Citat:
Ursprungligen postat av
Binary
Den av TS länkade artikeln går så vitt jag förstår bara att nå via en cache-tjänst som håller kvar sidan länge. Adressen har ändrat och finns inte kvar på Daily Mails server/tjänst.
Så, inget är blockat någonstans och har inte varit det heller.
Din artikel:
http://www.dailymail.co.uk/news/article-3418312/She-wanted-help-did-Mother-Swedish-refugee-worker-killed-Somali-migrant-says-country-fled-war-torn-L ebanon-no-longer-safe.html inleds "The mother of a Swedish woman allegedly stabbed to death by an asylum seeker last night declared her country was 'not safe' any more.(...)"
TS artikel:
http://www.dailymail.co.uk/news/article-3420881/Swedish-social-worker-stabbed-thigh-tried-break-fight-two-teenage-migrants-Police-officer-reveals-sh ocking-new-details-killing.html inleds "Tragic Swedish social worker Alexandra Mezher was killed after she tried to break up a knife fight at the adolescent migrant centre where she worked, MailOnline can reveal (...)"
Detta är två (2) olika artiklar.
En av dem går att nå från Sverige, en inte. Den som är blockerad från Sverige går att nå när man byter IP, artikeln ligger således precis där den ska. Man kan läsa bägge (2 olika, remember?) om man låtsas komma från UK, men endast en (1) när man kommer från Sverige.
Kan du inte acceptera detta och isf varför?
Citat:
Ursprungligen postat av
Folkfiende
Härmed har vi fått alla svar vi behöver. Av juridiska skäl har Daily Mail censurerat artiklar för svenska läsare. Av tekniska skäl finns det luckor som gör att vissa kommer åt artiklarna via t.ex. mobilnätet då dessa har adresser som ligger utanför de IP-ranges som blockeras.
Klart slut.
Fler svar behövs verkligen, fortsättning nedan.
Citat:
Ursprungligen postat av
hashflash
Nej men den svenska lagstiftningen gäller för de som uppehåller sig i landet, dvs nyhetsteamet som uppehåller sig i Sverige för granskningen. Rätt osannolikt att man skulle försöka ställa DM inför rätta och på vilka grunder då? Tycker personligen att DM måste berätta mer om de juridiska skälen vid något skede. Kanske finns andra grunder, kommer du på några som förklarar att DM är rädda för den svenska "rättvisan"?
Snygga kaninöron på rättvisan.
Jag håller med dig. Om vi ska anta att det är av "juridiska skäl" en Brittisk tidning stoppar svenska läsare bör det röra sig om skydd för de journalister från DM som befinner sig i landet. Då skulle hotet vara att de skulle gripas för något liknande "uthängning av minderåriga", antar jag. Låter det rimligt? Att högmodet hos den humanitära stormakten skulle vilja det tvivlar jag inte på, men vad har de för påtryckningsmedel på DM egentligen? Dessutom torde det betyda att när journalisterna kommit hem hävs blockeringen, vilket jag vibbar inte kommer ske.
Alla andra förklaringsmodeller hamnar under KoAT nu när den onämnbara forumdelen inte längre finns.
Ni som twittrar får gärna återkoppla med svar från DM:s journalist rörande detta.