2016-03-02, 13:20
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ok, jag tänkte en kort stund om jag kunde citera den första e-posten eller inte, för det var den jag frågade ursprungligen om jag fick citera honom. Och eftersom han inte sade något om att bara det andra citatet gällde, så antog jag att även den första gällde.

Jag kan tydligen inte redigera eller ta bort det inlägget längre, vilket jag skulle göra även om jag ännu inte fått svar på vad han egentligen menar, för det citatet har ingen större betydelse om den tas bort.

Ok, men då gäller alltså detta:

Han tog alltså inte tillbaka allt, så som du ville påskina, eller hur?

Detta citatet beskriver vad jag har sagt hela tiden.

Jaså, det tror du.
Kan du då förklara hur en dörrglipa "utsänder" ljus?
Eller "alstrar" ljus, för den delen?

Korrekt svar är att en dörrglipa "släpper in" ljus och är alltså inte i sig en ljuskälla, vilket ju skulle vara absurt i och med att en dörröppning bara är ett icke-existerande hinder (tomrum) och inte något föremål, som ju NE:s definition för "ljuskälla" kräver. Om du vill göra en dörrglipa till en ljuskälla så skulle molnfrihet också vara en ljuskälla. Försök att tänka lite längre än näsan räcker.

ljuskälla subst. ~n ljuskällor
ORDLED: ljus--käll-an
• föremål varifrån ljus strålar ut
HIST.: sedan 1853
Citera
2016-03-02, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jaså, det tror du.
Kan du då förklara hur en dörrglipa "utsänder" ljus?
Eller "alstrar" ljus, för den delen?

Jag håller inte med den beskrivningen, men det var nog inte det han menade, eftersom han fortsätter:

"detta ljus (som kommer från dörrglipan) kan vara diffust solljus spritt i atmosfären, direkt strålningsenergi med ursprung i solens fusion, lampljus från en glödtråd, ett värmeljus som har reflekterats av spegel eller ett rum som lyses upp svagt av en rödhet spisplatta."

Han menar alltså att ljuset från dörrspringan kommer från objekt utanför dörren, objekt som:

1. diffust solljus spritt i atmosfären
2 direkt strålningsenergi med ursprung i solens fusion
3 lampljus från en glödtråd
4 ett värmeljus som har reflekterats av spegel
5 eller ett rum som lyses upp svagt av en rödhet spisplatta

Han menar alltså självklart inte att dörrspringan är objektet som "utsänder ljus" (du ska dessutom inte blanda ihop"utsända" och "alstra" ljus).

Däremot är t.ex. atmosfären ett objekt som sänder ut reflekterat ljus, det är rummet också som lyses upp svagt av en rödhet spisplatta (märk väl att i det exemplet är inte spisplattan objektet, utan rummet som sänder reflekterat ljus in i dörrspringan).

Så det uttalandet att dörrspringan är ett objekt tycker jag kanske inte var genomtänkt, han har ju själv inte läst denna debatt så att han kan vara exakt i ordalydelsen så att ni inte kan misstolka honom.

Däremot håller jag med beskrivningen att: "Begreppet ljuskälla har inget med ljusets alstringsprocess att göra."

Vilket jag har hävdat hela tiden och vilket du inte har berört ännu.
Citera
2016-03-02, 15:37
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Däremot håller jag med beskrivningen att: "Begreppet ljuskälla har inget med ljusets alstringsprocess att göra."

Vilket jag har hävdat hela tiden och vilket du inte har berört ännu.

Det finns många olika processer som alstrar ljus och de kallas alla för ljuskällor, så begreppet ljuskälla har helt riktigt inget med ljusets specifika alstringsprocess att göra. Däremot så måste ljuset "alstras" på något sätt, vilket en reflektor inte gör, vilket jag hela tiden har hävdat.
Citera
2016-03-02, 15:47
Medlem
Jag fick nu en extra bekräftelse från NE att dom anser att månen är en ljuskälla:

Citat:
Ja månen är som sagt också en ljuskälla, följer av vår definition.

Hälsningar Johan

Så det är inget slarv från NE:s sida, dom anser att månen verkligen är en ljuskälla.
Citera
2016-03-02, 16:01
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Jag fick nu en extra bekräftelse från NE att dom anser att månen är en ljuskälla:

Så det är inget slarv från NE:s sida, dom anser att månen verkligen är en ljuskälla.

Det är alltså ett tyckande/en bedömning som NE/Johan presenterar i bekräftelsen om vad som anses vara rätt.

Är det ingen som vet säkert?
Citera
2016-03-02, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
Det är alltså ett tyckande/en bedömning som NE/Johan presenterar i bekräftelsen om vad som anses vara rätt.

Johan sade att det följer NE:s definition.

Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
Är det ingen som vet säkert?

Det verkar som att ni tror att det finns någon överordnad som bestämmer vad som är rätt och fel, eller att allting är svart och vitt, men det är som med bibelns texter, beroende på språkets utveckling.

Det är vad samhället gemensamt bestämmer sig för att olika ord ska betyda, i framtiden så kanske dom flesta anser att ordet "ljuskälla" bara ska handla om producenter av ljus, och då får Svenska Akademien, NE, SMHI, svenska översättningen av NWT och andra anpassa sig.

Ordet "sjukt" och "fett" har ju t.ex. inte alltid haft samma innebörd i alla tider, det har vuxit fram eftersom många har börjat använda orden i andra sammanhang än man ursprungligen gjorde.

Som det är nu så är det många tunga instanser som menar att månen är en ljuskälla, och då är det inte "falska påståenden" om svenska NWT använder ordet på det sättet. Många här är bara ute efter att förnedra och förminska andra debattörer och vad dom säger med oschyssta metoder.
Citera
2016-03-02, 16:25
Medlem
Citat:
Det verkar som att ni tror att det finns någon överordnad som bestämmer vad som är rätt och fel, eller att allting är svart och vitt, men det är som med bibelns texter, beroende på språkets utveckling.

Det är ett lite konstigt synsätt när ni nu inte tror på en gud, utan demokrati och att människan utvecklat språket enligt evolutionsteorin.
Citera
2016-03-02, 16:29
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Johan sade att det följer NE:s definition.
Iofs skrev du att dom anser. Men jag godtar ditt svar på mitt inlägg.

Citat:
Ok, då är frågan utredd vad gäller NE:s definition.
Kan "vi" (de som vill) gå vidare till nästa fråga nu ?
Citera
2016-03-02, 16:44
Medlem
Jag har glömt Svenska Akademiens ordbok, jag vet inte varför:

– LJUS-KÄLLA.
[jfr t. lichtquelle]
[LJUS-KÄLLA.ssg 1]
1) (i sht i fackspr.) om ngt som utstrålar ljus l. varifrån ljus erhålles; i fråga om konstgjord belysning särsk. om lampa, (stearin. l. vax)ljus o. d.; äv. om öppning (fönster o. d.) varigenom (dags)ljuset insläppes i rum o. d.

Så här står det faktiskt att "fönster o. d." kan vara ljuskällor, så att säga att en dörrglipa är en ljuskälla är alltså inte fel enligt Svenska Akademien.

Är det Smeso som ska säga vad som är rätt och fel?

Citat:
Om du ska ljuga så kan du väl i alla fall göra det på ett sätt som inte är så lätt att avslöja.

Jag har upprepade gånger hävdat att det är felaktigt på alla platser där månen omnämns som ljuskälla. Jag har aldrig påstått något annat.

Dina s.k. ”tunga vetenskapliga instanser” är värdelösa som referenser när de har fel, vilket jag också har förklarat flera gånger, med olika exempel.

Nu har du också Svenska Akademiens ordbok som "tung vetenskaplig instans".

Vilka ”tunga vetenskapliga instanser” har du att komma med?
Citera
2016-03-02, 16:48
Medlem
Citat:
Och min tolkning av ordet ”ljuskälla” stöds av alla svenska universitet, även av Lunds Tekniska Högskola.

Kan du ge mig citat från dessa, där det uttryckligen står att månen inte är en ljuskälla?
Citera
2016-03-02, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Det går inte att kalla månen för en ljuskälla om man inte i samma sammanhang också definierar granen i skogen som en.

Stödjer du fortfarande denna åsikt?
Citera
2016-03-02, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Om vi skulle använda TTSPs terminologi så skulle allt vi kan se vara ljuskällor, eftersom de ´reflekterar ljus. Men...vill han göra sig löjlig så är det honom fritt.

Stödjer du fortfarande denna åsikt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in