Dubbelt så gammal som du plus ett lågt antal år.
Citat:
Vad var det ni kämpade för när ni demonstrerade mot kapprustning och apartheid, och på vilket sätt skiljer sig den nutida världen från det ni ville ha?
Vi hade fostrats in i insikten att nästa världskrig blir ett som utrotar mänskligheten, alltså det globala kärnvapenkriget med en serie av attacker och motattacker. Därmed låg det inte i någons intresse att kapprustningen fortgick, konflikter mellan stormakterna måste lösas med andra metoder än militär styrka. Så målet med att demonstrera mot kapprustning var helt enkelt att - för allas gemensamma bästa - finna andra lösningar än militära på pågående och eskalerande konflikter.
Motståndet mot apartheid hade givetvis som målsättning ett Sydafrika fritt från rasåtskillnad och rasism. Nelson Mandela var naturligtvis en förebild för de allra flesta av oss.
OK, hur gick det då? Tja, ser man till just de här två problemen gick det uppenbarligen bra. Men ser man det hela i ett större perspektiv känner jag mig långtifrån säker på att unga människors framtidstro idag är större än vad den var i början av 80-talet. På den tiden trodde vi - och kände - att vi hade avgörandet i våra händer. Vi kände att vi hade alla möjligheter att påverka vår och andras framtid; dagens unga ger ofta uttryck för den rakt motsatta uppfattningen. Det gör mig sorgsen.
Citat:
Har du några konkreta förslag? Jag har nyligen blivit medlem i en studentnation, och nästa vecka ska jag på gasque där. Där kanske jag kan träffa någon tjej...?
Rent konkret så handlar det (väl?) om att spela spelet fast att försöka välja just en sådan variant av det som passar dig allra bäst. Även om reglerna är desamma finns det kanske olika spelplaner? Och så förstås, exponeringen är viktig. Om du aldrig träffar tjejer kommer du aldrig att träffa en tjej. Nationerna är bra i det avseendet, där kan du kolla in de andra som kan spelets regler och alla dess varianter. Studera och registrera. Testa. Drag lärdom. Studera och förfina hypotesen. Testa. Och så vidare. Tänk neuralt nätverk.