Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-16, 22:46
Medlem
Enydrions avatar
den första 500gigaren hade nåt fel, när jag körde en snabbtest, hittade en annan som klarade snabbtestet och nu kör jag ett extended test på den som ska ta 3,5 timmar till

Jag hittade ett annat diskkontrollprogram som klarade min externa disklåda - Western digital data lifeguard diagnostics, som jag ovetandes hade installerat? så om det går bra kan jag radera disken och installera win 10 på den.
Citera
2016-02-16, 23:45
Medlem
Hej! Jag uppgraderade nyss från Windows 7 till Windows 10 och så fort installationen var klar skulle datorn startas om. När det skulle starta upp igen stod det bara error 0xc000007b. I det stora hela kan jag inte komma in på min dator över huvud taget. Skulle vara tacksam om någon har en idé att lösa problemet då jag har väldigt viktiga filer på datorn som absolut inte får försvinna.
Citera
2016-02-17, 00:05
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zolkey
Hej! Jag uppgraderade nyss från Windows 7 till Windows 10 och så fort installationen var klar skulle datorn startas om. När det skulle starta upp igen stod det bara error 0xc000007b. I det stora hela kan jag inte komma in på min dator över huvud taget. Skulle vara tacksam om någon har en idé att lösa problemet då jag har väldigt viktiga filer på datorn som absolut inte får försvinna.

om du har någon skiva med windows7 installation så kan det finnas med ett repair-verktyg
Citera
2016-02-17, 00:09
Medlem
Kan jag repaira Windows 10 med den skivan då? Det allra bästa vore att återställa datorn till Windows 7 igen men då behöver jag väl vara inne på datorn för att kunna göra det?
Citera
2016-02-17, 00:17
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Kan jag repaira Windows 10 med den skivan då? Det allra bästa vore att återställa datorn till Windows 7 igen men då behöver jag väl vara inne på datorn för att kunna göra det?
hur uppgraderade du till 10-an? genom symbolen i "notification arean"?
Citera
2016-02-17, 03:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
jaha var en två terrabyte disk jag testade

st320082 2as heter den jag skulle ha testat, men den hittas inte av Seatools ?

Seagate Barracuda 7200.7 ST3200822AS 200GB 7200 RPM 8MB Cache SATA
vad ska den ha för testprogram tro?
Seagate lär ju ha. Kolla deras webbbbb. Siiiida.
Citera
2016-02-17, 06:27
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discoHITLER
Seagate lär ju ha. Kolla deras webbbbb. Siiiida.

Seagates program detekterade inte alls disken, troligen pga externdisklådan, den har USB och sata anslutning, men upptäckte att western digital programmet som jag skrivit om klarade det på en tredje disk jag bytt till, så det lär klara disken ovan också.
Citera
2016-02-17, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
hur uppgraderade du till 10-an? genom symbolen i "notification arean"?

Jaa exakt, jag bara tryckte på uppgradera i notification arean.
Citera
2016-02-17, 08:48
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Jaa exakt, jag bara tryckte på uppgradera i notification arean.

Gör ett sådant här - https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10 - och reparera installationen med det. OBS: endast reparera - eller refresh om man kommer åt det.
Citera
2016-02-17, 18:32
Medlem
Ukulele-Lelles avatar
Bug i win10?

Jag satt och körde på min ACER med win10, som jag installerade ganska nyligen, utgående från win7.
Plötsligt tvärstannade den - antagligen under en av dessa eviga uppdateringar och det enda jag gjorde vid tillfället var "säkert uttag" av en extern hårddisk.

Startade om, automatisk felsökning påbörjades och misslyckades. Startade om - samma sak igen och igen och igen... Valde möjligheten att resetta Windows och låta mina data förstöras, med en grundlig metod som skrev om data på disken och som tog flera timmar att utföra. så den fick gå under natten. En diskkrasch borde då upptäckas av systemet.

På morgonen samma sak igen. Automatisk felsökning gav inget. Den startade, avbröt efter ca 10 s, startade om igen och så vidare.

En undersökning med en Live Ubuntudisk visade ett synbarligen korrekt windowssystem. (med en "live" disk så kan man betrakta systemet utan att störa det på något sätt.)

Testade med en gammal räddningsdisk som var för det tidigare Win7-systemet (det som uppdaterades till win10). Då säger systemet att den inte kan läsas, eftersom det bara skulle fungera med GPT-disk och att här var det en "MBR partition table on ELFI system". Vad det betyder är okänt för mig. Betyder det att Win10 byter filsystem och partitionstyp i och med att man "uppgraderar" från win7 till win10? Då kan man ju bara backa tillbaka till win7 med hjälp av ett fungerande win10 - och det fungerar ju som sagt inte för mig,

För att vara säker på att det inte var något fel på hårdvaran, utan endast en bug i win10, så installerade jag en Ubuntu på den. Fungerade perfekt i alla avseenden!

Någon med liknande erfarenheter?
Senast redigerad av Ukulele-Lelle 2016-02-17 kl. 18:45.
Citera
2016-02-17, 19:25
Medlem
Enydrions avatar
Har stoppat i en hårddisk med en gammal win 7 på, har win 10 på ett USB minne, lyckades inte boota direkt från USB, så körde igång det med win 7 igång .

Nu frågar den efter produktnyckel, har haft en disk med uppgraderad win 10 på den förut, hur gör jag nu, är det inte så att nyckeln slå ligga i BIOS?
Citera
2016-02-17, 19:41
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Har stoppat i en hårddisk med en gammal win 7 på, har win 10 på ett USB minne, lyckades inte boota direkt från USB, så körde igång det med win 7 igång .

Nu frågar den efter produktnyckel, har haft en disk med uppgraderad win 10 på den förut, hur gör jag nu, är det inte så att nyckeln slå ligga i BIOS?

Ibland kan det ju ta ett par 3 ggr innan USB`t funkar.

Min erfarenhet är att det inte går att hoppa hur lätt som helst mellan Os innan det som du upplever händer och att man då får aktivera manuellt. Men det kan aktivera sig självt efter en tid - max 3 dagar vanligtvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in