Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-01-20, 20:58
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Telefoni på fartyg kan givetvis inte ligga bakom globaliseringen de senaste 20 åren. Det inser du själv.

Som jag sa så är globaliseringseffekten en del av utvecklingen och utvecklingen är kontinuerlig vilket jag även sa tidigare.

Och idag så är det inte bara telefoni utan du har internet som gör att du genom ett knapptryck kan se vad som sker på ett skepp trots att du sitter i ett kontor i Sverige.

Citat:
De förslag jag lade fram skulle innebära dels en minskad vinst av att tillverka utanför USA men också att den kortsiktiga kvartalskapitalismen skulle försvinna. Att flytta runt tillverkning världen över behöver inte vara lönsamt för ett företag på lång sikt. Hur mycket "know-how" har amerikanska bolag skänkt bort till kineser tror du?

Sant men det skulle även kunna betyda att företagen permanent flyttar utomlands och/eller lägger sin fokus på den Europeiska marknaden, så det krävs inte bara att man straffar företagen utan man måste locka hem dem också och det anser jag att man endast bör göra genom att skapa en stark konsumentkraft som kräver inhemska produkter och inte genom straff och/eller mutor.
2016-01-20, 21:20
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Som jag sa så är globaliseringseffekten en del av utvecklingen och utvecklingen är kontinuerlig vilket jag även sa tidigare.

Och idag så är det inte bara telefoni utan du har internet som gör att du genom ett knapptryck kan se vad som sker på ett skepp trots att du sitter i ett kontor i Sverige.

Sant men det skulle även kunna betyda att företagen permanent flyttar utomlands och/eller lägger sin fokus på den Europeiska marknaden, så det krävs inte bara att man straffar företagen utan man måste locka hem dem också och det anser jag att man endast bör göra genom att skapa en stark konsumentkraft som kräver inhemska produkter och inte genom straff och/eller mutor.

Telefonin på fartygen ger ingen kausalitet för globaliseringen. Du hade möjligen haft en poäng om varor kunde teleporteras. Men det hade ändå inte riktigt berört de negativa globaliseringseffekter jag talar om.

Företag har inga mänskliga rättigheter, det är en lärdom som Trump kan ge dem. Att corporate governance sen skulle vara någon rigid superrationell process är det bara nyliberaler som inbillar sig. För några decennier sedan så var det mode att företagen skulle diversifiera sin verksamhet. Ett antal år senare upptäckte man att det var en dålig idé och då blev renodling det nya modet. Som jag skrev så är det skillnad på kort och lång sikt så att flytta tillverkningen till ett annat land behöver inte vara lönsamt på sikt.
2016-01-20, 21:24
Medlem
Menveds avatar
Rush Limbaugh: Konservatismen är död nu är det nationalism och populism som gäller.

http://dailycaller.com/2016/01/20/limbaugh-nationalism-and-populism-have-overtaken-conservatism-in-gop-video/
2016-01-20, 21:50
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Telefonin på fartygen ger ingen kausalitet för globaliseringen. Du hade möjligen haft en poäng om varor kunde teleporteras. Men det hade ändå inte riktigt berört de negativa globaliseringseffekter jag talar om.

återigen så är det inte bara själva frakten som spelar en viktig roll utan det är informationen kring den.

Hastighet och mängd av frakt är viktigt ja men även informationen kring frakten är lika viktig precis som en snabb och stabil kontakt med potentiella kunder, konkurrenter samt samarbetspartners.

Hela globaliseringsprocessen är komplicerat och inte något som man bara kan skylla på rakt av då det är en del av en stor utveckling som har pågått enda sedan vi européer började med kolonier samt en global handel.

Citat:
Företag har inga mänskliga rättigheter

Förutom att jag är rätt säker på att de har det i USA tack vare att det republikanska paritet röstade igenom det men jag kan minnas fel på den punkten.
2016-01-20, 22:15
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
återigen så är det inte bara själva frakten som spelar en viktig roll utan det är informationen kring den.

Hastighet och mängd av frakt är viktigt ja men även informationen kring frakten är lika viktig precis som en snabb och stabil kontakt med potentiella kunder, konkurrenter samt samarbetspartners.

Hela globaliseringsprocessen är komplicerat och inte något som man bara kan skylla på rakt av då det är en del av en stor utveckling som har pågått enda sedan vi européer började med kolonier samt en global handel.

Förutom att jag är rätt säker på att de har det i USA tack vare att det republikanska paritet röstade igenom det men jag kan minnas fel på den punkten.

Du kan omöjligen leda i bevis att kommunikationen på fartyg skulle ha drivit globaliseringen. Men som jag skrev så har detta ändå ringa betydelse för mina argument.

Det finns inget ödesbestämt med globalisering utan spelreglerna kan enkelt förändras om folken och politikerna bestämmer sig för det. Du vill inte gärna bemöta det jag skrev om kort och lång sikt eller modenycker kring corporate governance. Men man måste titta på saker och ting på detaljnivå ibland för att förstå. Annars blir det bara nyliberala hejarramsor som inte får ifrågasättas för att allt är så "komplicerat".
Senast redigerad av Aegishjalmr 2016-01-20 kl. 22:22.
2016-01-20, 23:20
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Du kan omöjligen leda i bevis att kommunikationen på fartyg skulle ha drivit globaliseringen. Men som jag skrev så har detta ändå ringa betydelse för mina argument.

Inte leda, jag bokstavligen säger att det är en del av anledningarna till globaliseringsprocessen, det handlar inte om en enda faktor utan om flera faktorer som i symbios skapar en global marknad där man kan transportera varor, kommunicera med folk som är allt längre bort samt mikrohantera hanteringen av frakt och en rad andra saker på ett allt lättare sätt vilket leder till att beslut kan fattas mycket snabbare.

Som sagt globaliseringsprocessen är inte en simpel matematisk formel eller en hemlig grupp individer som använder sig av för att rasera samhällen utan är en del av samhället som har växt fram tack vare hur infrastruktur uppdateras.

Citat:
Det finns inget ödesbestämt med globalisering utan spelreglerna kan enkelt förändras om folken och politikerna bestämmer sig för det. Du vill inte gärna bemöta det jag skrev om kort och lång sikt eller modenycker kring corporate governance. Men man måste titta på saker och ting på detaljnivå ibland för att förstå. Annars blir det bara nyliberala hejarramsor som inte får ifrågasättas för att allt är så "komplicerat".

Fast det ändrar inte på det faktum att sist jag kollade så innehade företag mänskliga rättigheter i USA vilket talar emot ditt förra påstående om att Trump skulle bevisa för dem att de inte har det när de genuint har det genom lagar.

Sedan så handlar det inte om hejarramsor nu utan konkret fakta och fakta ljuger inte så vida man inte mixtrar med den men då är det inte längre fakta utan en lögn.
2016-01-20, 23:24
Medlem
Snapcounts avatar
När kan man vänta sig att Trump & konkurrenter kommer att visa upp sina VP kandidater ?

Någon som har ett "humm"..?

(en vecka, månad eller när..)
2016-01-20, 23:37
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
När kan man vänta sig att Trump & konkurrenter kommer att visa upp sina VP kandidater ?

Så som jag förstår det så visar man inte upp sin VP förens efter man har säkrat sin plats som representant.
2016-01-20, 23:58
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Inte leda, jag bokstavligen säger att det är en del av anledningarna till globaliseringsprocessen, det handlar inte om en enda faktor utan om flera faktorer som i symbios skapar en global marknad där man kan transportera varor, kommunicera med folk som är allt längre bort samt mikrohantera hanteringen av frakt och en rad andra saker på ett allt lättare sätt vilket leder till att beslut kan fattas mycket snabbare.

Som sagt globaliseringsprocessen är inte en simpel matematisk formel eller en hemlig grupp individer som använder sig av för att rasera samhällen utan är en del av samhället som har växt fram tack vare hur infrastruktur uppdateras.

Fast det ändrar inte på det faktum att sist jag kollade så innehade företag mänskliga rättigheter i USA vilket talar emot ditt förra påstående om att Trump skulle bevisa för dem att de inte har det när de genuint har det genom lagar.

Sedan så handlar det inte om hejarramsor nu utan konkret fakta och fakta ljuger inte så vida man inte mixtrar med den men då är det inte längre fakta utan en lögn.

Nej, det är ingen konkret fakta du kommer med utan just nyliberala hejarramsor och diverse efterhandskonstruktioner när det gäller globaliseringen. Ditt resonemang mynnar bara ut i slutsatsen att det som händer ligger helt utanför vår kontroll. Men det är typiskt nyliberalt flum givetvis. Symptomatiskt är att du inte klarar av att bemöta just mina konkreta argument om kort och lång sikt samt penningsystemet.

Företagens rättigheter står inte över folkets. Tyvärr har det blivit så i USA och i många andra länder. Jag tycker nog att Trump har varit ganska tydlig med var han står i frågan. Vilket förstås gör nyliberaler nervösa.
2016-01-21, 00:04
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount

Ett par, tre veckor innan konventet i Cleveland Ohio den 18 juli.

Tillägg: Vem vet, om Trump har vunnit redan i mars efter supertisdagen och alla andra dragit sig ur så kanske det kommer betydligt tidigare, redan i april-maj.
Senast redigerad av Menved 2016-01-21 kl. 00:08.
2016-01-21, 00:08
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Nej, det är ingen konkret fakta du kommer med utan just nyliberala hejarramsor och diverse efterhandskonstruktioner när det gäller globaliseringen.

Menar du att triangelhandeln, skepp som SS Great Western och en rad andra saker inte ledde till den globala marknaden där man helt plötsligt började frakta stora mängder av varor som man behövde eller rent av effektivt på ett tidigare omöjligt snabbt och stort sett?

Och nej det är inte någon hejarramsa, bara för att du saknar kunskap om det historiska eller det vetenskapliga så betyder det inte att det är nyliberalism, nyliberalism hade varit om man hade försvarat företagen vilket globaliseringsprocessen inte gör utan den förklarar endast varför en global marknad kunde uppstå och hur den fungerar.

Citat:
Ditt resonemang mynnar bara ut i slutsatsen att det som händer ligger helt utanför vår kontroll.

Nja, det utmynnar i att om man skulle stoppa globaliseringen så måste man även stoppa den globala handeln och till min vetskap så har endast ett enda rike klarat av en sådan isolering och det är Kina då de kan ställa om sig till att bli 100% självförsörjande vilket de redan har gjort vid ett tillfälle i den mänskliga historian.

Citat:
Men det är typiskt nyliberalt flum givetvis. Symptomatiskt är att du inte klarar av att bemöta just mina konkreta argument om kort och lång sikt samt penningsystemet.

Fast du kommer inte med konkreta argument, du säger att kommunikation skulle vara en ledande faktor när jag redan från början har sagt att det är en av många faktorer, vad är det du inte förstår i att globaliseringen inte är beroende av en enda sak utan påverkas av en stor mängd faktorer som hänger ihop med en global marknad.

Vi kan aldrig komma undan globaliseringen så länge som företag och nationer aktivt har en ekonomisk kontakt med varandra.

Citat:
Företagens rättigheter står inte över folkets. Tyvärr har det blivit så i USA och i många andra länder. Jag tycker nog att Trump har varit ganska tydlig med var han står i frågan. Vilket förstås gör nyliberaler nervösa.

Det håller jag med dig om att de inte borde göra då de inte är människor men nu är det en lag och lagar kan man inte bara ta bort i demokratiska länder det måste nämligen ske genom demokratiska processer.

Så i slutändan så spelar det ingen roll vad Trump säger för han kan lika gärna göra totalt tvärtom och sälja USA till företagen.
Senast redigerad av Ondahamstern 2016-01-21 kl. 00:31.
2016-01-21, 00:18
Medlem
SvartChilis avatar
Felpost
Senast redigerad av SvartChili 2016-01-21 kl. 00:51. Anledning: fel

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här