Citat:
Ursprungligen postat av
MAD
Hade det rört sig om mindre påhopp och agg så hade det inte varit ett problem. Jag håller med att som offentlig person måste man tåla mer.
Men det är ju inte endast mindre påhopp utan mordhot och grova trakasserier. Det blir ett enormt problem i samhället om det skapas en acceptans för att det är ok att hota och trakassera människor vars åsikt inte överensstämmer med sin egen.
När det gäller mordhot och grova trakasserier finns det inga gråzoner.
Som en klassisk liberal kan jag ändå hålla med om vissa enstaka punkter som är
tillräckligt extrema och
tillräckligt kontrasterat från "normalt beteende" och som inte kan misstolkas i annars harmlösa situationer. Rent statistiskt blir alltså dessa punkter då en icke-faktor för yttrandefriheten. Exempel på detta; utpressning med intima eller personliga uppgifter, bildbevis eller beskrivande texter av den hotade individens personuppgifter, address och dylikt. Finns fler märkvärdiga situationer att ta upp.
Mordhot är dock fortfarande statistiskt relevant helt enkelt p.g.a. den faktiska låga kvoten mellan hot och genomförda dåd. Skulle satsa pengar på att polisen t.o.m. anser det vara slöseri på resurser att hantera de flesta fall då man snabbt kan särskilja dem från att klassas som seriösa eller godtrogna hot. Detta bör i sin helhet hanteras av polis eller SÄPO då de har bättre koll på att spåra och känna igen riktiga hot och inte behöva ha i fokus att folk blir "lite upprörda". De ska bekämpa brott och sånt här är vardagsmat för dem. Politiker borde sluta lägga näsan i blöt och låta professionella hantera och ranka trovärdighetsnivån.
När man ändå ska diskutera förebyggande åtgärder mot brott och hets så är det lämpligt att ta upp vissa anekdoter och jämförelser för att bredda perspektivet till hur resten av samhället fungerar och vad frihet kostar.
Hur villiga är vi att minska antalet trafikolyckor?
Ponera tanken att en ny lag begränsade
all trafik till, låt säga, 30km/h. Hur mycket skulle olycksstatistiken påverkas? Skulle det inträffa olyckor överhuvudtaget? Hur skulle vår rörlighet och frihet förändras?
Anekdoten är förstås inte perfekt då jag utesluter vissa faktorer som handel, transport och tids-faktorer. Jag hävdar dock att det finns vissa adekvata liknelser mellan fallen. Exempel är påverkningar eller restriktioner inom kommunikation, yrkesprestation (Sociala och internet baserade yrken) och social status som också kan bidra till att minska ens rörlighet och frihet, men på helt andra sätt.
Ponera sedan det mänskligt värde contra frihet. Hur många liv är ett
bekvämt liv värt? Är detta något primitivt och narcissistiskt eller något mänskligt och naturligt?