Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Jaså, det tror du.
Kan du då förklara hur en dörrglipa "utsänder" ljus?
Eller "alstrar" ljus, för den delen?
Jag håller inte med den beskrivningen, men det var nog inte det han menade, eftersom han fortsätter:
"
detta ljus (som kommer från dörrglipan) kan vara diffust solljus spritt i atmosfären, direkt strålningsenergi med ursprung i solens fusion, lampljus från en glödtråd, ett värmeljus som har reflekterats av spegel eller ett rum som lyses upp svagt av en rödhet spisplatta."
Han menar alltså att ljuset från dörrspringan kommer från objekt utanför dörren, objekt som:
1. diffust solljus spritt i atmosfären
2 direkt strålningsenergi med ursprung i solens fusion
3 lampljus från en glödtråd
4 ett värmeljus som har reflekterats av spegel
5 eller ett rum som lyses upp svagt av en rödhet spisplatta
Han menar alltså självklart inte att dörrspringan är objektet som "utsänder ljus" (du ska dessutom inte blanda ihop"utsända" och "alstra" ljus).
Däremot är t.ex. atmosfären ett objekt som sänder ut reflekterat ljus, det är rummet också som lyses upp svagt av en rödhet spisplatta (märk väl att i det exemplet är inte spisplattan objektet, utan rummet som sänder reflekterat ljus in i dörrspringan).
Så det uttalandet att dörrspringan är ett objekt tycker jag kanske inte var genomtänkt, han har ju själv inte läst denna debatt så att han kan vara exakt i ordalydelsen så att ni inte kan misstolka honom.
Däremot håller jag med beskrivningen att: "Begreppet ljuskälla har
inget med ljusets alstringsprocess att göra."
Vilket jag har hävdat hela tiden och vilket du inte har berört ännu.