Citat:
Menved skrev
Nu när den första besvikelsen lagt sig så kan man börja se lite klarare och då ser man att Trump egentligen var den stora segraren.
För det första så har Cruz inte överträffat förväntningarna. Iowa var den stat han låg bäst till i och han nådde upp till ungefär vad som var förväntat. Han hade behövt överraska positivt för att ha någon chans mot Trump. Det kommer alltså stå mellan Trump och Rubio, precis som spelbolagen tror. Cruz är borta.
Om vi då tittar på kampen mellan Trump och Rubio så ser det ut som att Rubio var den stora vinnaren men så är det inte alls av följande skäl:
Det finns tre anti-etablissemangskandidater, Cruz, Trump och Carson. Dessa har länge haft ungefär 60 procent i mätningarna. För att Rubio, som är etablissemangskandidat ska vinna nomineringen måste han locka över väljare från anti-blocket, men det lyckades han inte med igår. Cruz, Trump och Carson samlade 61,3 procent.
Alla Rubios röster har kommit på bekostnad av de andra etablissemangskandidaterna som alla gjorde katastrofval. Jeb Bush 2,8. Fiorina, Kasich och Christie alla 1,8.
Så sammanfattningsvis så var det faktiskt antietablissemangsblocket som vann och överträffade förväntningarna i Iowa. Inte minst visade valet att dessa väljare faktiskt också går och röstar och det var ett mycket viktigt besked. Den sammanlagda etablissemangsrösten igår landade på 36 procent och om Rubio ska komma över det så måste han börja vinna över rätt så fientliga väljare från anti-blocket.
Trump är gårdagens stora vinnare.
Det som Donald Trump verkar förlorat på är att han inte hade det ground game i Iowa som Cruz och Rubio hade. Cruz och Rubio var i Iowa länge, Rubio valde till exempel ut dom delar av Iowa där Mitt Romney var stark, och arbetade enbart där.
Varit mycket spekulationer i media om The Donalds tystnad på twitter, men nu är han igång igen:
Donald J. Trump @realDonaldTrump 39 s
I will be talking about my wonderful experience in Iowa and the simultaneous unfair treatment by the media-later in New Hampshire. Big crowd
Donald J. Trump @realDonaldTrump 6 min
The media has not covered my long-shot great finish in Iowa fairly. Brought in record voters and got second highest vote total in history!
Donald J. Trump @realDonaldTrump 21 min
Because I was told I could not do well in Iowa, I spent very little there - a fraction of Cruz & Rubio. Came in a strong second. Great honor