2016-02-14, 13:06
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MysteryRunner
Vet du om den mannen är skriven på en fast adress i Göteborg idag?
Vet inget om honom idag.

Länk med gatuvy till där han bodde på Ånäsvägen nära Redbergsplatsen och ca. 200 meter från Östra Kyrkogården har har du här.
http://www.hitta.se/kartan!~57.71741,12.01269,16z/tr!i=9udRdMOq/search!q=olskroken%20g%C3%B6teborg!b=57.71264:11.9 8924,57.72148:12.03044!sg=true!t=combined/streetview!po=57.71922700:12.00552200!a=5.12161!pi =0.10700

En av portarna leder in på en gård där man kom till hans spartanska lägenhet. Jag minns hans tavlor, kvinnomotiv bl.a. och en tavla som jag inte förstod var han fått motivet från. Då berättade han att han en cyklat ut till Delsjöarna en natt och i månsken trampat runt i en vattensörja med is, snö och vatten. Det han såg på marken då under sitt trampande målade han av dagen därpå. En riktig stjärna om man säger så
Citera
2016-02-14, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bloodnose
Tror inte, att en ensam tjej, full eller inte, ens skulle komma på tanken att gena igenom kyrkogården ensam. Jag upplevde nog kyrkogården, som en mycket mörk plats. Det borde ha funnits vägbelysning där, men mitt komihåg av kyrkogården var, att det var helmörkt därinne och speciellt då kl 01-02 i slutet av juli månad. Alla gatorna runt om var ju upplysta. Att anta att någon person skulle ha gått in på kyrkogården och sysslat med några skumraskaffär, då man skulle haft problem "att kanske se handen framför ansiktet" har jag svårt att tro på.

Finns det ingen av inläggsskrivarna, som var gäst på Halta Lottas under den aktuella tidsperioden. Jag själv besökte stället vid några tillfällen och jag kan säga, att det var många olika sorters gäster och stammisar, som hängde där.

Hur vet man att hon passerade den restaurangen då? Enligt GW hade ingen på, vilken restaurang han nu nämnde, sett henne. Var hon verkligen tvungen att ha passerad Halta Lottas restaurang för att komma dit hon kom?
Citera
2016-02-14, 14:07
Medlem
Redbergsplatsen 1994 var ingen samlingsplats utan mer en hållplats för spårvagnar och bussar. Det enda stället, som drog folk, var Halta Lottas krog. En lördagskväll kunde den säkerligen besökas av 40-50 gäster. Jag tror inte, att Malin var intresserad av att gå in och ta en öl och dessutom tror jag aldrig att hon hade släppts in p.g.a. sin ålder. Jag kommer inte ihåg, när krogen stängde på lördagskvällarna, men om Malin var i området vid 01.15-01.30-tiden, så tror jag ändå, att tiderna kunde matcha. Att halvfulla människor inte lagt märke till en ung tjej, är ju inget, som betyder någonting, såvida Malin inte uppträtt på ett sätt som drog uppmärksamhet till sig. Om någon bland gästerna från krogen började att prata med Malin, så tror jag knappast, att den personen skulle berätta om det för polisen.
Citera
2016-02-14, 15:06
Medlem
Bruce_Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Hur vet man att hon passerade den restaurangen då? Enligt GW hade ingen på, vilken restaurang han nu nämnde, sett henne. Var hon verkligen tvungen att ha passerad Halta Lottas restaurang för att komma dit hon kom?

Halta Lottas krog ligger precis vid Redbergsplatsen så det är svårt att inte passera Halta Lottas om du går från Olskroken, men däremot kan hon ju gått på andra sidan vägen vilket skulle vara rimligare om hon ändå ska ha tagit ingången vid Nobel, är det fastslaget att hon gjorde det eller spekulationer?

Hon hade ju också kunnat gena vid kyrkan eller gått upp för Mintensgatan, men varför skulle hon göra så?

Finns det någonstans där man kan se hur spårvagnarna gick runt 1994?
Citera
2016-02-14, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linusfe
Ja jag vet att detta är bara mitt andra inlägg. Ville bara förmedla det jag hörde idag, faktiskt alldeles nyss. Vet inte hur många som minns men på Östra kyrkogården för ett bra tag sen var det en ung flicka, minns inte om hon blev våldtagen, men död hittades hon iaf. Har för mig det var på Efterlyst, ävan på femman med tjommarna, hmm..medium nått.

Fick precis höra, inte alls säker källa, att mannen som polisen "vet" gjorde det (men har inte tillräckligt med bevis) bor i Kålltorp. För er som inte vet vart det ligger så är det ung. 1 km från mordplatsen.

Nu är ju jag väldigt tveksam till detta, men den största frågan är om det är någn som hört samma sak?

Jag har ärligt inte mera info än detta och tycker chiefen (mod) att tråden skall flyttas eller tas bort...så gör det...

Citerar nu ett mycket gammalt inlägg, det första som lades ut i tråden, för 10 år sedan. Men vem bodde i Kålltorp? Var det han som alla, eller nästan alla, pekat ut som gärningsman? Bodde han där när mordet begicks också?
Citera
2016-02-14, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce_Lee
Halta Lottas krog ligger precis vid Redbergsplatsen så det är svårt att inte passera Halta Lottas om du går från Olskroken, men däremot kan hon ju gått på andra sidan vägen vilket skulle vara rimligare om hon ändå ska ha tagit ingången vid Nobel, är det fastslaget att hon gjorde det eller spekulationer?

Hon hade ju också kunnat gena vid kyrkan eller gått upp för Mintensgatan, men varför skulle hon göra så?

Finns det någonstans där man kan se hur spårvagnarna gick runt 1994?

Spårvagnarna i och kring Redbergsplatsen har haft samma sträckning sedan Hedenhös. En linje går uppför backen utmed gravplatsen mot Kålltorp. En linje går nerför backen Ånäsvägen genom Bagaregården.

Om hon gått från Ullevi kommer hon på andra sidan Redbersvägen än där Lottas krog ligger. Däremot ligger/låg Lilla Restaurangen tidigare på gatan där den är smalare där skulle hon lätt kunnat släntrat över. En kvarterskrog som på den tiden frekventerades av många lokala förmågor.

Men det troliga är att hon fortsatt på den sida hon kom och därvid passerat Gatuköket i Redbergsgården. Där låg också en Taxistation. Försökte hon ta en Taxi men hade inga pengar?

Östra Kyrkogården är gigantisk och man kan/kunde köra bil på den med infart från Nobelplatsen som ligger helt nära Redbergsgården.
Senast redigerad av Reda 2016-02-14 kl. 15:58.
Citera
2016-02-14, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Bältet var väl ett bälte för barn.

Barn känns lite långsökt. Det var 80 centimeter långt och skulle väl passa en ung smärt kvinna?

Bo strypt med ett kvinnobälte. Inga synliga tecken på våldtäkt. Pekar det inte mot en kvinnlig GM?
Citera
2016-02-14, 16:04
Medlem
Enligt pressuppgifter från förr, så tror jag, att den största anledningen till att misstankarna riktades mot JTS var, att han bodde alldeles i närheten av kyrkogården och därför blev han så att säga intressant.

Jag har inget minne av, att det någonsin har framkommit, att Malin skulle ha strypts med ett bälte eller livrem.Den uppgiften har nog aldrig lämnats ut, utan det är nog bara ett rykte som har delats vidare.
Detsamma om uppgiften, att hon skulle ha gått in via Nobelplatsen. För mig är det kanske mest naturligast att gå in via Redbergsplatsen. Det verkade som att Malin valde stora gator t.ex. Friggagatan och fortsättningsvis Redbergsvägen. Förstår kanske inte varför hon skulle avvika in på mindre gator, som t.ex. Mintensgatan. Jag har inget minne utav, att hon hade någon vän eller bekant i området, som hon skulle ha kunnat besöka.
Citera
2016-02-14, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bloodnose
Enligt pressuppgifter från förr, så tror jag, att den största anledningen till att misstankarna riktades mot JTS var, att han bodde alldeles i närheten av kyrkogården och därför blev han så att säga intressant.

Jag har inget minne av, att det någonsin har framkommit, att Malin skulle ha strypts med ett bälte eller livrem.Den uppgiften har nog aldrig lämnats ut, utan det är nog bara ett rykte som har delats vidare.
Detsamma om uppgiften, att hon skulle ha gått in via Nobelplatsen. För mig är det kanske mest naturligast att gå in via Redbergsplatsen. Det verkade som att Malin valde stora gator t.ex. Friggagatan och fortsättningsvis Redbergsvägen. Förstår kanske inte varför hon skulle avvika in på mindre gator, som t.ex. Mintensgatan. Jag har inget minne utav, att hon hade någon vän eller bekant i området, som hon skulle ha kunnat besöka.

Varför har polisen då lämnat ut bild på bältet om det inte är viktigt i utredningen? Bältet är ju det som sticker ut och som kan leda någonvart.
Citera
2016-02-14, 16:42
Medlem
JTS bodde Inte i närheten då malin mördades.
Men som är mycket väl orienterad just där omkring.
Citera
2016-02-14, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce_Lee
Hon hade ju också kunnat gena vid kyrkan eller gått upp för Mintensgatan, men varför skulle hon göra så? ...
Nä precis! och något som jag undrar nu också är om hon hade någon mobiltelefon, har för mig att jag läst det någonstans, och varför ringde hon inte till väninnan i så fall...så dom kunnat komma och hämta henne, även "raggarkompisarna" borde ha varit mindre skrämmande än området kring kyrkogården vid den där tiden på dygnet. Hon kanske aldrig gick in självmant till kyrkogården utan blev indragen dit av den sista hon frågade efter vägen?

Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Barn känns lite långsökt. Det var 80 centimeter långt och skulle väl passa en ung smärt kvinna?

Bo strypt med ett kvinnobälte. Inga synliga tecken på våldtäkt. Pekar det inte mot en kvinnlig GM?

Fast vittnet uppgav väl att det var en man. Hade det varit en kvinnlig GM var det kanske hon som slog till vid tygaffären också?? Kvinnor som mördar andra kvinnor, som dom inte känner ett enda dugg innan, är väldigt sällsynta i alla fall!
Citera
2016-02-14, 17:07
Medlem
Om bältet hittades på brottsplatsen och det inte tillhörde Malin. Då måste man kanske anta, att det tillhörde den misstänkte gm, om det inte har planterats där med avsikt att desinformera. Men det behöver ju därför inte ha använts som "mordvapen".

Enligt "gamla gubbar" hade en kompis till JTS tillgång till ett rum i en villa direkt i anslutning till kyrkogården. Kanske kompisen satt på kåken, men rummet hade tydligen JTS tillgång till.
Rätt eller fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in