2016-01-31, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Men varför tror du dom censurerat? Du tror inte att någon svensk individ kontaktat och sagt att de kan ev bli åtal mot tidningen osv osv och då tar Daily mail det säkra före det osäkra

De följer bara Engelsk praxis att inte rapportera eller ifrågasätta domstolsförhandlingen för att undvika att en jury blir påverkad. De applicerar samma principer här som de skulle ha gjort i England.

Inga konspirationsteorier nödvändiga.
Citera
2016-01-31, 14:20
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxAlien
De följer bara Engelsk praxis att inte rapportera eller ifrågasätta domstolsförhandlingen för att undvika att en jury blir påverkad. De applicerar samma principer här som de skulle ha gjort i England.

Skitsnack då Sverige inte ens har ett system med jury. Än mindre skulle en engelsk tidning bry sig om en sådan sak i Sverige.
Citera
2016-01-31, 14:35
Medlem
Det CDN DM använder är Akamai. Akamai är etablerade i Solna, dock är det inte lätt att finna exakt info vad deras svenska verksamhet innebär. Är det ett försäljningskontor eller drivs ett av företagets datacenter där?

Detta tillkännagivande antyder dock att man har ett av Akamais datacenter i Solna.

Citat:
Akamai (AS20940) has acquired a second 100GE connection at Netnod in Stockholm.

Är det vid specifikt denna Akamai-site blockeringen finns? I så fall kan jag tänka mig att det är en anpassning till det land där "servern" står, d.v.s. Sverige. Således svensk censur.
Citera
2016-01-31, 14:36
Medlem
OlagligtDjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxAlien

Kan du hitta ett motexempel? DM måste rimligen ha skrivit om ett utländskt rättsfall tidigare. Ta fram ett exempel på det där de geoblockat en artikel på motsvarande sätt, annars köper jag inte din förklaring.
Tror du Breiviks rättegång var blockad i Norge?
Citera
2016-01-31, 14:40
Medlem
IQ130s avatar
Länkar bryts när tidningar uppdaterar artiklar… inget konstigt.
Senast redigerad av IQ130 2016-01-31 kl. 14:43.
Citera
2016-01-31, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Det CDN DM använder är Akamai. Akamai är etablerade i Solna, dock är det inte lätt att finna exakt info vad deras svenska verksamhet innebär. Är det ett försäljningskontor eller drivs ett av företagets datacenter där?

Detta tillkännagivande antyder dock att man har ett av Akamais datacenter i Solna.

Är det vid specifikt denna Akamai-site blockeringen finns? I så fall kan jag tänka mig att det är en anpassning till det land där "servern" står, d.v.s. Sverige. Således svensk censur.

Enligt Fria Tider är det så:

Citat:
Fria Tider ‏@friatider 36 min
@Kosmozkatten De har en server hos Akamai (ett CDN, googla på det) som står i Sverige och där är artiklarna blockade, ja.

DM:s Sara Malm som skrivit artiklarna, vill att blockeringen hävs:

Citat:
Sara Malm ‏@SaraDMalm 1 tim
@ban71usa Nej det kan jag inte för det var inte mitt beslut. Men fråga gärna MailOnline. Jag vill häva blocken så tjata på ni
Citera
2016-01-31, 14:46
Medlem
OlagligtDjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130

Attans. Då har vi diskuterat i 34 sidor, det har skrivits 3 nyhetsartiklar och Sara Malm har erkänt blockeringen helt i onödan. Allt var ett missförstånd.

Batuta: Kan man begära sidan direkt från akamai istället för att hänvisas dit? I så fall kan man göra begäran från utlandet, och om man ändå nekas så måste det vara akamai som utför själva blockeringen, eller?
Citera
2016-01-31, 14:48
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlagligtDjur
Attans. Då har vi diskuterat i 34 sidor, det har skrivits 3 nyhetsartiklar och Sara Malm har erkänt blockeringen helt i onödan. Allt var ett missförstånd.

Hm… är det så illa? Kan du länka till de här tre nyhetsartiklarna, vilka tidningar har tagit upp det? Det kan inte vara så att man skrivit om artikeln menar du, eller att den gamla är felaktig och därmed behöver raderas?
Citera
2016-01-31, 14:50
Medlem
OlagligtDjurs avatar
Citat:
Hm… är det så illa? Kan du länka till de här tre nyhetsartiklarna, vilka tidningar har tagit upp det? Det kan inte vara så att man skrivit om artikeln menar du, eller att den gamla är felaktig och därmed behöver raderas?

4 artiklar förresten. Avpixlat, Fria tider, Expressen och Breitbart. Alla finns länkade i tråden.
Citera
2016-01-31, 15:04
Medlem
duqus avatar
Citat:

I flera nämnda fall här, handlar det inte alls om uppdatering av artikeln utan att DM helt enkelt blockerat svensk ISP på flera av sina artiklar, och hade det varit en uppdatering, hade ju artiklarna varit tillgängliga med annan länkadress, nu måste man köra med utländsk VPN för att kunna läsa "vissa" artiklar.

Söker ni lite mer kommer ni att finna att Daily Mail är föregångare vad gäller censurering, de var väldigt aktiva i t.ex spärren mot PirateBay, och utför redan spärrar på det sätt som svensk press önskar göra mot bl.a denna site Flashback.

Mer info om "web-blocking" aka Geo-blocking i England:
https://en.wikipedia.org/wiki/Web_blocking_in_the_United_Kingdom

Daily News trackrecord ger mycket otrevliga vibbar:
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2137500/The-Pirate-Bay-Judges-order-internet-providers-block-illegal-file-sharing-site.html.

http://boingboing.net/2012/09/05/act-today-to-stop-the-daily-ma.html
Senast redigerad av duqu 2016-01-31 kl. 15:09.
Citera
2016-01-31, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlagligtDjur
---
Batuta: Kan man begära sidan direkt från akamai istället för att hänvisas dit? I så fall kan man göra begäran från utlandet, och om man ändå nekas så måste det vara akamai som utför själva blockeringen, eller?

Tyvärr, ingen aning.
Citera
2016-01-31, 15:18
Bannlyst
Sara Malm bekräftar igen att hon blivit hotad pa twitter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in