2016-02-13, 14:59
Medlem
MossTrumss avatar
Apropos den där cykeln som Leif GW efterlyser i senaste programmet. Några år efter mordet på Malin bodde jag i krokarna också och minns en ung kuf som gick omkring i området av Olskroken och Östra Kyrkogården och ledde en cykel.

Han var liksom ett med cykeln. Jag såg dock honom aldrig cykla på den, tvärtom ledde cykeln med en kasse hängandes vid styret och åt han något så var det en frukt som fanns i påsen på styret. Han bodde på Ånäsvägen in på en gård. Jag blev lite bekant med honom. Vad gäller mat kunde han leva på en halv frukt en hel dag sa han, och jag kan berätta att han hade en del vanföreställningar: mobiltelefoner litade han inte på. Om han hade fått en mobiltelefon så grävde han ner dem i marken för att inte vara avlyssnad.

Bakom hans till det yttre ynkliga kropp gömde sig en fullkomlig idrottsatlet - han hade ett förflutet som hockeyspelare i AIK - han var Stockolmare - och berättade för mig att han de åren mer eller mindre bodde på gymmet. Han ringde på hos mig uppe på Zenitgatan och fick låna duschen och fick lite avlagda kläder av mig. Vilken kropp han hade - smal men bara utmejslade muskler!

Han var också ute och gick på nätterna med sin cykel.

Är det någon som minns honom? Fanns han i krokarna året då Malin mördades?
Senast redigerad av MossTrums 2016-02-13 kl. 15:10.
Citera
2016-02-13, 15:21
Medlem
MossTrumss avatar
Jag rättar mig själv innan andra hoppar på mig.

Den där kufen kom och tiggde kläder och en dusch av mig på Lefflersgatan - men vi har då kommit fram till år 2001 eller nåt sån't.

Frågan blir alltså: fanns den kufen i krokarna av Olskroken redan år 1994?
Senast redigerad av MossTrums 2016-02-13 kl. 15:24.
Citera
2016-02-13, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Härlanda / Härryda

Intressant teori.

Kanske frågade hon någon om vägen till "Här..."? och den personen pekade åt Härlanda-hållet till...hon träffade slutligen på mördaren som märkte att hon var vilse i storstaden, hon sa att hon skulle till "Härlanda"... och han sa "jag vet en genväg dit men den går genom kyrkogården, tur du träffade på mig, man ska inte gå dit ensam....."

Stackarn, hon måste ha varit desperat efter att få komma tillbaks till huset hon bodde i utanför Göteborg, det var mitt i natten och hon hade gått vilse.
Senast redigerad av Trapizo 2016-02-13 kl. 15:39.
Citera
2016-02-13, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bloodnose
MysteryRunner nämner en kvinna, som skulle ha ägt bältet. När ärendet valsade omkring i pressen för länge sedan, har jag för mig, att alla uppgifterna om bältet, som lämnades av kriminella tipsare och som verkade intressanta, tappade i trovärdighet. Bl.a hade någon kvinna berättat, att hon hade varit tillsammans med JTS på semester utomlands och köpt bältet utomlands. Det visade sig, om jag inte minns fel, att bältet hade köpts i någon affär i centrala Göteborg.

Är det helt säkert utom allt tvivel att bältet är sålt i centrala Göteborg och inte funnits att köpa någon annanstans?
Citera
2016-02-13, 18:04
Medlem
Bältet var väl ett bälte för barn.
Citera
2016-02-13, 18:27
Medlem
Bältet gick säkert att köpa någon annanstans. Men eftersom tipsarens/tipsarnas uppgifter, att bältet var köpt i utlandet behandlades som trolig sanning från begynnelsen, om man förstod tidningarna rätt,
och plötsligt ledde polisens "spaning ?" till att bältet fanns att köpa mitt i Göteborg och kanske hade sålts i stora mängder. Efter detta tillkännagivande i tidningarna, så verkade det, som om alla tips, vilka kopplade ihop JTS med bältet tappade i intresse på något vis.
Citera
2016-02-13, 19:42
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Kanske frågade hon någon om vägen till "Här..."? och den personen pekade åt Härlanda-hållet till...hon träffade slutligen på mördaren som märkte att hon var vilse i storstaden, hon sa att hon skulle till "Härlanda"... och han sa "jag vet en genväg dit men den går genom kyrkogården, tur du träffade på mig, man ska inte gå dit ensam....."

Stackarn, hon måste ha varit desperat efter att få komma tillbaks till huset hon bodde i utanför Göteborg, det var mitt i natten och hon hade gått vilse.
Vänta nu. Hon hade åkt med i bilen från Härryda in till Göteborg tidigare på kvällen. Det tar ju minst en kvart på motorväg. Inte fan kan hon ha trott att hon skulle kunna gå hem på några minuter. Jag gissar att hon var helt vilse och inte ens visste vad hon skulle fråga efter och skulle nog ty sig till vem som helst.
Citera
2016-02-13, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Vänta nu. Hon hade åkt med i bilen från Härryda in till Göteborg tidigare på kvällen. Det tar ju minst en kvart på motorväg. Inte fan kan hon ha trott att hon skulle kunna gå hem på några minuter. Jag gissar att hon var helt vilse och inte ens visste vad hon skulle fråga efter och skulle nog ty sig till vem som helst.

Hm..jo, det förstås..men hon kanske pga missförstånd fick för sig att det skulle gå någon buss till "Här...." åt det hållet hon blev hänvisad? Det är ett märkligt sammanträffande tycker jag att hon var ute och velade åt ett fullständigt fel håll....åt det håll där det låg ett "annat Här.... i krokarna!!
Citera
2016-02-13, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av breeder
Det är inget ställe man tar en genväg över.
Både Nobelgatan och kyrkogården är två naturliga vägar om man vill ta sig till spårvagnarnas vändslinga vid Kålltorp/Torp. Tror själv det är så att personen som Malin hade sällskap med gav henne en vägbeskrivning till just den hållplatsen. När Malin väl har kommit en bit in på Nobelgatan så blir hon osäker på om det är rätt väg, för den gatan är väldigt mörk och ser inte alls ut all leda till någon spårvagnshållplats. Hon väljer därför att gå tillbaka till Redbergsplatsen för att söka ny hjälp. Väl där får hon bekräftat att spårvagnshållplatsen mot Korsvägen faktiskt ligger på andra sidan kyrkogården. Vid det laget har hon redan gått ganska länge och är både trött och lite påverkad av alkohol och bestämmer sig för att ta en genväg via kyrkogården istället för att gå runt kyrkogården.
Senast redigerad av MysteryRunner 2016-02-14 kl. 00:23.
Citera
2016-02-14, 00:26
Medlem
MossTrumss avatar
Jag vill inte förtala hedervärt folk. Den cykelburna man jag efterfrågat misstänker jag inte.

Det är bara ett sammanträffande och ger kanske en vink om vad LGW kan ha varit inne på i det senaste programmet om fallet. Visst finns det "typer" i stadsvimlet och kanske någon med en cykel allmänheten kan ha lagt på minnet.

Den jag efterlyser uppgifter om år 2001 tog cykeln en natt ut till Delsjöarna och gick sen och tampade runt i en sörjig vattenpust uppblandad med is. Hemkommen på morgonen målade han av vad han sett. Han målade även kvinnor minns jag från ett besök i hans enkla hem. Speciellt minns jag en målning med en kvinna som gick med ett stort paraply vänd med ryggen mot betraktaren. Den här "stjärnan" var både konstnär och lite av levnadskonstnär. I krokarna runt Östra Kyrkogården måste han han ha uppfattats som en "knepig" typ. Ingen som minns honom med sin cykel år 2001?
Senast redigerad av MossTrums 2016-02-14 kl. 00:30.
Citera
2016-02-14, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Jag vill inte förtala hedervärt folk. Den cykelburna man jag efterfrågat misstänker jag inte.

Det är bara ett sammanträffande och ger kanske en vink om vad LGW kan ha varit inne på i det senaste programmet om fallet. Visst finns det "typer" i stadsvimlet och kanske någon med en cykel allmänheten kan ha lagt på minnet.

Den jag efterlyser uppgifter om år 2001 tog cykeln en natt ut till Delsjöarna och gick sen och tampade runt i en sörjig vattenpust uppblandad med is. Hemkommen på morgonen målade han av vad han sett. Han målade även kvinnor minns jag från ett besök i hans enkla hem. Speciellt minns jag en målning med en kvinna som gick med ett stort paraply vänd med ryggen mot betraktaren. Den här "stjärnan" var både konstnär och lite av levnadskonstnär. I krokarna runt Östra Kyrkogården måste han han ha uppfattats som en "knepig" typ. Ingen som minns honom med sin cykel år 2001?

Vet du om den mannen är skriven på en fast adress i Göteborg idag?
Citera
2016-02-14, 11:55
Medlem
Tror inte, att en ensam tjej, full eller inte, ens skulle komma på tanken att gena igenom kyrkogården ensam. Jag upplevde nog kyrkogården, som en mycket mörk plats. Det borde ha funnits vägbelysning där, men mitt komihåg av kyrkogården var, att det var helmörkt därinne och speciellt då kl 01-02 i slutet av juli månad. Alla gatorna runt om var ju upplysta. Att anta att någon person skulle ha gått in på kyrkogården och sysslat med några skumraskaffär, då man skulle haft problem "att kanske se handen framför ansiktet" har jag svårt att tro på.

Finns det ingen av inläggsskrivarna, som var gäst på Halta Lottas under den aktuella tidsperioden. Jag själv besökte stället vid några tillfällen och jag kan säga, att det var många olika sorters gäster och stammisar, som hängde där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in