Citat:
Ursprungligen postat av
Aegishjalmr
Nej, det är ingen konkret fakta du kommer med utan just nyliberala hejarramsor och diverse efterhandskonstruktioner när det gäller globaliseringen.
Menar du att triangelhandeln, skepp som SS Great Western och en rad andra saker inte ledde till den globala marknaden där man helt plötsligt började frakta stora mängder av varor som man behövde eller rent av effektivt på ett tidigare omöjligt snabbt och stort sett?
Och nej det är inte någon hejarramsa, bara för att du saknar kunskap om det historiska eller det vetenskapliga så betyder det inte att det är nyliberalism, nyliberalism hade varit om man hade försvarat företagen vilket globaliseringsprocessen inte gör utan den förklarar endast varför en global marknad kunde uppstå och hur den fungerar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Aegishjalmr
Ditt resonemang mynnar bara ut i slutsatsen att det som händer ligger helt utanför vår kontroll.
Nja, det utmynnar i att om man skulle stoppa globaliseringen så måste man även stoppa den globala handeln och till min vetskap så har endast ett enda rike klarat av en sådan isolering och det är Kina då de kan ställa om sig till att bli 100% självförsörjande vilket de redan har gjort vid ett tillfälle i den mänskliga historian.
Citat:
Ursprungligen postat av
Aegishjalmr
Men det är typiskt nyliberalt flum givetvis. Symptomatiskt är att du inte klarar av att bemöta just mina konkreta argument om kort och lång sikt samt penningsystemet.
Fast du kommer inte med konkreta argument, du säger att kommunikation skulle vara en ledande faktor när jag redan från början har sagt att det är en av många faktorer, vad är det du inte förstår i att globaliseringen inte är beroende av en enda sak utan påverkas av en stor mängd faktorer som hänger ihop med en global marknad.
Vi kan aldrig komma undan globaliseringen så länge som företag och nationer aktivt har en ekonomisk kontakt med varandra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Aegishjalmr
Företagens rättigheter står inte över folkets. Tyvärr har det blivit så i USA och i många andra länder. Jag tycker nog att Trump har varit ganska tydlig med var han står i frågan. Vilket förstås gör nyliberaler nervösa.
Det håller jag med dig om att de inte borde göra då de inte är människor men nu är det en lag och lagar kan man inte bara ta bort i demokratiska länder det måste nämligen ske genom demokratiska processer.
Så i slutändan så spelar det ingen roll vad Trump säger för han kan lika gärna göra totalt tvärtom och sälja USA till företagen.