2016-02-08, 13:52
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
. Men det står ingenting om att dom var tvungna att klara av hög sjögång, regnet och vattnet från "vidsträckta djupets källor" lyfte arken upp under 40 dagar, det visar att det skedde långsamt och försiktigt. Detsamma när vattnet sjönk undan, ingenting visar att det fanns höga vågor.
min fetning ovan

Försiktigt???
Hur kunde alla landlevande varelser, förutom de på arken, dö?
Dog de inte p.g.a det kraftfulla regnet eller floden?
Hur förstördes alla andra båtar?
Det fanns rimligtvis fler båtar tillgängliga än bara arken.
Citera
2016-02-08, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
min fetning ovan

Försiktigt???
Hur kunde alla landlevande varelser, förutom de på arken, dö?
Dog de inte p.g.a det kraftfulla regnet eller floden?

Dom dog på grund av att det inte fanns någon fast mark kvar längre, dom drunknade av vattnet som försiktigt steg under minst 40 dagar.

Citat:
Hur förstördes alla andra båtar?
Det fanns rimligtvis fler båtar tillgängliga än bara arken.

Förmodligen, men dom hade tydligen inte förberett sig för att vara 1 år i öppet vatten eftersom dom dog.
Citera
2016-02-08, 14:36
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Förmodligen, men dom hade tydligen inte förberett sig för att vara 1 år i öppet vatten eftersom dom dog.
Du undvek frågan om hur båtarna förstördes. Båtar flyter ju.

Vilka förberedelser behövdes?
Regnvatten, som du tidigare påpekat, kunde man dricka. Fisk fanns ju i vattnet som man kunde leva av. Varför fungerade inte det?
Citera
2016-02-08, 14:46
Medlem
Citat:

Regnvatten, som du tidigare påpekat, kunde man dricka. Fisk fanns ju i vattnet som man kunde leva av. Varför fungerade inte det?
Och när vattnet stiger så sakta, så är det bara att kliva iland och jaga lite mat. (det gick ju inte ens vågor...) Kanske till och med djuren kommer självmant till båten, i tron om att det var arken?
Citera
2016-02-08, 14:59
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag förstår inte hur du har tänkt. För det första räknar du inte med ett fackverk vad jag kan se, arken byggdes med "rum" och "våningar", dessa har förmodligen byggts som ett fackverk för stärka konstruktionen.

Jag har redan förklarat för dig att det vid böjning inte spelar någon större roll hur det inre ser ut. Det är i ytterändarna som den största påkänningen finns. Och, det är bättre, hållfasthetsmässigt, om en konstruktion får böja sig. Om den görs stelare än vad som är naturligt så blir det en ytterligare koncentration av krafter där de inte förekommer naturligt. Och, för trä är det så att just koncentration av krafter är problematiskt, vilket en av länkarna jag gav dig tydligt visar. I träkonstruktioner vill man absolut inte ha punktvisa kraftkoncentrationer.

Citat:
För det andra så handlar det om "metal profiles" i den andra uträkningen, varför blandar du in metall i det hela?

Jo, jag vet att du inte fattar något alls om konstruktionsberäkningar, så jag kanske skulle ha förklarat att det står "metal profiles" eftersom det ju praktiskt taget uteslutande är metall som används idag. Dessa formler fungerar däremot oavsett material. Det kan lika gärna vara plast eller trä. Det är det som E-modulen är till för. Det är en materialbaserad konstant som man beräknat genom testning av materialet och den anges material för material i olika tabeller. Olika träslag har något varierande värde för E-modulen. Jag valde det högsta värdet jag hittade.

Citat:
Och för det fjärde räknar du inte med vattnets motkraft, du använder beräkningen av belastningen på en träbalk som sitter på två punkter, men det står ingenting om att arken var tvungen att rida på en våg, så att det blir en sådan hård belastning.
Är det därför du menar att arken skulle brytas sönder? Då förstår jag. Men det står ingenting om att dom var tvungna att klara av hög sjögång, regnet och vattnet från "vidsträckta djupets källor" lyfte arken upp under 40 dagar, det visar att det skedde långsamt och försiktigt. Detsamma när vattnet sjönk undan, ingenting visar att det fanns höga vågor.

Vid hållfasthetsberäkningar så struntar man i de mest gynnsamma situationerna. De är ointressanta. Det man vill veta är om det skulle hålla när det är som värst. Och att arken kommer att behöva rida på vågor är oundvikligt, vilket du skulle ha förstått om du hängt med i insjödebatten häromdagen. Vågor orsakas av strömningar i vatten och/eller som ett resultat av att vind blåser och en annan typ av våg orsakas genom månens och solens tyngdkraft (tidvattenvåg). Både vattenströmningar och vindar orsakas i sin tur av temperaturförändringar, och det kan omöjligt vara så att det är samma temperatur över hela jorden. Följaktligen måste det finnas vågor på ett öppet hav.
Dessutom så skulle det vara så i detta specialfall att det inte kommer att finnas någon landmassa som stoppar vare sig vågor eller vindar, så vågorna skulle alltså bli större än på Nordsjön.

Och, så har vi det ytterligare problemet att arken dessutom kommer att vara ordentligt lastad, med betydligt större tyngd än enbart det trä som den byggts av. Sannolikt tre eller fyra gånger så stor vikt kommer att läggas till i last.

Och, jag har hittills helt ignorerat den värsta situationen då fartyget går snett in i vågorna. Då uppstår det förutom böjkrafter även vridningskrafter, vilket gör att krafterna inte längre förekommer enbart i längdriktningen, utan även i den betydligt svagare sidoriktningen.

Jag anser däremot att det räcker bra så här långt. Beräkningsfallet med kombinerad böjning och vridning är betydligt mer komplicerat och jag har inte hittat någon beräkningssimulator för det fallet. (Och jag tänker inte lägga ner ett par veckor på att rita upp arken i ett CAD-program för att kunna köra mer komplicerade beräkningsmodeller.)

Mina förenklingar hittills har avsiktligt gjorts bättre än i verkligheten i och med att jag utgått ifrån en homogen konstruktion och angett mycket tjocka väggar och dessutom beräknat för en tom farkost (dessutom med vikten för torrt trä).
Citera
2016-02-08, 15:01
Medlem
Citat:

Jag tyckte det var ointressant om det flöt båtar eftersom ingen hade kunnat överleva på en båt i ett år, om man inte hade förberett sig för det.

Citat:

Som sagt, det är inte troligt att man överlever i en båt i ett år om man inte har förberett sig.

Dessutom var djuren och människorna vegetarianer före floden:

"Gud sade: ”Jag ger er alla fröbärande örter på hela jorden och alla träd med frö i sin frukt; detta skall ni ha att äta. Åt markens djur, åt himlens fåglar och åt dem som krälar på jorden, allt som har liv i sig, ger jag alla gröna örter att äta.” Och det blev så." (1Mose 1:29-30 Bibel2000)

Det var inte förrän efter floden som människan fick äta kött:

"Allt som lever och rör sig skall vara er föda; allt detta ger jag er så som jag gav er de gröna örterna. Men kött som har liv, det vill säga blod, i sig får ni inte äta. " (1 Mose 9:3-4 Bibel2000)

Det är inte troligt att man överlever, och bevisligen överlevde inte människor enligt bibeln på grund av olika orsaker. Om det fanns båtar överhuvudtaget eller inte vet vi inte ens, och om dom förstördes eller inte, det står det inget om i bibeln, man kan bara spekulera.
Citera
2016-02-08, 15:02
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Och när vattnet stiger så sakta, så är det bara att kliva iland och jaga lite mat. (det gick ju inte ens vågor...) Kanske till och med djuren kommer självmant till båten, i tron om att det var arken?

Precis.
Sedan vad gäller hastigheten måste man tänka att Mt. Everest är ca 8848 m högt.
Med ett tillägg av 15 alnar(står i bibeln)= ca 10 m innebär det att vattnet stigit till en höjd av ca 8860 m.
Det innebär en stigning av vattnet(150 dagar) på ca 60 m/dag. Det kanske var sakta på den tiden, vad vet jag.
Citera
2016-02-08, 15:07
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
J
man kan bara spekulera.

Du skriver det själv, spekulera.
Så vad är den här tråden till för egentligen, om vi inte ska presentera fakta som motstrider eller bevisar Bibeln?
Citera
2016-02-08, 15:11
Medlem
Citat:
Precis.
Sedan vad gäller hastigheten måste man tänka att Mt. Everest är ca 8848 m högt.
Med ett tillägg av 15 alnar(står i bibeln)= ca 10 m innebär det att vattnet stigit till en höjd av ca 8860 m.
Det innebär en stigning av vattnet(150 dagar) på ca 60 m/dag. Det kanske var sakta på den tiden, vad vet jag.
Fast Mount Everest kanske inte fanns på den tiden?
En meter kanske var annorlunda på den tiden?
Du vet, allt är möjligt när folk blir 700 år gammal, och när "riktiga" män ska klara lyfta 500 kg...

En sak jag undrar över är, om det var normalt på den tiden att bli så gammal? Och hur det fungerade?
När kom puberteten, nör man var ca 100 år, kanske? Eller så var det som nu, fast den "vuxna tiden " i ens liv var flera hundra år, och sedan började man åldras igen.
Citera
2016-02-08, 15:12
Medlem
Citat:

Det står inget om vågor, inte om det fanns vågor överhuvudtaget, eller om dom var stora eller små.

Att Gud lät vattnet sakta stiga under minst 40 dagar utan att det bildas stora vågor ser jag inte som en omöjlighet.

Ni har nog tittat på för mycket film där det ofta porträtteras som en stor tsunamivåg och stora stormar eller liknande, men det finns inget i berättelsen som ens antyder till detta, tvärtom verkar det gå till väldigt lugnt och stilla.

Att kalla det för en flod är olyckligt när det egentligen handlade om en översvämning, i en översvämning behöver det inte bildas vågor om det går lugnt till.
Citera
2016-02-08, 15:15
Medlem
Citat:
Det står inget om vågor, inte om det fanns vågor överhuvudtaget, eller om dom var stora eller små.

Att Gud lät vattnet sakta stiga under minst 40 dagar utan att det bildas stora vågor ser jag inte som en omöjlighet.

Ni har nog tittat på för mycket film där det ofta porträtteras som en stor tsunamivåg och stora stormar eller liknande, men det finns inget i berättelsen som ens antyder till detta, tvärtom verkar det gå till väldigt lugnt och stilla.

Att kalla det för en flod är olyckligt när det egentligen handlade om en översvämning, i en översvämning behöver det inte bildas vågor om det går lugnt till.
Försök att "göra en översvämning" mellan olika hav och se om det går lugnt till. Nu går ju inte detta att testa, men allt talar för att det skulle bli strömmar och vågor. Självklart antyder inte bibeln något om detta. Man vill ju inte att folk ska börja tvivla.
Citera
2016-02-08, 15:16
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Fast Mount Everest kanske inte fanns på den tiden?
En meter kanske var annorlunda på den tiden?
Du vet, allt är möjligt när folk blir 700 år gammal, och när "riktiga" män ska klara lyfta 500 kg...

En sak jag undrar över är, om det var normalt på den tiden att bli så gammal? Och hur det fungerade?
När kom puberteten, nör man var ca 100 år, kanske? Eller så var det som nu, fast den "vuxna tiden " i ens liv var flera hundra år, och sedan började man åldras igen.

Om inte annat så kunde man kanske jobbat ihop en skaplig pension, under så många år, att leva av på ålderns höst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in