2016-02-18, 13:20
Medlem
HORJESUSs avatar
Det är en lögn att påstå att bibeln är sann.
Citera
2016-02-18, 13:35
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORJESUS

Vad jag skulle vilja veta är vad det är som är sant i bibeln, egentligen, utöver att den nämner några historiska platser och personer. Finns det över huvud taget något annat i bibeln som man kan visa är sant, men som inte är ett omnämnande av en plats eller en person?
Vilka händelser kan bevisas vara sanna?
De tio plågorna i Egypten? Borde inte de ha registrerats i Egyptiska berättelser?

Vilka sakförhållanden kan bevisas vara sanna?
Finns det register som visar på att det fanns ett par miljoner judar i dagens Egypten, och att de alla plötsligt lämnade? Texten "ungefär 600 000 män till fots, förutom kvinnor och barn" innebär ju att det borde ha varit omkring 2 miljoner judar.
Citera
2016-02-18, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HORJESUS

Jag vet att den är sann och Guds or till oss om.
Citera
2016-02-18, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Du menar att överlämna sig och sitt sinne åt något fullständigt okänt, sinneslöst och som konsekvens därav, ej sinnligt närvarande "gud" ?

Vem.. menar du skulle kunna ge den nödvändiga feedback? Finns verkligen ett "någon" att tillskrivas gud, tycker du?

motivera du, så får jag se om det går att tro på.. dvs vem är "den" gud du refererar till?

Bibelguden vet vi, han är en litterär kändis, men för TRO och tillgivenhet av den figuren, skulle jag ställa vissa krav, men inget som står och faller med mitt liv vilket är det viktigaste - jag lever för att lära och som tur viss viss portion nyfikenhet nog, att ägna mig åt leverne samt läsande som gör lite skillnad i slutänden.

Vad mer än så kan eg. krävas? Att läsa bibeln med inlevelse-passion, är ju ett val man gör, i brist på bättre tycke & smak. Liksom att vara t,ex cinemafantast, så är du kanske uppelvelse-sökare.. men fastnat för den massivt pumpade bibelsagan, har ju inte direkt saknats marknadsförare!

;-)

Ditt hjärta för det skapade och ditt liv avgör
Citera
2016-02-18, 15:33
Medlem
HORJESUSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benon

Jo säger man till sej själv att något är sant ett antal tusen ggr, så blir
det ens egen sanning till slut.
Det har dock inget att göra med den verkliga sanningen.
Citera
2016-02-18, 15:33
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
För att "det bara är så"?
Citera
2016-02-18, 15:39
Medlem
Citat:
Nej, det vet du inte. Men tro gärna på tramset om du vill det.
Citera
2016-02-18, 15:41
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Då kan du ju kanske förklara hur det kommer sig att siffrorna i bibeln inte stämmer?

Det står ju, som jag nämnde ovan, att "ungefär 600 000 män till fots, förutom kvinnor och barn" lämnade Egypten, vilket innebär att praktiskt taget alla som bodde i området kring Nilen på den tiden var judar (http://www.bukisa.com/articles/388221_ancient-egypt-population).

Siffran 600 000 män till fots, förutom kvinnor och barn måste alltså vara fel, helt bortsett från att om de under denna tidsperiod (omkring 1450 f.Kr) försökte lämna Egypten och vandra till Kanaans land så skulle de göra hela vandringen inom Egyptens dåtida gränser och komma fram till ett landområde som även det låg inom Egyptens gränser.
Provinsen Kanaan låg under egyptisk kontroll under ytterligare 300 år.
Citera
2016-02-18, 16:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Finns det ingen av et som tror på Gud?

Vad har tro med sanning att göra? Förtydliga gärna sambandet.
Citera
2016-02-18, 16:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Hur "vet" du det ... och vad menar du öht med att "veta".
Citera
2016-02-18, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Vad jag skulle vilja veta är vad det är som är sant i bibeln, egentligen, utöver att den nämner några historiska platser och personer. Finns det över huvud taget något annat i bibeln som man kan visa är sant, men som inte är ett omnämnande av en plats eller en person?
Vilka händelser kan bevisas vara sanna?
De tio plågorna i Egypten? Borde inte de ha registrerats i Egyptiska berättelser?

Vilka sakförhållanden kan bevisas vara sanna?
Finns det register som visar på att det fanns ett par miljoner judar i dagens Egypten, och att de alla plötsligt lämnade? Texten "ungefär 600 000 män till fots, förutom kvinnor och barn" innebär ju att det borde ha varit omkring 2 miljoner judar.

Förresten...Egyptens plågor..hur många gånger var det egyptens boskap utrotades? Var det två eller tre gånger? I sanning en prestation.
Citera
2016-02-18, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Då kan du ju kanske förklara hur det kommer sig att siffrorna i bibeln inte stämmer?

Det står ju, som jag nämnde ovan, att "ungefär 600 000 män till fots, förutom kvinnor och barn" lämnade Egypten, vilket innebär att praktiskt taget alla som bodde i området kring Nilen på den tiden var judar (http://www.bukisa.com/articles/388221_ancient-egypt-population).

Siffran 600 000 män till fots, förutom kvinnor och barn måste alltså vara fel, helt bortsett från att om de under denna tidsperiod (omkring 1450 f.Kr) försökte lämna Egypten och vandra till Kanaans land så skulle de göra hela vandringen inom Egyptens dåtida gränser och komma fram till ett landområde som även det låg inom Egyptens gränser.
Provinsen Kanaan låg under egyptisk kontroll under ytterligare 300 år.

Dessutom hade de ökenvandringen i Sinai under 40 år..........av den finns det inga arkeologiska spår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in