

Jag laddar alltså ner mjukvaran på USB:t. Steg 2 är att stoppa in den i datorn som inte fungerar och bara köra? Vad är Bios?

Jag tänker mig att jag stoppar in USB:t med mjukvaran, men datorn visar samma skärm med "försöker reparera", hur kommer jag därifrån? Eller går jag till felsäkert läge direkt efter uppstart, och sedan stoppar in USBt och kör?

Lättast är att du läser denna enkla guide hur man utför en installation.

http://www.nordichardware.se/nyheter/software-news/windows-10-skapa-din-egen-usb-installation-i-10-enkla-steg.html
Citera
2016-07-25, 17:20
Medlem
Citat:
Ja.

Om det inte hjälpte så testa detta - https://drp.su/index.htm. Bocka ur adware programmen innan du kör uppdateringen av drivisarna
Jag ger det ett försök, återkommer strax!
Citera
2016-07-25, 17:21
Medlem
1FFs avatar
Batteriet sitter fast och är visst lite krångligt att ta ut på den där datorn.

Om du gör ett W10 Usb installationsmedia så kan du prova de 3 förslag på åtgärder jag uppmärksammade dig på förut. Ominstallation eller en tillbakagång är de åtgärder som kvarstår efter ett reparationstest.

Testa alltså detta - http://www.tenforums.com/tutorials/2880-command-prompt-boot-open-windows-10-a.html. De andra 2 förslagen finns också att tillgå där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in