Citat:
Ursprungligen postat av
Dial999
Misstänker att föraren i det här fallet inte har använt pedalerna alls. Det som talar för det är att vittnen inte har sett att några tända bromsljus. Han har haft farthållaren inkopplad, halvsovit och blivit överrumplad när stillastående bilar plötsligt dyker upp framför honom. Han styr då vänster för att komma emellan yttersra filen och mitträcket.
Det som talar mot det är att det var svenskt vinterväglag och nattetid, knappast att man då slår på farthållaren i hög fart.
Citat:
Ursprungligen postat av
RudyardKipling
Nej så tror jag inte det fungerar. Kroppen har ett muskelminne.
Egen erfarenhet. När jag körde bil i ett vänstertrafikerat land så grävde jag nere i högerdörren efter växelspaken mer än en gång. Jag kunde komma in fel i rondeller om det inte var någon trafik alls. Körde jag på motorväg utan trafik så ville jag köra av vid varje avfart eftersom det kändes som jag var på fel vägbana. När det var mycket bilar följde jag bara strömmen. Ovanan att köra högerstyrd bil var bara första dagen/dagarna. Man kom rätt fort in i det. Motorväg, köbildning, hitta bromsen - nej, det håller jag för osannolikt har med ovana att göra. Gas, broms, koppling sitter likadant på vänster som högerstyrda bilar, alltså fötternas muskelminne reglerar det.
Första gången jag körde till england, på mc dock, så såg vi till att komma fram på sena natten så vi skulle ha så lite trafik som möjligt att vänja oss. Det gick lättare än väntat, ända till vi kom till första rondellen, tur det var fritt från övrig trafik. Den rondellerfarenheten satte sig dock i ryggmärgen, däremot var det farligare att köra ut från utfarter då man tittade åt fel håll, men rätt snabbt vänjde man sig vid att kolla flera gånger åt båda hållen.