2016-02-15, 23:05
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Vad tror du om att hon kan ha gått in till kyrkogården själv pga nödighet...och där mött GM. Jag själv kan tänka mig att hon gick åt Härlandahållet till pga missförstånd från någon hon frågade efter vägen, blandade ihop ortsnamnen...så kom hon till slut till kyrkogården, kunde inte sätta sig var som helst och gick in genom porten, där hon tyvärr blev överfallen.
Som jag redan skrivit så håller jag det som väldigt osannolikt att hon skulle tro att hon hade nära hem. Visst kan man bli akut kissnödig men det var ju inte mer än en halvtimme sedan hon var vid macken där hon kunde kissat. Skulle jag behövt ha kissat längs vägen skulle jag passat på i parken vid St. Pauli-kyrkan, d.v.s. alldeles vid Mintensgatan. Det är relativt nära bostadshus och folk inte alltför långt iväg samtidigt som det finns buskar som skyler. Jävligt sunkigt men definitivt bättre än att irra in på en okänd kolsvart kyrkogård.
Citera
2016-02-15, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Det var väl det GW menade med att GM skulle vara en seriemördartyp...arrangerar kroppen...sätter sig ner på bänk och gå igenom offrets tillhörigheter....gäckar polisen.

Jo. Nu tycks han ju fått släppa tanken på Anders Eklund, då behöver man hitta en ungefär lika knepig potentiell/faktisk flergångsmördare till. Man förstår ju hur frestande det är att hoppas på AE istället. Det sägs att GM inte är någon förstagångsförbrytare och då avses nog inte smärre förseelser utan t ex överfallsvåldtäkter/misshandel/ofredande av det allvarligare slaget eller till och med tidigare mord. Undrar om det finns idéer (i professorns huvud om inte annat) om vilka detta skulle kunna vara. Och vad har GM sysslat med sedan 1994? Nä, jag har lätt att förstå att man velat få in AE i det som hände på Östra Kyrkogården, då hade det blivit mer solklart.
Citera
2016-02-15, 23:23
Medlem
Om man betänker rent statistiskt, hur många seriemördare det finns i Sverige, dömda eller icke dömda.

Om man räknar högt och säger, att det finns kanske en seriemördaren på varje halvmiljonen medborgare, då skulle det finnas ca 20 st kanske. Malin var inte ofta i Göteborg. Jag minns inte om det kanske till och med var första gången hon besökte vår stad. Malin blir ovän med sina kamrater och kommer på avvägar och hamnar på Redbergsplatsen. Och just vid det tillfället skulle en av Sveriges seriemördare stå där och vänta på henne.

Om det finns någon matematiker inne på tråden, så skulle jag vilja får reda på, hur stor den chansen är.

Jag har själv öppnat för ett mord på Virginsgatan men det är efteråt i mars 1997 på en flicka, men den brottsplasten ligger inom 1 km från kyrkogården. Och det är också ouppklarat.
Citera
2016-02-16, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huopa
Då borde hon hittats död nära grinden in på kyrkogården. Jag har svårt att se henne följa med någon hon möter därinne.

Min gissning är att hon inte uppmärksammade att det är en kyrkogård. GM kanske lade fram det mindre läskigt, typ "då är snabbaste vägen genom parken här, kom så visar jag dig". När hon insåg att det var en kyrkogård kändes det fånigt att säga att det kändes obehagligt och hon fortsatte följa med honom. Kanske erbjöd han henne en cigg och så hamnade de på gravkanten (tänker vi in en cykel, kan den ju förklara varför de stannar, inte helt lätt att styra en cykel och röka samtidigt åtminstone inte om man har en baktanke med att få det att verka svårt). Sedan går det åt pipsvängen.

Signalementet ovanför låter ju som en man i... minst 50-årsåldern? I programmet sägs åldern vara 20-35. Gissar att Polisen reviderade sin uppfattning om signalementets korrekthet.

Citat:
Ursprungligen postat av bloodnose
...Hur och av vilken anledning Malin troligen frivilligt går in på kyrkogården, kan man bara gissa sig till. Att hon skulle gått in för att göra ett behov, kan vara en möjlighet, men då hade hon kanske bara gått in 30-40 m i mörkret och satt sig bakom en buske. Avståndet där hon mördades är ju väldigt långt in. Det rör sig om många hundra meter.

Hon kan ju ha blivit jagad längre in.

Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Som jag redan skrivit så håller jag det som väldigt osannolikt att hon skulle tro att hon hade nära hem.

Hon kan förstås ha letat efter någon buss till Härryda..och att hon gick bort sig så långt är ett mysterium. Det måste ha funnits någon att fråga i närheten av bensinstationen åt vilket håll hon skulle gå.

Citat:
Visst kan man bli akut kissnödig men det var ju inte mer än en halvtimme sedan hon var vid macken där hon kunde kissat. Skulle jag behövt ha kissat längs vägen skulle jag passat på i parken vid St. Pauli-kyrkan, d.v.s. alldeles vid Mintensgatan. Det är relativt nära bostadshus och folk inte alltför långt iväg samtidigt som det finns buskar som skyler. Jävligt sunkigt men definitivt bättre än att irra in på en okänd kolsvart kyrkogård.

Om hon nu blev akut nödig just utanför kyrkogårdsmurarna vid Nobelvägen, dit hon råkat gå vilse, och det fanns en ingång just där, så skulle det inte vara konstigt om hon tog chansen. Just innanför kyrkogårdsentrén kan det ha funnits någon som jagade henne inåt. Vid macken hade hon annat att tänka på.

Citat:
Jo. Nu tycks han ju fått släppa tanken på Anders Eklund, då behöver man hitta en ungefär lika knepig potentiell/faktisk flergångsmördare till. Man förstår ju hur frestande det är att hoppas på AE istället. Det sägs att GM inte är någon förstagångsförbrytare och då avses nog inte smärre förseelser utan t ex överfallsvåldtäkter/misshandel/ofredande av det allvarligare slaget eller till och med tidigare mord. Undrar om det finns idéer (i professorns huvud om inte annat) om vilka detta skulle kunna vara. Och vad har GM sysslat med sedan 1994? Nä, jag har lätt att förstå att man velat få in AE i det som hände på Östra Kyrkogården, då hade det blivit mer solklart.

Fast det genomvidriga Anders Eklund gjorde är det inte alla mördare i fängelserna som skulle kunna med att göra. Får man tag på en typ som han så är det inte konstigt om man tror det finns mer otäckheter som inte kommit fram i ljuset.
Citera
2016-02-16, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bloodnose

Jag har själv öppnat för ett mord på Virginsgatan men det är efteråt i mars 1997 på en flicka, men den brottsplasten ligger inom 1 km från kyrkogården. Och det är också ouppklarat.

Har du någon länk till det eller egen information du kan delge oss?
Citera
2016-02-16, 00:17
Medlem
Jagad blev hon inte, åtminstone inte enligt vittnet. Det har mer låtit som om hon och gärningsmannen suttit och pratat på gravkanten. Förmodligen har han sedan blivit närgången sexuellt, hon har värjt sig och så är tumultet igång. För att vara en för offret okänd våldtäktsman är han ju himla mån om att tysta henne, så jag gissar att det här med att kväva offret spelat en viktig roll i hans fantasier. Då kommer naturligtvis frågan hur många sådana monster lilla Sverige kan ha, dessutom aktiva under en väldigt liten tidsrymd. Personligen tror jag inte för fem öre på AE här, så uppenbarligen kan Svea rike uppbåda >2.
Citera
2016-02-16, 01:18
Medlem
Citat:
Jagad blev hon inte, åtminstone inte enligt vittnet. Det har mer låtit som om hon och gärningsmannen suttit och pratat på gravkanten. Förmodligen har han sedan blivit närgången sexuellt, hon har värjt sig och så är tumultet igång. För att vara en för offret okänd våldtäktsman är han ju himla mån om att tysta henne, så jag gissar att det här med att kväva offret spelat en viktig roll i hans fantasier. Då kommer naturligtvis frågan hur många sådana monster lilla Sverige kan ha, dessutom aktiva under en väldigt liten tidsrymd. Personligen tror jag inte för fem öre på AE här, så uppenbarligen kan Svea rike uppbåda >2.

Tack för ditt intelligenta inlägg som verkligen för oss närmare gåtans lösning. Tack!
Citera
2016-02-16, 08:54
Medlem
Till Reda. Området i öster där Malin mördades kring Redbergsplatsen och i Kålltorp, Virginsgatan, där Maria Nilsson mördades var väldigt lugna och tysta. Vi som bodde omkring hade nog uppfattningen, att det var mest pensionärer, som bodde där, och därför hände det aldrig någonting. Jag kan inte dra mig till minnes, att det innan eller efteråt har hänt sådana mord i dessa trakter. Alltså som troligen börjat med ett sexuellt motiv, där offer och gm inte haft tidigare kontakt, och därefter spårat ut och övergått till mord. Mordplatserna ligger väldigt nära varandra, och likaså ligger de väldigt nära i tid. Enligt tidningarna hade Maria varit på restaurang inne i centrala Göteborg och roat sig sent på kvällen eller natten och därefter hade hon ensam gått på en buss till Kålltorp. Hållplatsen låg tydligen endast några minuter gångavstånd från bostaden. Under bussresan och gångvägen hem från busshållplatsen, en tid på kanske 20-25 minuter, så har hon träffat på gm, som tydligen gjort ett sådant intryck på henne, att han har pratat in sig i hennes lägenhet. Det finns inga uppgifter från grannar, att det skulle ha varit något högljutt prat eller bråk utan gm har tydligen fått tillåtelse att följa med henne in.

Några timmar senare brinner hennes lägenhet och hon anträffades död. Det fanns uppgifter, att någon person skulle ha setts lämna hennes bostad, men det var inget, som tidningarna följde upp.

Likheten med Malins mord är ju frågan, som många ställer sig. Om det var gm, som förmådde Malin att följa med in på helmörka kyrkogården mitt i natten, hur lyckades han med det. Är det en person, som har lätt att få kontakt med flickor. Han kanske aldrig upplevs, som ett potentiellt hot.
Citera
2016-02-16, 16:25
Medlem
Virginsgatan är ett lugnt område men att försöka likställa det med Redbergsplatsen tyder på dålig lokalkännedom.
Vet man ens att kvinnan i Kålltorp var mördad? Hon var kanske full och sängrökare? Sådant händer ofta. Och oftare förr än nu.

Varför är det självklart att det är en man man ska jaga? Malin var enligt uppgift inte våldtagen.
Citera
2016-02-16, 16:47
Medlem
Maria Nilsson rökte inte enligt hennes väninnor. En annan sak, som också överensstämde mellan morden, var att bägge kvinnorna anträffades helt nakna.

Polisen trodde inte från begynnelsen att det rörde sig om ett mord. Det tog nog ett par veckor, innan väninnorna gick ut i tidningarna och berättade, att det inte var fråga om någon sängrökning. Går man in på nätet nu, så ser man, att Kalla Fall-gruppen hanterar det som ett mord.

Jag drar inga liknelser mellan Redbergsplatsen och Virginsgatan annat än att det rör sig om lugna områden.
Citera
2016-02-16, 17:06
Medlem
Hur gammal var Maria vid dödsfallet?

Att man är naken i hemmet nattetid är inte särskilt anmärkningsvärt.
Men att Malin anträffades helt naken utomhus är underligt då hon inte ska ha varit våldtagen.
Har för mig att jag läst att hon var delvis naken.
Citera
2016-02-16, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Hur gammal var Maria vid dödsfallet?

Att man är naken i hemmet nattetid är inte särskilt anmärkningsvärt.
Men att Malin anträffades helt naken utomhus är underligt då hon inte ska ha varit våldtagen.
Har för mig att jag läst att hon var delvis naken.
Jag har lyssnat lite på FBI "Profiler" John Douglas och han menar på, i det flesta fall som han har undersökt, att när ett BO har avdragna kläder, BH rullad över brösten, byxor vid knävecken, eller naken etc., utan sexuellt våld så betyder det oftast, i fallen han undersökt, att det oftast handlar om en släkting som utfört mordet och vill få det att se ut som sexuellt motiverat.
Även om detta fallet talar emot att en släkting har begått det, så är det underligt, som du säger, att hon hittades helt naken utomhus utan att blivit våldtagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in