Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2016-02-01, 16:09
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Konceptet åtalsunderlåtelse är faktiskt intressant i sammanhanget. Finns det något som säger att en åklagare får strunta i att åtala bara för att hon inte är 100% säker att den åtalade kan komma till en rättegång? Det har ju annars varit ett av Mariannes (och Anonymares) stående argument, att det inte skulle vara någon idé att förhöra eftersom det inte skulle vara någon idé att åtala eftersom man inte kan vara absolut säker att den misstänkte kommer till en rättegång om man får verkställa häktningen innan förhör.

Kan en åklagare slippa ifrån åtalsförpliktelsen bara för att hon inte kan verkställa häktningen innan förhör hålls? Även när misstänkte visat sig villig att medverka och med stor sannolikhet kommer att närvara åtminstone via videolänk.

I just Ardins fall så är han ju faktiskt förhörd angående en av de anmälda händelserna. Där kan Marianne inte skylla på att han inte förhörts. Kan åklagaren vägra åtala bara för att hon inte kan åtala samtliga fall samtidigt? Det verkar inte heller vettigt, för ett förhör om samtliga fall skulle ju kunna leda till att hon bara har underlag för att driva vissa av misstankarna till åtal.

Det vore himla intressant att anmäla Marianne för åtalsunderlåtelse, bara för att se vad som skulle hända, dvs om någon verkligen skulle låta Marianne slippa åtala bara för att hon inte kunnat verkställa häktningen för förhör av helt andra händelser än den som han redan blivit förhörd om.

När det gäller Ardins fall så går det väl faktiskt att anmäla Marianne för just åtalsunderlåtelse, preskriptionstiden är ju ute. Är de speciella krav Marianne ställt på förhörssituationen verkligen skäl att slippa driva Ardins fall till åtal, den händelse han blivit förhörd om såväl som de händelser han aldriv blev förhörd om.

Låt vara att hon lovat UK att åtala, redan under svensk lag så är hon förpliktigad att åtala det hon kan. En rättegång är inte utsiktslös bara för att den misstänkte kan behöva delta via videolänk.

Mygelmarianne kanske tror hon bara kan vinna en rättegång bakom lyckta dörrar efter verkställd häktning. (Vilket får en att undra vad som försigår där i hemlighetens mörker.) Därför väntar hon på att asylen på ett eller annat sätt ska upphöra, och liksom Sofia är hon villig att vänta till 2020, om hon får. Hon får nämligen bara åtala om hon tror hon kan vinna. I nuläget tror hon inte att hon kan vinna. Assange måste vara helt oskyddat och totalt utlämnad till henne och svenska tortyrliknande häktesförhållanden och absolut hemlighetsstämpel för att hon ska tro sig ha en chans.

Kanske ska man påminna sig att hon var relativt ny på jobbet den 1 september 2010. Hon tillträdde tjänsten som vice överåklagare 1 februari 2008. När hon avancerade till överåklagare vet jag inte, men någon imponerande erfarenhet av rollen som överåklagare kan hon inte ha haft i september 2010. Jag tror man måste konstatera att det var ett mindre lyckat drag att ge henne tjänsten som överåklagare. Det var en uppgift hon inte var mogen. Dessutom var tjänsten inte tänkt att innebära att hon samtidigt fungerade som förundersökningledare. Kanske blev det en konflikt mellan utredande och utvecklande intressen som inte var så lyckad. Det blev svårt att hålla på neutraliteten när hon samtidigt skulle vara entusiastisk inför sina Ny-skapande metoder. Framför allt så innebar det att hennes Ny-skapande metoder inte prövats tidigare. Det fanns ingen tidigare erfarenhet och utvärdering av vilken soppa hennes Ny-a metoder kunde ställa till med. Assange, Anna och Sofia har utnyttjats för hennes urspårade experiment. Hennes finurliga lösning: Att sitta still i båten.

Oavsett NY:s ev. brister så har EAW:n befunnits hålla ända uppe i HD så den tycks vara fullt legitim. Det tycks då inte vara betingat att svärta ner MN utan tvärtom rosa henne åtminstone vad gäller EAW:ns korrekthet.
Citera
2016-02-01, 16:55
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Oavsett NY:s ev. brister så har EAW:n befunnits hålla ända uppe i HD så den tycks vara fullt legitim. Det tycks då inte vara betingat att svärta ner MN utan tvärtom rosa henne åtminstone vad gäller EAW:ns korrekthet.

Det var Nils Västberg på Justitiedepartementet som lade sista handen vid EAWn och såg till att den blev korrekt. Inte Ny. (Västberg var f.ö. utlånad från det amerikanskt konsultföretaget, Kilpatrick Stockton, till JD.)

EAW:n var legitim enligt brittisk domstolsprövning, med rösterna 5-2 i högsta instans. Därpå har lagen ändrats. Med nuvarande brittisk lag vore den ej legitim.

Oavsett om den var legitim eller ej så var den kontraproduktiv och onödig. Ett förhör med Assange i frihet hade varit lättare att få till stånd. Han kom frivilligt när han kallades av Finne, 30 augusti 2010. Han inställde sig frivilligt till brittisk polis den 7 december 2010. De onödiga tvångsmedlen har förvärrat situationen.

Förhör borde varit viktigare än förvar för att föra rättsprocessen framåt. För alla parter utom för de som helst av allt vill ha honom inlåst inför en grand jury i Virginia.
Senast redigerad av trenterx 2016-02-01 kl. 17:01.
Citera
2016-02-01, 18:36
Medlem
Vad gäller att anmäla MN. Det finns ungefär noll chans att en domstol skulle reflektera över åtgärd såsom situationen ser ut nu där den misstänkte söks för förhör men gömmer sig på en ambassad som gett avslag på MNs begäran om att få förhöra. Undantaget att ni kan visa på tydliga bevis som kan antas leda till fällande dom oavsett vad JA har att säga och som ni kan demonstrera att MN haft tillgång till. Det antar jag att ni inte har liggande?

Förhöret är en av de viktigaste delarna för att avgöra ifall åtal skall väckas och ifall möjligheten att genomföra förhöret på vad MN anser vara ett tillfredställande sätt för att göra den bedömmningen blockeras så sitter man ju rätt fast.

Det vore vidare intressant att se vad vårt avtal med Ecuador säger om delgivning. Ligger ju inte direkt i Ecuadors intresse att låta preskribtionstiden bli 30 år bara sådär. Skulle misstänka att de är osugna. Där finns en tydlig motivation till att förhala och stoppa vettiga förhör från Ecuadors sida.
Citera
2016-02-01, 19:25
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Convinceme
Det vore vidare intressant att se vad vårt avtal med Ecuador säger om delgivning. Ligger ju inte direkt i Ecuadors intresse att låta preskribtionstiden bli 30 år bara sådär. Skulle misstänka att de är osugna. Där finns en tydlig motivation till att förhala och stoppa vettiga förhör från Ecuadors sida.

30 år? Preskribtionstiden är 10 år på Nys luftslottsanklagelser. Vidare finns ju avtalet att läsa, det säger inget om "delgivning" vad jag kommer ihåg. Du kan kolla själv, avtalet finns publicerat bakåt i tråden, i korthet säger det att:

Ecuador ska vara behjälpliga med att;
  • lokalisera och identifiera personen, och genomföra förhör (take testimony) från denne.
  • utföra DNA-tester mm.

Men, det finns undantag i det av utrikesdepartementet framförhandlade avtalet.

Ecuador ser sig i sin fulla rätt att neka hjälp enllgt avtalet om;
  • Ecuador bedömmer att det finns politiska motiv bakom brottet som åberopas.
  • gärningen som åberopas, om den hade begåtts i Ecuador inte skulle vara brottslig.
  • Ecuador ser sina nationella intressen hotade, eller sin suveränitet som nation hotad.

Detta är från minnet, och essensen i avtalet. Dock tror jag efter att ha läst HäPM att "våldtäkt, mindre grov" avseende gärningsbeskrivningen kommer att falla på punkten om att "gärningen som åberopas, om den hade begåtts i Ecuador inte skulle vara brottslig".

Där sitter alltså Ny med sin "våldtäkt, mindre grov", som godkänts av Lambertz HD HD HD HD HD HD HD och allting, men jag tror Ecuador kommer underkänna den som feministiskt nonsens. Jag tror inte att det i Ecuador är olagligt att knulla hela natten, sen knulla på morgonen, därefter äta frukost tillsammans, och ta sällskap till tågstationen för "gärningsmannens" färd till Stockholm, och sen komma på att man ångrat sig och fått sin sexuella integritet kränkt". Där kommer Ny att få problem.

Därför måste Ny "överväga" - förmodligen i ungefär 5 år till, tills hon med en treraders pressrelease låter hälsa att;

Citat:
Ursprungligen postat av Framtida citat av Ny, ur Nostradumbass kristallkula
"Idag ser jag mig tvungen att lägga ner utredningen, i de delar som omfattar "våldtäkt, mindre grov" och därigenom förfaller även Sveriges EAW mot Julian Assange. Marianne Ny kan inte lämna uppgifter rörande fallet, eftersom åtal aldrig kom till stånd."

Det ligger på Sverige att få Marianne Ny att visa vad hon har på handen; jag är rädd för att det kommer att falla som det jävla feministiska korthus det är, skapat i den feministiska lekstugan som är sveriges rättsystem.

Det är vidare väldigt svårt att skylla på Ecuador då Sveriges utrikesminister har förhandlat fram detta avtal, då måste rimligtvis UD och Sverige ha bedömt det som tillräckligt täckande för att lösa denna pinsamma affär eftersom Sverige har ingått avtalet, det har vi Wallströms signatur på.

Jag är helt övertygad dock att ÅKM inte bedömmer avtalet som tillräckligt, för det går inte att gömma sig bakom nämligen. Därav det skriande behovet att "överväga".

Slut. Frågor?
Senast redigerad av Nostradumbass 2016-02-01 kl. 20:04.
Citera
2016-02-01, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
30 år? Preskribtionstiden är 10 år på Nys luftslottsanklagelser.

4 år på straffskalan för våldtäkt som inte är grov. Det ger 30 år preskribtion ifall åtal delgivits.

Detta måste väl ha nämnts upprepade gånger i tråden? (Jag är ny.)

Citat:
Vidare finns ju avtalet att läsa, det säger inget om "delgivning" vad jag kommer ihåg. Du kan kolla själv, avtalet finns publicerat bakåt i tråden

Jaså? En relativt officiell länk tack. Myndighet eller åtminstone respekterad nyhetskälla.

Eftersom allt du skriver efter detta bygger från denna punkt avvaktar jag här då mitt enda svar skulle bli varianter av "står det verkligen så".

Då den enda länken jag hittade gick till reklam ligger det fasligt nära till hands att misstänkta att vad som än länkats till var fake.

När jag hoppade in i den här tråden missade jag faktiskt vilket forum den låg under. Efter att jag insett det blev det mer uppenbart varför de mer, för att vara försiktig, långsökta förklaringsmodellerna förespråkades. Men ämnet är ändå intressant så även om det inte i huvudsak kommer diskutteras kring de frågor som jag skulle finna mest intressanta kan det nog vara värt tiden att dyka in här när tid ges och saker utvecklar sig.
Senast redigerad av Convinceme 2016-02-01 kl. 20:42.
Citera
2016-02-01, 20:40
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
4 år på straffskalan för våldtäkt som inte är grov. Det ger 30 år preskribtion ifall åtal delgivits.

Åtal har naturligtvis inte delgivits. Han är alltså inte åtalad trots att Sverige stred för "charged" för att få Englands HD att godkänna EAWn. Han är ju inte ens delgiven misstanke, eftersom Ny hävdar att inget inledande förhör hållits, trots att Finné hörde honom.

Efter "dngate" och kod 291, så får du ingen officiellare nyhetskälla än det här:

Troligt MLA mellan Sverige och Ecuador

Så, nu ligger bevisbördan hos dig, hur ska svenska åklagarmyndigheten ta sig ur det här?
Senast redigerad av Nostradumbass 2016-02-01 kl. 20:57.
Citera
2016-02-01, 20:45
Medlem
Nostradumbasss avatar
Dubbelpost. Ta bort.
Citera
2016-02-01, 20:47
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Åtal har naturligtvis inte delgivits. Han är ju inte ens delgiven misstanke, eftersom Ny hävdar att inget inledande förhör hållits, trots att Finné hörde honom.
Du missförstår. Han låtsas tro att Ecuador är motiverade att förhala förhör i 8 år för att inte riskera en delgivning, som förlänger dödläget i 20 år till.
Citera
2016-02-01, 20:49
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Du missförstår. Han låtsas tro att Ecuador är motiverade att förhala förhör i 8 år för att inte riskera en delgivning, som förlänger ärendet i 20 år till.

Regimtroll är regimtroll är regimtroll. Ecuador har ju inte motsatt sig annat än formellt rätt tillvägagångssätt. Och formellt rätt tillvägagångssätt är jobbigt att uppfylla när man leker att A är B och C är D.

För alla tänkande individer är det här sedan länge Sveriges problem, trots betalda regim-troll i den här tråden.
Senast redigerad av Nostradumbass 2016-02-01 kl. 20:51.
Citera
2016-02-01, 20:51
Medlem
Citat:
Åtal har naturligtvis inte delgivits. Han är ju inte ens delgiven misstanke, eftersom Ny hävdar att inget inledande förhör hållits, trots att Finné hörde honom.

Därav är det intressant vad avtalet säger om delgivning...

Eftersom detta är konspirationsforumet och inte juridik (oops, så kan det gå via google) kan det kanske vara på sin plats att påpeka att den typ av avtal vi just ingått med Ecuador ofta primärt hanterar just detta då huruvida någon i lagens mening fått kännedom om förhållanden är ett synnerligen vanligt problem.
Citera
2016-02-01, 20:52
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Därav är det intressant vad avtalet säger om delgivning...

Läs själv. Delgivning är en icke-fråga. I övrigt se mitt föregående inlägg.
Senast redigerad av Nostradumbass 2016-02-01 kl. 20:59.
Citera
2016-02-01, 21:00
Medlem
ÅKM har gjort om sin hemsida. Någon förbättring av innehåller kan inte skönjas.

Citat:
För närvarande är ärendet under behandling i England då svensk åklagare har begärt att Julian Assange ska överlämnas till Sverige.

Är det inte dags att skriva något om förhandlingarna med Ecuador ?

Noteras kan att de återigen ändrat i kronologin. Alltså inte bara lagt till utan ändrat. Nu har det försvunnit detaljer och det senaste som står är:

Citat:
13 augusti 2015 Förundersökningen mot Julian Assange läggs ned i vissa delar

Varför har man till exempel tagit bort det som stod om avtalet med Ecuador ?

Citat:
Senast uppdaterad 2015-12-09

Fan tro't.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in