Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-02-02, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
På ett sätt kan det vara bra att den här betan kom tidigt: Den kommer att göra att Trump och hela hans organisation vet att inget kommer av sig själv. Nu kommer alla att jobba dubbelt så hårt i New Hampshire och vidare. Besvikelse i några timmar - sen kavla upp ärmarna och köra dubbelt så hårt.

Han kanske borde ha hållit sig borta från Sara Palin?

Folk uppskattar henne för hennes utseende och amerikanska stil, men vet också att hon är lågutbildad och ytlig. Lite WT med bättre ekonomi.

Jag gillar Trump, men ingen av de republikanska kandidaterna är fel, om de vinner. Bra allihop faktiskt.
2016-02-02, 19:20
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Jag håller inte med. Önskar att du har rätt, men jag tror att du gör det för enkelt för dig. Jag placerar Rubio som vinnaren och Trump som förloraren. Resten av kandidaterna kan vi strunta i.

Det är sant att man kan göra en etablissemang/antietablissemang-uppdelning bland kandidaterna men är inte övertygad om att man kan göra detsamma bland väljarna. Där finns en tredje grupp, nämligen "de-som-tror-sig-veta-något-om-politik-trots-att-de-egentligen-inte-vet-ett-skit" och denna grupp är mycket mindre konsekvent i hur de röstar. De lyssnar på debatter, analyserar manifest, ställer jobbiga frågor och tänker noggrant och länge över vilken kandidat de ska rösta på. Som om politiker håller vallöften eller ens följer sina egna partiprogram. I Sverige röstar denna grupp på småpartier som C, FP (L), KLP etc. I USA så tror jag att etablissemangsväljarna primärt röstar på Bush och Rubio. Anti-etablissemangsväljarna på Trump och Paul. Och "förståsigpåarna" på resten.

Cruz har säkert många anti-etablissemangsväljare också men jag tror inte man rakt av kan räkna att hans väljare flyr till Trump när han tvingas dra sig ur. Många kan nog lika gärna sticka till Rubio.

Med det sagt tror jag Trump vinner allt, och det relativt stort.
Du har rätt naturligtvis. Man kan inte göra uppdelningen så strikt och det var inte det jag menade. Vad jag ville få fram var att hela Rubios ökning kan förklaras med att etablissemangsväljare såg honom som deras största chans. Rubio måste i framtiden göra bättre ifrån sig hos anti-väljarna.

Till ett annat ämne. En Breitbart-reporter flaggar för ett gigantiskt avslöjande av (förmodligen valfusk) av Ted Cruz. Ni får bedöma själva vilken tilltro ni sätter till det.

https://twitter.com/LibertarianBlue
2016-02-02, 19:26
Medlem
freeriderXIIs avatar
Om Cruz skulle ge upp någonstans i mitten av primärvalen vem skulle han stödja/endorsa, Trump eller Rubio?

Det kan betyda en del hans väljare tror jag dock framförallt skulle gå till Trump. Vad gäller vad de tycker politiskt.

Rubio är ju svag när det gäller immigrationsfrågan och var en medlem av the gang of eight.

4 republikanska senatorer och 4 demokratiska. Som stödde - comprehensive immigration reform.

Citat:
Sen. Michael Bennet, D-CO
Sen. Richard J. Durbin, D-IL
Sen. Jeff Flake, R-AZ
Sen. Lindsey Graham, R-SC
Sen. John McCain, R-AZ
Sen. Bob Menendez, D-NJ
Sen. Marco Rubio, R-FL
Sen. Chuck Schumer, D-NY[4]
Senast redigerad av freeriderXII 2016-02-02 kl. 19:30.
2016-02-02, 19:29
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Du har rätt naturligtvis. Man kan inte göra uppdelningen så strikt och det var inte det jag menade. Vad jag ville få fram var att hela Rubios ökning kan förklaras med att etablissemangsväljare såg honom som deras största chans. Rubio måste i framtiden göra bättre ifrån sig hos anti-väljarna.

Till ett annat ämne. En Breitbart-reporter flaggar för ett gigantiskt avslöjande av (förmodligen valfusk) av Ted Cruz. Ni får bedöma själva vilken tilltro ni sätter till det.

Jag tror det handlar om att Cruz och hans organisation ska ha gjort ett massutskick där de påstod att Carson skulle "ta semester" efter Iowa. En lögn, ämnad att påverka Carsonfolket att sluta upp bakom Cruz.
2016-02-02, 19:33
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Jag tror det handlar om att Cruz och hans organisation ska ha gjort ett massutskick där de påstod att Carson skulle "ta semester" efter Iowa. En lögn, ämnad att påverka Carsonfolket att sluta upp bakom Cruz.
Nej detta har det tjatats om hela dagen och även igår. Nu handlar det om att det är något han måste kolla upp innan han kan publicera, alltså något nytt.

Om det är det du säger så är det i så fall något nytt som tillkommit som kan knytas direkt till Cruz personligen. En inspelning där han ger instruktioner till medarbetare att de ska sprida ut att Carson dragit sig ut eller liknande.
2016-02-02, 19:34
Medlem
Citat:

De hypar ju verkligen upp det så jag hoppas inte det är någon liten skitsak.

Citat:

Blir väldigt besviken om det är detta som är nyheten. Det är ju dessutom redan känt, så jag ser inte på vilket vis detta vore explosivt.
2016-02-02, 19:57
Medlem
Blog om Iowa-valet från oktober, föra året: http://akinokure.blogspot.se/2015/10/reminder-iowa-caucus-not-very.html

Citat:
A recent poll shows Ben Carson ahead of Donald Trump in Iowa, which may be a temporary fluke or may signal that Carson will win the state's primary with Trump in a close second.

Even in the worst-case scenario where Carson wins Iowa, would that spell doom for Trump's shot at the nomination? No: the results of the Iowa primary are a poor predictor for what happens nationally. The primaries in New Hampshire and South Carolina are far more accurate predictors, and there Trump enjoys a comfortable lead.

Generellt så verkar Iowa ha ganska många flumkristna, ängsliga medelklass-typer som mest bryr sig om hur religiös eller "konservativ" en kandidat är. Trump leder stort i New Hampshire och S. Carolina, samt nationellt. Det enda som är konstigt är att Rubio blev så stor. Gissar på att Microsoft (=Indier och J****), som skötte den elektroniska rösträkningen ville "hjälpa" den mest invandringsvänlige kandidaten på traven lite grann
2016-02-02, 20:02
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Nej detta har det tjatats om hela dagen och även igår. Nu handlar det om att det är något han måste kolla upp innan han kan publicera, alltså något nytt.
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Blir väldigt besviken om det är detta som är nyheten. Det är ju dessutom redan känt, så jag ser inte på vilket vis detta vore explosivt.
Såg nu att personen själv sagt på twitter att det inte är det jag påstod utan "något mycket större". Sorry.
2016-02-02, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whywefight
Blog om Iowa-valet från oktober, föra året: http://akinokure.blogspot.se/2015/10/reminder-iowa-caucus-not-very.html

Generellt så verkar Iowa ha ganska många flumkristna, ängsliga medelklass-typer som mest bryr sig om hur religiös eller "konservativ" en kandidat är. Trump leder stort i New Hampshire och S. Carolina, samt nationellt. Det enda som är konstigt är att Rubio blev så stor. Gissar på att Microsoft (=Indier och J****), som skötte den elektroniska rösträkningen ville "hjälpa" den mest invandringsvänlige kandidaten på traven lite grann

Visst Iowa är en skit stat men Trump kunde ha vunnit det här Cruz gör inget bra val. Hans team verkar ha tagit till alla medel för att få sina väljare att rösta. Medan Trumps team verkar legat på latsidan, att Mitt romney vann New Hampshire överlägset visar att Rubio har en stor chans att vinna där. Tror inte att Trumps team är på samma arbetsnivå som han själv vilket är en stor nackdel.
2016-02-02, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
Visst Iowa är en skit stat men Trump kunde ha vunnit det här Cruz gör inget bra val. Hans team verkar ha tagit till alla medel för att få sina väljare att rösta. Medan Trumps team verkar legat på latsidan, att Mitt romney vann New Hampshire överlägset visar att Rubio har en stor chans att vinna där. Tror inte att Trumps team är på samma arbetsnivå som han själv vilket är en stor nackdel.

Trump har knappt spenderat några pengar på sin valkampanj medans flera av hans konkurrenter redan har spenderat tiotals, eller hundratals miljoner dollar på propaganda. Snålskjutsen är slut nu, det dags för Trump att öppna plånboken och börja kämpa på riktigt.
2016-02-02, 20:16
Medlem
freeriderXIIs avatar
Vad tycker ni om följande artikel av Wolfgang
Hansson på Aftonbladet
från idag.

Han räknar ut Trump och säger att det hela kommer stå mellan Rubio och Cruz.
2016-02-02, 20:17
Medlem
Snapcounts avatar
Givetvis var det en förlust för Trump i Iowa, trots andra platsen..

Har sagt det tidigare, men han måste nå ut till mjukare väljare, kunna konsten att charma.., familjär.., en snubbe man har inget emot att vara granne med, dra ett oväntat avväpnande skämt osv..

Det här var Reagan en mästare i, trots att han kunde mena allvar. Bill Clinton var ju även bra på detta. Även Obama kan dra ett spontant skämt och trivas i situationen !

Det skall bli mycket intressant att se fortsättningen. Kan Trump "göra om" sin kampanj, iallafall delvis..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in