2015-09-10, 22:51
Medlem
BjornHsonLarssons avatar
Oldsberg för närvarande. DjuuuuuuuuuuuptM
Citera
2015-09-11, 01:12
Medlem
3rdstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollan
Hej!

Några kamrater och jag drog oss till minnes ett program som gick på TV 4 någongång i mitten av 90-talet. Programmet leddes av Tomas Brolin, hette Harlequin, sponsrades utav helvete av Statoil och sändes i reklampausen under Fångarna på Fortet. Där tar även minnena slut.

Är det någon som minns detta? Vi vill minnas att det var tal om ett rejält sunkigt upplägg och om någon händelsevis skulle sitta på mer info eller, ännu bättre, ett klipp från detta vore jag djupt tacksam.
Citat:
Ursprungligen postat av Backir
Vad jag har letat efter klipp på detta. Måste vara någon form av mörkläggning av tv4 om programmet. Hittar inget officiellt om det någonstans.

Det här blir en rejäl bump då citaten ovanstående skrevs för ett par år sen. Jag bara högg in ett antal sidor från slutet och råkade hittade detta. Men eftersom jag hade en liten, liten del i produktionen så kan jag inte låta bli att kommentera. Det har frågats om detta tidigare här på Flashback, och då svarade jag också.

Det verkar som om många minns detta som nån slags pausprogram, när det i själva verket var en rejält påkostad Statoil-reklamkampanj. Statoil hade anlitat produktionsbolaget Meter - vilka då kanske var mest kända för frågesportprogrammet Jeopardy, och samma lokal användes faktiskt här - för att göra en påkostad reklamkampanj för för vissa produkter i sitt dåvarande sortiment. Denna kampanj kallades Harlequin.

"Programidén" gick ut på att reklamfilmssnuttarna skulle likna en frågesport. Regissör var Katrin Sundberg (även skådis, kanske mest känd senare som Häxan Surtant i barnprogram på 00-talet), och "programledare" var Thomas Brolin. Tanken var att olika kända personligheter, framför allt inom sportvärlden, skulle gästspela som deltagare och svara på frågorna.

Detta skulle ju se ut som en slags frågesport, även om allt givetvis handlade om Statoils produkter. Tyvärr hade de tydligen lite svårt att få tag i de kända profiler de tänkt sig, så det blev lite random amatörskådisar på slutet.

Min lilla del av detta var att jag jobbade som "produktionsassistent", vilket i praktiken innebar att mitt viktigaste jobb var att åka och hämta Thomas Brolin varje morgon till inspelningarna. Som ung snorvalp var ju detta rätt coolt, då VM-bronset fortfarande kändes hyfsat färskt. Jag fick även hjälpa till med div sysslor under inspelningarna. Minns att Katrin Sundberg var rätt hård med Brolin, han hade lite svårt ibland att läsa upp replikerna med rätt betoningar..

Det var en kul grej att uppleva när man var ung, även om det var ett tämligen lågavlönat gig (men minnet och erfarenheten är ju mer värt idag idag). En mycket trevlig fest efteråt var det också, när man t.ex. fick prata med gamla kameramän som varit med och spelat in Party hos Parnevik. Bara en sån sak..
Citera
2015-10-07, 23:26
Medlem
nollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3rdstone
Det här blir en rejäl bump då citaten ovanstående skrevs för ett par år sen. Jag bara högg in ett antal sidor från slutet och råkade hittade detta. Men eftersom jag hade en liten, liten del i produktionen så kan jag inte låta bli att kommentera. Det har frågats om detta tidigare här på Flashback, och då svarade jag också.

Det verkar som om många minns detta som nån slags pausprogram, när det i själva verket var en rejält påkostad Statoil-reklamkampanj. Statoil hade anlitat produktionsbolaget Meter - vilka då kanske var mest kända för frågesportprogrammet Jeopardy, och samma lokal användes faktiskt här - för att göra en påkostad reklamkampanj för för vissa produkter i sitt dåvarande sortiment. Denna kampanj kallades Harlequin.

"Programidén" gick ut på att reklamfilmssnuttarna skulle likna en frågesport. Regissör var Katrin Sundberg (även skådis, kanske mest känd senare som Häxan Surtant i barnprogram på 00-talet), och "programledare" var Thomas Brolin. Tanken var att olika kända personligheter, framför allt inom sportvärlden, skulle gästspela som deltagare och svara på frågorna.

Detta skulle ju se ut som en slags frågesport, även om allt givetvis handlade om Statoils produkter. Tyvärr hade de tydligen lite svårt att få tag i de kända profiler de tänkt sig, så det blev lite random amatörskådisar på slutet.

Min lilla del av detta var att jag jobbade som "produktionsassistent", vilket i praktiken innebar att mitt viktigaste jobb var att åka och hämta Thomas Brolin varje morgon till inspelningarna. Som ung snorvalp var ju detta rätt coolt, då VM-bronset fortfarande kändes hyfsat färskt. Jag fick även hjälpa till med div sysslor under inspelningarna. Minns att Katrin Sundberg var rätt hård med Brolin, han hade lite svårt ibland att läsa upp replikerna med rätt betoningar..

Det var en kul grej att uppleva när man var ung, även om det var ett tämligen lågavlönat gig (men minnet och erfarenheten är ju mer värt idag idag). En mycket trevlig fest efteråt var det också, när man t.ex. fick prata med gamla kameramän som varit med och spelat in Party hos Parnevik. Bara en sån sak..
Helt fantastiskt att man kunde få svar så här många år senare. Hatten av!
Citera
2015-11-26, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crap_Fucks_Crap
Var verkligen serien N P Möller fastighetsskötare en komedi? Det är ju det mest deprimerande jag någonsin sett!

Vet att jag svarar lite sent men i jämförelse med vad som sändes i övrigt på sjuttiotalet var det säkert att betrakta som rena komedin.

Som jag minns det upplevde jag det som en dramaserie. Fast jag var ju synnerligen liten när den gick.
Citera
2016-01-21, 00:27
Medlem
Någon som kom ihåg ett barnprogram (kan varit i början/mitten av 90-talet). Det handlade om ett gäng ungar som sprang runt med en neongrön vas och var jagade av vuxna människor som ville få tag i vasen. Ibland började vasen lysa upp och då hände det massa konstiga saker runtomkring. Var sjukt jävla läskigt minns jag för att vara ett barnprogram. Vad fan hette programmet?!
Citera
2016-01-21, 02:16
Medlem
Figzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paison
Någon som kom ihåg ett barnprogram (kan varit i början/mitten av 90-talet). Det handlade om ett gäng ungar som sprang runt med en neongrön vas och var jagade av vuxna människor som ville få tag i vasen. Ibland började vasen lysa upp och då hände det massa konstiga saker runtomkring. Var sjukt jävla läskigt minns jag för att vara ett barnprogram. Vad fan hette programmet?!

Du tänker på Den Korsikanske Biskopen:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Den_korsikanske_biskopen

http://www.imdb.com/title/tt0140316/

Jag minns att jag blev väldigt tagen av den serien, när jag såg den på TV som liten.
Välgjort äventyrsdrama, med flera kända skådespelare.
Citera
2016-01-21, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Figzy
Du tänker på Den Korsikanske Biskopen:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Den_korsikanske_biskopen

http://www.imdb.com/title/tt0140316/

Jag minns att jag blev väldigt tagen av den serien, när jag såg den på TV som liten.
Välgjort äventyrsdrama, med flera kända skådespelare.

Där har vi den! Stort tack!
Ännu roligare nu när man ser att Åke från Bert är med i den

Men den är sjukt äcklig på sina ställen. Vet inte om den är tänkt som ett litet vuxnare barnprogram.
Men kolla här t.ex: https://youtu.be/EemmAoYf1_4?t=13m
Va fan liksom! :S
Citera
2016-01-21, 13:03
Bannlyst
Lilla huset på prärien är ju en klassiker.

Går ju fortfarande på TV4 guld!
Citera
2016-02-06, 00:17
Medlem
Någon som minns "Du måste förstå att jag älskar Fantomen"?
Citera
2016-02-06, 01:05
Medlem
atts avatar
"Treffpunkt München", någon mer än jag som kommer ihåg den?
Citera
2016-02-07, 21:40
Medlem
Moltas666s avatar
Solstollarna var ett egendomligt program som sändes i slutet av 80-talet. Jag själv föddes i slutet av 70-talet och har inga direkta minnen.

Det utspelades i Malmö huvudsakligen och är på det sättet lite historiskt intressant.

Det här avsnittet är från 1987 och försvinner från svt play den 13 februari.

http://www.oppetarkiv.se/video/2367282

Någon som minns?
Citera
2016-02-07, 22:26
Medlem
Jag saknar Heja Björn!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem