2016-02-08, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vilken ateistisk "tro"? Nu skenar din retorik.
Återigen detta märkliga att ateister inte tror på det de tror på.
Citera
2016-02-08, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Viktigare är väl att påpeka att vetenskapen definitivt inte inkluderar någon gud. Att vetenskapen heller inte uttryckligen exkluderar just bibelns gud är inte ett argument för att bibelns gud i sig är trovärdig.
Har jag påstått något sånt då?

Citat:
Om du vill försöka låta påskina att ateism är en tro så kan du försöka göra det i den här tråden:
(FB) Ateism är INTE en tro (Sammanfogad tråd /Mod)

Där ges åtskilligt med väl dokumenterade argument som tydligt klargör att ateism inte är en tro, oavsett vad du vill tro ...

Det är däremot inte ämnet för den här diskussionstråden.
NEJ, jag försöker INTE påskina att ateism är en tro!
Citera
2016-02-08, 10:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vilken ateistisk "tro"? Nu skenar din retorik.

Citat:
Ursprungligen postat av Milmerokin

Som sagt, din retorik skenar.

Försök istället att presentera ett solitt underlag, från vilket du kan utveckla legitima resonemanger.
Citera
2016-02-08, 10:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:

Kan du bestämma dig?
Citera
2016-02-08, 11:37
Medlem
Citat:
Och vad tror dom på?
Citera
2016-02-08, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Och vad tror dom på?
En mängd olika saker. Det är individuellt förstår du. Alla ateister tror inte på samma sak, men alla ateister svarar nej på frågan om Gud ingår som en del av deras världsbild. Därför kan man säga att alla ateister alltid utelämnar (som i "exkluderar" eller "inkluderar inte") Gud som möjlig förklaring för något.
Helt otrooligt att man kan haka upp sig på en sån sak. Det är världsbild och livsåskådning så de står står härliga till! Jag tycker det är tecken på "religiöst" nit...
Citera
2016-02-08, 12:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Och vad tror dom på?

Citat:
En mängd olika saker. Det är individuellt förstår du. Alla ateister tror inte på samma sak, men alla ateister svarar nej på frågan om Gud ingår som en del av deras världsbild. Därför kan man säga att alla ateister alltid utelämnar (som i "exkluderar" eller "inkluderar inte") Gud som möjlig förklaring för något.
Helt otrooligt att man kan haka upp sig på en sån sak. Det är världsbild och livsåskådning så de står står härliga till! Jag tycker det är tecken på "religiöst" nit...

Icke-svar. Du har inte förklarat varför "utan" (i betydelsen ofalsifierat) är en "tro".

Det är ren retorik.
Citera
2016-02-08, 12:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är ateister som gör det, hur du nu kan börja jämställa ateistisk tro med vetenskap.

Citat:
Om du vill försöka låta påskina att ateism är en tro så kan du försöka göra det i den här tråden:
(FB) Ateism är INTE en tro (Sammanfogad tråd /Mod)

Ja, en fördjupat diskussion om detta borde föras på relevant tråd.

Citat:
Där ges åtskilligt med väl dokumenterade argument som tydligt klargör att ateism inte är en tro, oavsett vad du vill tro ...

Milmerokin verkar inte vara intresserat av "dokumenterade argument", det är enklare för honom/henne att sväva runt i halvkvädade visor.
Senast redigerad av Bogomil 2016-02-08 kl. 12:51.
Citera
2016-02-08, 12:44
Medlem
Citat:
Okej, då, eftersom du väntat så tåligt.

Men eftersom jag inte tror att du skulle anse mina beräkningar vara särskilt trovärdiga så ger jag dig möjlighet att räkna själv här:
http://www.amesweb.info/StructuralBeamDeflection/SimpleBeamPartiallyDistributedIntermediateLoad.asp x

I denna beräkningsmall angav jag följande information:

Vikt: 3000 ton (det är den vikt i trä som holländaren enligt uppgift använde när han byggde sin ark, så den siffran blir nog bra att utgå ifrån, men det är alltså utan last).

Jag angav längden 140 meter

E-modulen för trä är 12000 GPa (källa finns här: http://www.svenskttra.se/om_tra_1/tra-som-material/egenskaper-hos-barrtra)

Högsta avståndet från neutrallinjen till utsidan är 7,5 meter (halva höjden).

Andra tröghetsmomentet I beräknade jag till 95974923121 med denna beräkningsmodell:
http://www.amesweb.info/SectionalPropertiesTabs/SectionalPropertiesHollowRectangle.aspx

Då betraktade jag arken som en homogen ihålig balk med 30 cm tjocka väggar (alltså grovt överskattat eftersom träet i verkligheten inte skulle vara homogent, utan skarvat, då minst hälften av styrkan förloras).

Med dessa data så blir den maximala böjpåkänningen 57,4 MPa, vilket är för mycket för trä i och med att trä som högst kan tåla 50 MPa. (källa till det finns här http://www.traguiden.com/om-tra/materialet-tra/traets-egenskaper/mekaniska-egenskaper1/hallfasthet/)

Och då har vi alltså ännu inte lastat något på denna farkost.

Jag förstår inte hur du har tänkt. För det första räknar du inte med ett fackverk vad jag kan se, arken byggdes med "rum" och "våningar", dessa har förmodligen byggts som ett fackverk för stärka konstruktionen.

För det andra så handlar det om "metal profiles" i den andra uträkningen, varför blandar du in metall i det hela?

Och för det fjärde räknar du inte med vattnets motkraft, du använder beräkningen av belastningen på en träbalk som sitter på två punkter, men det står ingenting om att arken var tvungen att rida på en våg, så att det blir en sådan hård belastning.
Är det därför du menar att arken skulle brytas sönder? Då förstår jag. Men det står ingenting om att dom var tvungna att klara av hög sjögång, regnet och vattnet från "vidsträckta djupets källor" lyfte arken upp under 40 dagar, det visar att det skedde långsamt och försiktigt. Detsamma när vattnet sjönk undan, ingenting visar att det fanns höga vågor.
Citera
2016-02-08, 12:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag förstår inte hur du har tänkt. För det första räknar du inte med ett fackverk vad jag kan se, arken byggdes med "rum" och "våningar", dessa har förmodligen byggts som ett fackverk för stärka konstruktionen.

För det andra så handlar det om "metal profiles" i den andra uträkningen, varför blandar du in metall i det hela?

Och för det fjärde räknar du inte med vattnets motkraft, du använder beräkningen av belastningen på en träbalk som sitter på två punkter, men det står ingenting om att arken var tvungen att rida på en våg, så att det blir en sådan hård belastning.
Är det därför du menar att arken skulle brytas sönder? Då förstår jag. Men det står ingenting om att dom var tvungna att klara av hög sjögång, regnet och vattnet från "vidsträckta djupets källor" lyfte arken upp under 40 dagar, det visar att det skedde långsamt och försiktigt. Detsamma när vattnet sjönk undan, ingenting visar att det fanns höga vågor.

Och för det femte ställer du som motargument mot nutidig teknologisk kunnande ett av dina vanliga hitta-på argument om nån överlägsen bronsålders-teknologi som 'gud' gav Noah.
Citera
2016-02-08, 13:17
Medlem
Citat:
Du exkluderar också olika gudar som förklaring till något.
Citera
2016-02-08, 13:40
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Vad menade du då med "jämställa ateistisk tro med vetenskap"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in