2016-02-12, 08:06
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LVX156
Då borde du veta hur stort konfidensintervallet är om man från ca. 7 000 000 röstberättigade väljer ut 1 000 personer som får delta i en opinionsundersökning? Kan du inte berätta för mig vad det är, du som kan så mycket om statistik?
Det skulle jag vilja veta, faktiskt.
och hur stor population som kan anses rimlig mot åsiktsmätning hos 7 000000.
2016-02-12, 08:11
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Då borde du veta hur stort konfidensintervallet är om man från ca. 7 000 000 röstberättigade väljer ut 1 000 personer som får delta i en opinionsundersökning? Kan du inte berätta för mig vad det är, du som kan så mycket om statistik?
Går ej att svara på eftersom det beror på vilken metod man använder sig av för att skapa konfidensintervallet.
2016-02-12, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bellania
Bra metodskiss, Trådens första, och mot(=nid)-bild av ett mätinstitut som är dokumenterat bra på att mäta SD.
Exakt hur är de "dokumenterat bra på att mäta SD"? De började mäta kontinuerligt i maj 2011. De har fått ett val på sig och då (sep 2014) publicerade de tre mätningar, 11,1, 11,3 samt en exit poll klockan 16 innan lokalerna stängt (vilket de fick skit för) där de tippade 10,2. I linje med det s.k. pajasinstitutet Sifos sista mätning 10,3 och strax under VALU:s skattning 10,5. YouGov tillhörde alltså så sent som för 1,5 år sedan den grupp OI som tråden skrattade ut som inkompetenta idioter.

Efter det var det tyst från YG ett tag, de hade ekonomiska problem och det kan ha varit strul vid Metros ägarbyte när TT tog över. Därför kom inga mätningar i oktober-november 2014 eller januari 2015. Men när comebacken var ett faktum fr o m februari 2015 hade YG skickat iväg SD högt upp i skyn. Den månaden satte de 19,0 (Sentio näst högst med 16,6) och så har det fortsatt. Nu ligger de på 28,8 som är 3,3 över tvåan Sentio och 12,1 högre än jumbon Ipsos som YG låg nära under valspurten (YG 9,3 i augusti 2014 mot Ipsos 9,5). 28,8 kan vara rätt, eller helt åt helvete, men kalla det inte "dokumenterat" innan det kommit ett valresultat att stämma av mot. Det enda dokumenterade som finns hittills är att YG höll nästan jämna steg med Ipsos inför förra valet, och det trodde jag var trådens själva definition av inkompetens, eftersom definitionen av motsatsen (kompetens) tycks vara att ge SD så högt som möjligt. 15% = förståndshandikapp, 20% = halvkompetens, 30% = kompetens med guldstjärna, 40% = utsökt briljans, 50% = Nobelpriskandidater, 100% = universums skarpaste intellekt.
2016-02-12, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Du underskattar YouGov. Det är inte riktigt så enkelt som du målar upp det.
För att komma till "vilket parti skulle du rösta på" måste du först genomföra flertalet vanliga marknadsundersökningar. Vidare dubbelkollas/korsrefereras dina tidigare svar (profil etc) för att minska risken för det du beskrev med fejk-konton.
Jag har gjort ca 20-30 undersökningar på YouGov och endast en gång har jag jag deltagit i en OU.
Dock finns det ett tydligt mönster i de flesta undersökningarna. De ställer kontrollfrågor mot tidigare ställda frågor, för att "kvalitetssäkra profilen". Vidar tror jag att olika profiler (ålder, inkomst etc) viktas in till OU:n. Jag är väldigt "medel-Svensson" så YouGov har nog inte brist på "min typ".

Men för att "lura systemet", visst går det. Du kan skapa dina 30 konton. Dock måste du ha järnkoll på alla profiler för att upprätthålla konsekventa svar på "korsförhören". Sen måste du genomföra otal med vanliga undersökningar för att ha minsta chans att bli inbjuden till OU. YouGovs undersökningar har ofta flera "back-checks" och är långa. Jag som har endast ett konto och svarar ärligt, har ibland svårt att komma håg vad jag svarare "favorit schampo" senast. Och jag är övertygad om att validerade "back-checks" krävs för att delta i OU.
Det är möjligt att nyckelhålet är trängre än jag tror, men någon anledning måste det ju finnas till att SD ligger så mycket högre hos YG än hos de närmast jämförbara OI som är Sentio och Inizio. Om det hade handlat om att skamfaktorn påverkar även webbpaneler pga allmän konspirationsnoja så är ju Sentio den tryggaste platsen eftersom de håller till i ett annat land och beställaren tillhör alternativmedia, medan YG sitter mitt i PK-hjärtat med kontor på Norrmalm och med Metro/TT som beställare (där man håller sig med kolumnister som Viktor Banke, Tanvir Mansur, Johan Norberg, Lisa Magnusson och Göran Greider, ett slags SD-hatarnas Avengers-team, samt viralgranskaren som granskat invandringskritisk propaganda tusen gånger och antirasistisk propaganda noll gånger, trots jämförbar halt av bullshit).

Om skillnaden inte beror på att det är så mycket lättare att anmäla sig till YouGov (inget annat OI har en "Anmäl"-knapp direkt på hemsidan) så tappar man en enkel occam's razor-förklaring till det stora glappet mellan YG och Sentio/Inizio, och vad som återstår är mest bara "WTF?".
2016-02-12, 10:39
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jag är inte med där men däremot Inizio. Gick med när de hade sin stora rekrytering vid uppstarten och jag har inte sett några fler rekryteringspopups på Schibsteds sidor sedan dess. Men YouGov kan jag anmäla mig hos när jag vill och eftersom många mailtjänster tillåter flera alias för varje adress kan jag ju enkelt skapa 10 adresser med 3 alias vardera och på så sätt anmäla mig 30 gånger till YouGov. Alla adresser kommer inte att få frågor men om man får napp på 5 av 30 så kan man ju rösta 5 gånger vid ett mätningstillfälle.

Ja orkar man det varsågod.
politiska undersökningarna brukar var i slutet av 20 minutersundersökningar om Juice eller något annat.
Så skulle nog påstå att det är en obefintlig risk.
2016-02-12, 10:50
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Det är möjligt att nyckelhålet är trängre än jag tror, men någon anledning måste det ju finnas till att SD ligger så mycket högre hos YG än hos de närmast jämförbara OI som är Sentio och Inizio. Om det hade handlat om att skamfaktorn påverkar även webbpaneler pga allmän konspirationsnoja så är ju Sentio den tryggaste platsen eftersom de håller till i ett annat land och beställaren tillhör alternativmedia, medan YG sitter mitt i PK-hjärtat med kontor på Norrmalm och med Metro/TT som beställare (där man håller sig med kolumnister som Viktor Banke, Tanvir Mansur, Johan Norberg, Lisa Magnusson och Göran Greider, ett slags SD-hatarnas Avengers-team, samt viralgranskaren som granskat invandringskritisk propaganda tusen gånger och antirasistisk propaganda noll gånger, trots jämförbar halt av bullshit).

Om skillnaden inte beror på att det är så mycket lättare att anmäla sig till YouGov (inget annat OI har en "Anmäl"-knapp direkt på hemsidan) så tappar man en enkel occam's razor-förklaring till det stora glappet mellan YG och Sentio/Inizio, och vad som återstår är mest bara "WTF?".
Tack för bra svar.

Jag vill förtydliga några saker.
1. Jag är inte SD-sympatisör. Jag är GammelModerat. Dock kan jag tänka mig att avlägga en proteströst på SD eller något annat parti om inte M levererar. Således, jag har ingen agenda att prata upp SD eller YouGov.
2. Man kan anmäla sig direkt på YouGov:s hemsida. Man får även delta i vissa undersökningar utan att fylla i personuppgifter (förnamn, efternamn, adress). Jag fyllde inte i personuppgifter i början och fick då delta i ganska larviga undersökningar. Men de mer "targettade" undersökningarna kom efter att jag kompletterade profilen. Jag ofta kontrollfrågor om min roll i ett företag (nivå av beslutsfattande kring olika områden) etc.
Naturligtvis kan jag inte veta hur deras urvalsprocess fungerar och så vidare. Men det är lätt att "reverse-engineera" och se samband efter 20-någonting undersökningar.
Ibland blir man bjuden till en "större" undersökning, men efter kontrollfrågorna skickas man till något mindre om tex städning. Med "större" menar jag att angiven tidsåtgång sjunker från 15min till 3 min efter kontrollfrågorna. Samma gäller "belöningspoängen".

Jag kan och vill inte snacka upp YouGov, men det är långtifrån att bara regga sig och rösta upp sitt parti. Den som undrar bör testa.
2016-02-12, 11:08
Medlem
Fick svara på undersökning från Novus, allt fokus på politik och hur man ser på Sveriges framtid. Blir intressant att se resultatet.

De senaste månaderna har det kommit stora flyktingströmmar från bland annat Syrien, Afghanistan och Irak som söker asyl i Europa.
Anser du att Sverige ska ta emot fler, lika många eller färre flyktingar jämfört med idag?

Har du under den senaste veckan pratat politik på din arbetsplats?

För vilka av följande grupper brukar du berätta att du röstar på Sverigedemokraterna, om du får frågan?
I vilken utsträckning instämmer du i följande påståenden?

Det framgår av dina svar att du skulle rösta på Sverigedemokraterna om det vore val idag. Vilket är det viktigaste skälet för att du skulle rösta på SD?

Jag missade en del frågor i början, men fritt från minnet:

Hur stort förtroende har du för följande grupper?
2016-02-12, 11:18
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Att studera statistik innebär inte att man lär sig hur olika institut gör när de gör sitt urval
Däremot vet jag hur man vinklar för att få statistiken att bli missvisande.

Du kan ju själv fundera på varför de olika instituten får olika siffror.
2016-02-12, 11:32
Medlem
Bellanias avatar
Citat:
Exakt hur är de "dokumenterat bra på att mäta SD"? De började mäta kontinuerligt i maj 2011. De har fått ett val på sig och då (sep 2014) publicerade de tre mätningar, 11,1, 11,3 samt en exit poll klockan 16 innan lokalerna stängt (vilket de fick skit för) där de tippade 10,2. I linje med det s.k. pajasinstitutet Sifos sista mätning 10,3 och strax under VALU:s skattning 10,5. YouGov tillhörde alltså så sent som för 1,5 år sedan den grupp OI som tråden skrattade ut som inkompetenta idioter.

CrispyKreem är som vanligt vaken, välunderrättad och har alla hästarna under full kontroll!

Begreppet "Dokumenterat bra" har ingen bra täckning f.n.

Alla fakta talar emellertid för att telefoninstitutens verksamhet snart är historia, pga de omfattande problemen med datainsamlingen och som ger mer eller mindre egendomliga mätresultat - och som dessutom saknar vetenskapligt statistiskt stöd.

Däremot synes de metoder Sentio och YouGov använder vara framgångsrika och därmed framtida standard. Metoder baserade på digitala hjälpmedel är förvisso tämligen nya, men med ytterligare metodutveckling kommer de att bli ännu överlägsnare, än telefoninstitutens OU baserade på intervjuer.

Senast redigerad av Bellania 2016-02-12 kl. 12:19.
2016-02-12, 11:38
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellania
CrispyKreem är som vanligt vaken, välunderrättad och har alla hästarna under full kontroll!

Begreppet "Dokumenterat bra" har ingen bra täckning f.n.

Alla fakta talar emellertid för att telefoninstitutens verksamhet snart är historia, pga de omfattande problemen med datainsamlingen och som ger mer eller mindre egendomliga mätresultat - och som dessutom saknar vetenskapligt statistiskt stöd.

Däremot synes de metoder Sentio och YouGov använder vara framgångsrika och därmed framtida standard. Metoder baserade på digitala hjälpmedel är tämligen ny och med ytterligare metodutveckling kommer de att bli ännu överlägsnare, än telefoninstitutens OU baserade på intervjuer.

Där är det bara att hålla med. Opinionsundersökningar per telefon är en solnedgångsbransch. Framtiden tillhör den som kan hantera den digitala verkligheten. Novus har gjort ett intressant försök, att försöka lista ut vem som egentligen är Sverigedemokrat pga svar på andra frågor.
Det är nog intressant mer för att förstå hur olika värderingar hänger ihop och utvecklas, snarare än som metod att förutsäga utfall i val.
2016-02-12, 11:50
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
Enkelt. Idioterna tror på allt som M säger. Sd kommer ej att växa mer.

Det kommer SD nog att göra, när det blir uppenbart att M aldrig tänkt att genomföra de punkter de snott av SD.

M har en politik i media, en helt annan i riksdagen (där de inte ens vågar ta makten trots att de kan). Sådant är alltid farligt på sikt, titta bara på FP/L.
2016-02-12, 12:32
Medlem
Beatriceaurores avatar
Amerikanen Darrell Huff gav 1957 ut boken "Hur man ljuger med statistik".
Skrevs innan nån PC fanns, ändå mer aktuell idag än för nästan 60 år sedan.
Beskriver hur man kan avslöja statistiska lögner - värdefull kunskap!
Svår att få tag på, men många bibliotek har den.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in