Citat:
Ursprungligen postat av nollan
Hej!
Några kamrater och jag drog oss till minnes ett program som gick på TV 4 någongång i mitten av 90-talet. Programmet leddes av Tomas Brolin, hette Harlequin, sponsrades utav helvete av Statoil och sändes i reklampausen under Fångarna på Fortet. Där tar även minnena slut.
Är det någon som minns detta? Vi vill minnas att det var tal om ett rejält sunkigt upplägg och om någon händelsevis skulle sitta på mer info eller, ännu bättre, ett klipp från detta vore jag djupt tacksam.
Citat:
Ursprungligen postat av
Backir
Vad jag har letat efter klipp på detta. Måste vara någon form av mörkläggning av tv4 om programmet. Hittar inget officiellt om det någonstans.
Det här blir en rejäl bump då citaten ovanstående skrevs för ett par år sen. Jag bara högg in ett antal sidor från slutet och råkade hittade detta. Men eftersom jag hade en liten, liten del i produktionen så kan jag inte låta bli att kommentera. Det har frågats om detta tidigare här på Flashback, och då svarade jag också.
Det verkar som om många minns detta som nån slags pausprogram, när det i själva verket var en rejält påkostad Statoil-reklamkampanj. Statoil hade anlitat produktionsbolaget Meter - vilka då kanske var mest kända för frågesportprogrammet Jeopardy, och samma lokal användes faktiskt här - för att göra en påkostad reklamkampanj för för vissa produkter i sitt dåvarande sortiment. Denna kampanj kallades Harlequin.
"Programidén" gick ut på att reklamfilmssnuttarna skulle likna en frågesport. Regissör var Katrin Sundberg (även skådis, kanske mest känd senare som Häxan Surtant i barnprogram på 00-talet), och "programledare" var Thomas Brolin. Tanken var att olika kända personligheter, framför allt inom sportvärlden, skulle gästspela som deltagare och svara på frågorna.
Detta skulle ju se ut som en slags frågesport, även om allt givetvis handlade om Statoils produkter. Tyvärr hade de tydligen lite svårt att få tag i de kända profiler de tänkt sig, så det blev lite random amatörskådisar på slutet.
Min lilla del av detta var att jag jobbade som "produktionsassistent", vilket i praktiken innebar att mitt viktigaste jobb var att åka och hämta Thomas Brolin varje morgon till inspelningarna. Som ung snorvalp var ju detta rätt coolt, då VM-bronset fortfarande kändes hyfsat färskt. Jag fick även hjälpa till med div sysslor under inspelningarna. Minns att Katrin Sundberg var rätt hård med Brolin, han hade lite svårt ibland att läsa upp replikerna med rätt betoningar..
Det var en kul grej att uppleva när man var ung, även om det var ett tämligen lågavlönat gig (men minnet och erfarenheten är ju mer värt idag idag). En mycket trevlig fest efteråt var det också, när man t.ex. fick prata med gamla kameramän som varit med och spelat in Party hos Parnevik. Bara en sån sak..