2016-01-28, 09:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
För om människa inte kan bevisa guds existens, kan hon enbart relatera till sig själv och då står ord mot ord,

Mera specifikt: Metafysik mot metafysik.

Och när det når den punkten brukar den pådyvlande teisten ju att hoppa av debatten.
Citera
2016-01-28, 19:30
Medlem
Nå, när ska ni som påstår att det finns empiriska evidens för "det bibliska scenariot" och bevis som "bekräftar den bibliska skapelseberättelsen" få tummen ur och dela med er av dessa för världens alla vetenskapsmän okända upptäckter?
Citera
2016-01-28, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Nå, när ska ni som påstår att det finns empiriska evidens för "det bibliska scenariot" och bevis som "bekräftar den bibliska skapelseberättelsen" få tummen ur och dela med er av dessa för världens alla vetenskapsmän okända upptäckter?

Läs Werner Kellers bok "Men Bibeln hade rätt".
Citera
2016-01-28, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benon

Nej. Anser du att det finns argument för att bibeln är sann i den boken, så får du själv skriva ner de argumenten här.
Citera
2016-01-28, 22:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Har du ännu inte förstått att proxy-debatt är trams?
Citera
2016-01-28, 23:39
Medlem
qbits avatar
Jag skulle vilja omformulera trådens frågeställning till huruvida det är sannolikt att den gud som bibeln beskriver existerar, har författat bibeln och om denne hypotetiske gudomen är värd min tillbedjan.

För att en gud ska vara värd min tillbedjan, har jag följande krav på denne gudomen:
1. Extraordinära bevis gör det möjligt att ha kunskap om guds existens
2. Denne guden är allsmäktig och allvetande
3. Hens moral utgår från att befrämja tänkande och kännande individers välbefinnande, och att ingenting får överrida detta.

Epistemologiskt perspektiv och guds påstådda författarskap till bibeln:

(E1) Det finns mig veterligen ingen epistemologisk metod att validera de metafysiska påståenden som bibeln gör, t.ex. om gud, änglar, att Jesus skulle vara gud/guds son etc..

(E2) Bibeln gör påståenden som inte stämmer med den kunskap vi förvärvat genom vetenskaplig metodik, vilket man kan tycka är konstigt om bibeln hypotetiskt är författad av gud. Här är några exempel:
  • (E2.1) Bibelns skapelsemytologier (exempel):
  • (E2.11) Att universum, jorden och mänskligheten skapades för typ några tusen år sedan. Nu vet jag att några som tror på mytologiernas bokstav tolkar in att universums skapelse skedde långt innan de 6 skapelsedagarna börjande, vilket möjliggör att universum kan vara miljarder år. Ytterligare andra menar på att jorden, växtligheten, djurlivet och människan ska ha skapats på 6 dagar inte rör sig om bokstavliga dagar, och därför är det bara mänskligheten som är mindre än 10 000 år gammal. Men även det sistnämnda stämmer inte med kunskap förvärvat genom vetenskap.
  • (E2.12) En av skapelsemytologierna berättar att djuren skapades innan människan. En annan skapelsemytologi motsäger detta och påstår att djuren skapades efter människan, men den motsäger också den kunskap som förvärvats genom vetenskap.
  • (E2.2) Bibelns syndaflodsmytologi som påstår att en global syndaflod ägde rum för några tusen år sedan (exempel):
  • (E2.21) Orimligheterna med alla djuren samt all mat som måste ha funnits ett år ombord på Noaks ark som är mindre än Finlandsfärjorna i Stockholm.
  • (E2.22) Implikationen av denna mytologi är att alla människor skulle härstamma från 6 människor för mindre än 10 000 år sedan. Ifall det skulle vara så, skulle detta synas i människans mitokondrie. Men mitokondrien berättar en annan historia, d.v.s. att alla människor hade en gemensam anmoder för ca 10 000 generationer sedan, ca 150-200 tusen år sedan.

(E3) En del menar på att bibelns förutsägelser inträffat som stipulerat, och menar på att detta måste vara ett ”övernaturligt”. Några av bibelns förutsägelser har inte materialiserats som stipulerat, vilket man borde förvänta av en hypotetisk allsmäktig och allvetande gud som påstås ha författat bibeln genom människor. Här följer några exempel:
  • (E3.1) Mig veterligen de flesta av bibelns förutsägelser är så ospecifika, eller så kan de inte valideras om de materialiserats, eller kan inte påvisas vara förutsagda. Dessa går inte att validera. Om någon inte håller med, är det bara att ge exempel på någon profetia som är specifik med detaljer, personer, namn, plats, när de ska inträffa, exakt vad som ska inträffa, och där alla detaljer kunnat valideras ha inträffat och som kan bevisas vara förutsagd.
  • (E3.2) Hesekiel påstås ha förutsagt att Nebukadnessar skulle ha totalförstört Tyros, och att staden aldrig skulle återuppbyggas. Den totalförstördes inte av Nebukadnessar, den förstördes senare av Alexander den store men återuppbyggdes efter och existerar än idag. (Hes 26:1-14)
  • (E3.3) Människosonen skulle dyka upp i sin "Faders härlighet" inom Jesu lärljungars livstid för knappt 2000 år sedan, skicka ut sina änglar och löna alla människor efter sina gärningar, men mig veterligen har inte detta inträffat. (Matt 16:27-28)

Moraliskt perspektiv:

(M1) Bibelns gud påstås bla.a. ha slaktat barn, beordrat att stena ihjäl en individ som samlade ved på en sabbat samt bestraffa individer med evig tortyr i en evig eld. En sådan gud kan jag inte med gott samvete dyrka, även om denne guden hypotetiskt existerade.

(M2) Bibeln beskriver gud som en superprimat med superkrafter, som lägger sig i samtyckande vuxna som har sex, stiftar en lag hur många garn i kläderna en människa ska ha, stifta en lag hur man tillagar mjölk etc. Däremot förbjöd inte denne gudomen att man misshandlade slavar, påbjöd folkmord (inklusive barnslakt) och straffar 3:e generationen av en individ som råkar dyrka en annan gud. En hypotetisk gud som anses ha skapat hela universum tycker jag man kan förvänta större sofistikering än så.

Därför finner jag det osannolikt att den gud som bibeln beskriver existerar och även om en hypotetisk gud existerar finner jag det osannolikt att denne gudomen författat bibeln. Även om denne gudomen som bibeln beskriver hypotetiskt skulle existera finner jag inte denne gudomen värd min dyrkan.

Däremot beskriver bibeln vissa händelser som förmodligen är historiska, men det är upp till den akademiska världen att med historiekritisk metodik avgöra vilka händelser som troligtvis var historiska och vilka som troligtvis inte var historiska. Som litteratur kan bibeln även ha som värde. Men inte som en regelbok för hur jag ska leva mitt liv.
Senast redigerad av qbit 2016-01-29 kl. 00:14.
Citera
2016-01-28, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Nej. Anser du att det finns argument för att bibeln är sann i den boken, så får du själv skriva ner de argumenten här.

Då vill du inte ha bevis.

http://www.goodreads.com/book/show/958549.The_Bible_as_History
Citera
2016-01-28, 23:48
Medlem
Citat:

Om det fanns bevis i den boken, så skulle det vara en världsnyhet för länge sedan och jag skulle troligtvis veta om det. Bättre kan du?
Citera
2016-01-29, 00:28
Medlem
Citat:

Jo. Jag är dock inte intresserad av boktips.

Jag upprepar: Om du anser att det presenteras bevis i den boken, så får DU presentera de bevisen själv i den här tråden.
Citera
2016-01-29, 09:23
Avslutad
Citat:

Läs professor Richard Dawkins, "The God Delusion".
Senast redigerad av se_där... 2016-01-29 kl. 09:27.
Citera
2016-01-29, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Läs professor Richard Dawkins, "The God Delusion".

Han som inte ens kan redogöra om vad startskottet till liv är
Citera
2016-01-29, 16:04
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Han som inte ens kan redogöra om vad startskottet till liv är
Han är ju ingen gud, fast du nu tror så utefter hur du uttrycker dig. Lustigt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera