Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-02-02, 17:51
Medlem
Continental Ops avatar
Det går inte att dra några slutsatser av resultaten från Iowa, befolkningen där är inte representativ för resten av USA, dessutom har de säregna föråldrade röstningsprocedurer på arbetstid som med för att mkt folk inte har möjlighet att rösta.

Det enda är väl att pollsen innan valet från Iowa har visat grovt felaktiga resultat vilket reser frågetecken kring undersökningarnas trovärdighet.

Trump får sluta ta saker för givet och inse att det är nu jobbet börjar.

Personligen tycker jag det känns omöjligt att föredra ngn av Cruz/Rubio/Trump.
2016-02-02, 17:52
Medlem
freeriderXIIs avatar
Ja tror att Trump kommer slå Cruz i de flesta delstater med möjligt undantag för Texas där ju Cruz är senator. Men även där har han en god chans.
2016-02-02, 17:55
Medlem
kristofferGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Ja tror att Trump kommer slå Cruz i de flesta delstater med möjligt undantag för Texas där ju Cruz är senator. Men även där har han en god chans.
Precis. Jag sticker ut hakan och säger att Trump vinner i alla delstater förutom i Texas. Marco Rubio kan möjligtvis rida på sitt momentum, men jag tror att båden han och Cruz måste ge med sig inom kort.
2016-02-02, 18:05
Medlem
Citat:
Det hade kanske till och med varit värre om Trump vunnit Iowa för då hade han haft svårigheter i andra delstater med den corniga Iowa-imagen.

Som sagt Trump behövde vinna Iowa av en enda anledning och det är att slippa mediernas attacker fram till New hampshire:
DELEGATES

Ted Cruz 8

Donald Trump 7

Marco Rubio 7
2016-02-02, 18:17
Medlem
freeriderXIIs avatar
Undrar hur Kallursystrarna kommer rösta i presidentvalet? De är ju födda i USA och har dubbelt medborgarskap. Om ni läser detta rösta på Trump när han blivit den republikanska kandidaten.
Det gäller förövrigt också andra amerikaner i Sverige som kanske läser denna tråd.

You will make America great again.

Fast i svensk massmedia är ju Trump inte särskilt populär (nästan hatad) samtidigt som Hillary lyfts till skyarna det är lätt att bli hjärntvättad.

Jag värderar en Trumpvinst i amerikanska presidentvalet över ett OS guld i häck.
Senast redigerad av freeriderXII 2016-02-02 kl. 18:55.
2016-02-02, 18:33
Medlem
kristofferGs avatar
Citat:
Undrar hur Kallursystrarna kommer rösta i presidentvalet? De är ju födda i USA och har dubbelt medborgarskap. Om ni läser detta rösta på Trump när han blivit den republikanska kandidaten.
Det gäller förövrigt också andra amerikaner i Sverige som kanske läser denna tråd.

Fast i svensk massmedia är ju Trump inte särskilt populär samtidigt som Hillary lyfts till skyarna det är lätt att bli hjärntvättad.

Jag värderar en Trumpvinst i amerikanska presidentvalet över ett OS guld i häck.
Riktigt sexiga. Någonting säger mig dock att de röstar på Clinton.
2016-02-02, 18:36
Bannlyst
så många idioter här inne som pratar så jävla mycket skit så det är otroligt. självklart kommer trump slå ut den jävla lögnaren cruz och han kommer att krossa kommunistäcklet bernie sanders. iowa är sheep....totalt hjärntvättade bönder typ som sossarna här i sverige...nu blir det total dominering i new hampshire!
2016-02-02, 18:37
Medlem
Citat:

Fast i svensk massmedia är ju Trump inte särskilt populär samtidigt som Hillary lyfts till skyarna det är lätt att bli hjärntvättad.

Såg någon som skrev att det inte spelar någon roll vem som vinner vita huset, vilket självklart är sanslöst trams. Vinner Trump vita huset så kommer pk-horeriet i hela västvärlden dö ut mycket snabbt. Allt annat kommer leda till ytterligare polarisering mellan oss som tror på starka nationalstater och eliten som George Soros som vill att hela världen ska bli en uppblandad, brun, mångkulturell sörja.
2016-02-02, 18:37
Medlem
freeriderXIIs avatar
Här en extremt partisk och vinklad Expressenartikel om Trump från idag

I artikeln nämns det att USA företräder Väst (att landet är den demokratiska västvärldens ankare) men det Expressen inte fattar (eller vill se) är att med fel invandringspolitik kommer USA inte längre vara en del av västvärlden på sikt i alla fall. USA kanske kommer bli ett ankare för tredje världen eller ett nytt Brasilien med stora kåkstäder/favelas och enorma klyftor. För små klyftor är dock inte bra heller.
Senast redigerad av freeriderXII 2016-02-02 kl. 19:10.
2016-02-02, 18:47
Medlem
Y2Ws avatar
Cruz vann också det val, ett av 45, där han var Överlägset störst. Jag ser inte riktigt detta som den jordbävning som Svensk media tycks göra.

Cruz är ingen seriös deltagare i mina ögon och är knappast ens med i valet längre när vi avvecklat mer än hälften av staterna.

Cruz leder nu alltså med EN ENDA kandidat (efter sin starkaste stat), det hela har ju inte ens börjat än.

Så, vilka är nästa stater på tur?

EDIT: Här är schemat (om det inte visats förut):

Citat:
Februari
1 – Iowa (nom)
9 – New Hampshire
20 – Nevada (D, nom) South Carolina (R)
23 – Nevada (R, nom)
27 – South Carolina (D)

Mars
1 – Alabama, Alaska (R, nom), Arkansas, Colorado (D, nom), Georgia, Massachusetts, Minnesota (nom), Oklahoma, Tennessee, Texas, Vermont, Virginia, Wyoming (R, nom).
5 – Kansas (nom), Kentucky (R, nom), Louisiana, Nebraska (D, nom), Maine (R, nom)
6 – Maine (D, nom), Puerto Rico (R)
8 – Hawaii (R), Idaho (R), Michigan, Mississippi
12 – District of Columbia republikanskt nomineringskonvent
15 – Florida, Illinois, Missouri, North Carolina, Ohio
Senast redigerad av Y2W 2016-02-02 kl. 19:03.
2016-02-02, 19:06
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Nu när den första besvikelsen lagt sig så kan man börja se lite klarare och då ser man att Trump egentligen var den stora segraren.

För det första så har Cruz inte överträffat förväntningarna. Iowa var den stat han låg bäst till i och han nådde upp till ungefär vad som var förväntat. Han hade behövt överraska positivt för att ha någon chans mot Trump. Det kommer alltså stå mellan Trump och Rubio, precis som spelbolagen tror. Cruz är borta.

Om vi då tittar på kampen mellan Trump och Rubio så ser det ut som att Rubio var den stora vinnaren men så är det inte alls av följande skäl:

Det finns tre anti-etablissemangskandidater, Cruz, Trump och Carson. Dessa har länge haft ungefär 60 procent i mätningarna. För att Rubio, som är etablissemangskandidat ska vinna nomineringen måste han locka över väljare från anti-blocket, men det lyckades han inte med igår. Cruz, Trump och Carson samlade 61,3 procent.

Alla Rubios röster har kommit på bekostnad av de andra etablissemangskandidaterna som alla gjorde katastrofval. Jeb Bush 2,8. Fiorina, Kasich och Christie alla 1,8.

Så sammanfattningsvis så var det faktiskt antietablissemangsblocket som vann och överträffade förväntningarna i Iowa. Inte minst visade valet att dessa väljare faktiskt också går och röstar och det var ett mycket viktigt besked. Den sammanlagda etablissemangsrösten igår landade på 36 procent och om Rubio ska komma över det så måste han börja vinna över rätt så fientliga väljare från anti-blocket.

Trump är gårdagens stora vinnare.

Jag håller inte med. Önskar att du har rätt, men jag tror att du gör det för enkelt för dig. Jag placerar Rubio som vinnaren och Trump som förloraren. Resten av kandidaterna kan vi strunta i.

Det är sant att man kan göra en etablissemang/antietablissemang-uppdelning bland kandidaterna men är inte övertygad om att man kan göra detsamma bland väljarna. Där finns en tredje grupp, nämligen "de-som-tror-sig-veta-något-om-politik-trots-att-de-egentligen-inte-vet-ett-skit" och denna grupp är mycket mindre konsekvent i hur de röstar. De lyssnar på debatter, analyserar manifest, ställer jobbiga frågor och tänker noggrant och länge över vilken kandidat de ska rösta på. Som om politiker håller vallöften eller ens följer sina egna partiprogram. I Sverige röstar denna grupp på småpartier som C, FP (L), KLP etc. I USA så tror jag att etablissemangsväljarna primärt röstar på Bush och Rubio. Anti-etablissemangsväljarna på Trump och Paul. Och "förståsigpåarna" på resten.

Cruz har säkert många anti-etablissemangsväljare också men jag tror inte man rakt av kan räkna att hans väljare flyr till Trump när han tvingas dra sig ur. Många kan nog lika gärna sticka till Rubio.

Med det sagt tror jag Trump vinner allt, och det relativt stort.

Edit: Ett tydligt exempel på en person tillhörande den tredje gruppen "väljare".

Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Han kanske borde ha hållit sig borta från Sara Palin?

Folk uppskattar henne för hennes utseende och amerikanska stil, men vet också att hon är lågutbildad och ytlig. Lite WT med bättre ekonomi.

Jag gillar Trump, men ingen av de republikanska kandidaterna är fel, om de vinner. Bra allihop faktiskt.
Senast redigerad av KlausStein 2016-02-02 kl. 19:21.
2016-02-02, 19:09
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Det hade kanske till och med varit värre om Trump vunnit Iowa för då hade han haft svårigheter i andra delstater med den corniga Iowa-imagen.

På ett sätt kan det vara bra att den här betan kom tidigt: Den kommer att göra att Trump och hela hans organisation vet att inget kommer av sig själv. Nu kommer alla att jobba dubbelt så hårt i New Hampshire och vidare. Besvikelse i några timmar - sen kavla upp ärmarna och köra dubbelt så hårt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in