2016-01-29, 22:02
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag tror det är du som har svårt att förstå att ord kan ha olika betydelser. Källan behöver inte betyda där det produceras.
Semantisk akrobatik.
Med samma resonemang kan man hävda att banken, där jag hämtar ut min intjänade inkomst, är min inkomstkälla.
Produkten som tillverkas där jag arbetar och som sedan säljs är alltså inte källan till min inkomst?
Citera
2016-01-29, 22:05
Medlem
Citat:
Som du vet så svarar jag dig inte i vanliga fall, jag pratar hellre med smeso men jag gör ett undantag.

Kan du svara på detta utan undanflykter: Vad betyder ordet "vattenkälla"??? Betyder det att vattnet produceras i vattenkällan?

Jag är imponerad att du erkänner att du inte svarar i vanliga fall.
Ett beteende man ser på dagis och hos JV då. Sträck på dig och var lite stolt.

Det är klart att det är lättare att inte svara än att erkänna sig besegrad.

Betydelsen av ordet vattenkälla ändrar ju inte betydelsen av ordet ljuskälla.
Det är ju som att jämföra äpplen o päron.
Ljus är en typ av energi, elektromagnetisk strålning. Medan vatten består av molekyler.
Citera
2016-01-29, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
Semantisk akrobatik.

Precis, Semantisk akrobatik, det är det som smeso (och andra) håller på med.

För du förstår väl vad "semantisk akrobatik" betyder? Att man använder sig av ord för att förvränga författarens mening?

Om SMHI menar att månens ljus är en källa så förvränger den semantiska akrobaten det till det att SMHI håller på med "falska påståenden", eftersom månen aldrig kan vara en ljuskälla, fastän ljuset bevisligen kommer från månen direkt (och indirekt från solen).

Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
Med samma resonemang kan man hävda att banken, där jag hämtar ut min intjänade inkomst, är min inkomstkälla.
Produkten som tillverkas där jag arbetar och som sedan säljs är alltså inte källan till min inkomst?

Ok, men kan du svara på vad en vattenkällan är? Är det var vattnet produceras eller var man hämtar vattnet ifrån?
Senast redigerad av ttsp 2016-01-29 kl. 22:34.
Citera
2016-01-29, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Jag är imponerad att du erkänner att du inte svarar i vanliga fall.
Ett beteende man ser på dagis och hos JV då. Sträck på dig och var lite stolt.

Löjligt, jag svarar inte dig, ett troll/en avfälling, vad du vill så som dom flesta människor också ignorerar idioter som inte har något att komma med i debatten än personliga angrepp, och förvridna verklighetsuppfattningar, ufon.

Sådana idioter skakar man bara på huvudet.

Citat:
Det är klart att det är lättare att inte svara än att erkänna sig besegrad.

Oj, jag blir häpnad av dina argument, not. Det är obefintliga argument att angripa person istället för själva argumenten som personen uttalar sig om.

Citat:
Betydelsen av ordet vattenkälla ändrar ju inte betydelsen av ordet ljuskälla.
Det är ju som att jämföra äpplen o päron.
Ljus är en typ av energi, elektromagnetisk strålning. Medan vatten består av molekyler.

Nej, ordet "källa" har samma betydelse oavsett om det handlar om vatten eller ljus, eller något annat. Du vill så gärna ignorera ordet "källa", men ordet finns bevisligen i t.ex. "vattenkälla", något som du inte kan ignorera trots dina trollgärningar.
Citera
2016-01-29, 22:51
Medlem
Ursäkta men jag blir så otroligt irriterad av dessa troll.
Citera
2016-01-29, 22:56
Medlem
Citat:

Troll skulle jag inte kalla dem, men jag håller med dig i sakfrågan. Det blir svårt att använda ordets betydelse som angreppspunkt när ljuskälla har översatts säker flera gånger innan det översattes till svenska.
Sen blir man lite förvånad över att SMHI så felaktigt kallar en reflekterande ytan för en ljuskälla, de borde veta bättre.
Citera
2016-01-29, 22:59
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Precis, Semantisk akrobatik, det är det som smeso (och andra) håller på med.

För du förstår väl vad "semantisk akrobatik" betyder? Att man använder sig av ord för att förvränga författarens mening?
Jag förstår mycket väl vad det betyder och att du är en flitig användare av begreppet.

Citat:
Om SMHI menar att månens ljus är en källa så förvränger den semantiska akrobaten det till det att SMHI håller på med "falska påståenden", eftersom månen aldrig kan vara en ljuskälla, fastän ljuset bevisligen kommer från månen direkt (och indirekt från solen).
Ta upp det med SMHI. Det är inte SMHI som argumenterar för om bibeln är sann.

Citat:
Ok, men kan du svara på vad en vattenkällan är? Är det var vattnet produceras eller var man hämtar vattnet ifrån?
Ordet vatten behöver inte stå tillsammans med ordet källa eftersom ordet källa, i det här fallet, i sig är ett geologiskt begrepp för en ur marken framrinnande vattensamling, som till följd av ständigt tillopp och utlopp inte är stillastående, oavsett om vattenflödet skapats genom grävning eller borrning eller genom naturen själv.
Vill du ha källan(grundtexten) så tar det 3 sekunder att googla efter den.
Citera
2016-01-29, 23:05
Medlem
Citat:

Du beter dig som en femåring och blir irriterad när det påpekas. Samtidigt vänder du personangrepoet som du gör, som påpekas till att påpekandet skulle vara ett personangrepp.

Som sagt så slå upp orden ljuskälla kontra vattenkälla, så har de inte samma betydelse avseende delordet källa.
Citera
2016-01-29, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagge85
Troll skulle jag inte kalla dem,

Ok men troll kallar jag dom i princip för att dom agerar i trollargument.

Citat:
men jag håller med dig i sakfrågan.

Tack.

Citat:
Det blir svårt att använda ordets betydelse som angreppspunkt när ljuskälla har översatts säker flera gånger innan det översattes till svenska.
Sen blir man lite förvånad över att SMHI så felaktigt kallar en reflekterande ytan för en ljuskälla, de borde veta bättre.

Men förstår du inte att det betyder hur man menar?
Citera
2016-01-29, 23:32
Medlem
Citat:
Ok men troll kallar jag dom i princip för att dom agerar i trollargument.

Tack.

Men förstår du inte att det betyder hur man menar?

Nu finns det en klar definition av vad en ljuskälla är. Det är ett föremål som producerar ljus. Något som reflekterar ljus är inte en ljuskälla. Det blir väldigt svårt om man måste tolka hur folk använder sig av ord istället för dess innebörd. Men att angripa bibeln för att det står ljuskälla fungerar inte då bibeln inte skrevs från början på svenska och det kan vara en felöversättning.
Men om bibeln är formulerad så att den tydligt säger att månen producerar ljus så skulle det vara ett problem, jag vet inte hur det är formulerat dock.
Citera
2016-01-30, 00:15
Medlem
Citat:
Nu finns det en klar definition av vad en ljuskälla är. Det är ett föremål som producerar ljus. Något som reflekterar ljus är inte en ljuskälla. Det blir väldigt svårt om man måste tolka hur folk använder sig av ord istället för dess innebörd. Men att angripa bibeln för att det står ljuskälla fungerar inte då bibeln inte skrevs från början på svenska och det kan vara en felöversättning.
Men om bibeln är formulerad så att den tydligt säger att månen producerar ljus så skulle det vara ett problem, jag vet inte hur det är formulerat dock.

Ok, men vad menar du är en vattenkälla?
Citera
2016-01-30, 00:18
Medlem
Citat:

Är en vattenkälla en plats där man producerar vatten eller ett ställe där man hämtar vatten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in