2016-02-14, 14:40
Medlem
Vad är det som säger att bilen inte är en automatlåda.
Citera
2016-02-14, 14:42
Medlem
ArseneLupins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geddo
Den gjorde det vid första bommen, hundra meter innan sista bommen. Har du lust att länka till något vittnesmål som säger att den fortsatte på vänster sida hela vägen fram till kanten?
Det kan jag inte, men jag kan länka till ett vittnesmål som säger att bilen bara träffade en bom. (FB) Bil körde genom brobom på E4 i Södertälje - ner i vattnet - fem döda (2016-02-13)
Citera
2016-02-14, 14:47
Medlem
Pungsnoppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leopard79
Hemsk olycka.

Så många dåliga slutsatser det upprepades här och dumma kommentarer om asyl sökande, mena, andra invandrare.. Dålig stil och omänskligt beteende.. Tfiii

Tragiskt Rip

Hoppas det går att kontrollera det som finns kvar av bilen och se om det var fel på bilen

oft

Helt rätt men det är helt politikernas fel att mer och mer resonerar negativt med tanke på det höga skattetryck vi har samt försämrad välfärd på det, att man undanhåller välfärdsökares brottslighet med kod291 hjälper inte myndigheters trovärdighet heller.
Citera
2016-02-14, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsnoppen
Hoppas det går att kontrollera det som finns kvar av bilen och se om det var fel på bilen

oft

Helt rätt men det är helt politikernas fel att mer och mer resonerar negativt med tanke på det höga skattetryck vi har samt försämrad välfärd på det, att man undanhåller välfärdsökares brottslighet med kod291 hjälper inte myndigheters trovärdighet heller.

Om det nu är en Nissan Qashqai så har just nyare modellen haft problem med ratten.
Citera
2016-02-14, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emapti
Det som talar mot det är att det var svenskt vinterväglag och nattetid, knappast att man då slår på farthållaren i hög fart.

Första gången jag körde till england, på mc dock, så såg vi till att komma fram på sena natten så vi skulle ha så lite trafik som möjligt att vänja oss. Det gick lättare än väntat, ända till vi kom till första rondellen, tur det var fritt från övrig trafik. Den rondellerfarenheten satte sig dock i ryggmärgen, däremot var det farligare att köra ut från utfarter då man tittade åt fel håll, men rätt snabbt vänjde man sig vid att kolla flera gånger åt båda hållen.

Tror ändå på farthållare/halvsovit/överraskats. Från Norrköping till Södertälje tar det ca 1 tim 20 min. Lätt att slumra till under den tiden mitt i natten och efter framträdande. Sen tror jag inte en britt kanske är uppmärksam på vårt vinterväglag. Varför bromsade han inte är också frågan?
Citera
2016-02-14, 14:55
Medlem
Cliffaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steelofstil
Om det nu är en Nissan Qashqai så har just nyare modellen haft problem med ratten.

Det spelar ju ingen roll, för då måste både ratt, gas och broms fallit ur samtidigt. Låter inte så sannolikt att bilen blivit helt manöveroduglig.
Citera
2016-02-14, 14:56
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktien
Ensamkommande flyktingbarn. Flashbacks fördomselit strikes again.

Vila i frid.

Nej, det har inte skrivits speciellt mycket om just självresande unga vuxna utan mer syrianer eller kriminella på stöldturné.

Att det skulle varit ett brittiskt popband var ju väldigt långsökt.
Citera
2016-02-14, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArseneLupin
Det kan jag inte, men jag kan länka till ett vittnesmål som säger att bilen bara träffade en bom. (FB) Bil körde genom brobom på E4 i Södertälje - ner i vattnet - fem döda (2016-02-13)

Det där vittnesmålet säger inte att bilen bara träffade en bom. Det säger att han hörde smällen när den träffade första bommen. En eventuell smäll vid nästa bom gjorde förmodligen mindre intryck på vittnet, eftersom den bommen var 100 meter längre bort.
Citera
2016-02-14, 15:00
Medlem
lyckebobys avatar
Jag kom o tänka på ett scenario, att de hade ngt "olämpligt" eller chauffören var påtänd I bilen och var jagade av Polisen I målad eller omålad bil, chauffören fick panik o gasade på.....inget som Polisen vill kännas vid såklart med tanke på de där grabbarna som åkte I plurret vid en annan biljakt om ni kommer ihåg???, Polisen fick ju väldigt mycket skit för det....
Eventuell video kommer man inte se förföljande på då de nog var långt bakom....låter dessa spekulationer helt befängda? och hur kommer sånt fram om det är så???
Citera
2016-02-14, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cliffak
Om det nu inte var alkohol eller droger inblandat så begriper jag inte hur man inte lyckas stanna med flera hundra meters varning. Även om föraren blandar ihop pedalerna så borde passagerarna reagera och ha gott om tid för att ingripa, i värsta fall ta över ratten.

Om nu gasen hängt sig och bromsen upphört att fungera och man gjorde allt för att rädda sig (osannolikt) så känns det som en bättre idé och att man har betydligt större chans att överleva genom att köra av vägen eller in i en annan bil hellre än ner i avgrunden.

Som jag tidigare sagt så luktar det sprit, droger eller både och lång väg. Man har festat till under kvällen och ska nu upp till flygplatsen (helt korrekt går det inga reguljära flyg mitt i natten från Arlanda, särskilt inte till flygplatser som Heathrow som är stängda nattetid). I bilen kör man med hög musik på stereon, kanske leker med mobilerna, kanske man tar sig en lina till eller röker på. Med uppmärksamhet och omdöme sålunda nedsatt till nära noll bär det av genom bommar och rakt ner i kanalen.

Nej, så här är det:

Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Det absolut mest troliga är att det var något fel på bilens gas- eller bromssystem. Föraren undvek alla hinder som de kom medan bilen körde i hög hastighet. Att lyckas undivika att krocka i ett så trångt passage på vänstersidan och bara ta med sig en backspegel tyder på stor precision i styrningen.

I efterhand vet vi att det hade varit bättre om de hade krockat uppe på bron och fått stopp på bilen, men mitt i allt när man har några sekunder till att lösa en situation så gör man sitt bästa med att undivika hindren i takt med att de kommer och hoppas på det bästa.
Citera
2016-02-14, 15:05
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Har faktiskt inte sett några sådana inlägg. Däremot, en kraschad svart bil med 5 personer döda mitt i natten i Södertälje. Nog är det några hundra gånger mer sannolikt att det är MENA än ett engelskt popband.

Haha ja det var verkligen en högoddsare, hade jag satt upp en lista på troliga kandidater så det alternativet öht inte funnits med men men...

Rip guys.
Citera
2016-02-14, 15:06
Medlem
ArseneLupins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geddo
Det där vittnesmålet säger inte att bilen bara träffade en bom. Det säger att han hörde smällen när den träffade första bommen. En eventuell smäll vid nästa bom gjorde förmodligen mindre intryck på vittnet, eftersom den bommen var 100 meter längre bort.
Lyssnade du på vad han sa, eller läste du bara. Här är ett till vittnesmål: http://lt.se/nyheter/sodertalje/1.35...nattens-olycka
Citat:
– De har testat ljud, ljus och bomfällning men allt tycks ha fungerat som det ska. Det enda fel vi sett är att bommen var trasig och det tyder ju på att även den fungerade vid olyckstillfället, säger hon.
En bom var trasig, så då måste den andra ha varit uppe. Jag påstår inte att olyckan inte skulle ha inträffat om den var nere också, men dubbla bommar används just för att höja säkerheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in