2016-02-11, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Det är ju i slutändan en rätt enkel cost-benefit-analys - varför ska man gå igenom den mentalt jobbiga processen att inför sig själv och ev. andra bli och vara sverigedemokrat, ständigt stigmatiserade för ens "bakomliggande syften", när sakpolitiken man vill genomföra knappt längre utgör någon skillnad mot alternativen?

Det ironiska ligger ju i att mången sverigedemokrat skulle svara "För att SD är det enda parti som verkligen vill minska invandringen, folk som tror att övriga partiers omsvängning är genuin är lättlurade idiotier". Och de övrigas omsvängning går givetvis att tvista om hur genuin den är. Frågan är om man däremot inte köpt medias demoniserande bild av SD som högerextremt snarare än funderat på vad de som sitter i nuvarande ledning faktiskt vill och kommer åstadkomma med partiet om man tror att SD är särskilt mycket bättre. Innan man kallar de andra naiva, kanske borde man fundera på om inte blott den mest naive är den desperata sverigedemokrat som tror att det är någon större skillnad mellan SD och sjuklövern i slutändan - och därför värt att ta den sociala kostnad det innebär att vara sverigedemokrat.

Den intelligente väljaren bör vara lika otrogen som bankkunden som vill ha lägre ränta. Om syftet är en så restriktiv invandringspolitik som möjligt så bör SD svikas så snart M ligger på samma nivå, vare sig de menar allvar eller inte.

Detta kommer tvinga SD att profilera sig mot t ex våldtäkter och åldersfusk - vilket i sin tur kommer locka väljare. Och tvinga M att höja tonläget, och så vidare.

För Sveriges och svenska folkets skull är denna budgivning allt som räknas. Om SD får chansen att "ta ansvar"i regeringsställning är helt ovidkommande och antagligen kontraproduktivt. I nuläget finns ingen anledning att tro att SD inte menar allvar med dubblade flyktingkvoter, t ex.
2016-02-11, 17:26
Medlem
Erk Swedes avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Vad yrar du om? Skulle norska Sentio ha anpassat sina redovisade resultat efter en skitstorm från svenska PK-vänstern? Lägg ner pipan. Vare sig Sentio eller kunden Nyheter Idag bryr sig ett jävla dugg om det.
Norska sentio har tidigare försvarat sig ansträngt ,när övriga institut och vänstern påstått att dom var SDsympatisörer och styrde upp SD
Citat:
Att bli SD-sympatisör är ingen komplett och oåterkallelig förvandling av hela ens väsen, som du tycks tro. Vissa är helkonverterade och andra sitter mer löst. Jag har träffat folk som gått tillbaka för att "det behövs ju inte längre" och det är osannolikt att de är ensamma.
Hur kan någon säga att "det behövs inte längre"?,visst jag är fullt medveten om att en majoritet av mänskligheten är idioter ,men ändå? Finns inget som helst som tyder på att någon sådan föränding har skett.

Citat:
Och du låter som en vänstersekterist. Alla som inte vill ha helt öppna gränser = fascister. Alla som inte håller med till 100% om att YouGovs 28,8 är golvet = Rejdar. Svartvitt har aldrig varit min grej och kommer aldrig att bli. Du märker inte själv hur skruvad confirmation bias har blivit? 3% under Sentio: "PK agenda judar ljugmedia!" 3% över Sentio: "Inget konstigt alls! Troligen golvet! Kanske är Sentio som blivit PK nu!"
vi lär väl snart se vaem som har rätt misstänker jag
Men jag har varit med yougovs panel 4-5 år ,och max en gång om året svarar jag på polititiska spörsmål ,och då som en pytteliten del i någon större undersökning,så helt klart vet yougov vad dom gör.
2016-02-11, 17:38
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Eller så får man ta det för var det är. En OU baserad på 1000pers är inte tillförlitlig oavsett vem som gör den.
Jag kan göra en OU där jag kommer fram till att 99% stödjer en ökad invandring om jag vill.

Enklaste sättet att få en bild av SDs väljarstöd är nog att söka upp medelvärdet mellan de olika aktörerna.
Just SDs siffror är svåra. Siffror under 20% o över 30% ser jag som fantasier. Jag är övertygad om att när det ställs på sin spets. Dvs på valdagen kommer SDs siffror förändras väldigt mkt. Antingen gör de ett ras för att de nya väljarna tänker till en gång till o väljer det gamla, trygga (typiskt svenskt) eller så gör de en valspurt som ökar än mer än OU.

Med detta inlägg avslöjar du bara att du aldrig pluggat statistik. Rätt utfört är 1000 pers i Sverige helt okej, högre siffror krävs bara om du vill fördjupa resultatet (se på åldersgrupper, yrke ect).

Siffror över 30 % är givetvis fantasier/optimistiska gissningar, ingen undersökning har visat några sådana siffror. 25-27 % är nog dock korrekt om vi ser till hur bra OU varit tidigare på att mäta SD.
2016-02-11, 17:39
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
SD står still på 25,5% och är tveklöst största parti.
S sjunker ner mot 20%-gränsen kanske för att kvinnor går till M som ökar.

Kanske beror det på att M har skärpt sin retorik i invandringspolitiken. Kanske beror det på att kvinnorna ännu inte vågar uppge SD.

Jag kan inte se något kontroversiellt i detta. Varför denna hetsiga debatt i tråden?

Det vore intressant att höra från någon insatt hur OI hanterar stora snabba förändringar i opinionen. Tex efter att det muslimska kulturella inslaget taharrush uppdagades i Europa verkar det ha blivit rusning i Sverige till tex Kjell och Co för försvarsspay, mest av kvinnor. Ponera att 10 procentenheter kvinnor byter från 7K till SD i en mätning från den föregående. Hur hanterar man det?

Jag ser inte heller det kontroversiella.

M +
SD +-0
SAP -

Låter helt logiskt för mig.
2016-02-11, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Men jag har varit med yougovs panel 4-5 år ,och max en gång om året svarar jag på polititiska spörsmål ,och då som en pytteliten del i någon större undersökning,så helt klart vet yougov vad dom gör.
Jag är inte med där men däremot Inizio. Gick med när de hade sin stora rekrytering vid uppstarten och jag har inte sett några fler rekryteringspopups på Schibsteds sidor sedan dess. Men YouGov kan jag anmäla mig hos när jag vill och eftersom många mailtjänster tillåter flera alias för varje adress kan jag ju enkelt skapa 10 adresser med 3 alias vardera och på så sätt anmäla mig 30 gånger till YouGov. Alla adresser kommer inte att få frågor men om man får napp på 5 av 30 så kan man ju rösta 5 gånger vid ett mätningstillfälle.
2016-02-11, 18:14
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Med detta inlägg avslöjar du bara att du aldrig pluggat statistik. Rätt utfört är 1000 pers i Sverige helt okej, högre siffror krävs bara om du vill fördjupa resultatet (se på åldersgrupper, yrke ect).

Siffror över 30 % är givetvis fantasier/optimistiska gissningar, ingen undersökning har visat några sådana siffror. 25-27 % är nog dock korrekt om vi ser till hur bra OU varit tidigare på att mäta SD.
Synd att du hade helt fel i din första mening i detta inlägg
Statistik är just ett ämne jag fördjupat mig i o därför vet jag hur man vinklar den.

Hur tycker du att flyktingkrisen SKA lösas?
Hur tycker DU att flyktingkrisen ska lösas?

Samma fråga men med olika förstärkning. Ställ en av frågorna till 1000 pers o samma sak med den andra o du kommer upptäcka att åsikterna kommer diffa rejält.
Enbart ett kommatecken i en fråga kan förändra ett resultat.

Men det svåra just nu med OU är alla vilsna väljare.
2016-02-11, 18:29
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Statistik är just ett ämne jag fördjupat mig i o därför vet jag hur man vinklar den.

Samma fråga men med olika förstärkning. Ställ en av frågorna till 1000 pers o samma sak med den andra o du kommer upptäcka att åsikterna kommer diffa rejält.

Du är inte tillräckligt fördjupad förstår vi då. 1000 personer är den siffra som behövs för att ställa ett tillräckligt bra resultat givet att en stor andel inte har en anledning att ljuga, och givet att bortfallet inte är för stort.
2016-02-11, 19:20
Medlem
Bellanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W

Det fetare påståendet är helt korrekt teoretiskt, även om antalet intervjuer är i minsta laget.

Naturligtvis måste även mätningen vara korrekt utförd, speciellt om den baserar sig på endast 1000 intervjuer.

Problemet är att telefonintervjuerna numera har svarsbortfall på cirka 50 procent.

Därför bör även personer "som pluggat statistik", särskilt på universitetsnivå, inse att sådana mätningar är "inte korrekt utförda", och därför saknar mätresultaten relevant vetenskapligt stöd.

Och några godtagbara vetenskapliga metoder att kompensera aktuella svarsbortfall finns inte!

Presenterade, i högsta grad ovetenskapliga, mätresultat är därför i huvudsak helt beroende på vilka kvalifikationer spåkärringarna på telefoninstituten besitter!

Kan kanske vara bra att känna till...

Senast redigerad av Bellania 2016-02-11 kl. 19:24.
2016-02-11, 19:25
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Jag är inte med där men däremot Inizio. Gick med när de hade sin stora rekrytering vid uppstarten och jag har inte sett några fler rekryteringspopups på Schibsteds sidor sedan dess. Men YouGov kan jag anmäla mig hos när jag vill och eftersom många mailtjänster tillåter flera alias för varje adress kan jag ju enkelt skapa 10 adresser med 3 alias vardera och på så sätt anmäla mig 30 gånger till YouGov. Alla adresser kommer inte att få frågor men om man får napp på 5 av 30 så kan man ju rösta 5 gånger vid ett mätningstillfälle.

Fast det enda bevisen för sådana kampanjer har ju visat sig vara från SSU och Ung Vänster?
2016-02-11, 19:26
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:

Jag läste bara 10 poäng statistik på universitet på en B-kurs i statsvetenskap. Men det jag lärde mig där var det jag skrev till dig nyss.
2016-02-11, 20:15
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Telefon intervjuer blir generellt allt sämre, eftersom många har kontantkort, företagsmobiler och skyddade nummer.

Att SD underskattas och MP överskattas är nog inget kontroversiellt antagande hos vissa OI.

Vad gäller stickprovsstorleken får man ju tänka att om man har 1000 personer stratifierat på 15-20 grupper, så är det ju 50-65 personer i varje grupp. Ett 5% parti i en grupp ska då ha 2-3 respondenter; det är ju rätt klart att enskilda avvikelser slår hårt. Ju fler alternativ desto svårare blir det, se på USA primär valen; det är svårare att sia om republikanerna som hade ett tiotal alternativ i Iowa mot demokraternas 2 tydliga. För Trump hade man 10%enheter fel. Man vill ju ha typ 30 observationer för en binär fråga, normalfördelningsapproximationen fungerar helt enkelt inte.
Min fetning:
Helt klart är det så. Gamla "ångtelefoner" försvinner i en rasande fart och smarta mobiler har ett helt annat skydd mot oönskade samtal i form av nummerpresentation och diverse appar som sållar fram de samtal du vill ha.

Det institut som envist fortsätter att jobba med enbart telefonundersökningar i dagsläget är inte bara korkade, de är dödsdömda.
2016-02-11, 21:01
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Du fyller ju i namn och adress på Yougov så då får du ju använda människor som finns isf. Men Bankid hade varit det bästa helt klart. Då hade man ju enkelt kunnat ha många fler riktiga folkomröstningar också. Är ju helt onödigt med den gamla "analoga" varianten numera.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in