2016-02-14, 14:25
Medlem
Tror tyvärr att det inte är så stora konstigheter när det kommer till varför olyckan skedde.

Alkohol!Trötthet!Droger!

Något av dessa 3 lägger jag mina 5 ören på.
Citera
2016-02-14, 14:25
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cxaaxc
Att pedalerna sitter likadant, beror lite på hur man tänker.

Föraren kanske plötsligt tänkt att han ska bromsa med pedalen som sitter åt höger(närmast mitten på bilen) För det är han van vid på högerstyrd bil. Gör han det så gasar han i stället.

Nej så tror jag inte det fungerar. Kroppen har ett muskelminne.

Egen erfarenhet. När jag körde bil i ett vänstertrafikerat land så grävde jag nere i högerdörren efter växelspaken mer än en gång. Jag kunde komma in fel i rondeller om det inte var någon trafik alls. Körde jag på motorväg utan trafik så ville jag köra av vid varje avfart eftersom det kändes som jag var på fel vägbana. När det var mycket bilar följde jag bara strömmen. Ovanan att köra högerstyrd bil var bara första dagen/dagarna. Man kom rätt fort in i det. Motorväg, köbildning, hitta bromsen - nej, det håller jag för osannolikt har med ovana att göra. Gas, broms, koppling sitter likadant på vänster som högerstyrda bilar, alltså fötternas muskelminne reglerar det.
Citera
2016-02-14, 14:27
Medlem
kanelipullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handeldvapen
Visst är det märkligt?
Antingen förstod de inte varför det var köer och ville bara tränga sig förbi. Det konstiga är att de hade så hög fart och att de körde sönder backspegeln på en taxibil strax innan. Kunde det ha fått dem att inte stanna och till och med öka farten? De var ju trots allt unga killar, rockstjärnor, sannolikt med ett stort ego efter kvällens spelning.

Eller var de osams i bilen och uppmärksamheten riktades på annat? Var föraren förbannad?
Det räcker ju med att han failar...

Verkligen.. man sitter och funderar väldigt mycket på vad som egentligen hände i bilen. Hela olyckan är såå märklig. Och just spegeln på taxi bilen? Vi kommer nog aldrig att få veta vad som hände i bilen. Vi kommer alltid att sitta inne med en massa frågetecken. En mycket tragisk, märklig olycka.
Citera
2016-02-14, 14:29
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Varför händer det inte titt och tätt, att bilar körs genom bommarna och flyger ner i vattnet på denna E4-bro? Sen 30-40 år tillbaka! Några Teoriier!?
Kanske för att det är blinkande lampor och bommar före bron? Har du fler dumma frågor?

Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Behövs inte, tittar man på hur AB presenterar nyheten ser man ju hur dom adderat saker som inte finns:
Exempel från Aftonbladet på 2 pelare som inte existerar:http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/...rografiiej.jpg

I verkligheten: http://postimg.org/image/drw50islh/

Frågan är hur mycket AB justerade vittnesuppgiften.
Hur mycket de justerat vittnesuppgiften gällande att bilen körde om de väntande bilarna till vänster? Tja, tror du att de kört någon sorts röstsyntes och fått det att låta som att vittnet i ljudklippet säger något annat än han egentligen sagt? Här hör man honom SÄGA (ljud alltså, inte text) att den körde om till vänster: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22259428.ab
Citera
2016-02-14, 14:31
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArseneLupin
2:13 in i filmen ser man att det finns bom efter den trasiga, alltså mellan den trasiga bommen och den höjbara delen av bron, http://www.expressen.se/nyheter/band...giska-olyckan/. Var den uppfälld vid olyckan? Hur kunde olycksbilen undvika att köra sönder den annars?
Av det par med bommar som sitter närmast bron ser man bara den vänstra i filmen så den högra kan ändå vara sönderkörd.
Citera
2016-02-14, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cxaaxc
Har själv kört i vänstertrafik och högerstyrd bil i 7år så jag vet att det funkar i normala fall. Men det händer ibland att automatiken är borta och man försöker tänka...

Misstänker att föraren i det här fallet inte har använt pedalerna alls. Det som talar för det är att vittnen inte har sett att några tända bromsljus. Han har haft farthållaren inkopplad, halvsovit och blivit överrumplad när stillastående bilar plötsligt dyker upp framför honom. Han styr då vänster för att komma emellan yttersra filen och mitträcket.
Citera
2016-02-14, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Är det inte mest troligt att föraren helt enkelt inte uppmärksammat att det var broöppning? Det kanske är ovanligt med dylika broar i England?

Det absolut mest troliga är att det var något fel på bilens gas- eller bromssystem. Föraren undvek alla hinder som de kom medan bilen körde i hög hastighet. Att lyckas undivika att krocka i ett så trångt passage på vänstersidan och bara ta med sig en backspegel tyder på stor precision i styrningen.

I efterhand vet vi att det hade varit bättre om de hade krockat uppe på bron och fått stopp på bilen, men mitt i allt när man har några sekunder till att lösa en situation så gör man sitt bästa med att undivika hindren i takt med att de kommer och hoppas på det bästa.
Citera
2016-02-14, 14:35
Medlem
ArseneLupins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Av det par med bommar som sitter närmast bron ser man bara den vänstra i filmen så den högra kan ändå vara sönderkörd.
Bilen körde längst till vänster.
Citera
2016-02-14, 14:36
Medlem
leopard79s avatar
Hemsk olycka.

Så många dåliga slutsatser det upprepades här och dumma kommentarer om asyl sökande, mena, andra invandrare.. Dålig stil och omänskligt beteende.. Tfiii

Tragiskt Rip
Citera
2016-02-14, 14:37
Medlem
emaptis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dial999
Misstänker att föraren i det här fallet inte har använt pedalerna alls. Det som talar för det är att vittnen inte har sett att några tända bromsljus. Han har haft farthållaren inkopplad, halvsovit och blivit överrumplad när stillastående bilar plötsligt dyker upp framför honom. Han styr då vänster för att komma emellan yttersra filen och mitträcket.
Det som talar mot det är att det var svenskt vinterväglag och nattetid, knappast att man då slår på farthållaren i hög fart.

Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Nej så tror jag inte det fungerar. Kroppen har ett muskelminne.

Egen erfarenhet. När jag körde bil i ett vänstertrafikerat land så grävde jag nere i högerdörren efter växelspaken mer än en gång. Jag kunde komma in fel i rondeller om det inte var någon trafik alls. Körde jag på motorväg utan trafik så ville jag köra av vid varje avfart eftersom det kändes som jag var på fel vägbana. När det var mycket bilar följde jag bara strömmen. Ovanan att köra högerstyrd bil var bara första dagen/dagarna. Man kom rätt fort in i det. Motorväg, köbildning, hitta bromsen - nej, det håller jag för osannolikt har med ovana att göra. Gas, broms, koppling sitter likadant på vänster som högerstyrda bilar, alltså fötternas muskelminne reglerar det.
Första gången jag körde till england, på mc dock, så såg vi till att komma fram på sena natten så vi skulle ha så lite trafik som möjligt att vänja oss. Det gick lättare än väntat, ända till vi kom till första rondellen, tur det var fritt från övrig trafik. Den rondellerfarenheten satte sig dock i ryggmärgen, däremot var det farligare att köra ut från utfarter då man tittade åt fel håll, men rätt snabbt vänjde man sig vid att kolla flera gånger åt båda hållen.
Citera
2016-02-14, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArseneLupin
Bilen körde längst till vänster.

Den gjorde det vid första bommen, hundra meter innan sista bommen. Har du lust att länka till något vittnesmål som säger att den fortsatte på vänster sida hela vägen fram till kanten?
Citera
2016-02-14, 14:40
Medlem
Cliffaks avatar
Om det nu inte var alkohol eller droger inblandat så begriper jag inte hur man inte lyckas stanna med flera hundra meters varning. Även om föraren blandar ihop pedalerna så borde passagerarna reagera och ha gott om tid för att ingripa, i värsta fall ta över ratten.

Om nu gasen hängt sig och bromsen upphört att fungera och man gjorde allt för att rädda sig (osannolikt) så känns det som en bättre idé och att man har betydligt större chans att överleva genom att köra av vägen eller in i en annan bil hellre än ner i avgrunden.

Som jag tidigare sagt så luktar det sprit, droger eller både och lång väg. Man har festat till under kvällen och ska nu upp till flygplatsen (helt korrekt går det inga reguljära flyg mitt i natten från Arlanda, särskilt inte till flygplatser som Heathrow som är stängda nattetid). I bilen kör man med hög musik på stereon, kanske leker med mobilerna, kanske man tar sig en lina till eller röker på. Med uppmärksamhet och omdöme sålunda nedsatt till nära noll bär det av genom bommar och rakt ner i kanalen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in