2016-02-13, 10:34
Medlem
soligts avatar
Det är bara några utvalda som blir offer för näthat, de med annan åsikt får skylla sig själva..
Citera
2016-02-13, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gengarz
Nej, det är arrogant att tro att detta är enda konsekvensen av censur. Censur och skärpta straff straffar alla. Det är inte annorlunda än straff för andra brott; ju värre straff och bredare definitioner desto mindre incitament att agerande likt sagt brott. Det förhindrar ens rörlighet och frihet i världen och samhället; på gott och ont förstås. Censur är i princip straffet. Flertalet tar konsekvenserna av fåtalets agerande. Ser du den fallerande principiella retoriken här när det gäller ens yttrandefrihet? Hur vet vi att de som straffas är skyldiga till s.k. "hot"? Hur och vem definierar det? Hur många individer kommer indirekt tystas (indirekt straffas) för att de är rädda att deras ord ska tolkas som hot?
En fruktansvärt massa trams här. Kan möjligen attrahera en förvirrad fascist, men inte mig. Vi har lagar mot hat och hot i Sverige, det är bra. Det är inte "censur". Du verkar precis som många andra inte riktigt ha greppat vad det ordet betyder. Slå upp i ordbok.
Citera
2016-02-13, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
Bara för att VP har plockat bort k ur VPK så nog gäller de kommunstiska tankegångarna fortfarande inom det partiet.

Forna VPK var lyckligtvis för svagt i Sverige för att eliminera oliktänkande men hyllade
Leninismen, Stalinismen och Maoismen och därmed de folkmord dessa ideologier utförde.
Tror du på arvsynden också? Hur vissa personer idag kan vara ansvariga för vad vissa andra personer gjorde igår är ju fullkomligt ologiskt, det antar jag att de flesta förstår om de klurar på det en stund.

Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
Förövrigt så ställer jag mig frågande till varför vänsterhat skulle vara finare än annat hat och inte får ifrågasättas inom massmedierna.
Nej, allt hat är dåligt, och hat och hot som bedöms som kriminellt skall bekämpas, oavsett från vilket politiskt håll det kommar. FATTA DET.
Citera
2016-02-13, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newcastle76
Vad är skitsnack? Att SVT inte tar med personer som fysiskt misshandlats pga sina åsikter? De här fem är betydligt mera provokativa i sina extrema åsikter än de SD politiker som fått på käften vilket dessa fem aldrig fått.
Provokativt för dig kanske? UG hade en större granskning av vänsterextremistiskt våld för ett par år sedan (http://www.svt.se/ug/vansteraktivist...manga-valdsdad), men det låtsas du kanske ha glömt, för det passar sig inte att minnas det?

Citat:
Ursprungligen postat av Newcastle76
Drevet mot alla de som inte är för den extrema åsikten om fri invandring saknar motstycke i svensk nutidshistoria.
Sverige har inte fri invandring. Är det hemskt svårt att fatta?
Citera
2016-02-13, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Personerna som var med i programmet förtjänar allt hot och hat som de kan tänkas få. Dock är det inte att hota någon att önska att någon blir dödad eller våldtagen.
Alltså allvarligt, hur gammal är du? Tycker du själv att det skulle vara trevligt att bli uppringd av anonyma personer som berättar att de önskar att du blir dödad eller våldtagen? Varför är det så förbannat jävla svårt att tänka sig in i en annan persons situation. Extra bisarrt är det när de kallar sig "kristna" och inte ens känner till Jesus kärleksbudskap.
Citera
2016-02-13, 17:53
Medlem
Straffskärpning för så kallade sverigedemokraters största fritidssysselsättning? Klart det kommer klagas.
Citera
2016-02-13, 20:55
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluekeeper
Fy fan va obildad du är, att du inte fattar talesättet... och min mening därav.

Ber om ursäkt för att jag inte är lika bildad som dig. Detta ger dig såklart rätten att tala så till mig. Åter igen. Förlåt.

Citat:
Snälla, talesättet var just det jag skrev.. ett TALESÄTT. Läs på!!! Om jag skriver så här då: Som man ropar får man svar, ok? Förtydligande: Om jag tar till invektiv och översittarjargong i mitt tal som riksdagsman, då får jag vara beredd på svar på samma våglängd. Förstår du eller vill/kan du inte?

Men att svara med hot om sexuellt våld och mord är inte att svara på samma våglängd. Eller det är det som du försöker få mig att förstå?

Citat:
Jag försvarar inte anonyma hot, mitt inlägg var ett försök att objektivt försöka få så'na dom dig att förstå att den som kastar första stenen inte måste vara fri från synd. (Skall jag behöva förklara detta också eller kan du bemöda dig att objektivt ta till dig uttrycket?)

Ja men "sådana som jag" kan inte se hur någon har "kastat första stenen"? Elitetism är inte tillåtet inom politiken?

Citat:
Du kan vara så säker på att mitt sätt att resonera går hem i alla debatter. Visa respekt för din motpart och du skall få detsamma tillbaka.

Jag tycker faktiskt att majoriteten i riksdagen uppträder respektfullt. Att de inte är eniga och debatterna blir hetsiga innebär inte att man därefter har "förtjänat" att motta dödshot.

Citat:
Gällande psykfall på BÄGGE sidor om debatten väljer att hota personligen så är det något som de flesta av oss tar avstånd ifrån.

Precis, och sådant tar man avstånd ifrån även om gärningsmannen(kvinnan) försvarar med att anklaga andra för att vara dåliga på att debattera. Med andra ord, svaret är inte rätt.
Senast redigerad av varmluftsballong 2016-02-13 kl. 21:01.
Citera
2016-02-13, 21:08
Medlem
Kollade på programmet och tänkte att det var en jävla nolla som skrev där sms:en. Kort, arbetslös, obildad karl som inte gör annat än sitter och surfar efter Dinamarca, går runt med knivar och kan inte svara på vad som är så bra med SMR.

Sedan går man in på Flashback och här sitter ännu fler nollor och tycker att det är synd att man inte får hota på sms, att politiker förtjänar att få dessa sms och att det är komplimanger som meddelas i dessa sms och mejl.

Tack vare er har sverigedemokraterna dåligt rykte.

Läs en bok, skaffa ett jobb, ta av er offerkoftan och engagera er politiskt istället för att sitta framför er dumburk och hata.

Och förresten. Jag hoppas att tjugo storkukade negrer våldtar er i dajmkrysset!
Citera
2016-02-13, 21:22
Medlem
Bluekeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varmluftsballong
Ber om ursäkt för att jag inte är lika bildad som dig. Detta ger dig såklart rätten att tala så till mig. Åter igen. Förlåt. Men att svara med hot om sexuellt våld och mord är inte att svara på samma våglängd. Eller det är det som du försöker få mig att förstå?Ja men "sådana som jag" kan inte se hur någon har "kastat första stenen"? Elitetism är inte tillåtet inom politiken?Jag tycker faktiskt att majoriteten i riksdagen uppträder respektfullt. Att de inte är eniga och debatterna blir hetsiga innebär inte att man därefter har "förtjänat" att motta dödshot.Precis, och sådant tar man avstånd ifrån även om gärningsmannen(kvinnan) försvarar med att anklaga andra för att vara dåliga på att debattera. Med andra ord, svaret är inte rätt.

Förlåt att jag överreagerar. Men jag tyckte min liknelse var såå tydlig.

Men i dagens mediatäta klimat är det än mer viktigt att visa respekt för sina motståndare FRÅN BÖRJAN om man sitter i regeringen eller riksdagen. Du kommer inte undan med uttryck som "du är inte min talman" etc eftersom allt finns på nätet.

Att frustrerade medborgare tar till överord och olagligheter är inte rätt, men känslan av att bli nedvärderad och negligerad av Sahlin och Dinamarca t ex kan nog göra att en del tar till hot i ren desperation över att inte få bemöta argumenten och att bli marginaliserad.
Citera
2016-02-14, 08:09
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Förlåt att jag överreagerar. Men jag tyckte min liknelse var såå tydlig.

Ash!

Citat:
Men i dagens mediatäta klimat är det än mer viktigt att visa respekt för sina motståndare FRÅN BÖRJAN om man sitter i regeringen eller riksdagen. Du kommer inte undan med uttryck som "du är inte min talman" etc eftersom allt finns på nätet.

Kan ju bara instämma med att "du är inte min talman" var ett riktigt barnsligt uttalande och var inte förenligt med hur samtal bör föras i riksdagen. Med andra ord, inte särskilt vuxet.

Citat:
Att frustrerade medborgare tar till överord och olagligheter är inte rätt, men känslan av att bli nedvärderad och negligerad av Sahlin och Dinamarca t ex kan nog göra att en del tar till hot i ren desperation över att inte få bemöta argumenten och att bli marginaliserad.

Jo det är nog en delförklaring som ligger bakom motiven till en del meddelanden. Jag anser dock att genom skicka hot om mord och våldtäkt, också på egen hand marginalisera sig själv ytterligare.

En nazist förtjänar aldrig dödshot för sina politiska åsikter och sättet att argumentera för dessa, lika lite som en feminist, Sverigedemokrat eller anarkist . Det finns fortfarande riktiga människor bakom åsikterna. Jag bryr mig inte så särskilt mycket om ställningstagande, utan vill bara stå upp för alla svenskars rätt att yttra sina åsikter och kunna känna sig trygga med att göra detta, utan att riskera öppna en storm av hat riktat mot sig.

Kanske meningslöst svar då vi uppenbart har samma ståndpunkt i den frågan, vilket glädjer mig.
Citera
2016-02-14, 12:58
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvo845killen
Nja, det går inte riktigt att resonera så. Offentliga personer måste vara beredda på att palla med en viss grad av agg och mindre smidiga påhopp. Det ingår i deras roll och i just politikers fall så är det ju alltid ett av de argument man får höra om varför dom ska ha så astronomisk lön. Just för att deras offentliga roll är mer påfrestande än t.ex. ett industrijobb.

Och om min dotter, flickvän eller mamma skulle bete sig som t.ex. Mona eller Pascalidou så skulle jag säga; Själv göra, själv ha. Jag lovar. Stryk flickvän förresten. Henne skulle jag helt enkelt byta ut.

Hade det rört sig om mindre påhopp och agg så hade det inte varit ett problem. Jag håller med att som offentlig person måste man tåla mer.
Men det är ju inte endast mindre påhopp utan mordhot och grova trakasserier. Det blir ett enormt problem i samhället om det skapas en acceptans för att det är ok att hota och trakassera människor vars åsikt inte överensstämmer med sin egen.
När det gäller mordhot och grova trakasserier finns det inga gråzoner.
Citera
2016-02-14, 15:00
Medlem
Gengarzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Hade det rört sig om mindre påhopp och agg så hade det inte varit ett problem. Jag håller med att som offentlig person måste man tåla mer.
Men det är ju inte endast mindre påhopp utan mordhot och grova trakasserier. Det blir ett enormt problem i samhället om det skapas en acceptans för att det är ok att hota och trakassera människor vars åsikt inte överensstämmer med sin egen.
När det gäller mordhot och grova trakasserier finns det inga gråzoner.

Som en klassisk liberal kan jag ändå hålla med om vissa enstaka punkter som är tillräckligt extrema och tillräckligt kontrasterat från "normalt beteende" och som inte kan misstolkas i annars harmlösa situationer. Rent statistiskt blir alltså dessa punkter då en icke-faktor för yttrandefriheten. Exempel på detta; utpressning med intima eller personliga uppgifter, bildbevis eller beskrivande texter av den hotade individens personuppgifter, address och dylikt. Finns fler märkvärdiga situationer att ta upp.

Mordhot är dock fortfarande statistiskt relevant helt enkelt p.g.a. den faktiska låga kvoten mellan hot och genomförda dåd. Skulle satsa pengar på att polisen t.o.m. anser det vara slöseri på resurser att hantera de flesta fall då man snabbt kan särskilja dem från att klassas som seriösa eller godtrogna hot. Detta bör i sin helhet hanteras av polis eller SÄPO då de har bättre koll på att spåra och känna igen riktiga hot och inte behöva ha i fokus att folk blir "lite upprörda". De ska bekämpa brott och sånt här är vardagsmat för dem. Politiker borde sluta lägga näsan i blöt och låta professionella hantera och ranka trovärdighetsnivån.

När man ändå ska diskutera förebyggande åtgärder mot brott och hets så är det lämpligt att ta upp vissa anekdoter och jämförelser för att bredda perspektivet till hur resten av samhället fungerar och vad frihet kostar.

Hur villiga är vi att minska antalet trafikolyckor?

Ponera tanken att en ny lag begränsade all trafik till, låt säga, 30km/h. Hur mycket skulle olycksstatistiken påverkas? Skulle det inträffa olyckor överhuvudtaget? Hur skulle vår rörlighet och frihet förändras?

Anekdoten är förstås inte perfekt då jag utesluter vissa faktorer som handel, transport och tids-faktorer. Jag hävdar dock att det finns vissa adekvata liknelser mellan fallen. Exempel är påverkningar eller restriktioner inom kommunikation, yrkesprestation (Sociala och internet baserade yrken) och social status som också kan bidra till att minska ens rörlighet och frihet, men på helt andra sätt.

Ponera sedan det mänskligt värde contra frihet. Hur många liv är ett bekvämt liv värt? Är detta något primitivt och narcissistiskt eller något mänskligt och naturligt?
Senast redigerad av Gengarz 2016-02-14 kl. 15:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in