Citat:
Ursprungligen postat av
bottenslam
Så, om du slutar tro på gud så kommer du att stjäla, mörda och ljuga eller något annat destruktivt?
Inte nödvändigtvis. Det finns många andra anledningar än moraliska betänkligheter som kan få en att låta bli att vara elak, så som empati eller konsekvenstänk. Det är själva koncepten av rätt och fel som sådana som skulle suddas ut om jag slutade tro på Gud.
Citat:
Hur exakt menar du att du skulle bete dig om du slutade tro på gud? De flesta människor som inte tror på gud har inga problem med att upprätthålla gynnsamma värderingar. Det låter inte sunt att du är så viljelös att du har lämnat över kontrollen över din moral till någon annan än dig själv. Otäckt.
Jag har ingen aning hur jag skulle bete mig, för jag vet inte hur jag skulle reagera om jag slutade tro. Det är inte så att jag kan föreställa mig det så enkelt. Det enda jag vet är att alla sanningar som utgår från Gud skulle upphöra. Moral är en sådan.
Du har inte förstått vad jag menar. Jag menar att ur ett rent filosofiskt perspektiv så skulle den bakomliggande orsaken för all moral försvinna med Gud, om jag slutade tro.
Citat:
Allt människovärde, eller något annat värde överhuvudtaget, kommer från människan. Inget har något värde utan människor. Vi är vårt eget syfte. Vi ska inte mörda varandra eftersom det är rent destruktivt och ger negativa konsekvenser för alla inblandade.
Det låter som att människovärde alltså är en social konstruktion som gör livet enklare? Har man inte "skrivit under" det sociala kontraktet, så saknar människan därmed värde?
Citat:
Om människor kunde sluta lämna över makten över sig själva så skulle vi kunna komma framåt någon gång. Religion är människans största hinder för att kunna fortsätta utvecklas. Religion här inte bidragit till något positivt som inte människor redan har kapacitet för i sig själva. Religion är ett gammalt maktsystem som har som syfte att kontrollera befolkningen genom att de underkastar sig kyrkan och dess representanter. Den får människor att acceptera förtryck och lidande genom att locka med belöningar efter döden. Man bör skämmas om man stöttar ett sådant bedrägeri på 2000-talet.
Haha, och vi kristna brukar anklagas för hollier-than-thou.
Citat:
Människan är ju syftet. Syfte, mening, mål, de utgår alla från människan. Det är vårt syfte, vårt mål, vår mening, det är vi som styr vår verklighet. Vi har en ändlös förmåga att finna mening i universum och utan oss försvinner den.
Trots att du inte ens tror på Gud så kan du inte släppa att vi har ett syfte, en mening. Ja, vi har en ändlös förmåga att finna mening. Det är för att det finns mening, något Gud har lagt i oss.
Men låt oss hypotetiskt resonera så att Gud inte finns. Då är detta syfte fiktivt. Det är något vi själva har hittat på.
Citat:
Jag skrev anledningarna längre upp. Det är väldigt obehagligt att du inte själv har de värderingarna i dig utan måste få dina värderingar dikterade av någon annan. Du tillhör dessutom en grupp människor som med samma skäl, att det är guds värderingar som gäller, genom historien har orsakat ett enormt lidande.
Det gör att du framstår som väldigt opålitlig och ostabil. Erfarenheten genom historien visar att religiösa människor påverkar samhällen destruktivt. Tänk häxbränningar...
Ja, tänk så otäckt det vore om människor sprang runt och verkligen trodde att det viktigaste som finns är att älska Gud och sin nästa, att man inte ska söka strid, att man ska värna om den fattige...
Problemen uppstår när maktgiriga personer förvrider budskapet för att använda det för sina egna syften.
Citat:
Det är skrämmande att du inte själv inser att det är fel att mörda, att du måste ha en uppsättning instruktioner som talar om för dig vad du får och inte får göra. Det finns gott om människor som klarar av det utan religion.
Jag inser själv att det är fel att mörda, men jag inser också anledningen. Orsak och verkan. Tar man bort orsaken, så tar man bort verkan också.
Citat:
Behöver verkligen någon tala om för dig varför det är fel att mörda? Har du ingen empati för din medmänniska?
Moral har inget med empati att göra. Jag har inte sagt någonting om vad som skulle hända med min empati om jag slutar tro på Gud. Empati bygger inte på filosofi, utan på känslor. Dom är det svårt att resonera kring ur ett hypotetiskt perspektiv.
Man kan vända det så här. Skulle jag sluta tro på Gud, så skulle min empati vara det enda som kan stoppa mig från att bli ett monster. Vad som händer med den om hela min världsbild rasar kan jag inte svara på.
Citat:
Vi har nog väldig tur att du är religiös, du hade ju varit helt livsfarlig annars. Men jag vill nog ändå att du går till en psykolog eftersom du säger att du saknar egen moral. Du kan vara farlig för din omgivning.
Det är svårt att veta vad som hade varit om inte om var, men som det har blivit så finner jag humanismen helt orimlig.
Och åter, nej, jag saknar inte moral.