2016-02-08, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
Om inte annat så kunde man kanske jobbat ihop en skaplig pension, under så många år, att leva av på ålderns höst.
Undrar hur gammal kvinnorna blev? Nämns det något sådant exempel i bibeln? Kan en 400 årig man få barn med en 18 årig tjej? Ja, frågorna är oändliga....
Citera
2016-02-08, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jag har redan förklarat för dig att det vid böjning inte spelar någon större roll hur det inre ser ut. Det är i ytterändarna som den största påkänningen finns. Och, det är bättre, hållfasthetsmässigt, om en konstruktion får böja sig. Om den görs stelare än vad som är naturligt så blir det en ytterligare koncentration av krafter där de inte förekommer naturligt. Och, för trä är det så att just koncentration av krafter är problematiskt, vilket en av länkarna jag gav dig tydligt visar. I träkonstruktioner vill man absolut inte ha punktvisa kraftkoncentrationer.

Jo, jag vet att du inte fattar något alls om konstruktionsberäkningar, så jag kanske skulle ha förklarat att det står "metal profiles" eftersom det ju praktiskt taget uteslutande är metall som används idag. Dessa formler fungerar däremot oavsett material. Det kan lika gärna vara plast eller trä. Det är det som E-modulen är till för. Det är en materialbaserad konstant som man beräknat genom testning av materialet och den anges material för material i olika tabeller. Olika träslag har något varierande värde för E-modulen. Jag valde det högsta värdet jag hittade.

Vid hållfasthetsberäkningar så struntar man i de mest gynnsamma situationerna. De är ointressanta. Det man vill veta är om det skulle hålla när det är som värst. Och att arken kommer att behöva rida på vågor är oundvikligt, vilket du skulle ha förstått om du hängt med i insjödebatten häromdagen. Vågor orsakas av strömningar i vatten och/eller som ett resultat av att vind blåser och en annan typ av våg orsakas genom månens och solens tyngdkraft (tidvattenvåg). Både vattenströmningar och vindar orsakas i sin tur av temperaturförändringar, och det kan omöjligt vara så att det är samma temperatur över hela jorden. Följaktligen måste det finnas vågor på ett öppet hav.
Dessutom så skulle det vara så i detta specialfall att det inte kommer att finnas någon landmassa som stoppar vare sig vågor eller vindar, så vågorna skulle alltså bli större än på Nordsjön.

Och, så har vi det ytterligare problemet att arken dessutom kommer att vara ordentligt lastad, med betydligt större tyngd än enbart det trä som den byggts av. Sannolikt tre eller fyra gånger så stor vikt kommer att läggas till i last.

Och, jag har hittills helt ignorerat den värsta situationen då fartyget går snett in i vågorna. Då uppstår det förutom böjkrafter även vridningskrafter, vilket gör att krafterna inte längre förekommer enbart i längdriktningen, utan även i den betydligt svagare sidoriktningen.

Jag anser däremot att det räcker bra så här långt. Beräkningsfallet med kombinerad böjning och vridning är betydligt mer komplicerat och jag har inte hittat någon beräkningssimulator för det fallet. (Och jag tänker inte lägga ner ett par veckor på att rita upp arken i ett CAD-program för att kunna köra mer komplicerade beräkningsmodeller.)

Mina förenklingar hittills har avsiktligt gjorts bättre än i verkligheten i och med att jag utgått ifrån en homogen konstruktion och angett mycket tjocka väggar och dessutom beräknat för en tom farkost (dessutom med vikten för torrt trä).

Gör samma beräkning med en 122 meter lång ark, visa hur du räknar ut det.
Citera
2016-02-08, 15:32
Medlem
Citat:
Du skriver det själv, spekulera.
Så vad är den här tråden till för egentligen, om vi inte ska presentera fakta som motstrider eller bevisar Bibeln?

Men du vet ju inte fakta om exakt hur arken var konstruerad, om och hur stora vågor det fanns, om det fanns andra båtar o.s.v.

Du spekulerar med dina egna idéer bara för att få berättelsen att inte stämma.

Det är inte fakta att det fanns andra båtar, hur kan du bevisa det? Det är inte fakta att det fanns så stora vågor att arkens köl blev blottad och var utan stöd, hur kan du bevisa det?
Citera
2016-02-08, 15:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag tyckte det var ointressant om det flöt båtar eftersom ingen hade kunnat överleva på en båt i ett år, om man inte hade förberett sig för det.

Men det är ett ad hoc premissat bibel-cirkelargument: OM det står si eller så i bibeln, så räcker det med bibelefterrationalisering för att pseudo-legitimera det.

Citat:
Dessutom var djuren och människorna vegetarianer före floden:

"Gud sade: ”Jag ger er alla fröbärande örter på hela jorden och alla träd med frö i sin frukt; detta skall ni ha att äta. Åt markens djur, åt himlens fåglar och åt dem som krälar på jorden, allt som har liv i sig, ger jag alla gröna örter att äta.” Och det blev så." (1Mose 1:29-30 Bibel2000)

Det var inte förrän efter floden som människan fick äta kött:

"Allt som lever och rör sig skall vara er föda; allt detta ger jag er så som jag gav er de gröna örterna. Men kött som har liv, det vill säga blod, i sig får ni inte äta. " (1 Mose 9:3-4 Bibel2000)

Ännu ett av dina hitta-på "argument": För på den tiden var lejon vegetarer.

Citat:
och bevisligen överlevde inte människor enligt bibeln på grund av olika orsaker.

Vad menar du med "bevisligen" i detta sammanhang? Du har ännu inte demonstrerat bibelns sanning.

Citat:
Om det fanns båtar överhuvudtaget eller inte vet vi inte ens, och om dom förstördes eller inte, det står det inget om i bibeln,

Citat:
man kan bara spekulera.

Ja, DET är du bra på.
Citera
2016-02-08, 15:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men du vet ju inte fakta om exakt hur arken var konstruerad, om och hur stora vågor det fanns, om det fanns andra båtar o.s.v.

Det är inte fakta att det fanns andra båtar, hur kan du bevisa det? Det är inte fakta att det fanns så stora vågor att arkens köl blev blottad och var utan stöd, hur kan du bevisa det?

Och kan DU ta DIN bevisbörda?
Citera
2016-02-08, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Försök att "göra en översvämning" mellan olika hav och se om det går lugnt till. Nu går ju inte detta att testa, men allt talar för att det skulle bli strömmar och vågor. Självklart antyder inte bibeln något om detta. Man vill ju inte att folk ska börja tvivla.

Det blir strömmar och vågor, men det blir mer strömmar och vågor om man gör det fort, på en vecka, det blir mindre strömmar och vågor om man gör det på 40 dagar.

Vad har du för bevis för ditt påstående att vågorna blev så stora att arken blottade halva kölen på en våg?
Citera
2016-02-08, 15:48
Medlem
KortStubins avatar
Citat:

Du svarar med Tu quoqe-argument (pajkastning).

Jag ifrågasatte syftet med den här trådens existens och inget annat.
Citera
2016-02-08, 15:54
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det står inget om vågor, inte om det fanns vågor överhuvudtaget, eller om dom var stora eller små.

Att Gud lät vattnet sakta stiga under minst 40 dagar utan att det bildas stora vågor ser jag inte som en omöjlighet.

Ni har nog tittat på för mycket film där det ofta porträtteras som en stor tsunamivåg och stora stormar eller liknande, men det finns inget i berättelsen som ens antyder till detta, tvärtom verkar det gå till väldigt lugnt och stilla.

Att kalla det för en flod är olyckligt när det egentligen handlade om en översvämning, i en översvämning behöver det inte bildas vågor om det går lugnt till.

Det står så här på en sida om floden:
"Den andra källan till vattnet, "djupets källor", tyder på att det fanns underjordiska vattenreservoarer innan floden som bistod med mycket vatten. Detta förklarar också hur vattnet kunde stiga även efter det slutat regna. Det finns geologiska teorier som förklarar bergveckningen med hjälp av de tomrum som de tomma reservoarerna måste lämnat efter sig och kollaps av överliggande jordskorpa."

Kul teori, i och med att "kollaps av överliggande jordskorpa" oundvikligen skulle orsaka fina tsunamis.
Citera
2016-02-08, 15:57
Medlem
Citat:

Fast vissa gissningar utgår från hur världen ser ut och fungerar, och vissa gissningar är bara vilda spekulationer. Där bibeln inte nämner något, så måste vi väl använda logik? Annars är denna tråd meningslös, ifall alla gissningar anses lika trovärdig.
Citera
2016-02-08, 15:58
Medlem
Citat:
Det blir strömmar och vågor, men det blir mer strömmar och vågor om man gör det fort, på en vecka, det blir mindre strömmar och vågor om man gör det på 40 dagar.

Vad har du för bevis för ditt påstående att vågorna blev så stora att arken blottade halva kölen på en våg?
När har jag påstått det??
Citera
2016-02-08, 16:03
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Gör samma beräkning med en 122 meter lång ark, visa hur du räknar ut det.

Gör det själv om du vill.
Jag har redan visat min beräkning, där jag dessutom använt en god säkerhetsmarginal som inte finns i verkliga livet, och jag har till och med egentligen inte räknat på det värsta fallet då farkosten bara vilar på en enda våg.

En annan viktig faktor som heller inte tagits med i beräkningen är materialförsvagning genom utmattning.

Du kan välja vilken längd du vill för arken, men det spelar ingen roll i och med att jag har räknat med en säkerhetsmarginal på minst 5 för en olastad ark. Det betyder att det i verkligheten skulle vara 5 gånger värre än vad jag beräknat, utan att då belasta den stackars arken med en minst 4 gånger så stor vikt.

Vad spelar det då för roll att göra den 18 m kortare?

Du famlar bara efter halmstrån som inte finns.
Citera
2016-02-08, 16:04
Medlem
Citat:
Du svarar med Tu quoqe-argument (pajkastning).

Jag ifrågasatte syftet med den här trådens existens och inget annat.

Du ifrågasatte trådens existens om man nu inte "presentera fakta som motstrider eller bevisar Bibeln". Jag håller med, man måste ju presentera fakta, därför eftersökte jag fakta om att arken bryts sönder när den är så stor.

Men hittills jag ser inte mycket fakta, mest spekulationer.

Det är som sagt inte fakta att arken utsattes för så stora vågor att arken red på en våg och därmed "borde brytas sönder", vad har ni för bevis för detta påstående? Det står ju ingenting i bibeln om stora vågor, kanske för att det inte existerade stora vågor?

Varför skulle bibeln skriva: "och vattnet steg och det bildades inte så stora vågor så att arken kunde brytas sönder". Tvärtom, om det nu var stora vågor, så att alla ombord slungades hit och dit, då kanske man hade tagit upp det i bibeln, och ja då är det fakta att bibeln talar om stora vågor.

Men nu kommer ni med alla möjliga hittepå bara för att med alla möjliga medel motsäga bibeln. Och sedan måste ni hela tiden dunka varandra i ryggen och tala i nedsättande ordalag för att ha övertaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in