Citat:
Ursprungligen postat av
nightbeast
Jag noterar att du överhuvudtaget inte adresserar det jag efterfrågar.
Och jag tycker det är trist när någon flyttar målstolpen för att på så sätt försöka få in en retorisk poäng.
Citat:
Då väljer du istället att svamla om "scenario" utan att specifikt redogöra mer ingående vad du syftar på, i hopp om att undvika min fråga. Den retoriken är kass, och ger dig knappast försprång i debatten angående "Är bibeln sann?".
Då du själv nämner ordet "scenario" kan jag ju informera herrn om att evolutionen (utan någon intellegent designer, eller gud) inblandad är den uppfattning som bäst stämmer överens med verkligheten utan konkurrens.
Jag syftar på ett Bibliskt scenario naturligtvis, om det nu undgått dig. Jag skrev mer ingående om det längre ner men du kanske inte läste hela inlägget innan du började svara. Evolutionsscenariots verklighetsbas finns bara i huvudet på de som tror på det, i form av en tolkningsram, inte i verkligheten.
Citat:
Det var inte vad jag skrev, hur står det till med läsförståelsen?
Återigen har du flyttat målstolpen och kräver att jag ska svara på din egen gissning kring vad det var för observation jag syftade på. Jag har redan gett exempel på den observation jag menade vilket du tydligen väldigt gärna vill bortse ifrån. Jag har redan förklarat vad jag anser om ditt krav på att bevisa mirakler.
Citat:
Oj! Du kan ju själv prova genom att ta en vanlig historiebok i ena handen, bibeln i den andra - försök få dem att stämma före år 2400 f.kr.!! (Blir svårt redan 1000 år f.kr).
Ja, visst är det märkligt hur man kan hålla fast vid felaktiga dateringar och hävda bevis bara för att det står i en bok, för att sen hävda att man inte tror.
Citat:
Som vadå? Kan du ge minst ETT trovärdigt exempel på ett sådant vittnesmål?
Eftersom du kommer per definition att förkasta dessa vittnesmål genom personangrepp ser jag absolut ingen anledning att presentera något sådant för dig. Vad jag menar är vittnesmål som övertygat MIG, så min tro på Bibelns berättelse är inte blind vilket ju var anledningen till att jag gav olika exempel till att börja med.
Om man nu pratar blind tro så är det betydligt närmare till hands att anta att du har en blind tro på evolutionsscenariot. För hur kan du VETA att det är sant, det finns inte ens en teoretisk möjlighet.
Citat:
Nu handlar det ju inte om TRO i mitt fall, utan en världsuppfattning baserade på oerhörda mängder evidens och data som samlats in. Allt, jag menar precis ALLT pekar till favör för en naturlig utveckling, inte mot en intelligent designer (gud). Deal with it!)
Men du har ju en tro på denna världsuppfattning, din acceptans av denna världsuppfattning är din tro, förstår du inte det?
All denna oerhörda mängd av "evidens" och data som samlats in har tolkats utifrån den världsuppfattning du talar om. Dessa "evidens" och data är inte i sig bevis för ett evolutionsscenario, för de godtas bara som vetenskapliga om de med en tolkning kan inkluderas i evolutionsscenariot.
Att syndafloden skulle ha gett upphov till berättelser som blev legender och ändrades med tidens gång och dyka upp i olika former är förväntat. Bara för att du hittat en berättelse som berättar om den och som du daterar till innan Bibelns berättelse betyder ingenting i sammanhanget.
Dina invändningar kan besvaras med att växtätarna borde enligt berättelsen ha mat även utanför arken, varför? Jo den duva Noa ska ha släppt ut kom tillbaks med ett grönt löv. Det dröjde dock drygt en månad till innan Noa öppnade så att djuren kunde gå ut, man kan anta att det vid det laget började bli lite grönt över kullar och bergstoppar och således fanns mat för växtätare. Att dra slutsatsen att all matjord var borta så inget kunde gro är bara dumt, för ingen vet exakt hur jorden såg ut direkt efter floden, vi har inget idag som direkt motsvarar de förhållandena.
Att köttätare skulle dött för att de inte hade växtätare att leva på är lika dumt, för det finns exempel på lejon som vägrat äta kött, vad säger då att alla som är köttätare idag måste ha varit det i lika stor omfattning även då och att det skulle motbevisa händelsen?
Hur pass salt havsvattnet var vet vi inte, men antagligen regnade det även direkt efter floden och fanns tillgång på sötvatten.
Du kanske är helt omedveten om det, men djur har en fantastisk förmåga att anpassa sig till olika miljöer.
Citat:
Inget kunde var mer fel.
Så du menar att om en som ser ett sedimentlager som ligger direkt ovanpå ett annat utan minsta lilla tecken på erosion eller deposition, och fullt och fast övertygat hävdar att det skiljer flera miljoner år mellan de två helt uppenbart har rätt framför en som ser samma sak och hävdar att något är väldigt fel här?
Det BORDE vara ett skämt! Men du menar ju här att inget kunde vara mer fel än att påpeka att den förste har fel. Jag tror ändå att du faktiskt menar allvar och då är det illa, långt gången hjärntvätt!