2016-01-30, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Nej, riktigt så enkelt är det inte. Det ligger inget hot om bestraffning som hänger i luften för min del. Det är koncepten av rätt och fel som sådana som skulle komma i gungning. Om det faktiskt vore så att vi bara kom till av en slump, så är vi ju inte mer än en tämligen intressant sammanställning av molekyler. Skulle jag sluta tror på Gud, så tror jag att jag skulle sluta tro på moral också.
Fast du använder ju din moral, när du tar teda på om Guds moral är bra eller dåligt. Eller följer du Guds all bud/regler/lagar?
Så troligtvis har du en fungerande moral, du bara tror den kommer från Gud.
Citera
2016-01-30, 01:00
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Fast du använder ju din moral, när du tar teda på om Guds moral är bra eller dåligt. Eller följer du Guds all bud/regler/lagar?
Så troligtvis har du en fungerande moral, du bara tror den kommer från Gud.

Jag är inte säker på att jag riktigt förstår vad du menar med att använda min moral för att ta reda på Guds moral, men det är egentligen inte av så stor betydelse för svaret.

För mig är Gud axiomet för vad som är rätt, och vad som är fel. Att sluta tro på Gud men ändå tro på moral vore som att sluta tro på addition men att fortsätta tro att 1 + 1 = 2. Det är inte så mycket att min uppfattning om vad som är rätt eller fel skulle förändras, utan snarare att hela konceptet skulle försvinna om jag slutade tro på Gud.
Citera
2016-01-30, 01:34
Medlem
Citat:
Jag är inte säker på att jag riktigt förstår vad du menar med att använda min moral för att ta reda på Guds moral, men det är egentligen inte av så stor betydelse för svaret.

För mig är Gud axiomet för vad som är rätt, och vad som är fel. Att sluta tro på Gud men ändå tro på moral vore som att sluta tro på addition men att fortsätta tro att 1 + 1 = 2. Det är inte så mycket att min uppfattning om vad som är rätt eller fel skulle förändras, utan snarare att hela konceptet skulle försvinna om jag slutade tro på Gud.

Om du bara följer vad din gud säger är du amoralisk (har ingen moral) då du själv inte avgör vad som är moraliskt eller inte utan bara blint lyder vad gud säger att du ska göra.
Om du ändå avgör det gud och bibeln säger är moraliskt eller inte så är du ju ändå tvungen att göra en moralisk bedömning och då kommer ju inte din moral från gud.

Så antingen är du en amoralisk slav som följer allt gud säger eller så får du inte din moral från gud och skulle då inte "tappa" din moral utan gud.
Citera
2016-01-30, 02:11
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagge85
Om du bara följer vad din gud säger är du amoralisk (har ingen moral) då du själv inte avgör vad som är moraliskt eller inte utan bara blint lyder vad gud säger att du ska göra.
Om du ändå avgör det gud och bibeln säger är moraliskt eller inte så är du ju ändå tvungen att göra en moralisk bedömning och då kommer ju inte din moral från gud.

Så antingen är du en amoralisk slav som följer allt gud säger eller så får du inte din moral från gud och skulle då inte "tappa" din moral utan gud.

Nej, här har du förstått fel. Jag är inte amoralisk. Jag har en moral, men Gud är en central del i min moral. Jag skulle bli amoralisk om jag slutade tro på Gud.

Till exempel, så är människan skapad till Guds avbild och har ett syfte. Därför anser jag det vara fel att mörda. Människovärdet utgår ifrån Gud.

Låt oss säga att jag plötsligt blev övertygad av att människan kom till av en slump, och bara är en intressant ansamling molekyler som samverkar på ett finurligt sätt utan något direkt syfte.

Vi provar igen.

Det är fel att mörda därför att...

Ja, det som var själva motivet, finns inte längre kvar. Kan jag inte avsluta den meningen, hur ska jag kunna påstå att det är fel att mörda? "Det är fel att mörda för det har mamma sagt" funkar inte för mig. Hur avslutar du den meningen? Eller om du inte anser det vara fel att mörda, ta ett exempel från din moral.
Citera
2016-01-30, 03:04
Medlem
Citat:
Nej, här har du förstått fel. Jag är inte amoralisk. Jag har en moral, men Gud är en central del i min moral. Jag skulle bli amoralisk om jag slutade tro på Gud.

Så, om du slutar tro på gud så kommer du att stjäla, mörda och ljuga eller något annat destruktivt?

Hur exakt menar du att du skulle bete dig om du slutade tro på gud? De flesta människor som inte tror på gud har inga problem med att upprätthålla gynnsamma värderingar. Det låter inte sunt att du är så viljelös att du har lämnat över kontrollen över din moral till någon annan än dig själv. Otäckt.

Citat:
Till exempel, så är människan skapad till Guds avbild och har ett syfte. Därför anser jag det vara fel att mörda. Människovärdet utgår ifrån Gud.

Allt människovärde, eller något annat värde överhuvudtaget, kommer från människan. Inget har något värde utan människor. Vi är vårt eget syfte. Vi ska inte mörda varandra eftersom det är rent destruktivt och ger negativa konsekvenser för alla inblandade.

Om människor kunde sluta lämna över makten över sig själva så skulle vi kunna komma framåt någon gång. Religion är människans största hinder för att kunna fortsätta utvecklas. Religion här inte bidragit till något positivt som inte människor redan har kapacitet för i sig själva. Religion är ett gammalt maktsystem som har som syfte att kontrollera befolkningen genom att de underkastar sig kyrkan och dess representanter. Den får människor att acceptera förtryck och lidande genom att locka med belöningar efter döden. Man bör skämmas om man stöttar ett sådant bedrägeri på 2000-talet.

Citat:
Låt oss säga att jag plötsligt blev övertygad av att människan kom till av en slump, och bara är en intressant ansamling molekyler som samverkar på ett finurligt sätt utan något direkt syfte.

Människan är ju syftet. Syfte, mening, mål, de utgår alla från människan. Det är vårt syfte, vårt mål, vår mening, det är vi som styr vår verklighet. Vi har en ändlös förmåga att finna mening i universum och utan oss försvinner den.

Citat:
Vi provar igen.

Det är fel att mörda därför att...

Jag skrev anledningarna längre upp. Det är väldigt obehagligt att du inte själv har de värderingarna i dig utan måste få dina värderingar dikterade av någon annan. Du tillhör dessutom en grupp människor som med samma skäl, att det är guds värderingar som gäller, genom historien har orsakat ett enormt lidande.

Det gör att du framstår som väldigt opålitlig och ostabil. Erfarenheten genom historien visar att religiösa människor påverkar samhällen destruktivt. Tänk häxbränningar...

Citat:
Ja, det som var själva motivet, finns inte längre kvar. Kan jag inte avsluta den meningen, hur ska jag kunna påstå att det är fel att mörda? "Det är fel att mörda för det har mamma sagt" funkar inte för mig. Hur avslutar du den meningen? Eller om du inte anser det vara fel att mörda, ta ett exempel från din moral.

Det är skrämmande att du inte själv inser att det är fel att mörda, att du måste ha en uppsättning instruktioner som talar om för dig vad du får och inte får göra. Det finns gott om människor som klarar av det utan religion.

Behöver verkligen någon tala om för dig varför det är fel att mörda? Har du ingen empati för din medmänniska?

Vi har nog väldig tur att du är religiös, du hade ju varit helt livsfarlig annars. Men jag vill nog ändå att du går till en psykolog eftersom du säger att du saknar egen moral. Du kan vara farlig för din omgivning.
Senast redigerad av bottenslam 2016-01-30 kl. 03:07.
Citera
2016-01-30, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagge85

Det var detta jag också menade, men kunde inte förklara lika bra.
Citera
2016-01-30, 09:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yavvay
Jag vet, det är ett snudd på omöjligt uppdrag, men om du lyckades övertyga en människa som varit religös sedan barnsben att den människan haft fel och allt är hittepå, vad hade reaktionen blivit.

I dom flesta fall av blint troende, pådyvlande teister blir reaktionen efterrationalisering av det som motbevisats.
Citera
2016-01-30, 10:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Men nu är dom flesta människor faktisk inte teologisk snuttefilts-sökande ryggradslösa meser.
Citera
2016-01-30, 10:15
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Så, om du slutar tro på gud så kommer du att stjäla, mörda och ljuga eller något annat destruktivt?

Inte nödvändigtvis. Det finns många andra anledningar än moraliska betänkligheter som kan få en att låta bli att vara elak, så som empati eller konsekvenstänk. Det är själva koncepten av rätt och fel som sådana som skulle suddas ut om jag slutade tro på Gud.

Citat:
Hur exakt menar du att du skulle bete dig om du slutade tro på gud? De flesta människor som inte tror på gud har inga problem med att upprätthålla gynnsamma värderingar. Det låter inte sunt att du är så viljelös att du har lämnat över kontrollen över din moral till någon annan än dig själv. Otäckt.

Jag har ingen aning hur jag skulle bete mig, för jag vet inte hur jag skulle reagera om jag slutade tro. Det är inte så att jag kan föreställa mig det så enkelt. Det enda jag vet är att alla sanningar som utgår från Gud skulle upphöra. Moral är en sådan.

Du har inte förstått vad jag menar. Jag menar att ur ett rent filosofiskt perspektiv så skulle den bakomliggande orsaken för all moral försvinna med Gud, om jag slutade tro.

Citat:
Allt människovärde, eller något annat värde överhuvudtaget, kommer från människan. Inget har något värde utan människor. Vi är vårt eget syfte. Vi ska inte mörda varandra eftersom det är rent destruktivt och ger negativa konsekvenser för alla inblandade.

Det låter som att människovärde alltså är en social konstruktion som gör livet enklare? Har man inte "skrivit under" det sociala kontraktet, så saknar människan därmed värde?

Citat:
Om människor kunde sluta lämna över makten över sig själva så skulle vi kunna komma framåt någon gång. Religion är människans största hinder för att kunna fortsätta utvecklas. Religion här inte bidragit till något positivt som inte människor redan har kapacitet för i sig själva. Religion är ett gammalt maktsystem som har som syfte att kontrollera befolkningen genom att de underkastar sig kyrkan och dess representanter. Den får människor att acceptera förtryck och lidande genom att locka med belöningar efter döden. Man bör skämmas om man stöttar ett sådant bedrägeri på 2000-talet.

Haha, och vi kristna brukar anklagas för hollier-than-thou.

Citat:
Människan är ju syftet. Syfte, mening, mål, de utgår alla från människan. Det är vårt syfte, vårt mål, vår mening, det är vi som styr vår verklighet. Vi har en ändlös förmåga att finna mening i universum och utan oss försvinner den.

Trots att du inte ens tror på Gud så kan du inte släppa att vi har ett syfte, en mening. Ja, vi har en ändlös förmåga att finna mening. Det är för att det finns mening, något Gud har lagt i oss.

Men låt oss hypotetiskt resonera så att Gud inte finns. Då är detta syfte fiktivt. Det är något vi själva har hittat på.

Citat:
Jag skrev anledningarna längre upp. Det är väldigt obehagligt att du inte själv har de värderingarna i dig utan måste få dina värderingar dikterade av någon annan. Du tillhör dessutom en grupp människor som med samma skäl, att det är guds värderingar som gäller, genom historien har orsakat ett enormt lidande.

Det gör att du framstår som väldigt opålitlig och ostabil. Erfarenheten genom historien visar att religiösa människor påverkar samhällen destruktivt. Tänk häxbränningar...

Ja, tänk så otäckt det vore om människor sprang runt och verkligen trodde att det viktigaste som finns är att älska Gud och sin nästa, att man inte ska söka strid, att man ska värna om den fattige...

Problemen uppstår när maktgiriga personer förvrider budskapet för att använda det för sina egna syften.

Citat:
Det är skrämmande att du inte själv inser att det är fel att mörda, att du måste ha en uppsättning instruktioner som talar om för dig vad du får och inte får göra. Det finns gott om människor som klarar av det utan religion.

Jag inser själv att det är fel att mörda, men jag inser också anledningen. Orsak och verkan. Tar man bort orsaken, så tar man bort verkan också.

Citat:
Behöver verkligen någon tala om för dig varför det är fel att mörda? Har du ingen empati för din medmänniska?

Moral har inget med empati att göra. Jag har inte sagt någonting om vad som skulle hända med min empati om jag slutar tro på Gud. Empati bygger inte på filosofi, utan på känslor. Dom är det svårt att resonera kring ur ett hypotetiskt perspektiv.

Man kan vända det så här. Skulle jag sluta tro på Gud, så skulle min empati vara det enda som kan stoppa mig från att bli ett monster. Vad som händer med den om hela min världsbild rasar kan jag inte svara på.

Citat:
Vi har nog väldig tur att du är religiös, du hade ju varit helt livsfarlig annars. Men jag vill nog ändå att du går till en psykolog eftersom du säger att du saknar egen moral. Du kan vara farlig för din omgivning.

Det är svårt att veta vad som hade varit om inte om var, men som det har blivit så finner jag humanismen helt orimlig.

Och åter, nej, jag saknar inte moral.
Senast redigerad av Trollfeeder 2016-01-30 kl. 10:22.
Citera
2016-01-30, 10:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag har ingen aning hur jag skulle bete mig, för jag vet inte hur jag skulle reagera om jag slutade tro.

Citat:
Jag skulle bli amoralisk om jag slutade tro på Gud.

Kan du bestämma dig?
Citera
2016-01-30, 10:25
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Kan du bestämma dig?

Kan du förstå skillnaden på moral och beteende?

Den känslomässiga reaktionen kan jag inte förutse. Men min filosofi kan jag resonera med.
Citera
2016-01-30, 10:43
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det var detta jag också menade, men kunde inte förklara lika bra.

amoral är ett meningslöst ord/begrepp/tillstånd, ungefär som ordet viktlös;
om nåt är viktlöst har det 0 massa och existerar inte (kvantmekanik är en annan debatt)

alla har en moralkodex,
om någons moral tidigare förbjudit/hindrat/avhållit någon från att stjäla, mörda etc, men med tiden tillåter sig sådant, har personen ställt om sin egen kompass

moral bygger på normer,
världen har ingen standardiserad norm för etik/uppförande. det finns däremot global normstandard för vikt, mått, volym, enhet osv vilket alla vinner på. system o apparater (vågar, bensinpumpar, medicinsk utrustning etc) kontrolleras o kalibreras regelbundet för att möta normkraven

i dagens värld normaliseras dvs ny standard sätts, för vad som tidigare ansågs normgivande=normalt. den stora frågan är vem som har rätt/myndighet/kompetens att utforma en global normsamling för hur vi ska leva/uppföra oss;

ateisten säger människan, teisten säger gud
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in