2016-02-11, 21:12
Medlem
Siffrorna för SD står nu still, men jag har en annan förklaring till det. Acceptansen för SD politik är större än någonsin inom de andra partierna. Det gör att folk inom sjuklövern, mestadels fotfolket men även i viss mån de i toppen har accepterat att SD har haft rätt hela tiden.

Då minskar behovet på samma gång att gå över till SD, istället höjer man rösterna om samarbete eller att genomföra SD-politiken själva. MEN nu kommer den stora brasklappen. Om ingenting händer utan eländet ökar igen under våren och vi går med rask takt mot systemkollaps så kommer hindren att gå över till SD att ha minskat rejält.

Ingen kan ju längre stämpla SD som naziparti när de själva insett hur rätt SD har i att sjuklövern har fört en vansinnig destruktiv politik.

Vilka beslut och ageranden sjuklöverpolitikerna gör under våren och givetvis även SD, kommer att få märkbara konsekvenser. 2016 är helt ett år då situationen kommer att tippa över åt endera hållet.

(I många andra logiska resonemang fram och tillbaka finns bara en väg ut ur ett elände som annars varar i flera årtionden och det är massutvisning. Alla andra lösningar blir mycket kännbara och svåra för Sverige och dess medborgare.)
Senast redigerad av endumbonde 2016-02-11 kl. 21:17.
2016-02-11, 21:40
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jag är inte med där men däremot Inizio. Gick med när de hade sin stora rekrytering vid uppstarten och jag har inte sett några fler rekryteringspopups på Schibsteds sidor sedan dess. Men YouGov kan jag anmäla mig hos när jag vill och eftersom många mailtjänster tillåter flera alias för varje adress kan jag ju enkelt skapa 10 adresser med 3 alias vardera och på så sätt anmäla mig 30 gånger till YouGov. Alla adresser kommer inte att få frågor men om man får napp på 5 av 30 så kan man ju rösta 5 gånger vid ett mätningstillfälle.
Du underskattar YouGov. Det är inte riktigt så enkelt som du målar upp det.
För att komma till "vilket parti skulle du rösta på" måste du först genomföra flertalet vanliga marknadsundersökningar. Vidare dubbelkollas/korsrefereras dina tidigare svar (profil etc) för att minska risken för det du beskrev med fejk-konton.
Jag har gjort ca 20-30 undersökningar på YouGov och endast en gång har jag jag deltagit i en OU.
Dock finns det ett tydligt mönster i de flesta undersökningarna. De ställer kontrollfrågor mot tidigare ställda frågor, för att "kvalitetssäkra profilen". Vidar tror jag att olika profiler (ålder, inkomst etc) viktas in till OU:n. Jag är väldigt "medel-Svensson" så YouGov har nog inte brist på "min typ".

Men för att "lura systemet", visst går det. Du kan skapa dina 30 konton. Dock måste du ha järnkoll på alla profiler för att upprätthålla konsekventa svar på "korsförhören". Sen måste du genomföra otal med vanliga undersökningar för att ha minsta chans att bli inbjuden till OU. YouGovs undersökningar har ofta flera "back-checks" och är långa. Jag som har endast ett konto och svarar ärligt, har ibland svårt att komma håg vad jag svarare "favorit schampo" senast. Och jag är övertygad om att validerade "back-checks" krävs för att delta i OU.
2016-02-11, 21:48
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aristides
Tråden riskerar att fastna i en perpetuum mobile av diskussioner om fusk hos opinionsinstituten. Jag är väl medveten om mörkläggningen i medierna, om de politiskt korrektas fulspel och om det svenska åsiktsförtrycket, men begriper ändå inte varför någon som säljer en kommersiell tjänst som bygger på att man är trovärdig och sanningsenlig, medvetet skulle fuska i syfte att uppnå kortsiktiga politiska vinster.

Hur menar egentligen ni som driver den tesen? Varför skulle de skåpa ut varumärket på det sättet? Varför skulle kapitalistiska företag inte vilja prestera en så säljande produkt som möjligt?

Jag håller med. Gammel-OI fuskar inte medvetet, men deras metoder fungerar dåligt för SD och det finns en stor tröghet när det gäller att förändra metoderna.

Som en alternativ förklaring till att vissa OI medvetet skulle fuska/ljuga/hitta på har jag flera gånger tidigare skrivit om en alternativ förklaringsmodell. Den handlar om de fel som kan uppstå vid kombinationen av ett snabbväxande parti och att det starkaste vapnet OI har mot sympatisörer som inte ställer upp i undersökningar, eller som inte svarar sanningsenligt, är viktning mot vad man röstade i senaste valet. Även om det i detta scenario på ett bra sätt går att kompensera för underrepresentation av gamla sympatisörer (till exempel om andelen intervjuade i en OU som påstår sig ha röstat SD 2014 är mindre är 12,86% kan dessa lätt viktas upp till "facit") så blir det problem med de sympatisörer som tillkommit efter valet, då det inte "syns" att de "saknas". Denna modell kan förklara två centrala observationer:

1) Precis efter ett val ligger även gammel-OI rätt. Anledning är att inga eller få sympatisörer hunnit tillkomma, varför viktningen fångar bortfall/oärliga svar.

2) Gammal-OIs siffror för SD kommer blir mer fel desto mer SD växer och skillnaden mot OI som inte har dessa problem kommer växa när SD växer.

Förklaringsmodellen ger även två intressanta förutsägelser:

1) Skulle SD öka ytterligare, och om OI inte ändrar sina metoder, kommer gapet mellan störst och lägst blir ännu större än vad det redan är.

2) Eftersom det just är nytillkomna sympatisörer sen senaste valet som är svåra att kompensera för betyder det att de systematiska fel som gammel-OI gör är beroende av skäms/misstro-effekten på marginalen. Att denna effekt eventuell har avtagit bland förhärdade veteraner spelar alltså ingen roll, felet kommer bero på hur de som så senast som för kanske ett halvår sen inte sympatiserade med SD beter sig i intervjuerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Därför att de kommer krypa närmare och närmare SD's antagna resultat desto närmare valdagen vi kommer. De som jobbar på instituten avskyr SD i hög grad och vill hjälpa media och övriga partier att skapa ett intryck av att stödet för SD är lägre än vad det är.
Det minskar trycket på de övriga partierna att anpassa sig till SD.

När valdagen väl varit kan man peka på att man låg minsann inte 7-9 % fel utan bara 2-3 % och det kan hända den bäste.

Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Vad är det du inte förstår med att facit är 2,5 år bort och man därmed kan korrigera siffrorna ju närmare valet man kommer. Försöker du ens ta in vad som skrivs i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Problemet är bara att telefoninstituten direkt efter valet började skruva ned SD? Har man misslyckats vid valen 2010 och 2014 så borde man rimligen ta lärdom, kanske vänta en extra månad med att publicera medan man gör sin "analys".
Mönstern är dessutom skrämmande lika, något år från valet och "facit" så börjar kräftgången, gärna med sjunkande stöd månader i sträck.
När valet sedan börjar närma sig så återuppstår SD´s uppgång likt fågel fenix och man når nästan ikapp.
- Fool me once shame on you
- Fool me twice shame on me.

Jag håller inte riktigt med. Det OI-data visar är att gammel-OI successivt halkar efter allteftersom SD växer och att ingen direkt upphämtning sker.

Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Det finns väl en orsak till varför DN bytte ut Sentio till förmån för Ipsos.

Att DN byter ut en leverantör som ger höga siffror för SD mot en som ger låga siffror betyder väl möjligen att DN har en agenda, men inte att OI har det. Annars hade de väl bara kunnat beställa "rätt" resultat direkt av Sentio?
2016-02-11, 22:03
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Because math. Säger inte att den magiska siffran är 1000 men om man vill ha lämpligt konfidensintervall och felmarginal bör man fråga ca 1000 personer.

Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Rätt utfört är 1000 pers i Sverige helt okej, högre siffror krävs bara om du vill fördjupa resultatet (se på åldersgrupper, yrke ect).

Vad är ett lämpligt/okej konfidensintervall, och hur stort blir det med 1000 tillfrågade?

Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
jaha, och?
Menar du att endast folk som rösta SD anmäler sig till att delta i webbpaneler?

Har du deltagit i en webbpanel? Det är inte alls så lätt att påverka som du tror, du behöver tålmodigt delta i många marknadsundersökningar och då politiska frågor kommer så är de ofta efter eller inbakade i en marknadsundersökning.

Det gör ju att sådana vilka inte har tålamod eller de vilka blajsvarar (inte är trovärdiga) straffar ut sig.

Sedan tror jag att YG, med tanke på deras träffsäkerhet även internationellt, har metoder vilka tar hänsyn till just att det går att söka dit. Profilering kanske?

Jag har själv testat att anmäla mig och det är mängder med undersökningar som handlar om precis allt annat än politik. Har fått svara på politikfrågor en gång av ca 30-40 undersökningar, och det är såklart inte säkert att de ens använde mina svar.

Citat:
Ursprungligen postat av Binary
YES!! Jag fick en slot på YouGov!
Nu ska här in och röstas!

Om inte någon i tråden vill köpa min röst?
Jag säljer den för 250 kr, välkommen att skicka PM alla nazister och Sverigedemokrater!

Hur vet du att ditt svar på den frågan faktiskt kommer utgöra underlag för en undersökning?
Senast redigerad av FranzLisztBlevEj75 2016-02-11 kl. 22:07.
2016-02-11, 22:43
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Jag läste bara 10 poäng statistik på universitet på en B-kurs i statsvetenskap. Men det jag lärde mig där var det jag skrev till dig nyss.
Då bör du även hålla med om att 1000 pers blir för lite om det inte exakt speglar befolkningen.
Precis dit jag ville komma från början.
Gör en OU via nätet så blir det överrepresentation av personer som sitter ofta där. Men du missar en stor grupp ex barnfamiljer. De har inte tid.
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Du är inte tillräckligt fördjupad förstår vi då. 1000 personer är den siffra som behövs för att ställa ett tillräckligt bra resultat givet att en stor andel inte har en anledning att ljuga, och givet att bortfallet inte är för stort.
Läs resterande inlägg i tråden så slipper jag upprepa mig
2016-02-11, 22:47
Medlem
Bellanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Du underskattar YouGov. Det är inte riktigt så enkelt som du målar upp det.

För att komma till "vilket parti skulle du rösta på" måste du först genomföra flertalet vanliga marknadsundersökningar. Vidare dubbelkollas/korsrefereras dina tidigare svar (profil etc) för att minska risken för det du beskrev med fejk-konton.

Bra metodskiss, Trådens första, och mot(=nid)-bild av ett mätinstitut som är dokumenterat bra på att mäta SD.

Mätmetoden verkar dessutom väsentligt bättre än telefoninstitutens, med sina svarsbortfall på cirka 50 procent och beroendet av nödvändiga spåkärringarnas okulta kvalifikationer!

Inte bara svarsbortfallen är problemet, huvudproblemet verkar vara/bli att över huvud taget få tag på statistisk relevanta personer för intervjuer.

Helt bortsett från vissa instituts uppenbara agendors inflytande på mätresultaten!

Förefaller dessutom bli den metod som ersätter telefonintervjuer - när svarsbortfallen, som i USA, närmar sig 90 procent...

Senast redigerad av Bellania 2016-02-11 kl. 23:02.
2016-02-12, 01:10
Bannlyst
Ha att vissa tillåter att dom andra partierna snor SDs politik. Visar ju bara på vilka människor ni är. SD kommer växa så det knakar, dom kommer att växa för varje gång det sker kriminella aktiviteter framöver, tack vare S och M's styrande i det förflutna.

Lita inte på en S och Moderater ska man hålla ett extra öga på.
2016-02-12, 03:41
Medlem
Varför växer inte SD mer än så här? Inväntar vi våldtäkter/invandrare som mördar svenskar till sommaren som får SD att växa eller vad?

SD har stått stilla sedan Sep 2015, jävlar vad segt det går.
2016-02-12, 06:18
Medlem
Skafferns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brad-Pitt
Varför växer inte SD mer än så här? Inväntar vi våldtäkter/invandrare som mördar svenskar till sommaren som får SD att växa eller vad?

SD har stått stilla sedan Sep 2015, jävlar vad segt det går.
Enkelt. Idioterna tror på allt som M säger. Sd kommer ej att växa mer.
2016-02-12, 07:12
Medlem
LVX156s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Synd att du hade helt fel i din första mening i detta inlägg
Statistik är just ett ämne jag fördjupat mig i o därför vet jag hur man vinklar den.
Då borde du veta hur stort konfidensintervallet är om man från ca. 7 000 000 röstberättigade väljer ut 1 000 personer som får delta i en opinionsundersökning? Kan du inte berätta för mig vad det är, du som kan så mycket om statistik?
2016-02-12, 07:31
Medlem
Drinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Sentio för februari 2016 (januarimätningen inom parentes):

Vänsterpartiet 6,3 (6,9)
Socialdemokraterna 21,1 (23,0)
Miljöpartiet 5,3 (5,3)

Centerpartiet 6,6 (7,9)
“Liberalerna” 4,7 (3,9)
Moderaterna 21,8 (20,1)
Kristdemokraterna 3,0 (2,8)

Sverigedemokraterna 25,5 (25,5)

Piratpartiet 1,8 (0,7)
Feministiskt Initiativ 3,2 (2,9)
Så:
Regerinen: 26,4%
Rödgröna: 32,7%
Alliansen: 36,1%(varav 33,1% över riksdagsspärren)
SD+M+KD: 50,3%

Så i dagsläget skulle vi kunna skita blanka fan i vad C får för sig, dem kan få dilla runt i sin fantasivärld helt själva. L får vi vara lite försiktga med att basha, dem kan behövas=p
2016-02-12, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drini
Så:
Regerinen: 26,4%
Rödgröna: 32,7%
Alliansen: 36,1%(varav 33,1% över riksdagsspärren)
SD+M+KD: 50,3%

Så i dagsläget skulle vi kunna skita blanka fan i vad C får för sig, dem kan få dilla runt i sin fantasivärld helt själva. L får vi vara lite försiktga med att basha, dem kan behövas=p

Inget säger att KD kommer in vid ett val, så gott som ingen OU senaste året har gett dem 4% (någon alls?). Det gör att Sd + M kryper närmare 50% av rösterna i Riksdagen, men når inte dit.

Men det räcker med att en av L eller C lägger ned sina röster så är Riksdagen säkrad om inte 50% uppnås.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in