2016-02-03, 10:19
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av De.Ossorio
"sådana fordon?" du menar en Volvo 740? En epatraktor på en Volvo 740 innebär att; du tar en Volvo 740, stryper den så den endast går i 30km/h och tar bort baksätet. Sedan registrerar du om den till epatraktor så en bondpojke som Timothy har rätt att framföra den med sitt traktorkort.
Det är dessutom lätt för en kunnig bilintresserad att tillfälligt ta ut "pluggen" (strypningen) så man kan nyttja alla växlar och därav busköra i hög hastighet.

Detta var en A-traktor, inte EPA.

A-traktor
På en A-traktor monterar man vanligtvis dit ytterligare en växellåda och har en låg växel i den, och använder den vanliga vxl-lådan som vanligt.
När jag/vi var i farten slutet på 80-talet hade man högsta vxl i på bakre lådan, plus anordningar som var fiffigt gömda som man drog i när det var poliskontroll. Vips så åkte det ner en plugg och sen fanns det inte lika många växlar längre och utväxlingen var ändrad. En del hade strömbrytare kopplade till en magnet som skötte detta.

EPA-traktor
Efter 1975 fick man inte nyregga EPA-traktorn då den ansågs som farlig, mest pga att den inte hade fjädring bak och fick gå mkt fortare än de 30km/h som var det man fick köra som fortast. De studsade lätt av vägen. Vanligtvis räckte det att spärra 3:an och 4:an, för att få godkänd utväxling som var 10:1,
Citera
2016-02-03, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Detta var en A-traktor, inte EPA.

A-traktor
På en A-traktor monterar man vanligtvis dit ytterligare en växellåda och har en låg växel i den, och använder den vanliga vxl-lådan som vanligt.
När jag/vi var i farten slutet på 80-talet hade man högsta vxl i på bakre lådan, plus anordningar som var fiffigt gömda som man drog i när det var poliskontroll. Vips så åkte det ner en plugg och sen fanns det inte lika många växlar längre och utväxlingen var ändrad. En del hade strömbrytare kopplade till en magnet som skötte detta.

EPA-traktor
Efter 1975 fick man inte nyregga EPA-traktorn då den ansågs som farlig, mest pga att den inte hade fjädring bak och fick gå mkt fortare än de 30km/h som var det man fick köra som fortast. De studsade lätt av vägen. Vanligtvis räckte det att spärra 3:an och 4:an, för att få godkänd utväxling som var 10:1,

Ohfan! Har levt hela mitt liv i tron om att Epa & a-traktor varit samma grej.
Då är det alltså A-traktorer som Timothy åker omkring och krockar med.
Citera
2016-02-03, 11:23
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kompish
Ohfan! Har levt hela mitt liv i tron om att Epa & a-traktor varit samma grej.
Då är det alltså A-traktorer som Timothy åker omkring och krockar med.

Du får fortfarande köra EPA-traktorer, såvitt jag vet, du får bara inte nyregga dem. Han kan alltså kört EPA innan om det är så. Detta var däremot en A-traktor.
Citera
2016-02-03, 11:26
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kompish
Hur kan man låta bli?! kolla hur hans mor ser ut:

http://www.ladda-upp.se/bilder/goatrzncrmdjxf/

Jag är säker på att det inte är blattar som gjort detta, för dom hade snott hans mobil o plånbok också, vadfan ska man med en sliten gammal 740 till?!

Nej, nej är detta hans mor? Kan inte sluta skratta.

Hon ser ut att komma direkt från Farmen eller Big Brother...

Citat:
Ursprungligen postat av Edt.cat.
Öppnades tydligen ett större flyktingboende förra året.
http://www.hd.se/lokalt/klippan/2015...transitboende/

Bild på Timothy och hans flickvän; http://m.imgur.com/n2KwfoM, vad säger ni, ser han ut som en lögnare?

På sin Facebooksida gillar han bl.a. Sexy Relationships, pilsner a traktorer, Adult Humor 21+, Need for Speed och Gaybladet.

Han ser ut som en riktigt bondtölp med mytomani och flickvännen en lättmanipulerad liten flicka. Slutsats: En riktig WT-slödder familj.
Senast redigerad av remixutoheaven 2016-02-03 kl. 11:30.
Citera
2016-02-03, 11:45
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Nej, nej är detta hans mor? Kan inte sluta skratta.

Hon ser ut att komma direkt från Farmen eller Big Brother...

Han ser ut som en riktigt bondtölp med mytomani och flickvännen en lättmanipulerad liten flicka. Slutsats: En riktig WT-slödder familj.

Svensk landsbyggd.
Citera
2016-02-03, 12:40
Medlem
Muwltipliers avatar
"Bil-bil" måste nog ändå vara det skönaste jag läst idag.
Citera
2016-02-03, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven

Bilradion var nog inte direkt inställd på P1 när det hände...

Men jag är inte säker på att han är helt kulturellt död inombords. Han ser ut som nån som är grym på att spela banjo!
Citera
2016-02-03, 13:11
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Du får fortfarande köra EPA-traktorer, såvitt jag vet, du får bara inte nyregga dem. Han kan alltså kört EPA innan om det är så. Detta var däremot en A-traktor.

Jag har inte påstått nåt annat. De är fortfarande möjligt att köra EPA, bara den reg.besiktades före April -75. En EPA måste bl.a ha en självbärande ram, får max ha en hjulbas på 225cm och ingen fjädring i bak.

Media blandar ihop EPA- och A-traktor.

Jag är högst tveksam till att detta är en EPA-traktor, komma i 140km/h utan fjädring bak med en hjulbas på 225cm och dra in på en grusväg låter i det närmsta som självmordsförsök..
Måste ha varit en A-traktor.
Citat:
Ursprungligen postat av Aftonbladet
Vid 2.30-tiden i natt fick en mc-polis i Knivsta syn på en epa-traktor som kördes i en hastighet långt över de 30 kilometer i timmen som är maxgräns för fordonstypen, rapporterar P4 Uppland.
Polisen började följa efter epa-traktorn men blev snart tvungen att avbryta jakten då fordonet, i uppåt 140 kilometer i timmen, körde in på en grusväg.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21164084.ab

Polisen är inte så förtjusta i dessa fordon....
http://www.aftonbladet.se/bil/article21375787.ab

Skulle vara roligt att få reda på vad som egentligen hände. Då när han var 13år och spöade rånaren, hade tydligen rånaren tappat balansen och rivit ner en hylla.
Kan han byggt upp rånar-storyn pga att T själv råkade riva ner hyllan?
Citera
2016-02-03, 13:17
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Jag har inte påstått nåt annat. De är fortfarande möjligt att köra EPA, bara den reg.besiktades före April -75. En EPA måste bl.a ha en självbärande ram, får max ha en hjulbas på 225cm och ingen fjädring i bak.

Nu var det ju inte dig jag citerade så jag förstår inte varför du kände dig nödgad att svara. Jag antog att du visste att man får köra dem, och har heller inte påstått något annat, men det verkade inte personen jag citerade göra.
Citera
2016-02-03, 13:41
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Utvalda delar av artikeln:
Citat:
– Två killar går utanför, de börjar kolla på mig och tar fram en kniv och säger upprepade gånger "bil-bil". Kniven håller de tio centimeter från mitt huvud. Jag tänker jag skiter i vilket, går ut och låter dem ta traktorn, säger han.

Thimoty visar prov på stark handlingskraft, och skarp slutledningsförmåga, när han väljer att inte helt sonika köra ifrån platsen, utan i stället öppnar dörren och kliver ur bilen, för att komma närmare knivhotet.

Senast redigerad av vasadueller 2016-02-03 kl. 13:45.
Citera
2016-02-03, 13:48
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Thimoty visar prov på stark handlingskraft, och skarp slutledningsförmåga, när han väljer att inte helt sonika köra ifrån platsen, utan i stället öppnar dörren och kliver ur bilen, för att komma närmare knivhotet.

Man får väl förutsätta att han påstår att bilen var avstängd eller åtminstone i friläge. Hade du suttit med nervevad ruta och avstängd bil/ingen växel i med en kniv i ansiktet, så hade du nog inte heller försökt att köra iväg. Jag hade då inte gjort det iallafall. Det är ju den minst osannolika delen av historien egentligen.
Citera
2016-02-03, 14:00
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Man får väl förutsätta att han påstår att bilen var avstängd eller åtminstone i friläge. Hade du suttit med nervevad ruta och avstängd bil/ingen växel i med en kniv i ansiktet, så hade du nog inte heller försökt att köra iväg. Jag hade då inte gjort det iallafall. Det är ju den minst osannolika delen av historien egentligen.

Om man förutsätter som du gör, så låter det kanske mindre uppdiktat. Jag vet dock inte om Tim's berättelse innefattade att GM helt plötsligt slet upp en kniv i ansiktet på honom, när han stod och pratade med dem med motorn avstängd. Jag har för egen del aldrig sett någon från Klippan, i en A-traktor, som har stängt av tändningen när de sitter och pratar med någon inifrån sin bil. Kanske tillhör Tim en ny, mer miljömedveten generation av A-traktorförare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in