2016-01-30, 10:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
Då vill du inte ha bevis.

För min del efterlysar jag bevis ... men papegoja-upprepninger av auktoritets-argument är inte "bevis".
(Men det förstår du förmodentligen inte eftersom du inte förstår kritik-funktionen i en DEBATT).
Citera
2016-01-30, 10:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
Allt som börjar existera har en orsak för sin existens.
Universum började existera.
Alltså har universum en orsak för sin existens.

Även ponerat att logik fungerar extrakosmisk, då uppfyllar din god-of-gaps ända inte dom logiska gillkor som primary cause.

Citat:
Är inte detta ett cirkelbevis?

Sluta jonglera med bevisbördan.
Citera
2016-01-30, 10:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag tror det är du som har svårt att förstå att ord kan ha olika betydelser. Källan behöver inte betyda där det produceras. Vattenkällor t.ex. producerar inte vatten, utan är ett ställe där man hämtar vatten. Månen kan man på liknande sätt i så fall "hämta" solljuset ifrån, och då är det en källa till ljus på natten, en ljuskälla på liknande sätt som en vattenkälla.

Källan till ljus behöver alltså inte betyda det som producerar ljuset. I så fall om man ska vara så otroligt vetenskapligt korrekt så är inte heller solen källan till ljus, utan fusionen i solen, och inte heller fusionen är källan till ljus utan fotonerna som bildas i fusionen.

Det är bara löjligt att försöka vara så "vetenskapligt korrekt" att man missar vad författaren menar.

Och det är ännu mera löjligt att efterrationalisera bronsålders-mytologis "mening" så den passar till ens egen predeterminerade konklusion.
Citera
2016-01-30, 10:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vi pratar om en källa, vad är en "källa"? Vad är en vattenkälla? din Idiot!

Din svaga analogi håller bara till en viss gräns. Sen blir det ditt vanliga demagogiserande från ett i stort set värdelöst underlag.
Citera
2016-01-30, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
Ordet vatten behöver inte stå tillsammans med ordet källa eftersom ordet källa, i det här fallet, i sig är ett geologiskt begrepp för en ur marken framrinnande vattensamling, som till följd av ständigt tillopp och utlopp inte är stillastående, oavsett om vattenflödet skapats genom grävning eller borrning eller genom naturen själv.
Vill du ha källan(grundtexten) så tar det 3 sekunder att googla efter den.

Då medger du att ordet "källa" i det här fallet inte betyder producent. Som jag har sagt, ord kan betyda olika saker, ordet "källa" behöver inte betyda att det produceras något.
Citera
2016-01-30, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagge85
Nu finns det en klar definition av vad en ljuskälla är. Det är ett föremål som producerar ljus. Något som reflekterar ljus är inte en ljuskälla. Det blir väldigt svårt om man måste tolka hur folk använder sig av ord istället för dess innebörd. Men att angripa bibeln för att det står ljuskälla fungerar inte då bibeln inte skrevs från början på svenska och det kan vara en felöversättning.
Men om bibeln är formulerad så att den tydligt säger att månen producerar ljus så skulle det vara ett problem, jag vet inte hur det är formulerat dock.

Ja nu finns det en klar definition, det betyder att det inte alltid varit så tydligt definierat, så det är ett argumentationsfel från första början.
Citera
2016-01-30, 11:06
Medlem
Citat:
Vad har detta med definition av ljuskälla? Inget. Ljuskälla är fortfarande klart definierat.
Du vet att vattenvågor, precis som ljusvågor, kan också reflekteras mot t.ex. en kaj. Vi kallar inte kajen för en vattenkälla för det.

Som du medgav i det förra inlägget så är det idag definierat på ett sätt, men det betyder inte att den definitionen alltid har varit så. Exemplet med vattenkälla visar tydligt detta, ordet "källa" i det fallet betyder inte producent av vatten.
Citera
2016-01-30, 11:08
Medlem
Citat:
Jag har redan sagt att detta är oväsentligt och
istället för att slänga ut skällsord kan du väl bara googla.

https://sv.wiktionary.org/wiki/k%C3%A4lla

plats där grundvatten bryter igenom markytan
plats där något uppkommer eller uppstår
kontrollerbart ursprung till ett påstående

(vektoranalys) punkt där ett vektorfälts divergens är positiv

(data) källkod, särskilt om märkspråk såsom HTML

Ok, så ordet "källa" betyder inte producent i detta fallet, eller hur?
Citera
2016-01-30, 11:09
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Då medger du att ordet "källa" i det här fallet inte betyder producent. Som jag har sagt, ord kan betyda olika saker, ordet "källa" behöver inte betyda att det produceras något.

Vad är det du inte förstår i mitt citat nedan:
Citat:
oavsett om vattenflödet skapats genom grävning eller borrning eller genom naturen själv.

Ordet källa(ang. vatten) är eget ord med en egen betydelse.

Ordet ljuskälla är ett eget ord(även om det kan delas upp i två olika ord) och har en helt annan innebörd.

Istället för att fortsätta med upprepande akrobatisk semantik skulle vi kunna gå vidare, med att hitta efterfrågade bevis för att sagan om Noas ark skulle kunna vara sann.
Citera
2016-01-30, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Du har blivit ombedd att slå upp ordet i en ordbok,

Som jag har sagt, ordböcker revideras efter hur samhället använder sig av ord. Slå upp själv ordet gay och försök argumentera att det alltid betytt att vara homosexuell.

Citat:
men det har du helt uppenbarligen inte gjort. Ordet ”vattenkälla” är en pleonasm i och med att ordet ”källa” i sin grundbetydelse betyder ”ställe där grundvatten naturligt tränger fram ur jorden”.

Ungefär som där ljuset reflekteras till jorden?

Citat:
Sedan finns det en utvidgad betydelse om ”ursprunget till annan (abstrakt eller konkret) företeelse”, och det är i den betydelsen som ordet ”ljuskälla” hör hemma.

Verkligen? Kan ordet "källa" ha en "utvidgad betydelse" eller betyder det alltid producent av något?

Citat:
Ordet ”vattenkälla” är egentligen ett helt onödigt ord i svenskan och det finns inte med i vanliga ordböcker. Hela ditt svamlande om ”vattenkälla” är alltså helt grundlöst som jämförelse.

Det är du som svamlar, jag pratar om ordet "källa" som i vattenkälla, ljuskälla, oljekälla o.s.v.

Citat:
I den första betydelsen är det ”ställe där grundvatten naturligt tränger fram ur jorden” och i den andra överförda betydelsen är det ”ursprunget till annan företeelse” som avses, och ursprunget till företeelsen att månen lyser är solen.

Titta efter själv i en ordbok så får du se …

Så det finns alltså olika betydelser av ordet "källa"?
Citera
2016-01-30, 11:24
Medlem
Citat:
Och vad menar du med den kommentaren?
Det är snart 20 år sedan jag slutade med scientologi, men om du visste att jag varit scientolog så var det väl ganska dumt att ge dig in i en diskussion om ords olika betydelse med mig, eller känner du inte till scientologers stora fascination för ordens exakta betydelser och hur viktigt de anser det vara att verkligen förstå den exakta betydelsen av varje enda lilla ord som de läser?

Numera är jag inte så noga med det, men de gamla takterna sitter tydligen i

Ja du verkar tro att ett ord alltid haft samma betydelse, så scientologin sitter i fortfarande, att ljuskälla alltid betyder solen, inte månen, inte fusionen, inte fotoner.

Men nu är verkligheten inte så enkel som du föreställer dig.
Citera
2016-01-30, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
Om du hade läst inlägg 2781, där jag både citerar och besvarar denna fråga, så hade du inte behövt upprepa frågan.

Varför fortsätter du att tjata och dessutom använda ad hominem, istället för att gå vidare till nästa bevisföring, där sagan om Noas ark verkar stå på tur?

Jag fortsätter att tjata eftersom folk inte verkar förstå vad det handlar om. Om man inte klarar av att förstå sådana här enkla saker, så är frågor som Noas ark alldeles för komplicerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in