Citat:
Ursprungligen postat av
Hiitsme
Någon som minns "Du måste förstå att jag älskar Fantomen"?
Ja, tyvärr. Typexempel på sådant som bara kunde produceras på 80-talet. Som med flera andra av tidens program insåg jag först i efterhand vilken svart historia det egentligen var (ljushårig ADHD-loser bor med ensamstående mamma som är sur jämt). Programmet har t.o.m en wikipedia-sida som är ganska intressant. Två frågor dyker upp: dels om man betalade ngn royalty till whoever ägde "Fantomen", och dels varför någon ville visa något sådant för barn?
Citat:
Ursprungligen postat av
Svampspor
Programmet hette Toffelhjältarna och visades på mornarna under jullovet 1984:
http://www.oppetarkiv.se/video/2495063/toffelhjaltarna-avsnitt-1-av-9?ac=toff . Jag älskade båda dessa serier, även om Toffelhjältarna inte innehöll några lättklädda damer... Jag vill också minnas att programmet varvades med tecknad film, typ Scooby Doo som var en konstant bristvara i åttiotalets DDR-Sverige, vilket bidrog till att jag satt bänkad framför teven en halvtimme innan det började; stirrandes på testbilden.
"Toffelhjältarna" var faktiskt rätt banbrytande i sin kvalitet på tecknade inslag, vad jag minns. Rätt mycket var nyare filmer från Disney som var miltals bättre än de tjeckiska historierna som snurrade på eftermiddagsprogrammen. En aning märkligt mtp att upphovsmännen var ett par gamla skånska proggare. Även ramberättelsen var ovanligt välproducerad. Jag gissar att Per & Ola hade rätt mycket cred på SVT och därmed kunde skåpa in en avsevärd budget.