[quote=Milmerokin|56277280]
Citat:
Men du skrev ju såhär: "Först och främst, gör en någorlunda medveten ateist inga antaganden och om.. isf inte ur bibeln. För det andra, kan man inte bygga en tro ur en världsbild som inte tar sats ur bibeln."
Så menar du ju att en medveten ateist inte gör några antaganden för att komma fram till sin världsbild, eller, som du preciserar, åtminstone inga antaganden utifrån Bibeln. Du menar vidare att man inte kan bygga en tro ur en världsbild inte tar sats ur Bibeln.
Du tolkar lite för mycket och gränsöverskridande irrelevant till vad diskussionen handlar om.
Bibeln som underlag för sanning eller som sanningsunderlag, är ju faktiskt mer el. mindre avpolleterad för flera generationer sedan, det kallas inte för att antaga öht, det har däremot föregåtts av nogsamma avväganden med falsifierbara påståenden vilka tagit sats ur bibeln som i sin tur saknar de nödvändiga grundvalarna för guds existens. Den dagen du kommer med om så svaga indikationer på "gud" den dagen kan man betrakta bibeln som tillförlitlig bok där teister kan hävda sitt UNDERLAG. Bibeln däremot i sig, är enbart en litterär utkomst av produktion som människan nedtecknat, skapad av människans fantasi och dramatsk sådan - precis som alla andra litterära samtida verk, ju är en avspegling ur tidens knapphändiga kunskapsunderlag.
Finns inga anledningar att hymla. Gud är en slags statist, i sammanhanget.
Citat:
Det är just denna uppfattning jag tidigare skrev om till Xploit och som du här exemplifierar helt utmärkt på rent allvar. Men nu hävdar du alltså att jag hycklar på något sätt trots att jag upprepat påpekar att jag vet att jag utgår från antagandet att Bibeln kan stämma, medan jag påpekat att många ateister inte verkar medvetna om att deras världsbild bygger på antaganden, att dessa antaganden utgår från annat än Bibeln gör ju inte det faktum att det är ett antagande om intet! Men det är ändå det du verkar mena.
Jag vil mena att hyckleriet som jag beskrev, är en klockren beskrivning av din retoriska debattstil, du försöker ideligen använda retorskt grepp och spelar t.o.m dum lite då och då.
Citat:
Så jag "fyller inte på" något utan bara svarar på det du själv påstår.
Nu såg jag att det blev lite fel med citatåtergivning vilket kanske gav upphov till lite förvirring. Men du borde ändå känt igen ditt eget resonemang kan jag tycka.
Nej jag ser fortfarande att du är nitisk och vill dra ditt gudstroende längre än det tåler.
Citat:
Nej, det är utifrån kontexten jag menar att många vetenskaper vilar i grunden på antaganden som gjorts för länge sedan och som i sig inte kan bevisas, tex antagandet att allt blivit till genom enbart naturliga processer. Det kan inte i sig bevisas och utgör ett axiom för alla slutledningar som kommit av denna idé.
Då äger du troligtvis för dålig kännedom om vad falsifiering öht går till.
Som jag nämnt otroligt många gånger, men du har inte och jag kräver det absolut inte, att humanorium ej går att ses som lika faktagranskande som naturvetenskap. Evidens och religionsfilosofi tillämpar begreppen på helt olika sätt.
Att det nu råkar finnas t.ex många ateister, som förhåller sig till NATURvetenskap och snabbt ser att hållfastheten i den traditionen är mer förenlig med de faktiska livsparametrarna och därigenom bildar sig uppfattning om hur en dramaturgiskt uppbyggd berättelsekonst skiljer sig ifrån verkligheten, är inget jag kan se som att DÄRMED antaga något.
Om det inte finns "tecken" på att bigfoot was here.. då skulle nog inte vare sig ateister eller teister ge sig på ett svårövervinnligt projekt att ändå.. skapa teser om att man inte -kan-utesluta-att-hans-fotspår ÄNDÅ existerar. Och därför börja gräva djupare i marken för att försöka påvisa att han gjort avtryck i bergen el annan terräng. Samma med guden i bibeln.
Citat:
????? Förstår du ens vad jag skriver?
Är van läsare av allehanda text av olika kvalitet, så visst kan jag se framförallt teisters INITIERADE ofta medvetna sammanblandning med ateism och vetenskap. Men du förstår ännu inte av vilka orsaker, bibeln inte tjänar som underlag för avancerat satsad empirisk investering.
Citat:
Så Guds icke-existens är alltså självklar på något sätt? Det är just så jag menar att ateister resonerar, så vad har du emot att jag påpekar det?
Ja det är existentialfilosofiskt så att man ju måste sätta en gräns någonstans. Finns inga symptom på cancer är det tämligen dumdristigt att ändå starta upp ett diagnostiskt arbete och börja skissa fram el. pekulera i prognoser osv.
Finns ingen indikation på en skapande herre vars vilja och intention gör sig tydligt märkbar, finns ingen anledning att dra igång ett omfattande arbete.
Citat:
Så man använder sig inte av antaganden inom dessa områden?
Svar nej.
Verkligheten i sig, har sina alldeles egna parametrar, som i sig är vägvisande för varför förnuftsbaserad konklusion, någonstans behöver ange ramverk för vad och vad inte, som kan bedömas vara av VÄRDE.
Jag tror att denna diskussion går lite omlott med den tråd som heter "bevisa gud" .
Bibeln står och faller med evidensföringen om guds existens. Så länge ingen mänsklig individ kan påvisa vad exakt som är gud och vad exakt är mänskliga viljan , vad gäller bibeltexten, är det dödfött att köra igång tolkning som dugligt nog. Så fungerar inte sanningssökandet i sin seriösa bemärkelse, att det ka räcka att tro... att t.ex en skugga verkligen finns att se, för det kan vara så klart en upplevelse.
En matematiker kan ju inte hävda sin upplevelse vid tidsmätning men aldrig kunna redogöra för skuggor. Varför menar du då att "en troende" ska slippa redogöra för sin övertygelse eller tro om att gud nog finns, när gudens existens för längesedan förkastades att vara förd i evidens utifrån bibeln? Skulle gud, i verkligheten finnas så som bibel förklarar, då skulle bibeln aldrig kunna avfärdas och hamna i skymundan, det förstår du väl ändå.
Citat:
Självklart var de som skrev ner texterna människor! Du verkar ha en fallenhet att lägga ord och avsikter i mun på andra.
Finns gott om teister, som påstår att gud agerar genom förnuftet, men varför är då all kvalitativ kunskap ej innefattande bibelmoralism?
Gudsmoral och naturkuskap står inte i beroendeskap till vartannat. Det borde det ju faktiskt, om man hävdar att det ät gud som kommer med ordet och kunskapen.
Citat:
Nä, det kan jag upplysa dig om att du INTE är. Det står tämligen klart.
Jo.
Citat:
Jag skrev så här: "Nä, det är ateister som påstår att Bibeln ljuger."
Något jag sett här i trådarna flera gånger. De tjatar ständigt om att Bibeln har fel osv. Hur an du ha missat det?
Att du, syftar på "andra ateister" när du ska försöka föra bibelns gud, i evidens.. är verkligen inget du kan förvänta dig att jag ska kunna hänga med i.
Då får du vara tydligare framöver.
Bibeln är en berättelsebok med stark dramaturgiskt regisserad text som är avsedd att
beröra, som avlöser med ständigt uppgång och fall, klimax antiklimax och starka kontraster.. som du vet var teatralisk konst, stor under hellenistisk era , där styrkan och patos i sig skulle vara överbevisande, inte själva sanningshalten, eller ens korn av sanning - utan hur starkt man tog i.
Rent kvalitativt sett, har bibeln inget värde sett till ansats att ta SERIÖSTanspråk om att bevisa gud, hur menar du då att därför vetenskaplig förhållning till LIV PÅ JORDEN som är primärt naturvetenskaplig forskning, därför ska ta sig an uppgiften att söka gud?
Moralistiskt sett, räcker det inte med moral, eftersom moraln formas utifrån vilken kännedom om bakomliggande orsaker som finns, till de beteenden som kännetecknar och anknyter till varje historisk epok.
Bibeln presenterar utmärkt vidskepelsen. Vidskepelse sorterar under parapsykologi, mig veterligt.
Vidskepelse gränsar också till tron på det övernaturliga, och hur får du ihop det med det naturliga, som är vetenskap. Som inte antager.. mer än i det evaluerande passagerna.
Du kan inte ta enbart en kedja i evidensförloppet.. och framhålla det att ensamt, stå representativt för forskningsansats! Det är komplex bearbetning som sker , långt innan en t.ex experimentell passage av hypoteser prövas - men fortfarande i det veteskapliga hållfasthetsprövande ramverket icke att förglömmas.
Så även teoretisk matematik, som gav kvantmekanik. Det är baserat på konkret erfarenhet.