2021-04-16, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Men de avsnitten kommer många gånger från de s.k. profeterna. Saken är den att till 99 % handlar profetiorna om profetens egen ställning, om vad Gud säger genom profeten, och om vikten av att tro och frukta Gud. Till största delen handlar det om att bygga upp en tro på Gud och en fruktan för Gud. Dessa ting upphöjer man explicit.

Det implicita däremot, en nästan omärklig del av profeternas anspråk, handlar om att man ska lyda prästerna och betala sitt tionde. Man kan nästan inte se detta eftersom allting verkar handla enbart om Guds vilja. Men i dessa mycket små inflikanden ligger egentligen hela motivet till profeternas långa utläggningar, anser jag. Makt och pengar! Detta kan man åstadkomma samtidigt som man får det hela att låta nästan som motsatsen och låta som rättfärdighet. Gud är det perfekta redskapet för att ge en utvald grupp en enorm makt över folket.

Därför är tron och gudsfruktan en så fundamental dogm. För det är genom detta som man får människorna dit man vill.

Ponera nu att mycket som står i bibeln är från andra källor än Gud, även om någon nu som AskMeAboutJesus tror att det är just avsnitten där Gud uppmanar till mord och annat som är från andra källor.

Hur kan då verklighetens Gud kräva att man måste tro alls? Varför skulle Gud kräva att man ska tro vissa enskilda doktriner men inte på andra? Ska subjektet själv klara av att urskilja detta?

Varför skulle Gud ens se tro som så viktig särskilt som det var så viktigt med just tron för prästerskapets tillskansande av makt genom falska påståenden om Gud? Skulle Gud ge sitt bifall till att han kan användas på det sättet i vissa fall men inte i andra?

Om nu ingen klarar av tro på rätt saker i en bok varför skulle då Gud kräva att man ska tro alls? Det är bara de som tar hela boken som sanning som har ett hållbart argument för att tron är viktig. Men de faller på att boken innehåller motsägelser och felaktigheter samt att det blir en ond Gud man förespråkar.

Om det är så att det jag skriver är sant och att verklighetens Gud inte kräver tro. Då är även evangeliernas texter om Jesus obevekliga anspråk om just tro även det bara en förlängning av prästerskapets bedrägerier för att vinna folket till kyrkornas kollekthåvar.

Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Så Bibeln kokar ner till prästerskapets makt- och penningbegär.
Behöver det ens påpekas att du inte ger en koherent argumentation för denna spekulation? Någon som läst t.ex Apg eller Jer med denna teori som arbetshypotes? Den skulle hamna på "life support" redan efter några verser och dödförklaras strax efteråt.
Som sagt man behöver tro på att hela bibeln är Guds ord för att med trovärdighet hävda att tron ska har en avgörande betydelse inför Gud och inte bara ett redskap för prästerskapets tillfredställelse. Men gör man det så har man en hög med andra problem anser jag.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2021-04-16 kl. 13:22.
Citera
2021-04-16, 13:28
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Som sagt man behöver tro på att hela bibeln är Guds ord för att med trovärdighet hävda att tron ska har en avgörande betydelse inför Gud och inte bara ett redskap för prästerskapets tillfredställelse. Men gör man det så har man en hög med andra problem anser jag.
Behöver det ens påpekas att du inte ger en koherent argumentation för denna spekulation om prästerskapets makt- och penningbegär? Någon som läst t.ex. Am eller 1 Kor med denna teori som arbetshypotes? Den skulle hamna på "life support" redan efter några verser och dödförklaras strax efteråt.

get real or get lost
Senast redigerad av Calovius 2021-04-16 kl. 13:36.
Citera
2021-04-16, 13:44
Medlem
Citat:
Behöver det ens påpekas att du inte ger en koherent argumentation för denna spekulation om prästerskapets makt- och penningbegär? Någon som läst t.ex. Am eller 1 Kor med denna teori som arbetshypotes? Den skulle hamna på "life support" redan efter några verser och dödförklaras strax efteråt.

get real or get lost
Det räcker inte med att du ger ett exempel på något du inte tror faller under den beskrivningen eftersom det finns annat i bibeln som gör det. Jeremia som du nämnde är ett bra exempel på det. Hela inledningen handlar om hur han skulle vara utvald av Gud och därefter poserar han som om han talar Guds ord och säger "Jag" och hävdar massa saker som Gud skulle tycka. Bl.a. gäller det att lyda prästerna och ge tionde. För övrigt ger han Gud ett dåligt namn och framställer honom riktigt illa.

Jag skulle vilja påstå att han liksom de andra "profeterna" är att jämföra med grova brottslingar.
Citera
2021-04-16, 13:52
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Det räcker inte med att du ger ett exempel på något du inte tror faller under den beskrivningen eftersom det finns annat i bibeln som gör det. Jeremia som du nämnde är ett bra exempel på det. Hela inledningen handlar om hur han skulle vara utvald av Gud och därefter poserar han som om han talar Guds ord och säger "Jag" och hävdar massa saker som Gud skulle tycka. Bl.a. gäller det att lyda prästerna och ge tionde. För övrigt ger han Gud ett dåligt namn och framställer honom riktigt illa.

Jag skulle vilja påstå att han liksom de andra "profeterna" är att jämföra med grova brottslingar.
YEAH, Jeremias ärende var att tillfredsställa prästerskapets makt- och penningbegär.
Men du kan ju ge kapitel och vers(er).
Let's have a look at it!
Citera
2021-04-16, 13:53
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
"grova brottslingar"

Men kom igen, nu vet jag att du tycker att Jeremia är en posör och en fifflare av stora mått. Kan vi titta på texterna nu när du fått det ur dig, hr Recensent?

Kapitel och verser, tack!
Senast redigerad av Calovius 2021-04-16 kl. 13:57.
Citera
2021-04-16, 14:00
Medlem
Citat:
"grova brottslingar"
Att olovligen tala i en auktoritets namn utan att denne ens gett sitt godkännande, och än mer inte vill det, är brottsligt. Gäller det en kung så är det högförräderi. Vad ska man då kalla den som talar lögn i Guds namn, om inte en grov brottsling? Helgerånare kanske? Urkundsförfalskare?
Citera
2021-04-16, 14:08
Medlem
Citat:
"grova brottslingar"

Men kom igen, nu vet jag att du tycker att Jeremia är en posör och en fifflare av stora mått. Kan vi titta på texterna nu när du fått det ur dig, hr Recensent?

Kapitel och verser, tack!
Bara det att hävda Guds närvaro och ingripanden i historien blir att kalla honom ond då han är så märkligt selektiv. Att skrämma med en allestädes närvarande Gud har däremot visat sig framgångsrikt för posörerna. Men vad de inte räknat med är att Gud kommer på slutet och då kommer han se vad de tagit sig till i hans namn.
Citera
2021-04-16, 14:13
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Att olovligen tala i en auktoritets namn utan att denne ens gett sitt godkännande, och än mer inte vill det, är brottsligt. Gäller det en kung så är det högförräderi. Vad ska man då kalla den som talar lögn i Guds namn, om inte en grov brottsling? Helgerånare kanske? Urkundsförfalskare?
Och "olovligen", det har du själv fått från auktoriteten att denne inget godkännande givit - antar jag att du tycker och måste du tycka, för att ditt resonemang ska hålla.
Belägg på det?
Citera
2021-04-16, 14:13
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Bara det att hävda Guds närvaro och ingripanden i historien blir att kalla honom ond då han är så märkligt selektiv. Att skrämma med en allestädes närvarande Gud har däremot visat sig framgångsrikt för posörerna. Men vad de inte räknat med är att Gud kommer på slutet och då kommer han se vad de tagit sig till i hans namn.
Kapitel och verser tack!
Citera
2021-04-16, 14:29
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Kapitel och verser tack!
Kapitel och vers som bevisar att Bibeln är mer än en sagobok tack!
Citera
2021-04-16, 14:38
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Kapitel och vers som bevisar att Bibeln är mer än en sagobok tack!
Belägg (bok, kapitel och verser) för att genrebestämningen "sagobok" gör verket rättvisa, tack, under jämförelse med andra "sagoböcker" (inkl. belägg på att dessa verkligen är sagoböcker) från forntiden tack.
Beläggkravet på bibelställen som är "svammel" kvarstår och upprepas härmed, sätt igång och jobba, tack.
Citera
2021-04-16, 14:47
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Belägg (bok, kapitel och verser) för att genrebestämningen "sagobok" gör verket rättvisa, tack, under jämförelse med andra "sagoböcker" (inkl. belägg på att dessa verkligen är sagoböcker) från forntiden tack.
Beläggkravet på bibelställen som är "svammel" kvarstår och upprepas härmed, sätt igång och jobba, tack.
Nej lille vän, det var du som tydligt och klart (i kapitäler!) beskrev Bibeln som sanning. Så nu vill jag att du belägger detta. Specifikt de delar som gör övernaturliga påståenden. Som att Gud finns. Att han agerar i vår verklighet. Men du kan fritt välja vad du vill börja med.
Och om du backar ur igen så kommer jag fortsätta konstatera att Bibeln är en sagobok full av svammel för trots allt ert skrävlande så klarar ni inte att belägga ett enda påstående. Det börjar faktiskt bli lite patetiskt nu. So fort ni synas så ökar skrävlandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in